Olen ihan valtavan huolissani lapsestani (En hae terveysneuvoja. Haluan vain avautua)
Kaikki alkoi helmikuussa. Pojalla alkoi yhtäkkiä kovat kramppimaiset vatsakivut etenkin öisin mutta välillä myös päivällä. Kivut oli niin kovia että lapsi pystyi vain makamaan kippurassa ja itkemään. Joskus on myös oksennellut. Kaikki mahdolliset tutkimukset ja testit on otettu ja kaikki näyttää normaalilta.
Rajattiin keväällä ruokavalio ravitsemusterapeutin avulla todella niukaksi ja tämä aluksi toimi. Lisättiin ohjeen mukaan lisää ruoka-aineita ruokavalioon ja aluksi tuntui että poika niitä taas sietää, mutta nyt ollaan kuukauden verran menty rytinällä taaksepäin. Ei auta laktoositon, maidoton, munaton, gluteeniton, viljaton ruokavalio.
Tällä hetkellä ruokailu on ihan tosi huonoa. Huoli on ihan valtava. Hän kärsii kovista päänsäryistäkin ja on koulussa levottomampi kuin ennen. Koko ajan tulee vaan huonoa palautetta.
Kommentit (31)
Lapset ja nuoret joutuvat viettämään tietokoneen päätteen äärellä tuntikausia nykyään, kiitos Opetushallituksen typerän päätöksen. Vähemmästäkin tulee pääkipuja ja huonoa oloa, joillekin kehittyy migreeni.
Illalla sitten tehdään läksyt, tietokoneella.
Sapoikivet voi tulla myös noin nuorelle. Lääkärit eivät osaa epäillä. Tiedän tapauksen ja ei näkynyt tulehdustilan vuoksi ekassa ultrassa vaikka kiviä täynnä oli koko rakko. Tuskat on kovat. Ole sinnikäs, vaadi ja vaadi. Tiedät poikasi, olisiko psyykkistä. En usko.
Vierailija kirjoitti:
Menkää ap ihmeessä yksityiselle lääkärille. Onhan tuohon selvyys saatava enkä usko, että on henkisen puolen juttuja tämä. Lapsen pitää pystyä syömään , kun kasvaa. Tsemppiä ja toivottavasti saatte avun vaivaan.
Mitä se yksityinen auttaa muuta kuin rahan menoon jos kaikki tutkimukset on jo tehty...
Minkä ikäinen? Onko elämässä ollut muutoksia? Ero? Uusi koulu? Kiusataanko kun ei halua nähdä kavereita?
Miksi syö salaattia? Sehän on monella syy vatsakipuun. Itse en voi syödä lehtisalaattia lainkaan.
Välttelisi ainakin karrageenia E407. Sitä on melkein kaikessa niin esim laktoositon ja gluteeniton dieetti ei auta, kun sitä on sitten esim lihassa
Koulukiusaamista = vatsakivut ja krampit.
Auraton migreeni. Ei näy kokeissa ja jos lääkäri ja ravitsemusterapeutti eivät tajua epäillä, menee diagnoosi ohi. Oksentelu, väsymys ja pääkipu viittaavaat vahvasti, samoin se, että on vetämätön olo koulupäivän jälkeen. Migreeni pistää myös vatsan joillakin sekaisin. Migreeni vaikuttaa kognitiivisiin taitoihin pari päivää kohtauksen jälkeen. Kohtaus voi kestää helposti 1-2 päivää. Jos niitä tulee jatkuvasti, mars yksityislääkärille tai lähetepyyntö neurologille.
Mulla oli kanssa vatsakipukohtauksia. Ne kivut oli tosi kovia ja nosti aina kuumeen (tärisin kuin horkassa). Outoa siinä oli aluksi että ne kohtaukset tuli aina (lapsuuden-) kotona käydessä. Luulin itsekin, että se oli psykosomaattista. Söin silloin kyllä aika paljon leipää, ruispaloja enimmäkseen, vaaleaa leipää en juurikaan. Sitten ehkä 3 kertaa se kohtaus tuli myös omassa asunnossa ollessani. Vähensin leivän syöntiä ja ne loppui.
Luulin ensin, että ne oli haimakohtauksia, tuskin oli, koska ne sitten loppuivat. Toinen mahdollisuus oli sama kuin äidillä: olin mukana, käytiin neurologilla (diag. Alzh.). Neurologi sanoi, että vatsan alue on uttrattu, äidillä on/oli yksi iso sappikivi, mutta kun se ei nyt vaivaa, niin toistaiseksi ei tehdä sille mitään. ... En pysty enää syömään mitään hirveän rasvaista ja suolaista, parin tunnin päästä alkaa mahassa kipristelemään; ikävä tunne, jota kestää ehkä n. 1 tunnin, menee sitten itsestään ohi. Tuli vaan mieleen, että jos mulla on kanssa iso sappikivi, joka ajoittain vaivaa? (eli ns. sappikohtaus).
Mietin sitäkin, että se leipä oli kyllä pakkasesta otettua, mutta "päiväysleipää"; olikohan siinä jotain homemyrkkyjä tms. Maussa eikä näössä sitä kyllä huomannut.
t. m60v
Migreeni diagnosoidaan potilaan kertomien oireiden perustella, ei näy välttämättä mitenkään labroissa.