Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu vs kuntouttava työtoiminta

Vierailija
20.09.2025 |

Kumpaan menisit? Kokemuksia jommasta kummasta?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin onnettomuuden jälkeen omassa työssäni työkokeilussa. Eläkeyhtiö maksoi täyden työkyvyttömyyseläkkeen korotettuna 33%.

Päivät olivat 4 tuntisia ja mitään en saanut tehdä yksin. Se oli aika hassua aikaa. Työparini kysyi kerran minulta jotain, koska olenhan ollut toistakymmentä vuotta kauemmin niissä hommissa.

Ensin virnuilin, että mistäs minä tiedän. Olenhan vain työkokeilussa. Työkokeilu on varmaankin tarkoitettu juuri vastaaviin tilanteisiin, mutta sitä käytetään saadakseen työttömästä ilmainen työntekijä. Harjoittelu on eri asia.

Miksi virnuilit ihmiselle joka aidosti kysyi, ja kohteli sinua kuin työkaveria? Tuskin hänen syy oli tilanteesi. Kyllä minulla on lähtökohtaisesti parempia kokemuksia työkokeilussa, jossa minua pidetään samanarvoisena, kuin muitakin, kuin työkokeiluista, joissa olen ollut se vain "työkokeilija" vaikka tasan samat hommat!

Vierailija
82/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilut on orjuutta ja kuntouttavalta ei pääse enää ikinä töihin. Kuntouttavan leima on 10 kertaa pahempi kuin pelkän työttömyyden leima joka on paha sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä molemmat puuhastelut pitää lopettaa, harva on päässyt näitä kanavia myöten työn syrjään kiinni. Hyväksikäyttöä molemmat naurettavalla suolarahalla.

Kuntouttavalla ei ole tarkoituskaan työllistyä. Se on vain puuhastelua toistaitoisille.

Kuntouttavassa työtoiminnassa pyritään pääasiassa palauttamaan arkirutiinit, ja kuntoutettava saa tilaisuuden osoittaa olevansa työkuntoinen ja miksei myös työhaluinen.

Tiedän, osa "kuntoutettavista" käy  kuntouttavassa vain karenssin pelossa, eivät suostu tekemään mitään, suostuvat minimi aikaan, yksi päivä viikossa ja neljä tuntia päivä. Milläpä tuollaisen motivoit tekemään mitään?

Kai sille kuntoutettavallakin on joku vastuu omasta kuntoutumisestaan? Vai mitä mieltä sinä itse olet?

Eihän tuo "kuntouttava" mihinkään kuntouta, päinvastoin. Työkyky voi olla huonompikin sen jälkeen.

Kai sinulla kuntoutettavana on joku vastuu omasta kuntoutumisesta? Vai mitä mieltä olet?

Vierailija
84/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heps millaisia on nämä työkoleilu paikat ja kuka niitä jakaa..

Meinaan vaan kun ei löytynyt insinöörinkään koulutuksella ilmaispaikkaa työharjoitteluun..

En nyt lähtisi työkokeiluun tai harjoitteluun mihinkään vaippuja pesemään.

Työkokeilupaikka kannattaa hakea itse. Kiinostavan alan yritys, läheltä omaa alaa, niin kokeiluun pääsee helpommin. Miksi haluaisitkaan vaippoja pesemään?

Naispuolinen tuttavani kävi kahdessa työkokeilussa lastentarhassa ja haki kokeilujen jälkeen kasvatustieteelliseen.

Jos jäät odottelemaan TE-virkailijoiden etsivän sinulle työkokeilupaikan päädyt jonnekin missä et halua olla etkä tehdä mitään. Et hyödy sinä, eikä kokeilua tarjoava yritys.

Ei ne mitään etsi, ei meillä ainakaan kun ei niillä ole aikaa. Itse se pitää hommata.

No vähän niinkuin pointti kommetissani, johon vastasit.

TE-virkailijoilla aiemmin ja nyt kunnan työvoimaviranomaisilla saattaa olla kontakteja työvalmennussäätiöihin sun muihin pupukerhoja tarjoaviin instansseihin, johon voidaan ohjata, jollei työtön itse osaa tai viitsi työkokeilupaikkaa hakea. Heillä voi olla kontakteja kunnan palveluiden esimiehiin, jonne työtön voidaan työkokeiluun ohjata eli "sijoittaa," jollei työkokeilun työllistymissuunnitelmaan kirjannutta vaan nappaa työkokeilua itse etsiä. Jollei työkokeilu oikeasti kiinnosta tai ei itse halua etsiä työkokeilupaikkaa, älkää hyväksykö työkokeilua työllistymissuunnitelmaan.

Vierailija
85/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan ehdottomasti. Työkokeilu on oikeaa työtä jos pitää orjana jossain käydä niin mieluummin käyn mukavasti rupattelemassa ja istuskelemassa jossain tosin ei sitäkään pitkään jaksa kun valitettavasti näissä käy juuri ne joilla on kaiken maailman kriisiä,traumaa, päihdetaustaa, heikkolahjaisuutta siellä sitten taas osa kokee itsensä kerrankin älykkääksi ja niitä taas ei kuuntele pirukaan. 

Vierailija
86/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä molemmat puuhastelut pitää lopettaa, harva on päässyt näitä kanavia myöten työn syrjään kiinni. Hyväksikäyttöä molemmat naurettavalla suolarahalla.

Kuntouttavalla ei ole tarkoituskaan työllistyä. Se on vain puuhastelua toistaitoisille.

Kuntouttavassa työtoiminnassa pyritään pääasiassa palauttamaan arkirutiinit, ja kuntoutettava saa tilaisuuden osoittaa olevansa työkuntoinen ja miksei myös työhaluinen.

Tiedän, osa "kuntoutettavista" käy  kuntouttavassa vain karenssin pelossa, eivät suostu tekemään mitään, suostuvat minimi aikaan, yksi päivä viikossa ja neljä tuntia päivä. Milläpä tuollaisen motivoit tekemään mitään?

Kai sille kuntoutettavallakin on joku vast

Mikä ihmeen vastuu. Sun vastuu on mennä ajoissa istua tappiin ja mennä kotiin. Ja jos kunto ei kestäkään vaan huononee niin mitä ajattelit tehdä. Haarahyppyjä vai.

Vierailija
87/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mieluummin käyn mukavasti rupattelemassa ja istuskelemassa jossain tosin ei sitäkään pitkään jaksa kun valitettavasti näissä käy juuri ne joilla on kaiken maailman kriisiä,traumaa, päihdetaustaa, heikkolahjaisuutta siellä sitten taas osa kokee itsensä kerrankin älykkääksi ja niitä taas ei kuuntele pirukaan. 

Oma kokemus taas on että nuo oman elämänsä filosofit olivat suht leppoisaa kuunneltavaa. Raskaita päivät tosin olivat kun pari osallistujaa sai keskustelun kuin keskustelun pyörimään pelkästään omien ongelmiensa ympärillä. 

Vierailija
88/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaankaan en mene. Ovat kyllä vuosien aikana noita ehdotelleet, mutta olen kategorisesti kieltäytynyt joka ikinen kerta. 

Vierailija
89/112 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ehdottomasti. Työkokeilu on oikeaa työtä jos pitää orjana jossain käydä niin mieluummin käyn mukavasti rupattelemassa ja istuskelemassa jossain tosin ei sitäkään pitkään jaksa kun valitettavasti näissä käy juuri ne joilla on kaiken maailman kriisiä,traumaa, päihdetaustaa, heikkolahjaisuutta siellä sitten taas osa kokee itsensä kerrankin älykkääksi ja niitä taas ei kuuntele pirukaan. 

Kuntouttavaan minäkin mieluummin menisin. Mihinkään työkokeilun orjatyöhön ei ole minkäänlaista kiinnostusta. Yrityksen omistajat repikööt rahansa ihan vaan omien työntekijäorjien selkänahasta. Sehän olisi mielenkiintoista kuulla ihmisten elämän tarinoita ja seurata heidän käyttäytymistään ja puheitaan. Eipä niitä tosissaan tarvitse ottaa, jos vähän ylilentoista oliskin. Voihan heistäkin jotain oppia ja mikäs siinä jos sattuisivat oppimaan itsekin keskustelemalla muiden kanssa ja jo ihan pelkästään olemalla toisten ihmisten seurassa.

Vierailija
90/112 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkokeiluun edes pääse mikäli jokainen sopimusehto ei täyty. 

Vierailija
91/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkokeiluun edes pääse mikäli jokainen sopimusehto ei täyty. 

Minulta kiellettiin työkokeilu koska niissä olen ollut, eli ei todellakaan kaikki pääse. Kuntouttavaan on kuulemma pitkät jonot ja tiukat valitsemiskriteerit. Olen jo viidettä vuotta työtön, olisin halunnut päästä edes johonkin. Sosiaalisia ongelmia on, mutta ei tarpeeksi vakavia näköjään että voisi päästä edes pupupajalle.

Aloittajalle: Riippuu omista tavoitteista mitä haluaa. Itse haluaisin noihin vain sen 180e takia, valitsisin kuntouttavan koska siihen päälle saa bussikortin jos kauempana ja voi tehdä vaan minimin, eli 4h päivässä.

Työkokeilussa jää rahallisesti tappiolle ja päivät usein pidempiä ja joudut korvaamaan työntekijöitä jos et osaa pitää puoliasi.

Vierailija
92/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta työkokeilussa ei ainakaan saa ajaa autoa. TE- keskuksen työtapaturmavakuutus ei kata autolla ajoa.

Vierailija
93/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Vierailija
94/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kuntouttavassa kunnalla omasta toiveesta, ja samassa paikassa työkokeilussa, ja siitä sitten palkkatukityössä edelleen samassa paikassa. Yhteensä 11 kuukautta.

Kuntouttavan ei tarvitse olla sitä mitä kakkos viestissä kuvataan. Voi päästä tekemään ihan oikeaa työtä, ainoa ero on että kuntouttavaa työtä ei pääse tekemään voittoa tuottavaan yritykseen, vaan kyseeseen tulee lähinnä kunnat ja säätiöt.

Kuntouttavassa saati työkokeilussa ei olla työsuhteessa, joten periaatteessa ei tarvitse tehdä mitään, mutta kannattaa miettiä mitä se kertoo työkokeilupaikan ihmisille.

Toisaalta ei myöskään sata saada vastuuta oikein mistään, rippuu täysin työpaikasta.

Vierailija
95/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."

Työttömyys on siis rike tai rikos koska siitä pitää maksaa sakkoja. Ei ziisus kuinka typerää.

Vierailija
96/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on siis rike tai rikos koska siitä pitää maksaa sakkoja. Ei ziisus kuinka typerää.

Ei, rikos on se ettei voida antaa työttömille töitä, kunnat maksaa siitä sakkoja

Vierailija
97/112 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokokeilusta ei saa kilometrikorvausta. Jos omaa autoo joutuu käyttämään ei onnistu.

Vierailija
98/112 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noista siis kieltäydytään ilman, että tulee kanrenssia tai muita ongelmia? 

Vierailija
99/112 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noista siis kieltäydytään ilman, että tulee kanrenssia tai muita ongelmia? 

Kohta niistä ei voi kieltäytyä. Jos et suostu 9 euron orjaksi niin katkaistaan kaikki tuet. Vahva ja orjia välittävä kokoomussuomi.

Vierailija
100/112 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki yritykset/tahot edes ota työkokeilijoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä