Työkokeilu vs kuntouttava työtoiminta
Kommentit (62)
Minä olin onnettomuuden jälkeen omassa työssäni työkokeilussa. Eläkeyhtiö maksoi täyden työkyvyttömyyseläkkeen korotettuna 33%.
Päivät olivat 4 tuntisia ja mitään en saanut tehdä yksin. Se oli aika hassua aikaa. Työparini kysyi kerran minulta jotain, koska olenhan ollut toistakymmentä vuotta kauemmin niissä hommissa.
Ensin virnuilin, että mistäs minä tiedän. Olenhan vain työkokeilussa. Työkokeilu on varmaankin tarkoitettu juuri vastaaviin tilanteisiin, mutta sitä käytetään saadakseen työttömästä ilmainen työntekijä. Harjoittelu on eri asia.
Työkokeilu sellaisessa yrityksessä joka rekrytoi säännöllisesti voi olla ihan fiksu valinta. Jos työkokeilun hoitaa hyvällä asenteella, tarjotaan helposti töitä firmasta. Yritykselle on pienempi riski palkata hyväksi todettu työkokeilija vakkariksi kuin ottaa täysin tuntematon ihminen.
Kokemuksia molemmista ja menisin työkokeiluun, koska paikan voi etsiä itse. Opin paljon hyödyllistä.
Olin työpajalla. Oli kovat ennakkoluulot. En ensin halunnut sinne "reppanoiden" joukkoon (anteeksi ilmaisu!!!!).
Pärjäsin kuitenkin taloudellisesti paljon paremmin. Ilmainen aamupala, lounas, bussikortti ja 9€ pv. Nyt kuitenkin tietääkseni ruoka on jäänyt pois.
Sain työpaikan sitä kautta toisesta yhdistyksestä. Jonkin verran myös "oikeat firmat" kyselevät ohjaajilta hyviä työntekijöitä.
Kokemus oli muuten hyvä, mutta minulle vähän liian "leikkityöpaikka". Haluan tehdä oikeita töitä- en vain notkua paikalla. Tosin vähän lyhyemmän päivän, kun kunto ei riitä 8h.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu sellaisessa yrityksessä joka rekrytoi säännöllisesti voi olla ihan fiksu valinta. Jos työkokeilun hoitaa hyvällä asenteella, tarjotaan helposti töitä firmasta. Yritykselle on pienempi riski palkata hyväksi todettu työkokeilija vakkariksi kuin ottaa täysin tuntematon ihminen.
Miksi firma maksaisi sellaisesta minkä saa ilmaiseksikin? Yhden ilmaistyöntekijän tilalle otetaan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuntouttavassa kunnalla omasta toiveesta, ja samassa paikassa työkokeilussa, ja siitä sitten palkkatukityössä edelleen samassa paikassa. Yhteensä 11 kuukautta.
Kuntouttavan ei tarvitse olla sitä mitä kakkos viestissä kuvataan. Voi päästä tekemään ihan oikeaa työtä, ainoa ero on että kuntouttavaa työtä ei pääse tekemään voittoa tuottavaan yritykseen, vaan kyseeseen tulee lähinnä kunnat ja säätiöt.
Kuntouttavassa saati työkokeilussa ei olla työsuhteessa, joten periaatteessa ei tarvitse tehdä mitään, mutta kannattaa miettiä mitä se kertoo työkokeilupaikan ihmisille.
Oikeaa työtä tekemään pystyvä ei ole kuntouttamisen tarpeessa. Ihan laissakin lukee, että kuntouttava työtoiminta on niitä varten jotka eivät pysty työhön tai muihin palveluihin osallistumaan.
Kummasti vaan kuntouttavaan työtoimintaan päästivät, kun itse sitä ehdotin. Edellisistä töistä oli toki jo vuosia ja masennusdiagnoosi lääkäriltä, joten työkuntoani ehkä sopikin epäillä.
Ensimmäinen kuukausi olikin vähän hankala, mutta seuraavina kahtena kuukautena skarppasin tosissani. Neljänä päivänä viikossa ja kuusi tuntia päivässä ja perään työkokeilu ja palkkatukityö. Ei yhtään harmita, että hain.
Sossuakkoille näyttäisi lakikirjan ja sieltä pykälät, niin ei olisi mitään sanomista mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Sossuakkoille näyttäisi lakikirjan ja sieltä pykälät, niin ei olisi mitään sanomista mihinkään.
Hiljaiseksi vetää.
Vierailija kirjoitti:
Sitten keksitään jotain muuta kostoksi. Joka on varmasti laillista ja sotkee elämäsi pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti, toisaalta yritys joka muutaman kuukauden välein hakee ihmisiä samoihin tehtäviin, voi olla myös riski, ja saattaa käyttään työkokeilijoita ja harjottelijoita jatkuvana työvoimana.
Toisaalta, eipä se kotona lorviminenkaan töihin pääsemistä auta, vaikka miten jankuttaisi haluavansa palkkatöihin kokeilujen sijaan.
Mitä järkeä työllistää pakottamalla valtiolle töihin kun halvemmaksi valtiolle tulee antaa heidän vapaasti tehdä valitsemallaan yksityisellä yrityksellä töitä.
Kaula vaan kat ki näiltä työhön estäjiltä ja valtiolle töihin pakottajilta.
Nää on ven ä läisiå nämä, jotka yrittää pakottaa valtion virastoon töihin asiantuntijaksi. Ei siitä kukaan muu hyödy kuin Ve nä Jä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta saa ainakin pyytäessään työtodistuksen, joten työkokeilua ei kannata sössiä vain sen takia, ettei saa palkkaa. Jos se, ettei palkkaa makseta on kriteeri sössiä työkokeilu, ei työkokeiluun kannata edes lähteä.
Niin mutta siinä lukee että kyse oli työkokeilusta. Aivan erinäköinen paperi kuin oikea työtodistus.
Ahdistuin itse kuntouttavassa, koska se yhteisö on jotenkin tosi outo ja oikeasta elämästä erillään. Itse homma olisi ollut ihan kivaa, mutta en vain sopeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuntouttavassa kunnalla omasta toiveesta, ja samassa paikassa työkokeilussa, ja siitä sitten palkkatukityössä edelleen samassa paikassa. Yhteensä 11 kuukautta.
Kuntouttavan ei tarvitse olla sitä mitä kakkos viestissä kuvataan. Voi päästä tekemään ihan oikeaa työtä, ainoa ero on että kuntouttavaa työtä ei pääse tekemään voittoa tuottavaan yritykseen, vaan kyseeseen tulee lähinnä kunnat ja säätiöt.
Kuntouttavassa saati työkokeilussa ei olla työsuhteessa, joten periaatteessa ei tarvitse tehdä mitään, mutta kannattaa miettiä mitä se kertoo työkokeilupaikan ihmisille.
Tätä voi kiertää siten, että säätiö toimii alihankkijana voittoa tuottavalle yritykselle.
En kumpaankaan. Ei ole tarvetta. Jos olisin työtön, eläisin säästöilläni ja pysyisin h*lvetin kaukana TE-keskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
En kumpaankaan. Ei ole tarvetta. Jos olisin työtön, eläisin säästöilläni ja pysyisin h*lvetin kaukana TE-keskuksesta.
Entä jos työttömyys jatkuisi?
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia molemmista ja menisin työkokeiluun, koska paikan voi etsiä itse. Opin paljon hyödyllistä.
Sekä kuntouttavaan, että työkokeiluun, mutta erityisesti työkokeilu paikka kannattaa hakea itse. Toisaalta yhdeltä työllistymiskurssilta, yksi nuorempi oli kiinnostunut kahvilatyöstä, ja valmentajalla oli jo kontaktit yhteen kahvilaan, niin se työkokeilu taisi sujua ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on kuin normaalia työtä, eli siinä mennään työpaikalle ja ollaan siellä sopimuksen mukainen aika suorittamassa pomon määräämiä työtehtäviä. Erona on lähinnä se, että työkokeilijan palkka on vain 9 euroa päivässä eikä oikeutta lomiin, eläkekertymään tai työterveyshuoltoon ole.
Kuntouttava työtoiminta taas on vaikeasti syrjäytyneille ja päihdeongelmaisille suunnattu puuhakerho jossa ollaan 4 tuntia päivässä 1-4 päivää viikossa. Siellä on sosiaaliohjaajia jotka katsovat syrjäytyneiden perään ja keksivät heille erilaista puuhaa kuten leikkejä, askartelua yms.
Niin yleensä ihmisiä jotka saavat myös toimeentulotukea.
Tämä tulee muuttumaan, koska heidän pakko hakea jatkossa päivärahaa.
Alkaa tulla työkkärin tädeille narkkia ja alkoholistia jonossa.
Joo ja mitäköhän siitä lopulta seuraa? Joku työkkärin virkailija pääsee vielä hengestään. Joku puukottaa hengiltä. Nice.
Menet sinne minne pääset. Sinulla ei ole varaa alkaa nirsoilemaan.