Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu vs kuntouttava työtoiminta

Vierailija
20.09.2025 |

Kumpaan menisit? Kokemuksia jommasta kummasta?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heps millaisia on nämä työkoleilu paikat ja kuka niitä jakaa..

Meinaan vaan kun ei löytynyt insinöörinkään koulutuksella ilmaispaikkaa työharjoitteluun..

En nyt lähtisi työkokeiluun tai harjoitteluun mihinkään vaippuja pesemään.

Työkokeilupaikka kannattaa hakea itse. Kiinostavan alan yritys, läheltä omaa alaa, niin kokeiluun pääsee helpommin. Miksi haluaisitkaan vaippoja pesemään?

Naispuolinen tuttavani kävi kahdessa työkokeilussa lastentarhassa ja haki kokeilujen jälkeen kasvatustieteelliseen.

Jos jäät odottelemaan TE-virkailijoiden etsivän sinulle työkokeilupaikan päädyt jonnekin missä et halua olla etkä tehdä mitään. Et hyödy sinä, eikä kokeilua tarjoava yritys.

Vierailija
62/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä molemmat puuhastelut pitää lopettaa, harva on päässyt näitä kanavia myöten työn syrjään kiinni. Hyväksikäyttöä molemmat naurettavalla suolarahalla.

Ja sen 9 euroakin hallitus aikoi lopettaa, kertoo miten sekopäistä hallituksen touhu on. Ennen sai myös lisää ansiosidonnaista työkokeilun yhteydessä, ei enää, senkin hallitus tuhosi.

Oikeesti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuin itse kuntouttavassa, koska se yhteisö on jotenkin tosi outo ja oikeasta elämästä erillään. Itse homma olisi ollut ihan kivaa, mutta en vain sopeutunut. 

Kuntouttava on syrjäytymisen korkeakoulu missä työtön oppii uusia syrjäytymistapoja muilta työttömiltä.

Kuten? En ole syrjäytynyt vaikka olen työtön.

Vierailija
64/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä molemmat puuhastelut pitää lopettaa, harva on päässyt näitä kanavia myöten työn syrjään kiinni. Hyväksikäyttöä molemmat naurettavalla suolarahalla.

Ja sen 9 euroakin hallitus aikoi lopettaa, kertoo miten sekopäistä hallituksen touhu on. Ennen sai myös lisää ansiosidonnaista työkokeilun yhteydessä, ei enää, senkin hallitus tuhosi.

Oikeesti? 

Ainakin mun työvoimaneuvoja väitti niin.

Vierailija
65/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa? Mun mies sai työkokeilulla työpaikan. Oli ensin pitkällä sairauslomalla, lopulta useamman leikkauksen jälkeen todettiin pysyvästi työkyvyttömäksi omassa ammatissaan. Etsi sitten työkokeilupaikan aiemmin opiskelemaltaan alalta, oli siellä työkokeilussa 3kk jonka jälkeen palkkasivat vakituiseksi työntekijäksi. Vaatii toki sen, että on itse aktiivinen ja tekee työt kunnolla, mutta ei se mitään mahdotonta ole työkokeilusta töitä saada. Toki jos menee jonkun muun valitsemaan paikkaan pakon edessä "orjatöihin" ja kaikki on aina vaan p*skaa eikä mikään huvita ja myös näyttää sen, niin eihän sellaista kukaan palkkaa.

Vierailija
66/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran työkokeilussa 9 eurolla päivässä. Olin raksatöissä ja minut laitettiin yksin vastaamaan kahdesta talon purku urakasta. No varastin rakennustavaraa aika paljon ja myin niitä ja tienasin joku 5000 euroa. Muun muassa tiiliä jotka olisi pitänyt viedä kaatopaikalle, otin ne itselleni ja myin ne yhdelle tutulle 3000 eurolla Niitä oli todella paljon.

Vierailija
67/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavalla ei ole tarkoituskaan työllistyä. Se on vain puuhastelua toistaitoisille.

Vierailija
68/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9 euroa ei aiota poistaa.

Mutta korotettu tuki on poistettu. Sen kanssa kannatti kyllä käydä näissä aktivointijutuissa, vaikkei niistä töitä seurannutkaan.

Vierailija
69/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta korotettu tuki on poistettu. Sen kanssa kannatti kyllä käydä näissä aktivointijutuissa, vaikkei niistä töitä seurannutkaan.

Nyt se 9 euroa vähennetään tt-tuesta.

Vierailija
70/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se 9 euroa vähennetään tt-tuesta.

Ei vähennetä.

Vierailija
71/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntouttavissa on usein invalideja ja pitkä aikais sairaita, ei ole tehtävä mitään. ainoa vaatimus on istua se 4 tuntia viikko vaaditussa paikassa.osa näistä kulkee rollaattorilla jonkun ms taudin jne takia koska kela ei päästä eläkkeelle. rikos tämä on selvästi,sairaseläkkeen varkaus.

kuntouttavassa ei tarvi siivota tai tehdä yhtään mitään!! jos on sairas,siksi kuntouttava on ettei pysty tekeen mitään.kelan ohjeiden mukaan sairaan ei tarvi tehdä muuta kun hilata perseensä tuolille kerran viiikko tai ei edes sitä.valitusta aviin jos tämä ei toteudu

.te palvelut on vastuussa sydärin saamisesta,sairauskohtauksen elvytyksestä jne.muistakaa tämä.!! lakimies,oikeusapu.eläkeprosessi käyntiin ja valitusta joka osoitteeseen myös eduskuntaan.

Vierailija
72/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavalla ei ole tarkoituskaan työllistyä. Se on vain puuhastelua toistaitoisille.

Kuntouttavassa työtoiminnassa pyritään pääasiassa palauttamaan arkirutiinit, ja kuntoutettava saa tilaisuuden osoittaa olevansa työkuntoinen ja miksei myös työhaluinen.

Tiedän, osa "kuntoutettavista" käy  kuntouttavassa vain karenssin pelossa, eivät suostu tekemään mitään, suostuvat minimi aikaan, yksi päivä viikossa ja neljä tuntia päivä. Milläpä tuollaisen motivoit tekemään mitään?

Kai sille kuntoutettavallakin on joku vastuu omasta kuntoutumisestaan? Vai mitä mieltä sinä itse olet?

Vierailija
73/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi vaihtoehto noille on te palveluiden digikurssit, yrittäjä kurssit jne. eli saa jonkun kulukorvauksen päivältä ja koulumaista.ihan asiallista porukkaa siellä.

Vierailija
74/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteyttäminen vai ei pisteyttäminen? Kumpi himottaa enemmän?

Vierailija
75/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu ehdottomasti, varsinkin jos mielekäs työ. Kuntouttavaan en lähtisi. Kieltäytyisin. 

Vierailija
76/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuin itse kuntouttavassa, koska se yhteisö on jotenkin tosi outo ja oikeasta elämästä erillään. Itse homma olisi ollut ihan kivaa, mutta en vain sopeutunut. 

Kuntouttava on syrjäytymisen korkeakoulu missä työtön oppii uusia syrjäytymistapoja muilta työttömiltä.

Kuten? En ole syrjäytynyt vaikka olen työtön.

Kuten vankiloissa. Myönnät siis "istuneesi".

Vierailija
77/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on kuin normaalia työtä, eli siinä mennään työpaikalle ja ollaan siellä sopimuksen mukainen aika suorittamassa pomon määräämiä työtehtäviä. Erona on lähinnä se, että työkokeilijan palkka on vain 9 euroa päivässä eikä oikeutta lomiin, eläkekertymään tai työterveyshuoltoon ole.

Kuntouttava työtoiminta taas on vaikeasti syrjäytyneille ja päihdeongelmaisille suunnattu puuhakerho jossa ollaan 4 tuntia päivässä 1-4 päivää viikossa. Siellä on sosiaaliohjaajia jotka katsovat syrjäytyneiden perään ja keksivät heille erilaista puuhaa kuten leikkejä, askartelua yms.

Meidän työpaikalla on kuntouttavassa ihminen eikä sen perässä kävellyt yksikään sos ohjaaja tai muu varjo, kun vasta yksi päivä eka kerran näin hänet :p olemme menneet ristiin koska kummallakin on vajaa työviikko.

Vierailija
78/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työtoiminnassa pyritään pääasiassa palauttamaan arkirutiinit, ja kuntoutettava saa tilaisuuden osoittaa olevansa työkuntoinen ja miksei myös työhaluinen.

Tiedän, osa "kuntoutettavista" käy  kuntouttavassa vain karenssin pelossa, eivät suostu tekemään mitään, suostuvat minimi aikaan, yksi päivä viikossa ja neljä tuntia päivä. Milläpä tuollaisen motivoit tekemään mitään?

Kai sille kuntoutettavallakin on joku vastuu omasta kuntoutumisestaan? Vai mitä mieltä sinä itse olet?

Eihän tuo "kuntouttava" mihinkään kuntouta, päinvastoin. Työkyky voi olla huonompikin sen jälkeen. 

Vierailija
79/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heps millaisia on nämä työkoleilu paikat ja kuka niitä jakaa..

Meinaan vaan kun ei löytynyt insinöörinkään koulutuksella ilmaispaikkaa työharjoitteluun..

En nyt lähtisi työkokeiluun tai harjoitteluun mihinkään vaippuja pesemään.

Työkokeilupaikka kannattaa hakea itse. Kiinostavan alan yritys, läheltä omaa alaa, niin kokeiluun pääsee helpommin. Miksi haluaisitkaan vaippoja pesemään?

Naispuolinen tuttavani kävi kahdessa työkokeilussa lastentarhassa ja haki kokeilujen jälkeen kasvatustieteelliseen.

Jos jäät odottelemaan TE-virkailijoiden etsivän sinulle työkokeilupaikan päädyt jonnekin missä et halua olla etkä tehdä mitään. Et hyödy sinä, eikä kokeilua tarjoava yritys.

Ei ne mitään etsi, ei meillä ainakaan kun ei niillä ole aikaa. Itse se pitää hommata.

Vierailija
80/112 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän on nykykäytäntö työkokeilun tuntimäärän suhteen?

Olin viimeksi viime keväänä: 1-5 pvää/vko ja 4-6 h/päivä  itse tein 6 h/pvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi