Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: psykologin näkemys intiimiasioiden jakamisesta muille

Vierailija
20.09.2025 |

Referaatti jutusta (ei sisällä ap:n omia kommentteja)

Parisuhteen ja seksuaalisuuden käsittely ystävien kanssa on luonnollinen ja usein tarpeellinen osa arkea. Psykologi ja seksuaaliterapeutti Julia Rimmington painottaa, että vaikka suhde on kahden ihmisen välinen asia, kokemuksiaan on lupa jakaa myös sen ulkopuolelle. Samalla on kuitenkin muistettava kunnioittaa kumppanin oikeuksia ja yksityisyyttä.

Seksistä puhuminen ei ole tabu mutta harkinta on tärkeää

Perinteinen ajatus siitä, että seksielämä kuuluu vain makuuhuoneeseen, on Rimmingtonin mukaan vanhentunut. Seksuaalisuudesta puhuminen ystävien kanssa voi olla tärkeää tuen ja oivallusten saamiseksi. Esimerkiksi omista fantasioista, orgasmin vaikeudesta tai uusien asioiden kokeilun vaikutuksista suhteeseen on täysin hyväksyttävää keskustella. Tällöin puhe keskittyy omaan kokemukseen ei kumppanin yksityisyyden paljastamiseen.

Kumppanin yksityisyys on rajapyykki

Kumppanin suostumusta vaativat asiat kuten hänen kehoonsa, hygieniaansa, seksitaitoihinsa tai mieltymyksiinsä liittyvät yksityiskohdat eivät kuulu ystävien keskusteluihin ilman toisen lupaa. Vaikka tarkoitus olisi purkaa omia tunteita, toisen henkilökohtaisiin piirteisiin meneminen voi loukata hänen oikeuttaan yksityisyyteen. Erityisesti arkaluontoiset tiedot, kuten erektio-ongelmat tai fetissit, tulisi pitää luottamuksellisina.

Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää kokemusten jakamista

Rimmington varoittaa myös toisesta ääripäästä: kumppani ei saa kieltää keskustelemasta suhteesta ulkopuolisten kanssa. Jokaisella on oikeus käsitellä kokemuksiaan ja saada niihin ulkopuolista näkökulmaa. Hälyttävää on, jos keskustelun tarve tukahdutetaan kokonaan. Tällöin kyse voi olla kontrolloivasta tai epäluottamukseen perustuvasta dynamiikasta.

Yhteenvetona Rimmington esittää selkeän linjan: omista tunteista, tarpeista ja haasteista on lupa puhua kunhan muistaa, ettei samalla tule paljastaneeksi asioita, joita toinen ei halua muiden tietoon. Ero henkilökohtaisen kokemuksen jakamisen ja toisen paljastamisen välillä on tärkeä tunnistaa.

Kysymys, jonka voi aina esittää itselleen ennen kuin avautuu ystäville: puhunko nyt itsestäni vai paljastanko jotain toista, johon hänellä on oikeus päättää itse?

Keskusteletko puolisosi intiimiasioista enemmän ystäviesi kanssa, kuin puolisosi kanssa?

Vaihtoehdot

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti näitä ei ulkopuolisille kukaan lörpöttele, ei naiset eikä miehet! Taas kerran: miettikää hetki omalle kohdallenne...

Vierailija
22/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kaveri kertoi jotain seksijuttuja naisestaan. Lähinnä että on aika kliseistä perusseksiä ollut vuosikausia, joka tuntuu pettymykseltä. Tämä on vain yksi esimerkki, tottakai miehissä on pettymyksiä seksin saralla siinä missä naisissakin. En nyt tähän vastakkainasetteluun ole lähdössä.

Olisinko halunnut tietää tätä asiaa hänen kumppanistaan? En välttämättä. Nyt jälkikäteen mietittynä olisin voinut keskustella, että miten hän on tätä asiaa käsitellyt kumppaninsa kanssa. Se siinä varmaan enemmän oli ongelmana, jos ei vuosiin ole pystynyt tuota asiaa parantamaan.

Se on vähän hassu asia.. intiimiasiat joista ei voi jutella kauheasti kavereille, mutta ei välttämättä pysty edes juttelemaan kumppanille. Sitten tulee näitä tilanteita, että eletään huonoissa parisuhteissa. Harmillinen juttu. Miten ihmiset pystyisivät sitten parantamaan keskinäistä kommunikaatiotaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun kaveri kertoi jotain seksijuttuja naisestaan. Lähinnä että on aika kliseistä perusseksiä ollut vuosikausia, joka tuntuu pettymykseltä. Tämä on vain yksi esimerkki, tottakai miehissä on pettymyksiä seksin saralla siinä missä naisissakin. En nyt tähän vastakkainasetteluun ole lähdössä.

Olisinko halunnut tietää tätä asiaa hänen kumppanistaan? En välttämättä. Nyt jälkikäteen mietittynä olisin voinut keskustella, että miten hän on tätä asiaa käsitellyt kumppaninsa kanssa. Se siinä varmaan enemmän oli ongelmana, jos ei vuosiin ole pystynyt tuota asiaa parantamaan.

Se on vähän hassu asia.. intiimiasiat joista ei voi jutella kauheasti kavereille, mutta ei välttämättä pysty edes juttelemaan kumppanille. Sitten tulee näitä tilanteita, että eletään huonoissa parisuhteissa. Harmillinen juttu. Miten ihmiset pystyisivät sitten parantamaan keskinäistä kommunikaatiotaan?

Ihmisillä on psyykkisiä lukkoja. Miehillä ja naisilla. Johtunee kasvatuksesta.

Vierailija
24/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vain yksi ainoa ystävä, joka puhui seksiasioistaan minulle ja hänkin oli tuolloin noin kaksikymppinen tai alle. Otan esiin myös ystävän näkökulman. En todellakaan halua kuulla yhdenkään ystäväni intiimiasioista mitään! Ja luonnollisesti en itsekään niistä kerro. 

Jos yksi psykologi on tuota mieltä, niin se ei vielä kerro mitään. Psykologi ei ole terapia-alan ammattilainen, ellei ole psykologian opiskelun lisäksi opiskellut lisää. Psykologi on vain lukenut yliopistossa tutkinnon, joka EI pätevöitä häntä terapiatyöhön, vaikka moni niin kuvittelee.

Raflaavat mielipiteet ovat usein tie julkisuuteen ja tienaamiseen. Harmi, että harvoin haastatellaan oikeita ja pitkän linjan koulutettuja terapia-alan ammattilaisia lehtiin, vaan aina on jotain itse itsensä nimenneitä "asiantuntijoita", joilla ei ole oikeasti koulutettuja. Itse siis olen koulutettu, pitkän linjan terapia-ammattilainen, eläkkeellä nykyään.

PS. Nyt vasta luin lehtijutun. Siitä puuttui olennainen näkökulma eli se, että ystävä ei välttämättä halua kuulla intiimiasioista mitään. Ystävyys on täysin toisenlainen suhde kuin parisuhde. Seksuaalisten ongelmien käsitteleminen ei itsestäänselvästi kuulu ystävälle tai kenelle tahansa muutenkaan, ei myöskään oma seksuaalinen vapautuminen. Myös muiden rajoja pitäisi kunnioittaa, seksuaalielämän asioissa erityisesti. Suhteen muiden ongelmien käsittely on täysin eri asia kuin oman seksuaalielämän ruotiminen ystävän kanssa.

Seksuaaliterapeutin koulutus on Suomessa muuttunut valtavasti. En valitettavasti voi suositella kenellekään nykyisen koulutuksen saanutta seksuaaliterapeutin koulutusta, sillä siihen liittyy monia ongelmallisia näkökohtia. Aikaisemmin seksuaaliterapeutin koulutukseen pääsemiseksi vaadittiin terapia-alan peruskoulutusta, nykyisin ei ole mitään tällaista. Kuka tahansa voi kouluttautua ja monia muitakin erikoisia piirteitä tähän Sexpon koulutukseen liittyy. Itse erottaisin toisitaan jyrkästi uuden ja vanhan seksuaaliterapeutin koulutukset tai Sexpon ja muualla suoritetun (esim. ulkomailla) seksuaaliterapeutin koulutuksen. Se ei todellakaan riitä, että seksuaalielämän hienoutta ja vapautumista korostetaan koulutuksessa ideologisesta näkökulmasta.

Seksuaalisuus liittyy saumattomasti kaikkeen mitä ihmisessä on, ilman terapia-alan koulutusta ja työkokemusta ei pitäisi kouluttaa yhtäkään seksuaaliterapeuttia. Ilman koulutusta ja kokemusta annettu seksuaaliterapia voi johtaa isoihin hoitovirheisiin, koska kyse on ihmisen kaikkein haavoittuvaisemmasta alueesta. Todella monilla on myös tähän elämänalueeseen liittyviä traumaattisia kokemuksia, joita ei voi seksuaaliterapeutin koulutuksella käsitellä. Terapia-alan ammattilaisilla on siihen keinot, jos heillä on jo enemmän työkokemusta. Useimmilla on silloin myös monenlaisia lisäkoulutuksia kuten traumaterapeutin tai jonkun muun erikoisalan koulutus.  

Vierailija
25/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on psyykkisiä lukkoja. Miehillä ja naisilla. Johtunee kasvatuksesta.

Miten sitten kasvatetaan lapsista avoimia aikuisia?

Vierailija
26/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Ajankohtainen myös sikäli itselle, että oon paljon miettinyt viitsinkö kertoa nykyiselle deittikumppanille (miehelle), ettei itselläni ole seksikokemuksia vaikka oon 30+ iältäni :D Onko toi sellainen tieto minkä toinen tajuaa pitää vain itsellään vai tietääkö siitä sitten koko miehen kaveripiiri. Mun mielestä toi on asia mikä ei kuulu muille vaikka olenkin sinut asian kanssa. Toisaalta en näe että suhde voisi kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla jos tuollaista asiaa ei pysty sanomaan. N

Vierailija
27/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jouduin kuuntelemaan, miten toisella osapuolella ei kuulemma toimi, on impotentti. Minusta se oli kamalaa kuunneltavaa varsinkin kun oli ystävä molempien kanssa. Yleensä nämä kaadetaan sellaisen ihmisen niskaan, joka ei jaa kokemuksia tai sitten jossain känniporukassa missä räkätetään yhdessä huonoille panoille. Ja se syy on aina siinä toisessa osapuolessa. Pitäkää panojuttunne pois mediasta ja ystävien korvista ellette ole samalla tasolla.

Vierailija
28/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika naiivi olet jos kuvittelet että koulu tekisi pyhäksi. Päin vastoin, se on ennemminkin sellaisille, jotka eivät ymmärrä asiaa jota opiskelevat, ja haluavat jonkinlaisen viitekehyksen sitä itse rauhassa (toisten kustannuksella) opetella. Sitten on sellaisia ihmisiä, kenen työ tuottaa oikeita tuloksia, koulutusta tai ei. Mitä terminologiaa he käyttävät on asia erikseen."

Koulutettuja terapia-ammattilaisia kuitenkin valvotaan. Jos ei ole koulutusta, voi tehdä rauhassa terapiaa ilman minkäänlaista vastuuta. Ja onhan paljon tapauksiakin, missä tällaiset suhteet johtavat esimerkiksi hyväksikäyttöön, siitä on tuomioitakin. 

Jos koulutettu terapeutti tekee jotakin epäeettistä, hän menettää ammattioikeutensa kuten lääkärikin menettää. Ihmiset kuitenkin voivat valita terapeuttinsa vapaasti, mutta olisi hyvä ymmärtää, että silloin hoitokaan ei perustu ammattiosaamiseen vaan se on omalla vastuulla. 

Haastateltua psykologia tämä ei koske, hänhän on psykologi ja jos hän on laillistettu psykologi, häntä myös valvotaan, psykologi on suojattu ammattinimike. Seksuaaliterapeutin toimintaa ei valvo kukaan.

Vierailija
29/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin alisuoriutunut sängyssä ja kumppani siitä kertoisi kavereilleen ja saisin siitä tietää kautta rantain, niin miltä minusta tuntuisi? No ainakin luottamus vähenisi. Mieluummin kumppanin kanssa juttelen näistä asioista. Luottamuksen lisäksi varmaan kokisin itseni loukatuksi myös, että arvostelee selän takana. Tulisi myös epävarmuus siitä, että mikä oman parisuhteen tilanne oikein on. Varmaan huoli nousisi, että nyt ei ole tilanne hyvä.

Vierailija
30/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päin vastoin, se on ennemminkin sellaisille, jotka eivät ymmärrä asiaa jota opiskelevat, ja haluavat jonkinlaisen viitekehyksen sitä itse rauhassa (toisten kustannuksella) opetella. "

Tätä vielä kommentoin, että psykoterapiakoulutuksen olennainen piirre on se, että psykoterapeutiksi opiskelemaan ei ole päässyt, ellei ole työskennellyt ihmisten kanssa jo pitempään ja ellei ole soveltuvaa taustakoulutusta. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, että aiemmin psykoterapeutiksi opiskeltiin vanhempina, jolloin on jo myös elämänkokemusta enemmän. Lisäksi vaatimuksena oli oma psykoterapia, joka kestää useamman vuoden. Lisäksi koko koulutuksen ajan (oma koulutukseni kesti yhteensä kuusi vuotta), työtä tehdään jatkuvassa työnohjauksessa. Tämä tuli luonnollisesti kalliiksi, ellei työnantaja maksanut koulutusta.

Entisen mallin huonona puolena oli se, että psykoterapeutteja valmistui vähemmän kuin nykyään ja heistä oli pulaa. 

Vierailija
31/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nuo molemmat vastaukset voi olla totta yhtä aikaa ja sehän kerrottiin jo lainaamassasi tekstissä? Etkö lukenut sitä itse vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Vierailija
32/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin alisuoriutunut sängyssä ja kumppani siitä kertoisi kavereilleen ja saisin siitä tietää kautta rantain, niin miltä minusta tuntuisi? No ainakin luottamus vähenisi. Mieluummin kumppanin kanssa juttelen näistä asioista. Luottamuksen lisäksi varmaan kokisin itseni loukatuksi myös, että arvostelee selän takana. Tulisi myös epävarmuus siitä, että mikä oman parisuhteen tilanne oikein on. Varmaan huoli nousisi, että nyt ei ole tilanne hyvä.

Mulle tollainen olisi niin red flag että suhde olisi siinä. Luottamus on kaiken perusta. Aivan kaiken.

Vierailija
33/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatonta. En ole kiinnostunut myöskään muiden intiimielämästä, kiitos. On jokseenkin vähä-älyistä tai juuri uteliaisuutta ja rajattomuutta leimata ihminen estyneeksi, jos ei halua puhua intiimielämästään. Piikittelemällä yritetään painostaa avautumaan.

Vierailija
34/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksistä ja siihen liittyvistä ongelmistakin on usein, ei aina, mahdollista puhua ilman että paljastaa kumppanistaan intiimejä asioita.

Ei oikein jaksa tätä keskustelua kun kaikki säntää ensin johonkin omaan pelkotilaansa ja sen jälkeen alkaa sieltä pelkopoterostaan käsin ladella mustavalkoisia kommentteja.

Vierailija
35/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nuo molemmat vastaukset voi olla totta yhtä aikaa ja sehän kerrottiin jo lainaamassasi tekstissä? Etkö lukenut sitä itse vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Vastauksia tarkastellaan kysymyksen kontekstissa, ei pelkästään jutun sisällön. Eli kysymyksessä pyrittiin selvittämään kumpaan suuntaan asia painottuu. 

Vierailija
36/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vain yksi ainoa ystävä, joka puhui seksiasioistaan minulle ja hänkin oli tuolloin noin kaksikymppinen tai alle. Otan esiin myös ystävän näkökulman. En todellakaan halua kuulla yhdenkään ystäväni intiimiasioista mitään! Ja luonnollisesti en itsekään niistä kerro. 

Jos yksi psykologi on tuota mieltä, niin se ei vielä kerro mitään. Psykologi ei ole terapia-alan ammattilainen, ellei ole psykologian opiskelun lisäksi opiskellut lisää. Psykologi on vain lukenut yliopistossa tutkinnon, joka EI pätevöitä häntä terapiatyöhön, vaikka moni niin kuvittelee.

Raflaavat mielipiteet ovat usein tie julkisuuteen ja tienaamiseen. Harmi, että harvoin haastatellaan oikeita ja pitkän linjan koulutettuja terapia-alan ammattilaisia lehtiin, vaan aina on jotain itse itsensä nimenneitä "asiantuntijoita", joilla ei ole oikeasti koulutettuja. Itse siis olen koulutettu, pitkän linjan

Muutenkin ihminen voisi enemmän toimia itse terapeuttina itselleen, eikä heittäytyä kuin ilman omia ajatuksia, mielenvoimaa ja käsittelykykyä toisen eteen avuttomana (seksuaaliterapeutin tai minkä vaan terapeutin). Hekin ovat kuitenkin vain ihmisiä. Mielestäni ihminen tuntee itse itsensä ja omat mielenmekanisminsa kaikkein parhaiten itse, eikä kukaan ulkopuolinen. Aikuisenakin ihminen (ainakin yleensä) jatkaa läpi elämän persoonana ja henkilönä kehittymistä, vierivien vuosien ja luonnollisten elämänkokemusten myötä. Ei pidä väheksyä itseään ja omaa kykyään kehittää itseään parempaan ja viisaampaan.

Tietenkin jos on esimerkiksi vaikeita vakavia traumoja ja kokee että tahtoo keskustella ulkopuolisen ammattilaisen kanssa, se on täysin eri asia. Silloin tahtoisin itsekin keskustella ammattilaisen kanssa.

Vierailija
37/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksistä ja siihen liittyvistä ongelmistakin on usein, ei aina, mahdollista puhua ilman että paljastaa kumppanistaan intiimejä asioita.

Ei oikein jaksa tätä keskustelua kun kaikki säntää ensin johonkin omaan pelkotilaansa ja sen jälkeen alkaa sieltä pelkopoterostaan käsin ladella mustavalkoisia kommentteja.

Tuohon tyyliin on tullut tavaksi leimata muiden rajoja nykyään, kun oma käsitys seksuaalisuudesta ja sen toteuttamisesta on ainoa oikea. Muut ovat rajoittuneita, pelkäävät tai ovat kehityksessä heikommalla tasolla, kun rajaavat toisella tavalla. 

Vierailija
38/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään pelkopotero. Jos valitsee olla puhumatta aiheesta ollenkaan, sitä rajaa tulisi kunnioittaa. En halua puhua omasta intiimielämästäni enkä myöskään yleisellä tasolla. Enkä halua edes selittää miksi. Näin tein elämääni koskevan rajauksen. Henkisesti terve ihminen kunnioittaa tätä rajaa helposti ja siirtyy eteenpäin. Narsistinen ja rajaton ihminen alkaa syyllistämään ja haastamaan asettamaani rajaa.

Vierailija
39/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia tarkastellaan kysymyksen kontekstissa, ei pelkästään jutun sisällön. Eli kysymyksessä pyrittiin selvittämään kumpaan suuntaan asia painottuu. 

Tottakai ihmiset vastaavat tuollaiseen kysymykseen omien pelkojensa kautta ja ettei saa kertoa intiimejä asioita. Vastaukset painottuu aina pelkoihin. Ihmismieli toimii niin. Seksistä voi silti vallan hyvin puhua, ilman että kumppanin yksityisyyttä loukataan. 

Kysymyksen asettelu on johdatteleva.

Vierailija
40/59 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään pelkopotero. Jos valitsee olla puhumatta aiheesta ollenkaan, sitä rajaa tulisi kunnioittaa. En halua puhua omasta intiimielämästäni enkä myöskään yleisellä tasolla. Enkä halua edes selittää miksi. Näin tein elämääni koskevan rajauksen. Henkisesti terve ihminen kunnioittaa tätä rajaa helposti ja siirtyy eteenpäin. Narsistinen ja rajaton ihminen alkaa syyllistämään ja haastamaan asettamaani rajaa.

Missä kohtaa esitettiin vaatimus, että jokaisen nimenomaan täytyy puhua seksistä? Meni itseltäni ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi