*** ENSKAT KESKIVIIKKONA 11.4. ***
Mitä mitä, ei pinoa vielä?
Eiliset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10025845&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (14)
Moikkis kaikille!
taas on varmaan viikko vierähtänyt etten ole kirjoitellut tänne, lukemassa olen kuitenkin käynyt melkein päivittäin teidän juttuja. Pääsiäisvapailla laiskuus iski enkä koneella juurikaan viihtynyt. Oma vointi on ihan " normaali" , ei mitään erikoista.. =)
Ekaks paljon paljon onnea Sadeye pienestä tyttövauvasta. Mukava kuulla että synnytys meni mukavasti ja kaikki on hyvin. Onnea, onnea, onnea.
Sere tais pääsiäisen aikoihin olla sairaalassa, toivottavasti vauveli on jo syntynyt..
Mammis on tainnut myös jäädä Tiitiäistä synnyttämään, hirmuisesti voimia ja tsemppiä sinne!!!
Entäs Leenis? voimia ja pikaisesti alkavaa synnytystä sinulle myös.
Buuffalla tais muistaakseni olla kamala anoppikertomus, voihan vit.u millainen eukko. Minua on siunattu mukavan " neutraalilla" anopilla, ei juurikaan puutu meidän elämään eikä tule mitään yliviisaita neuvoja jatkuvasti. Koitahan sinä jaksaa..
Kiitokset Kesikselle vielä synnytyskertomuksestä sekä tosi suloisista vauvakuvista =) ja onnea vielä hirmuisen paljon!!
Enpä muista muuta mitä piti kommentoida, paljon suppareita loppupään enskoille edelleen *sup*sup*
Ja hyviä vointeja kaikille!
halauksin hermione
Heissan kaikille!
Täällä meni yö valvoessa, mitenkään päin ei löytynyt hyvää asentoa nukkumiseen. Heti kun Hesari kolahti luukusta syvennyin sen lukemiseen ja miehen lähtiessä töihin kävin uudestaan nukkumaan. Sainkin onneksi reilut pari tuntia koisailtua. Joten " aamupalaa" söin tuosa yhdentoista maissa ja nyt pikku hiljaa päivän askareiden pariin.
Moolille mukavaa shoppailureissua! Toivottavasti löytyy niin vauvalle kuin tulevalle äiskällekin jotain ostettavaa. Sello on kyllä kiva paikka ja aikaslailla monipuolisesti erilaisia kauppoja tarjolla.
Mammis on tainnut jäädä Kättärille. Voi miten jännittävää...
Palailen myöhemmin kurkkaamaan lisää kuulumisia. Nyt suihkuun ja pihalle pikku kävelylle!
t. iida-linnea 37+6
Leenikselle voimia ja virtuaalihalaus!
Äityli_27: Ihanaa varmaan kun on luonto niin lähellä, mutta Apua susia! Teillä ei varmaan vauvaa jätetä yksin vaunuihin ulos nukkumaan. Me asumme myös maalla, mutta toistaiseksi vielä rivarissa. Tänäkeväänä/kesänä alamme rakentamaan, joten toivottavasti ensipääsiäisenä pääsemme muuttamaan omaan kotiin.
Iida-Linnea: Hyvä että kaikki oli kunnossa. Voisin kuvitella omalle kohdalleni että olisin myös hieman nolona kun ns. " turhaan" vaivaa toisia, mutta pitää aina musitaa että tässä ollaan kaikki ensikertalaisia, eikä jokaista nipistystä ja naksahdusta voi tietää normaaliksi. Oman mielenrauhan säilyttämiseksi lienee viisainta mennä kuulemaan aina ammati-ihmien mielipide asiasta. Onneksi meillä Suomessa on niin hyvä terveydenhuolto odottaville äideille!
Greetas: Hauska tutustua sinuunkin. Meidän perheessä on kovasti kans mietitty mitä pitää hankkia ennen kuin vauva tulee. Isona apuna on onneksi ollut kaksi kälyäni, joilla on molemmilla 3 lasta. Olemmekin saaneet ihan hirmuisesti kaikkea käytettynä, ja mielestäni aivan priimakunnossa. Toki jotain vaatteita on pakko ostaa itsekin uutena :)
Sadeye: Onnittelut pikkuneidin johdosta!!!
Mammis: Toivottavasti kaikki on hyvin! Pidämme kirpun kanssa peukkuja.
(.) Minulla naksahteli eilen maha ihmeellisesti. Siis sieltä kuului sellaista pientä ja vaimeaa naksumista silloin tällöin. Mieskin kuuli sen illalla. Kävin kaivamassa tuolta pinoista keskustelun, jossa kerrottiin että naksahtelu saattaa olla vauvan nivelten fasettilukkojen napsahtelua. Aika hassua :)
Cana & kirppu 30+2
CANAlle vielä lohduttava tieto: meillä on pari 80 kiloista vahtia pihassa, joten pitävät kyllä sudet loitolla. Newfoundlandinkoira Sulo ja pyreneittenmastiffi Onni tarkkailevat vapaana tilaamme ja ovat hoitaneet hommia todella tehokkaasti - sudet eivät ole tulleet enää parin hehtaarin tontille. Sulon ja Onnin haukuntatavasta erottaa jo, onko uhka todella varteenotettava vai vahditaanko jotain arkipäiväisempää. Hevosistakin pystyy hyvin tarkkailemaan tilanteita. Ne kun aistivat sudet usein kauempaa kuin koirat. Tosiasia kuitenkin on, ettei meidän seuduilla laiteta lapsia kävelemään pimeään maitokopille linjataksille vaan linja-taksi noutaa kotipihasta asti, mikäli tarve niin vaatii.
Äityli & Heinis
ISOISO kiitos kaikille tsemppauksista ja ymmärryksestä! Ette tiedäkään miten paljon teidän tukenne auttaa kun on mieli ihan down. =)
Tänään on hieman parempi päivä kuin mitä on ollut viimeisen viikon ajan. Osittain johtuu siitä, että kätilö kävi jälleen aamulla kotikäynnillä ja kertoi positiivisia asioita. Kohdunsuu on sormelle auki ja paikat pehmeet. Sf-mitta tipahtanut kolmella sentillä joten juniori on tuolla lähtökuopissaan pää syvällä lantiossa. Ei ne kipuilut ole siis ihan turhia olleet... Toki ei nämäkään asiat sitä tarkoita että juniori syntyis n-y-t nyt, mutta positiivista on se, että ainakin ne tarkoittaa sitä, että ei synnytys kovin kaukanakaan enää voi olla. Koitan siis kasvattaa tässä tätä omaa kärsivällisyyttäni. Tai sehän kasvaa ihan pakosta, kun ei ole vaihtoehtoja... :)
Greetas, mulla ainakin vaikutti olennaisesti raudan syönti väsymykseen. Alhainen hemppa oli suorassa suhteessa miten väsynyt olin. Nyt oon onneksi päässy 120 paremmalle puolelle ja se tuntuu olotilassakin ihan mielettömän paljon.
Sadeyelle ja koko perheelle hirmusti onnea tyttövauvelin johdosta! :)
Mammikselle tsempityksiä suuresti! Ootpa tainnut jäädä Tiitiäisen noutoon... voi miten upeeta!
Mooli oli investoinut huggabubbin kantoliinan. Sellainen pitäisi itsekin hankkia, hirveestihän sitä on kehuttu. Pitää lähteä sitten juniorin kanssa ostoksille jahka se tuolta ymmärtää tulla päivänvaloon...
Iida-Linnealle toivottelen parempia yöunia! Itse meen usein sohvalle nukkumaan jos sängyssä ei tule uni. Jostakin syystä saan usein siellä myös nukuttua paremmin kuin sängyssä vaikka luulis että olis päinvastoin... hassua!
Canan vauva naksuu =) Onpa jotenkin söpöä! En itse huomannut silloin tuota samaa mutta se onkin varmaan hyvin yksilöllistä.
Sereltä odotellaan kovasti kuulumisia vaavin syntymästä... :) ja samaan syssyyn voi todeta että niin Coltsfootiltakin...
Taidanpa läksiä ruuanlaittoon. Mies hakee tänään duunin jälkeen meidän terden uudet kalusteet, kivaa! Sitten voi istuskella uudella terassilla päivisin ja ottaa arskaa :)
Aurinkoista päivää enskat! :)
Leenis & jr 40+1
Voi miten jänskää kun niin moni on vamaankin nyyttiään noutamassa tai jo noutanut! Ainakin Sere, Coltsfoot, Kaneli ja Mammiskin ilmeisesti. Nyt kun vaan vielä Leenis pääsisi hommiin! Hyvät merkithän sielläkin jo oli kätilön mukaan ollut, eli varmasti kohta jo lähtö tulee sullekin!
Kovasti onnea Sadeyelle pikkuisesta tytöstä! Kiva kuulla että kaikki oli mennyt hyvin.
Mooli oli hankkinut hug-a-bubin. Sellaista minäkin olen vähän miettinyt, kun niin moni tuntuu kehuvan sitä. Kunhan tästä äippälomalaiseksi pääsen niin käyn varmaan paikallisen jälleenmyyjän luona vähän hipelöimässä sellaista¿ Joko olet Mooli kokeillut sitomista? Oliko hankalaa?
Canan Kirppu oli naksahdellut :) Kuulostaa tosiaan aika suloiselta! Minun mahasta ei ole vielä toistaiseksi kyllä mitään kuulunut¿ Varmaan kyllä olisin ihmeissäni jos alkaisi yhtäkkiä naksumaan, hih!
Omaan napaan ei kuulu kovin ihmeellisiä. Viimeisiä työpäiviä kärvistellään menemään ja olo on ollut viime aikoina ihan hyvä ja reipas. Kaverin liikkuminen on kyllä nyt muuttunut aika erilaiseksi, eli varsinaisia potkuja tulee tosi harvoin, mutta kaikenlaista punkemista ja möyrintää sitäkin enemmän. Sillä taitaa olla koivet koko ajan oikeaa kylkeä kohti, kun sinne tungetaan usein aika kipeästikin jotain pientä ja terävää. Oli aika hurja tunne ekaa kertaa tuntea ihan konkreettisesti mahan läpi (ilmeisesti) pikku jalka :) Tuli taas kertaheitolla paljon konkreettisemmaksi koko pieni otus!
Moikat vielä muillekin Enskoille ja aurinkoista keskiviikkoa!
T: Meriheppa ja Kaveri, rv 33+5
Elikkäs meille syntyi ihana pulloposkinen tyttö (3480 g ja 50cm) kiirastorstai aamuna. Tänään vasta päästiin kotiin, meinäsi tällä äidillä haljeta jo pää. Virallisesti olisi kai pitänyt päästä kotiin jo sunnuntaina, mutta kätilöt bongasivat muksun keltaisuuden ja valokaappiinhan sitä jouduttiin. Uhkana oli vielä, että muksu joutuu sinne uudemmankin kerran, mutta aamun labratulosten mukaan bilirubiiniarvot olikin lähteneet laskuun ja siis päästiin kotiin :D
Ja laitetaanpa tähän hieman tapahtumien kulkua kun mukelo tuossa koisii ja kassien tyhjennys ei hirmuisesti kiinnosta... Viime keskiviikkona (39+3) neuvolassa verenpaineet olivat 170/111 ja edelleen oli proteiinia pissassa. Joten kutsu kävi äitiyspolille. Sinne sitten menin omasta mielestäni pyörähtämään, mutta mokomat eivät päästäneetkään enää pois. Siippa sitten roudasi mulle tavaroita (fiksu kun olin, niin sairaalakassia ei ollut pakattuna, ukko ei tajunnut tuoda ollenkaan mm. hammasharjaa ja tahnaa...). Ajattelin kökkiä siellä sitten vaan sen yön ja mennä kotiin pääsiäisen viettoon. Sain jotain tujua unilääkettäkin yötä vasten, koska en ollut nukkunut paria tuntia pitempään aikoihin ja meinasivat, että silläkin olisi korkeisiin paineisiin vaikutusta (yöllä kertoivat, että olisivat käynnistäneet heti seuraavana aamuna, joten hyvin nukuttu yö olisi tehnyt poikaa...). Mutta kas vaan, kahdentoista aihoihin alkoi mahaa särkemään ja tuntia myöhemmin jo siihen malliin, että piti mennä hoitajille asiasta kitisemään. Ne antoivat särkylääkettä ja sanoivat, että suihku voi auttaa supistuksiin (mihin supistuksiin, mulla on vaan maha kipeä...?). Neljän jälkeen otettiin sitten sydänkäyrää ja siinä täti tuumi, että kyllä nyt taitaa ihan riittävän tiheään supistella. Tarkisti kohdunsuun ja se taisikin olla neljä senttiä auki ja eikun synnytysosastolle ja soitto kotiin siipalle.
Synnytys eteni jotenkin hirmu nopeaa, asiaa lienee auttoi se, etten voinut ollenkaan olla istualtaan tai maata. Jossain vaiheessa sitten ajattelin, että nyt kai sitä pitää sitä epiduraalia pyytää että voivat vielä antaa. Mutta siinä vaiheessa kohdunsuu olikin jo yhdeksän senttiä auki, joten se siitä... Laittoivat kohdunkaulan puudutteen, mutta itse en huomannut sillä ainakaan mitään eroa aiempaan. Ponnistusvaiheessa munt pakotettiin sänkylle puoli-istualleen. Mistä lie sitten johtui, niin supistukset alkoivat tässä vaiheessa vaimentumaan. Jotain ihme nenäsumutetta pruuttailivat, jotta olisivat saaneet hieman enemmän niihin voimaa, muttei hirmuisesti auttanut. Ponnistusvaihe kesti kaikenkaikkiaan 58 min ja lopussa mukelon sydänäänet heikkenivät ja muksu kiskottiin imukupilla ulos. Kovasti mukeloa jouduttiin virvoittelemaan, näin toisen vain vilaukselta ja puolentoista tunnin päästä sitten enemmän.
Itse olin kyllä kuvitellut tuota synnytystä paljon kauheammaksi. Supistukset tekivät toki kipeää, tuntuivat alavatsassa ja reisissä, mutta koko ajan odottelin, että milloin alkavat ne todella ¿oikeasti kipeät¿ supistukset. Ja inhottavahan se oli supistusten kanssa kärvistellä sairaalaympäristössä, koti olisi ollut paljon parempi paikka... Lisäksi ponnistusvaiheesta aina sanotaan, että se tekee kaikista pahinta ja tuntuu, että kaikki paikat repeää. Minusta sekään ei loppujen lopuksi ollut niin älyttömän tuskallista, vain hirmuisen turhauttavaa, kun kätilö sanoi jo vartin jälkeen, että kohta muksu tulee ulos ja niin vain sitä tunti puskettiin ulos. Muksulla oli käsittääkseni käsi tiellä ja sen takia se ei päässyt sujuvasti tulemaan ulos.
Kaiken kaikkiaan siis synnytys kesti vain alle kahdeksan tuntia alkaen niistä säännöllisistä supistuksista, eli aika vähän ensisynnyttäjälle. Periaatteessa synnytyksen puolesta olisin hommaan valmis uudelleenkin (hamassa) tulevaisuudessa. Mutta sitten tosissaan tuo sairaalassaolo!! Useamman kerran tuli märy kun näki niiden lähtevän, jotka olivat tulleet vasta minun jälkeen... Ja kamalalta sekin tuntui, kun muksulta napsastiin jatkuvasti hirmuisen huudon saattelemana verikokeita kantapäästä. Kaikenlisäksi en pystynyt siellä nukkumaan paljon ollenkaan kuten etukäteen jo vähän uumoilin... Kahtena viime yönä sain kuitenkin kasaan 4 tuntia unta (kolmessa pätkässä) joka se tuntui jo ihan lottovoitolta.
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ihanaa olla kotona :D Pitää muuten oikein mainostaa, että meikän maha on yllättävän timmin näköinen. Olin varautunut hirmuiseen kengurupussiin, mutta ei yhtään roiku. Kymmenisen kiloa jäi sairaalaan ja kuusi kroppaan. Siltikin olo on sangen sutjakka! Laittaisin tuosta meidän söpölisestä kuviakin, mutta siippa on taas tuikannut tuon digikameran johdon jonnekin piiloon, joten palailen kuvien kera vielä myöhemmin (mihinkäs mä täältä...)
Kone taas jumittaa, mutta pitää koittaa rullailla näitä päiviä taaksepäin ja lukaista muitten kuulumisia!
Coltsfoot ja oranssi pikku prinsessa 6 vrk
Coltsfootille oikein paljon onnea pikku prinsessasta!! Ja ihanaa vauva-arkea nyt kun vihdoin pääsitte kotiin sitä aloittelemaan! Kuulosti kyllä kivan nopealle ja helpollekin tuo teidän synnytys, helpottaa taas näitä omia kauhukuvia :)
T:Meriheppa taas
♥♥♥ONNEA COLTSFOOTILLE PRINSESSASTA!!! ♥♥♥
Ihanaa kun vauvauutisia satelee!! =)
Sydämelliset onnitelut Coltsfoot sinulle ja miehellesi! Varmasti ihana päästä kotiin ja kunnolla tutustumaan, rauhassa omaan pienokaiseen. Kiitos kun myös jaksoit synnytyksestä kirjoitella.
T. iida-linnea
[color=7B68EE] Onnea Coltsfoot ja koko perhe vauvelista!!! Vauvauutiset ovat sitten aina niin ihania:)!!! Nauttikaahan nyt täysin rinnoin pikkuisestanne! Vauvantuoksuisia hetkiä puhaltelen teille!!!
Aurinkoisia päiviä kaikille masu-Enskoille!!!
Meillä olisi huomenna eka neuvolakäynti pikkumiehellä! Saas nähdä, onko meidän raksupaksu kasvanut kuinka paljon:)
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, tasan 2 vkoa ~ ♥ ~
linkki tuohon enskojen oulun treffit-pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10041776&p=1&tmode=1&smod…
Että tervetuloa mukaan kaikki kiinnotuneet! :)
Ja vauvauutisia satelee..Isot onnittelut nyyttinsä lunastaneille!!!!
Tänään ollut taas sellainen hulinapäivä, ettei ajatus nyt kommentoinnin osalta oikein juokse.
Mooli taisi ainakin olla hankkinut Hug-a-bubin. Mä laitoin tänään kyseisen liinan tilaukseen.
Mammis on tainut jäädä nyytin hakureissulle. Jospa siellä olisi jo nyytti kainalossa.
Huomenna olisi tarkoitus lähteä katsomaan 1½ viikon ikäistä miehenalkua. Sitä varten väsäilin tänään kääretorttu pohjasta tuttipullon muotoisen kakun, joka huomenna olisi tarkoitus vielä kuorruttaa siniseksi värjätyllä kermavaahdolla. Saa nähdä mitä siitä tulee.
Sainpa sit kuulla äidiltäni, että viikonloppuna vieraillut tätini oli päivitellyt mun vatsan kokoa mun äidille. Oli ollut kamalan huolissaan siitä miten pieni mun vatsa on. Kaikenmaailman " kauhukuvia maalannut seinälle" miten vauva on liian pieni ja raskaus on varmasti alkanut myöhemmin mitä sanomme. Ei vauva voi vielä toukokuussa syntyä. Sitäkin tiedustellut, että ovatko neuvolassa varmasti huomanneet miten pieni vatsa mulla on ja sitä myöten ultraavathan varmasti, että vauva ei ole liian pieni ja kaikki on kohdallaan..Kyllä pikkaisen ottaa tuollainen päähän!!! Mulle ei sitten sanonut itselleen mitään. Onneksi mun äiti oli sanonut, että ei se vauvan koko siihen vatsan kokoon ole mitenkään liittyväinen. Oli vielä selittänyt, että vatsan koko riippuu niin monesta eri asiasta. Täti oli ollut sitten aivan ihmeissään, että niinkö??
Nyt koirulit viemään iltapisulle ja sit nukkumaan, jotta huomenna jaksaa.
-Ninca ja Rimpula 34+5-
Niin se aurinko yrittää tänäänkin paistella! Ja viikonlopuksi on luvattu ihanan keväistä säätä! Toivottavasti MAMMIS on jo jäänyt Tiitiäisen hakureissulle! Kuulumisia ootellaan!
SADEYELLE kovasti onnea pikkuprinsessasta! Kiva kuulla tuoreen äidin kuulumisia!!
Täällä toivottavasti paineita laskeva yöuni yhden nukahtamistabun voimalla takana - huomenna meen sinne nlaan klo 10. Tänään aattelin ottaa iisisti, paitsi ip lähden Selloon kaveria tapaamaan ja kaupoille - mut sitähän ei lasketa rehkimiseksi?;=)?
Ostin eilen hug-a-bub kantoliinan ja aattelin siihen perehtyä. Ip menen myös katsomaan vauvalle makuupussia (ollaan ajateltu, että se toimisi kevään ja kesän ajan ainakin lämmikkeenä - meillä kun ei mitään varsinaisia ulkovaatteita ole). Jotain muita tarvikkeitakin pitäisi viel haalia. Ja itselle jotain;=)
Mukavaa keskiviikkoa ja suppareita niitä tarvitseville!
-mooli 35+5