Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkijat väittävät: Lihominen ei johdu liiallisesta syömisestä

Vierailija
19.09.2025 |

Tutkijoiden mukaan lihavuus johtuu siitä mitä syömme, ei siitä kuinka paljon syömme. Liiallinen syöminen ei aiheuta lihomista vaan lihomisprosessi aiheuttaa liiallista syömistä.

Kyse on samasta asiasta kuin siinä, että kasvupyrähdyksen aikana teinit lisäävät helposti syömistään n. 1 000 kcal/vrk. Kuvitteleeko kukaan, että kasvu johtuisi lisääntyneestä syömisestä? Kaikki ymmärtävät, että kasvupyrähdys lisää nälän tunnetta ja saa teinit syömään enemmän. Miksi lihavuuden kohdalla olisi toisin?

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210913135729.htm

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tämä on, sen huomaa omasta aineenvaihdunnasta nopeasti. Heti kun saa insuliiniresistenssin kuriin, alkaa laihtuminen. Muuten ei laihdu, vaikka paastoaisi, kun insuliini on koholla. Ja veikkaan, että monella muullakin on tämä tilanne, mutta he eivät sitä tiedosta. 

Miten paastoamalla voi muka olla laihtumatta? Energiankulutusta ei saa mitenkään nolliin niin kauan kuin henki pihisee. Vai luuletko keksineesi ikiliikkujan? 

Kortisolitasot tapissa. Silloin rasva ei pala.

Vierailija
42/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta sikäli että ihmisen luontaisella ruokavaliolla eli lihalla ja eläinrasvalla paino palautuu oikeisiin lukemiin.

Tietosi ihmisen luontaisesta ruokavaliosta on pahasti puutteelliset.

Omasi on. Antropologia ja ihmisen biologia todistaa että ihminen on hyperkarnivori. Historiasta taas tiedetään että elintasosairaudet, karies, gynekomastia jne. ilmaantuivat kun HH-mättäminen alkoi.

Ihmisen biologia ei kylläkään puhu minkään hyperkarnivorian puolesta. Tuskin niitä antropologisia todisteitakaan niin paljon on että tuollaista voitaisiin väittää. 

Tätä minäkin mietin. Jos ihminen eläisi luonnossa, niin minkä eläimen muka saisimme metsästettyä ja syötyä? Ihmisen hampailla ja kynsillä ei mitään hiirtä isompaa saalista saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki syyt käy kunhan se ei ole oma syy.

Tiedemiehet ovat todistaneet, että vapaata tahtoa ei ole, joten mikään ei voi olla omaa syytä, koska kaikki tapahtuu automaattisesti. 

Vierailija
44/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei auttanut edes päivittäinen raskas treeni. Kaksi vuotta yritin. Mutta kun sain insuliiniresistenssin purettua, homma muuttui helpoksi. Nykyisin käytössä metformiini, joka mahdollistaa ihan normaalisyömisen. Määrilläkään ei ole juuri väliä. En pysty syömään niin, että lihoisin. Tosin en ole ihan tietoisesti toki yrittänytkään. 

Sairasta lääkitä itseään että voi jatkaa HH-mättämistä. Sama kuin vetäisi lääkkeitä että voisi jatkaa normaalia heroiinin käyttöä.

Vierailija
45/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei auttanut edes päivittäinen raskas treeni. Kaksi vuotta yritin. Mutta kun sain insuliiniresistenssin purettua, homma muuttui helpoksi. Nykyisin käytössä metformiini, joka mahdollistaa ihan normaalisyömisen. Määrilläkään ei ole juuri väliä. En pysty syömään niin, että lihoisin. Tosin en ole ihan tietoisesti toki yrittänytkään. 

Kuinka metformiini toimii sinulla?

Vierailija
46/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin metformiinin syömisen kun sokeritasot pysyy loistavasti kurissa VHH:lla (5.1 viimeisessä mittauksessa).

Vierailija
47/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jollain tapaa muuttaa aineenvaihduntaa. Sydän- ja verisuoniterveyttä mittaavat markkerit parantuvat, energiataso lisääntyy. Paino lakkaa nousemasta salamannopeasti. Laihdun, mutta todella hitaasti. 

Vierailija
48/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis 47 jatkaa vielä, sokeriarvoni ovat aina olleet hyvät mitattaessa. Ongelma on vain insuliinissa. 

Vierailija
49/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen tekivät samat tutkijat, jotka päättelivät, että Maa on litteä ja Kuu on tehty juustosta.

Vierailija
50/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tämä on, sen huomaa omasta aineenvaihdunnasta nopeasti. Heti kun saa insuliiniresistenssin kuriin, alkaa laihtuminen. Muuten ei laihdu, vaikka paastoaisi, kun insuliini on koholla. Ja veikkaan, että monella muullakin on tämä tilanne, mutta he eivät sitä tiedosta. 

Miten paastoamalla voi muka olla laihtumatta? Energiankulutusta ei saa mitenkään nolliin niin kauan kuin henki pihisee. Vai luuletko keksineesi ikiliikkujan? 

Kortisolitasot tapissa. Silloin rasva ei pala.

Olet väärässä. Kortisoli ei estä rasvan palamista.

Vierailija
51/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lihoin korona-aiikana kun lopetin liikunnan kokonaan. Pururadat täyttyi ihmisjoukoilla. 

Söin paljon pitsaa ja join 7 olutta päivittäin. Aamulla tein aina munakkaan. 

Myös voileipiä söin paljon kuten nykyäänkin ja salaattia meni myös kyytipoikana. 

Lihoin 30kg. Lihaskuntoharjoitteita en lopettanut ja tein niitä tosi rutkasti minimissään kolmesti viikossa. Lihakset kasvoi kamalasti ja porukat luuli että potaan. Tuli kyllä sitä läskiäkin helvetisti. Läskiä oli mittauksen mukaan lopulta kehon painosta sen 12kg. 

Aloitin lenkkeilyn 2023 ja nyt olen taas samoissa painoissa kun ennenkin. Juusto lihottaa tosi paljon. Jätin juuston pois pitsoista ja oluet viikonloppuun, Rasvaprosentit on nyt kahdeksan.

Olen ollut läski kanssa joskus ja laiha joskus. En kyllä ole saanut selville syytä mistä johtuu. Normaalisti tulee syötyä. 

Äidillä on sama juttu, kun katselee vanhoja valokuvia. On nyt mummona langanlaiha ja ysärinä oli pullea. Liekö stressi tehnyt temput, kun oli lama?

Minä olin lapsena lihava (ysärinä) ja parikymppisenä heroiinilookilla, mutta kolmekymppisenä lihoin ja nyt olen jostain syystä laihtunut taas. Onko ruuan hinta liian korkea. 

Eipä ihminen näihin itse oikein voi vaikuttaa.

Vierailija
52/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinkohan lihomiseen vedoten AD-HD-lääkityksen?

Vierailija
53/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki syyt käy kunhan se ei ole oma syy.

Tiedemiehet ovat todistaneet, että vapaata tahtoa ei ole, joten mikään ei voi olla omaa syytä, koska kaikki tapahtuu automaattisesti. 

Olen alkanut uskoa tuohon. 

Raamatussa sanotaan että seitsemän lihavaa vuotta ja seitsemän laihaa vuotta.

Olen aina ollut vähän läski tai laiha. Sitten siltä väliltä myös. Nyt olen bmi 18, eli aika laihalta näytän. Poskissa on kuopat ja näytän vanhemmalta kuin olen.

Ympäristö kaiketi vaikuttaa eniten eikä se mitä syöpi.

Vierailija
54/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen johtuu huonosta suoliston mikrobikannasta, ja tämä on tieteellinen fakta. Toki muitakin syitä on.

Kun lihavaan ihmiseen siirretään laihan ihmisen ulostetta, niin lihavasta tulee laiha.

Suoliston mikrobikanta on sekä geenien että omien valintojen seurausta.

Mm. siemenöljyt tuhoavat suoliston mikrobikantaa, tulee ripulia.

Vierailija
55/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana laihduin kun käytin canabista noin pari vuotta päivittäin tyyliin illalla vähintään sätkä. Joskus meni aamulla kanssa ennen luennoille menoa. Olin tosi laiha. 

Thc ilmeisesti imeytyy rasvaan ja poistuu sieltä nopeesti.

Vierailija
56/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi Suomessa ja Irlannissa oli erittäin vakava nälänhätä 1800 luvulla ja siitä selvinneille tuli joillekin geeneihin tarve varastoida rasvaa, jotta uuden nälänhädän iskiessä ihmisiä selviytyisi paremmin. Tämä on selvää biologiaa.

Vierailija
57/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana laihduin kun käytin canabista noin pari vuotta päivittäin tyyliin illalla vähintään sätkä. Joskus meni aamulla kanssa ennen luennoille menoa. Olin tosi laiha. 

Thc ilmeisesti imeytyy rasvaan ja poistuu sieltä nopeesti.

Joillekin tulee kannabiksesta "mässyt" eli tekee mieli vain syödä ja syödä. Toisilta se taas vie ruokahalun. Kaikki lähtee aivoista.

Vierailija
58/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tutkijat" ja "tiedemiehet" 🤣 Näen näitä i diootteja jatkuvasti yliopistossa, joilla on oma ideologiansa ja hypoteesinsa milloin mistäkin. Suomeksi sanottuna, suurin osa heistä puhuu täyttä skeidaa. 

Vierailija
59/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin tulessa palatte jos ette tee parannusta. Jokaisen on kerran kuoltava.

Vierailija
60/80 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen johtuu huonosta suoliston mikrobikannasta, ja tämä on tieteellinen fakta. Toki muitakin syitä on.

Kun lihavaan ihmiseen siirretään laihan ihmisen ulostetta, niin lihavasta tulee laiha.

Suoliston mikrobikanta on sekä geenien että omien valintojen seurausta.

Mm. siemenöljyt tuhoavat suoliston mikrobikantaa, tulee ripulia.

Kaikki muu meni oikein, mutta siemenöljyistä olet väärässä. Ne eivät vaikuta suoliston mikrobistoon millään tavalla.