Tutkijat väittävät: Lihominen ei johdu liiallisesta syömisestä
Tutkijoiden mukaan lihavuus johtuu siitä mitä syömme, ei siitä kuinka paljon syömme. Liiallinen syöminen ei aiheuta lihomista vaan lihomisprosessi aiheuttaa liiallista syömistä.
Kyse on samasta asiasta kuin siinä, että kasvupyrähdyksen aikana teinit lisäävät helposti syömistään n. 1 000 kcal/vrk. Kuvitteleeko kukaan, että kasvu johtuisi lisääntyneestä syömisestä? Kaikki ymmärtävät, että kasvupyrähdys lisää nälän tunnetta ja saa teinit syömään enemmän. Miksi lihavuuden kohdalla olisi toisin?
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210913135729.htm
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tämä on, sen huomaa omasta aineenvaihdunnasta nopeasti. Heti kun saa insuliiniresistenssin kuriin, alkaa laihtuminen. Muuten ei laihdu, vaikka paastoaisi, kun insuliini on koholla. Ja veikkaan, että monella muullakin on tämä tilanne, mutta he eivät sitä tiedosta.
Mikään ei alenna insuliinia tehokkaammin kuin paasto.
Eikä ihminen luontaisessa elinympäristössään mättänyt itseään täyteen HH-moskalla. Pysyivät insuliinit kurissa kun joitui metsästämään ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö puolukkaa puskasta, niin aika paljon saa syödä ennen kuin lihoo. Että kyllä se, mitä syö, vähän vaikuttaa.
Puolukan vaikutusmekanismi on se, ettei se sisällä pahemmin sokeria. Ei etenkään mitään ultraprosessoitua hiilihydraattia. Kenenkään ei tarvi elää pelkillä puolukoilla. Niitä voi sekoittaa vaikka maustamattomaan jugurttiin tai piimään. Vielä sekaan kauraleseitä niin alkaa pitää nälkääkin.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tämä on, sen huomaa omasta aineenvaihdunnasta nopeasti. Heti kun saa insuliiniresistenssin kuriin, alkaa laihtuminen. Muuten ei laihdu, vaikka paastoaisi, kun insuliini on koholla. Ja veikkaan, että monella muullakin on tämä tilanne, mutta he eivät sitä tiedosta.
Miten paastoamalla voi muka olla laihtumatta? Energiankulutusta ei saa mitenkään nolliin niin kauan kuin henki pihisee. Vai luuletko keksineesi ikiliikkujan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki syyt käy kunhan se ei ole oma syy.
Koukuttavaa sokeri- ja HH-moskaa kun mättää niin sehän lisää syömistä. Hiilihydraatit nollaan niin turha syöminen loppuu.
Tää on ihan totta . Mitä enemmän hiilareita syö sitä enemmän nälkä ja mässäilee. Nimittäin olen ketodietillä ja nälkä katosi ja nyt syön vähähiilarista, mutta välillä tulee syötyä enemmän ja niinä päivinä keho kaipaa vaan lisää ja lisää ja lisää. Pyrin syömään alle 50g -100g se on aika hyvä määrä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta sikäli että ihmisen luontaisella ruokavaliolla eli lihalla ja eläinrasvalla paino palautuu oikeisiin lukemiin.
Sulle on käynyt niin? Sullahan on ne lihaa syövän nisäkkään tyypilliset hampaat, kuten koiralla tai kissalla? Tai leijonalla? Joka todistaa ruokavalion laadusta?
Ihminen ei tarvitse petoeläimen hampaita koska meillä on kädet ja kyky valmistaa aseita. Ihminen on metsästänyt ja kypsentänyt tulella ruokansa jo 2 miljoonaa vuotta takaperin. Ei ne muinaiset esi-ihmiset auroja tehneet vaan aseita ja veitsiä kivestä saaliin metsästämiseksi sekä paloittelemiseksi.
Miksi ihmisapinoillakin on sitten samanlaiset hampaat kuin ihmisillä, ei voi perustella kyvyllä valmistaa aseita.<
Syövät kasviksia. Sinä perustelit että ihmisellä siksi ei ole kulmahampaita kun on osannut valmistaa aseita. Simpanssi ei metsästä antilooppeja ym kulmahampaillaan, eikä silläkään ainakaan siksi ole kulmahampaita. Tällöin kulmahampailla ei voi perustella ruokavalion lihapitoisuutta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö puolukkaa puskasta, niin aika paljon saa syödä ennen kuin lihoo. Että kyllä se, mitä syö, vähän vaikuttaa.
Tai vaikka kaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukuttavaa sokeri- ja HH-moskaa kun mättää niin sehän lisää syömistä. Hiilihydraatit nollaan niin turha syöminen loppuu.
Tää on ihan totta . Mitä enemmän hiilareita syö sitä enemmän nälkä ja mässäilee. Nimittäin olen ketodietillä ja nälkä katosi ja nyt syön vähähiilarista, mutta välillä tulee syötyä enemmän ja niinä päivinä keho kaipaa vaan lisää ja lisää ja lisää. Pyrin syömään alle 50g -100g se on aika hyvä määrä .
Siis olin ketoosissa ja paino putosi ja sen jälkeen olen jatkanut vähä hiilarisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paastoamalla voi muka olla laihtumatta? Energiankulutusta ei saa mitenkään nolliin niin kauan kuin henki pihisee. Vai luuletko keksineesi ikiliikkujan?
Paastoaminen vie ne insuliinitasot alas, mutta jos syö pieniä aterioita jatkuvasti pysyy insuliinit koholla ja keho menee säästöliekille. Ts. leikataan kulutuksesta jotta saadaan lisää rasvaa varastoon.
Lihominen johtuu kehopositiivisuudesta. Mitä enemmän kehoa sitä positiivisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta sikäli että ihmisen luontaisella ruokavaliolla eli lihalla ja eläinrasvalla paino palautuu oikeisiin lukemiin.
Sulle on käynyt niin? Sullahan on ne lihaa syövän nisäkkään tyypilliset hampaat, kuten koiralla tai kissalla? Tai leijonalla? Joka todistaa ruokavalion laadusta?
Oon eri mutta mulla on ns raateluhampaat. ja aina kun oon kokeillut kasvisruokavaliota niin parissa vuodessa olen mennyt tosi heikkoon kuntoon ja sairaaksi. Lääkäri käski alkaa syömään lihaa ja mielellään kunnon pihviä, ei mitään teollista tuotetta jossa lihan seassa sidosaineita ym lisättyä.
Miksi nämä hyperkarnivorit aina syövät pihviä, mutta harvemmin veriruokia, sisäelimiä, aivoja jne. puhdasta eläinravintoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse petoeläimen hampaita koska meillä on kädet ja kyky valmistaa aseita. Ihminen on metsästänyt ja kypsentänyt tulella ruokansa jo 2 miljoonaa vuotta takaperin. Ei ne muinaiset esi-ihmiset auroja tehneet vaan aseita ja veitsiä kivestä saaliin metsästämiseksi sekä paloittelemiseksi.
Miksi ihmisapinoillakin on sitten samanlaiset hampaat kuin ihmis
Syövät kasviksia. Sinä perustelit että ihmisellä siksi ei ole kulmahampaita kun on osannut valmistaa aseita. Simpanssi ei metsästä antilooppeja ym kulmahampaillaan, eikä silläkään ainakaan siksi ole kulmahampaita. Tällöin kulmahampailla ei voi perustella ruokavalion lihapitoisuutta lainkaan.
Jos näin on niin silloin kulmahampaiden puute ei myöskään käy perusteeksi ihmisen hyperkarnivoriaa vastaan. Kulmahampaiat eivät yksinkertaisesti ole relavantit asian suhteen. Ihmisen kyky valmistaa aseita taas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon eri mutta mulla on ns raateluhampaat. ja aina kun oon kokeillut kasvisruokavaliota niin parissa vuodessa olen mennyt tosi heikkoon kuntoon ja sairaaksi. Lääkäri käski alkaa syömään lihaa ja mielellään kunnon pihviä, ei mitään teollista tuotetta jossa lihan seassa sidosaineita ym lisättyä.
Miksi nämä hyperkarnivorit aina syövät pihviä, mutta harvemmin veriruokia, sisäelimiä, aivoja jne. puhdasta eläinravintoa?
Ihmisellä on nykyään valinnanvaraa myös lihan syönnissä. Tosin myös esim. inuiitit heittivät sisäelimet koirille. Sisäelinten syönnissä on myös vaaransa jos niitä syö liikaa esim. maksan syöminen jatkuvasti voi olla haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa myydään eläinten aivoja? Tuossa ei muuten puhuttu mitään sisäelimistä ym vaan teollisesta mukalihatuotteesta. Lääkäri varmaan neuvoi sen pihvin kun se on ihan eri asia kuin esim "kinkku"suikaleet.
Voi olla insuliinikin, mutta jos oikeasti päivittäin tekee raskaan treenin, niin voi kyllä huoletta syödä mitä vain. Toki terveellisesti olisi hyvä syödä verisuonten vuoksi aina.
Ne tukkiutuu kuten keuhkot jos röökiä polttaa. Samalla tavalla verisuonet kalkkiutuu pikkuhiljaa rasvaisesta ruuasta.
Minulla ei mitkään ruokavaliot tehneet muutosta mihinkään. Vaadin normaaliin hoikkaan kroppaan 2h kovaa treeniä kuudesti viikossa. Mielellään neljä tuntia. Aamulla 2 ja illlalla 2h. Vaatii kovaa kuntoa että jaksaa tehdä rutiinin läpi. Olen pienestä pojasta asti ollut se pullea poikanen. Kolmekymppisenä kuulin tutulta että meille lihaville on ihan eri systeemit.
Yllättävän kovaa täytyy tehdä ja kun saa sen aineenvaihdunnan käyntiin, niin voi syödä ihan helvestisti.
Tarkoitan sitä että sulla on jatkuvasti nälkä minne menetkin. Keskellä yötä heräät nälkään ja painat tyynyn vatsaasi vasten ja nukut mahallasi että nälkä menis pois. Se kroppa haluaa ne läskit takaisin.
Tosi hyvä keino teille läskeille ja laiskoiksi haukutuille on raastetu inkivääri. Laskee verenpainetta ja se raaste täyttää tosi hyvin vatsan. Teen joka päivä siitä juoman itselle. Raastan noin nyrkillisen illalla ja juon lusikoiden sen silpun.
Helpottaa nälkää ja tuntuu oikeasti sille, että palautuminen on parempaaa. Inkivääri laajentaa verisuonia ja ainakni kannattaa kokeilla kuurimuotoisesti. Jos sulla on alhainen verenpaine niin kokeile varovasti. Se mun ohjeen nyrkillinen on verenpainetautia sairastaville. Inkiväärin ja liikunnan ansiosta sain luvan luopua verenpainelääkkeistä.
Yläpaaine aleni neljällä tunnilla liikuntaa ja inkiväärillä 120 ja alipaine 70. Aika korkeita kuitenkin mutta ne oli lähes kahdessa sadaassa kun kävin töissä. Työelämä ei sovi mulle ja olisin kuollut lääkärin mukaan jos olisin jatkanut samalla linjalla. Toitsaiseksi en ole menossa töihin joten saat mun työpaikan rakas työtön, että voin ylläpitää terveyttäni. Jos et tykännyt viestistäni, niin ime lekaa.
t. Sal23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei voi noi hiilarit lihottaa oikeasti. Sulla on joku sokeritauti jos ne lihottaa. Kuituja sekaan ja kaura on tosi hyvä yhdessä palkokasvien kanssa aamuisin.
Minulla ei auttanut edes päivittäinen raskas treeni. Kaksi vuotta yritin. Mutta kun sain insuliiniresistenssin purettua, homma muuttui helpoksi. Nykyisin käytössä metformiini, joka mahdollistaa ihan normaalisyömisen. Määrilläkään ei ole juuri väliä. En pysty syömään niin, että lihoisin. Tosin en ole ihan tietoisesti toki yrittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei alenna insuliinia tehokkaammin kuin paasto.
Diabeetikoilla voi paasto aiheuttaa stressireaktion etenkin aamuöisin ja silloin verensokeri nousee voimakkaasti. Jos olet diabeetikko tai epäilet, että sinulla voi olla diabetes, älä harjoita yli 12 tunnin paastoa.
98% johtuu omista huonoista valinnoista, tietämättömyydestä, kasvatuksesta ja ympäristötekijöistä ylipäätään, toi 2% mikä jää voi johtua geeneistä, mutta silti geeneillä ei ole väliä jos noi 98% on kunnossa. Näin mä sen näen itse henkilökohtaisesti ja kun ihmisiä seuraa niin tälle väitteelle löytyy paljon näyttöäkin.
Poistatit tästä jälkimmäisen vastauksesi, koska huomasit itsekin virheesi.
Ei niin, hyvänä kakkosena on keto. Mutta lopulta kyse on hiilarien rajoittamisesta. 11