Lapseni väitöskirjassa yli 300-sivua, tuttavan lapsen amk-lopputyössä alle 50
Silti meinaavat juhlia yhtä isosti kuin akateemisissa valmistujaisissa. Kuinka välitän viestiä että 50 sivua ei riittäisi akateemisessa maailmassa, taso on vaativampi, ei pääse läpi mitään akateemisen riman ali
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
300-sivua? Facepalm.
Ja mistä lähtien lapset ovat kirjoittaneet väitöskirjoja?
Miksi jotkut ei ymmärrä, että myös aikuiset ihmiset on jonkun lapsia? Kyllä mullakin on lapsi vaikka hän onkin jo 21v. Mä 46v olen vanhempieni lapsi.
Ap toki on trolli, mutta en ymmärrä sun kaltaisia ihmisiä jotka ei ymmärrä, että ihmiset puhuu lapsista myös kun tarkoittavat aikuisia lapsiaan.
Väikkärityöttömät, tervemenoa leipäjonoon.
Taitaa sivunumerot olla ainoa asia, mitä ap ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikana lukenut noin 2 - 3 väitöskirjaa, joissa kaikissa on ollut yli 500 sivua. Yhtä 70 vuotiaana valmistunutta papparaisen väitöskirjaa en viitsinyt edes lukea, vaikka siinä on vain noin 250 sivua. Itse tein aikanaan opistossa päättötyön noin reilut 40 sivua. mutta itsekehua välttääkseni en viitsi edes sanoa, että sain siitä täydet pisteet ilman juhliakin!
Suurin osa väitöskirjoista on artikkeliväitöskirjoja nykyään, eikä referee-tason tieteelliset artikkelit ole sivumäärältään suuria. Itse tein aikoinaan sovelletun matematiikan väitöskirjan, joka koostui 5 tieteellisestä artikkelista ja yhteenvedosta. Sivumäärä ei ole oleellista.
Tutun poika on kaivinkonekuski. Parikymppinen ja niin taitava, että urakoitsijat pyytävät hommiinsa.
Ei lähde, sillä on jo hyvä työnantaja. Ja ilman ammattikoulutusta poika hommii. Työturvakortti on kuulemma.
Matematiikassa on tiettävästi tehty muutaman sivun väitöskirjoja. Tietysti siinä on kansilehteä ja muuta, mutta itse asia saattaa mahtua yhdelle sivulle. Tekstiä ei tarvita paljon, kun se on tarpeeksi painavaa.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikassa on tiettävästi tehty muutaman sivun väitöskirjoja. Tietysti siinä on kansilehteä ja muuta, mutta itse asia saattaa mahtua yhdelle sivulle. Tekstiä ei tarvita paljon, kun se on tarpeeksi painavaa.
Olin juuri tulossa kertomaan samaa: 10 vuotta intensiivistä työtä ja alle 10 sivua, ei toki omani.
Vierailija kirjoitti:
Väikkärityöttömät, tervemenoa leipäjonoon.
Tohtorit ovat voimakkaasti aliedustettuina työttömissä toisin kuin amikset.
Työttömiä tohtoreita 1400, uusia valmistuu vuosittain 2000.
Sulla taitaa olla liikaa aikaa, kun teet aloituksia vauva.fi palstalle tuttavan lapsen lopputyössä. Suosittelen hankkimaan jonkun harrastuksen.
Pro gradussani oli alle 50 sivua ja tienaan reilu 6000€/kk.
kummasta työnantaja maksaa ennemmin?
50 sivua asiaa vs 300 sivua potaskaa
Vierailija kirjoitti:
Toivon todellakin ettei lapsesi opiskellut humanistisia tieteitä terveisin työtön humanisti jo vuodesta 2014
Turha yleistää. Minä sain koulutusta vastaavaa työtä jo opintojen loppumetreillä ja nyt olen koulutustasoa vastaavassa, hyväpalkkaisessa eri alan työssä. Tunnen myös muita elämässään hyvin pärjänneitä humanisteja, eikä kukaan vanha opiskelukaverini ole jäänyt kotiin itkemään. Humanistiset opinnot ylipäänsä valmentavat laaja-alaiseen ja analyyttiseen ajatteluun, ja ovat sovellettavissa todella monelle alalle. Eli kyllä työn saanti on enimmäkseen kiinni omasta asenteesta, ei jostain opiskeluaikojen pääaineesta.
t. Toinen humanisti
Mun gradussa oli 180 sivua. Vaatimus tais olla silloin joskus aikoinaan jotain 80-100 sivua? Hyväksyttiin magna cum laude approbatur. Eximiaa ei edes ollut vielä silloin.
Matemaatikko voi saada sanottavansa sanottua kymmenessä sivussa. Ei tarvitse jaaritella, että Derrida sitä, mutta toisaalta Lacan tätä.
Minä kirjoitin 120-sivuisen gradun ilman empiriaa (diskurssianalyysi) ja sain arvosanaksi eximian. Eipä ole töitä silti tälläkään hetkellä.
Ap on joko provo, tai sitten erittäin vähä-älyinen.
Noin on varmaan 95 prosentilla ihmisistä. Mitä siis pitää ihmetellä?