Suosittele kirjaa ekaluokkalaiselle, joka osaa lukea hyvin
Lapseni (poika) on ekalla, ja osaa lukea ihan hyvin. Olen etsinyt kirjoja, joita hän voisi alkaa lukemaan, mutta tuntuu, että kaikki nykyään tarjolla olevat on kovin epäkiinnostavia. Hän ei ole innostunut niistä juuri yhtään ja kun olen itse ne sitten lukenut niin, tylsiähän ne on olleet, ja jotenkin sellaista outoa ja vauhdikasta kaahottamista täynnä, tai teinimäistä puhekieltä. Tai sitten liian pelottavia. Hän on aika herkkä näkemään painajaisia kaikesta liian pelottavasta, ja ei siksi halua sellaista lukea.
Kommentit (38)
Onko Viisikko-sarja jo testattu? Jo mainittu Timo Parvela on myös hyvä.
Viisikot. Jos joku alkaa nyt mussuttaa ettei ole nykymukuloiden maailmaa niin ei kyllä ollut enää minunkaan ikäpolveni maailmaa kun opin lukemaan joskus vuonna 90 ja silti minä ja ikäkaverini pidimme niistä.
https://www.kustannusmakela.fi/tuote-osasto/lasten-ja-nuortenkirjat/hel…
Näistä meillä aloitettiin lukeminen
Vierailija kirjoitti:
Kolmea etsivää ei taida saada enää mistään?
Ainakin täällä meidän kirjastokimpassa löytyy.
Mutta kuten edellä on neuvottu, kannattaa kysyä kirjastosta. Lasten- ja nuorten osastoilla työskentelee asiantuntevia ja kokeneita kirjavinkkareita.
Soturikissat on meidän tytön lempi sarja, aloitti lukemaan ensimmäisellä luokalla.
Volter Kilpi: Alastalon salissa. Ei ole pelottava, ei tylsä, eikä varsinkaan liian vauhdikas
Minun poikani on jo aikuinen, en osaa suositella, mutta menkää kirjastoon. Kirjastossa on ammattilaisia joilta varmasti saatte arvokkaita vinkkejä kirjavalintaan😊
Meidän poika luki läpi kaikki Risto Räppääjät ekan ja tokan aikana kun innostui niistä. Vanhimpia oli haastava löytää mutta saatiin haalittua koko sarja
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Ilahduin aloituksen viestistä. Sopivia kirjoja voisivat ehkä olla Timo Parvelan Ella-kirjat, Risto Räppääjät, erilaiset koululaisen tietosanakirjat, erilaisiin harrastuksiin liittyvät kirjat...
Kirjastossa työskentelee ammattitaitoisia kirjastovirkailijoita, jotka auttavat mielellään löytämään lapsellesi sopivia ja mieluisia kirjoja.
Hienoa, että tuet ja kannustat lapsesi lukuharrastusta! Lukemisen kautta kielitaito (luku-ja kirjoitustaito, ilmaisukyky, kertomisen ja kuvailemisen taidot, luetun ymmärtäminen) kehittyy js vahvistuu monipuolisesti. Samoin monenlainen tietotaito karttuu ja mielikuvitus kehittyy. Näistä kaikista on suora hyöty moniin koulun oppiaineisiin: asioiden opiskelu ja koulutehtävien ja kirjoitelmien tekeminen helpottuu.
Kunpa lukemisen pariin kannustettaisiin yhtä innokkaasti kuin muiden harrastusten pariin väheksymättä muita harrastuksia tai esim. liikunnan merkitystä.
Mukavaa syksy
Höhlä ope! 70-luvun Vaahteramäen Eemelit, ainaskin kirjastosta luulis löytyvän, siis sinne kimppa retkelle... Hyviä lukukirjoja ekaluokkalaiselle ja samalla hyvä idea Jouluksi, synttäri lahjaksi etc.! T: Turun paappa
Heinähattu ja Vilttitossu -kirjat meni mun vanhemmalle pojalle ihan täysillä läpi - olivat ehkä sen verran anarkistisia, että miellyttivät, vaikka muuten tyttöjen jutut oli tuossa iässä yäk. Harry Potterit luki myös tuosta iästä alkaen. Nuoremmalle taas Ronja Ryövärintytär on kolahtanut kovaa ja sitä on luettu useamman kerran. Risto Räppääjät sekä Tatu ja Patu myös kovaa valuuttaa.
Pikku Prinssi, koska vain sydämellään näkee hyvin.
Sami muuttuu kanaksi ja jatko-osat, Pet Agents, Kapteeni Kalsari, Geoetsivät, Paavali Pattinen, Supermarsut, Maagisten eläinten koulu, Höpersankarit, Lasse-Maijan etsivätoimisto, Neropatti, Isämies, Kepler
T. Tokaluokkalaisen, lukemista rakastavan pojan äiti
Meidän lapsi tykästyi Tulisiivet-sarjaan, jossa on lohikäärmeitä. Mutta siinä kyllä kuolee sivuhahmoja ja on taisteluita, onko liian jännää?
Eskarilainen lukee Mestarietsivä Peppusia, joiden arvoitukset viehättävät. Ovat vähän lyhyempää ja kuvallists lukemista. Tatut ja Patut menee hänellä myös.
Muiden ketjun ehdotusten lisäksi, kiinnostaisiko Narnian tarinat?
Kapteeni Kalsari, Neropatin päiväkirja ja Kepler. Kaikissa monta osaa luettavaksi.
Mestarietsivä Peppuset, Tatut ja Patut, Supermarsut, Muumikirjat
Nämä on niin hyviä, että minä aikuinenkin luen näitä! Ehkä vähän turhan jännittäviä ekaluokkalaiselle, mutta sehän on lapsesta kiinni.