Suosittele kirjaa ekaluokkalaiselle, joka osaa lukea hyvin
Lapseni (poika) on ekalla, ja osaa lukea ihan hyvin. Olen etsinyt kirjoja, joita hän voisi alkaa lukemaan, mutta tuntuu, että kaikki nykyään tarjolla olevat on kovin epäkiinnostavia. Hän ei ole innostunut niistä juuri yhtään ja kun olen itse ne sitten lukenut niin, tylsiähän ne on olleet, ja jotenkin sellaista outoa ja vauhdikasta kaahottamista täynnä, tai teinimäistä puhekieltä. Tai sitten liian pelottavia. Hän on aika herkkä näkemään painajaisia kaikesta liian pelottavasta, ja ei siksi halua sellaista lukea.
Kommentit (38)
Astrid Lindgrenin kirjat, niitähän on vähän joka lähtöön.
Timo Parvelan Ellat ja Pate-kirjat.
Kolme iloista rosvoa
Tuija Lehtisen karting js futis-sarjat, jos aika ei ole jo ajanut niistä ohi
Kirjakauppaan? Kuvia ja tekstiä? Vai kirjastoon valikoiman äärelle. Myös kivat tehtäväkirjat ja vihkoset sopivat.
Suosittelen Ole Lund Kirkegaardin Kumi-Tarzan. Helppo ja ns. iso tekstinen. Luin itse sen eka luokalla -80 luvulla ja meidän lapset myös tykännyt.
Jos se vaikka tykkää autoista,joku autokirja. Jos tykkää jääkiekosta,joku siihen liittyvä kirja. Yms.
Kirjastossa on informaatikko, joka osaa neuvoa.
Les Miserables jos on oikeasti lahjakas lukija.
Miki Liukkosen Elämä:esipuhe voisi olla hyvä
Hei!
Ilahduin aloituksen viestistä. Sopivia kirjoja voisivat ehkä olla Timo Parvelan Ella-kirjat, Risto Räppääjät, erilaiset koululaisen tietosanakirjat, erilaisiin harrastuksiin liittyvät kirjat...
Kirjastossa työskentelee ammattitaitoisia kirjastovirkailijoita, jotka auttavat mielellään löytämään lapsellesi sopivia ja mieluisia kirjoja.
Hienoa, että tuet ja kannustat lapsesi lukuharrastusta! Lukemisen kautta kielitaito (luku-ja kirjoitustaito, ilmaisukyky, kertomisen ja kuvailemisen taidot, luetun ymmärtäminen) kehittyy js vahvistuu monipuolisesti. Samoin monenlainen tietotaito karttuu ja mielikuvitus kehittyy. Näistä kaikista on suora hyöty moniin koulun oppiaineisiin: asioiden opiskelu ja koulutehtävien ja kirjoitelmien tekeminen helpottuu.
Kunpa lukemisen pariin kannustettaisiin yhtä innokkaasti kuin muiden harrastusten pariin väheksymättä muita harrastuksia tai esim. liikunnan merkitystä.
Mukavaa syksyä! 🍁T. ekaluokan opettaja
Thomas Taylorin Malamanteri ja siihen jatko-osat
Bach: Lokki Joonatan, Jansson: Muumipeikko ja pyrstötähti.
Voi samalla vaivihkaa opettaa kirjallisuuden tulkinnan alkeet ja jättää pohdittavaksi, mistä lokki Joonatan oikein kertoi ja mikä voisi olla pyrstötähti?
Edgar Rice Burroughs - koko tuotanto. Taso tosin laskee julkaisuvuosien mukana, mahdollisesti siksi, että juorun mukaan viimeiset kirjat saneltiin konekirjoittajille ulkomuistista tai ihan fiiliksen mukaan.
Asimovit ja Arthur Clarken teokset saattavat tänäpäivänä olla jo vanhentuneita, joten J.K. Rowling ja Tolkien kannattaa ottaa haltuun. Tolkienin Hobbitti kannattanee lukea ennen Tarua Sormusten Herrasta, omalla kohdalla lukujärjestys oli väärä, mutten koe senkään haitanneen, mutta olen aina kokenut myös olevani jotenkin "erilainen."
Kolmea etsivää ei taida saada enää mistään?
Unohda koko juttu ja anna siitä onnettomasta kersastasi tulla samanlainen vätys kuin muistakin nykylapsista.
Yökoulu, Lemmikkiagentit, Lätkä- Lauri ym.