Mihin ikään mennessä pitäisi päättää, haluaako lapsen vai ei?
Onko joku vatvonut asiaa vielä yli 25-vuotiaaksi?
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että moni lapsettomaksi omasta tahdostaan jäävä ei edes olisi hyvää materiaalia äidiksi tai isäksi.
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.
Kuinka pihalla pitää olla, jos kuvittelee, että vajaaksi kasvaminen on joku milleniaalien yksinoikeus. Tai, että kaikki lapsen saaneet olisivat jotenkin hyviä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään ikään mennessä. Tätä elämää ei kannata tuhlata lapsiin vaan keskittyä itseensä ja omaan hyvinvointiinsa.
N.27
Pakko se päätös on suuntaan tai toiseen jossain vaiheessa tehdä kuitenkin.
Ei mikään pakko. Itse olen antanut vain elämän viedä sen kummemmin päättämättä haluanko lapsia vai en. Todennäköisesti en niitä saa, koska olen jo 41v. Se on ihan ok.
eri
Okei. Eli ehkäisyn suhteen olet antanut tuulen viedä ja toivonut parasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään ikään mennessä. Tätä elämää ei kannata tuhlata lapsiin vaan keskittyä itseensä ja omaan hyvinvointiinsa.
N.27
Ei mikään pakko. Itse olen antanut vain elämän viedä sen kummemmin päättämättä haluanko lapsia vai en. Todennäköisesti en niitä saa, koska olen jo 41v. Se on ihan ok.
eri
Missä kohtaa tuossa puhuttiin jotain ehkäisystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.27
Ei ole pakko. Asioiden voi antaa vain tapahtua suuntaan tai toiseen. Ei kaikesta tarvitse olla jotain suunnitelmaa ja päätöstä valmiina. Esimerkiksi minä en ikinä ole päättänyt ,että haluan neljä lasta. Niin vain tapahtui.
Minä taas olen päättänyt etten ikinä halua yhtään lasta, ja siksi huolehtinut ehkäisystä lähestulkoon neuroottisesti. Jos olisin antanut asioiden vain tapahtua, voisin hyvin nyt olla äiti vastentahtoisesti.
Minulla ei ollut varsinaista suunnitelmaa tulla äidiksi. Olin parisuhteessa, kun harrastimme yhden (1) kerran huolimattomasti suojattua seksiä. Nyt olen onnellinen äiti :D
Tämän keskustelun suunnittelijat saisivat varmaan slaagin mutta raskauden selvitessä meillä oli sekä talous, että parisuhde kuralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että moni lapsettomaksi omasta tahdostaan jäävä ei edes olisi hyvää materiaalia äidiksi tai isäksi.
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.Moni porsinut on kyllä sellaista sakkia, että olisi heille suonut keskenmenon
Joo sellaisiakin on, mutta ei tällaisena ihan perus hyvinvoivien ihmisten kuplassa elävänä oikein missään niihin törmää. Suurin osa vanhemmista on ihan perushyviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.Toisaalta: Kautta ihmiskunnan historian on ollut vaikka kuinka paljon vanhempia, jotka eivät ole hyvää materiaalia vanhemmaksi. Ei ole mikään uusi ilmiö. Eikä lapsen saaminen tee ihmisestä automaattisesti hyvää vanhempaa.
Mutta jos taustalla ei ole suuria käsittelemättömiä ongelmia niin suurin osa kyllä kasvaa ihan kelvollisiksi vanhemmiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.Toisaalta: Kautta ihmiskunnan historian on ollut vaikka kuinka paljon vanhempia, jotka eivät ole hyvää materiaalia vanhemmaksi. Ei ole mikään uusi ilmiö. Eikä lapsen saaminen tee ihmisestä automaattisesti hyvää vanhempaa.
Ei tietenkään tee, mutta osa jää jo viivoille ja se on joskus ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta voi haluta todella paljon ja rakentaa elämästään "täydellisen paketin". Sitten tuleekin yllättävät potkut, raskausmasennus, vaikea synnytys, vaikeus rakastaa heti omaa lastaan, avioero, sairaus, kuolema
Sori kontrollinhaluiset tyypit mutta elämässä tapahtuu
Kuvailit juuri syitä joiden vuoksi en halua ottaa riskiä ja olen mieluummin lapseton. Liian paljon voi mennä pieleen liian monella tavalla. En pystyisi esim. kasvattamaan vammaista tai vaativaa lasta ja jos se lapsi on jo saatu, niin ei siitä eroonkaan pääse. En pidä lapsista niin paljon että olisi riskin arvoista kokeilla miten asiat menevät. Oma elämä on riittävän hyvällä mallilla nyt, mutta mitään varmuutta ei ole tulevaisuudessa edes ilman niitä lapsia.
N32
Kuvailit juuri, miksi Suomessa syntyvyys on romahtanut. Ihmiset eivät kestä normaalia elämää ja pelottelevat mielensä uskomaan, että kaikki paha tapahtuu juuri omalle kohdalle. Sitten kun iän myötä järki tulee päähän, itketään kun ei uskallettu elää.
En kiistää etteikö ajatteluni olisi yksi syy syntyvyysongelmaan, mutta minä yksilönä saan kuitenkin elää tavalla joka minimoi riskit joiden toteutumiseen en ole valmis. En usko että kaikki paha tapahtuu juuri minulle, mutta kuten sanoin, en pidä lapsista tai halua niitä niin paljon, että se olisi jonkun riskin toteutumisen arvoista. Tiedän omasta kokemuksesta ja lapsuudestani mitä käy, kun näitä riskejä alkaa toteutumaan (äidin synnytyksen jälkeinen masennus, vanhempien parisuhdeongelmat, sisaruksen ongelmat, köyhyys kun vanhempi sairastuu) ja tätä en tule siirtämään eteenpäin. Kukaan ei voi luvata, että kaikki menee hyvin, tai edes paremmin kuin itselläni. Jos myöhemmin kadun, niin sitten olen unohtanut millainen ihminen olin aiemmin.
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.27
Ei ole pakko. Asioiden voi antaa vain tapahtua suuntaan tai toiseen. Ei kaikesta tarvitse olla jotain suunnitelmaa ja päätöstä valmiina. Esimerkiksi minä en ikinä ole päättänyt ,että haluan neljä lasta. Niin vain tapahtui.
Minä taas olen päättänyt etten ikinä halua yhtään lasta, ja siksi huolehtinut ehkäisystä lähestulkoon neuroottisesti. Jos olisin antanut asioiden vain tapahtua, voisin hyvin nyt olla äiti vastentahtoisesti.
Ainut 100% ehkäisy on selibaatti tai kohdunpoisto. Kaikissa muissa tapauksissa ehkäisy voi pettää, vaikka olisi miten neuroottinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsi tarvi täydellisiä oloja. Läsnäoloa, ruokaa, lämpöä. Älypuhelinkansalle ensimmäinen kohta on vaikein.
Lämpöä, ruokaa ja katon päälle saa vankilassakin. Ei se tee sitä kuitenkaan kodiksi.
Läsnäolo? Kai lapsi ansaitsee jotain muutakin? Miten olisi laskujen maksaminen? Turvallinen asuinalue? Motivoituneet vanhemmat?
Paljonko luulet pienen vauvan tajuavan jostain laskuista tai asuinalueestaan? :D Vanhempien motiavaatio taasen on juuri sitä läsnäoloa.
Vauva ei ole vauva ikuisesti.
Se kasvaa teiniksi ja aikuiseksi.
Harmi että tällainen itsestäänselvyys pitää kertoa ääneen.
Asuinalueen turvallisuudella on iso merkitys kave
Oletko joku täysin kuplassa/tynnyrissä kasvanut tapaus? Kuvittelet että tavallisen rahvaan alueella kasvaminen on suuri tragedia? Tai että pienellä budjetilla asumiseen ainoa vaihtoehto on muuttaa huumeluolaan?
Näen miten joku pelokkaana tarraa kiinni turvallisen greigeen sohvatyynyyn ja miettii että onneksi on Porsche pihassa, olisi vastuutonta hankkia lapsensa johonkin maaseudun rintamamiestalon kurjuuteen
Samalla suunnittelee mahassa olevansa lapsen tulevaa ammattia ja polkua sitä kohti. Mitkä vauvakerhot tuovat hänet oikeiden piirien äärelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.Kuinka pihalla pitää olla, jos kuvittelee, että vajaaksi kasvaminen on joku milleniaalien yksinoikeus. Tai, että kaikki lapsen saaneet olisivat jotenkin hyviä vanhempia.
Tällä hetkellä lisääntymiskykyisiä aikuisia on milleniaalit ja Gen Z. Koska lapsia saadaan usein yli kolmikymppisinä, niin käytännössä milleniaalit on ne joista vielä puhutaan. Toki vanhimmat milleniaalit alkaa olla jo pois pelistä, ja nuorimmillakin kiire kurkkia oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.Moni porsinut on kyllä sellaista sakkia, että olisi heille suonut keskenmenon
Joo sellaisiakin on, mutta ei tällaisena ihan perus hyvinvoivien ihmisten kuplassa elävänä oikein missään niihin törmää. Suurin osa vanhemmista on ihan perushyviä
Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja astua ulos kuplasta niin näkee paljonkin vanhempia, jotka eivät ole sopivia vanhemmiksi. Ihan jo uutisia lukemalla törmää sellaisiin. Heitetään nyt vaikka esimerkiksi Josef Frizl tai höyrymoppisurmaajan kanssa hengaillut äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos taustalla ei ole suuria käsittelemättömiä ongelmia niin suurin osa kyllä kasvaa ihan kelvollisiksi vanhemmiksi
Tai sitten ei. Elämän aikana voi tapahtua yhtä ja toista, joka saa ihmisen toimimaan lapsen edun vastaisesti ilman, että taustalla on valmiiksi mitään käsittelemätöntä. Ei tarvitse kuin sairastua skitsofreniaan tms. niin voi tehdä hyvinkin pahoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi tietysti miettiä, miksi noin on. Eli miksi vaikkapa milleniaaleista niin moni kasvoi vajaaksi.Kuinka pihalla pitää olla, jos kuvittelee, että vajaaksi kasvaminen on joku milleniaalien yksinoikeus. Tai, että kaikki lapsen saaneet olisivat jotenkin hyviä vanhempia.
Tällä hetkellä lisääntymiskykyisiä aikuisia on milleniaalit ja Gen Z. Koska lapsia saadaan usein yli kolmikymppisinä, niin käytännössä milleniaalit on ne joista vielä puhutaan. Toki vanhimmat milleniaalit alkaa olla jo pois pelistä, ja nuorimmillakin kiire kurkkia oven takana.
Niin, ennen milleniaalejahan kukaan ei koskaan saanut lapsia. Juupa juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja astua ulos kuplasta niin näkee paljonkin vanhempia, jotka eivät ole sopivia vanhemmiksi. Ihan jo uutisia lukemalla törmää sellaisiin. Heitetään nyt vaikka esimerkiksi Josef Frizl tai höyrymoppisurmaajan kanssa hengaill
Ei ole hyvää eikä älykästä keskustelua käydä sitä ääritapausten kautta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.27
eri
Missä kohtaa tuossa puhuttiin jotain ehkäisystä?
Ei missään, mutta jos lasten hankinnan suhteen antaa elämän viedä niin kuulostaa siltä että mitään aktiivista ehkäisypäätöstä ei ole tehty ja/tai noudatettu. Siitä minä puhun kun sanon että suuntaan tai toiseen päätös on jossain vaiheessa tehtävä. Asennanko kierukan, syönkö pillereitä vai vedänkö luomuna ja saan ehkä lapsen.
Osa porukasta elää kyllä pelottavan syvällä omassa pumpulikuplassaan. Mitenköhän mahtaa psyyke kestää, jos se kupla jonain päivänä puhkeaa eikä elämää enää voikaan suunnitella täydelliseksi ja turvalliseksi pumpulimaailmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennen milleniaalejahan kukaan ei koska
Syntyvyys on romahtanut alle Japanin tason 2010-luvulta eteenpäin ja kiihtynyt 2020-luvulle tultaessa, eli puhutaan edelleenkin milleniaaleista.
Toisaalta: Kautta ihmiskunnan historian on ollut vaikka kuinka paljon vanhempia, jotka eivät ole hyvää materiaalia vanhemmaksi. Ei ole mikään uusi ilmiö. Eikä lapsen saaminen tee ihmisestä automaattisesti hyvää vanhempaa.