Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ikään mennessä pitäisi päättää, haluaako lapsen vai ei?

Vierailija
18.09.2025 |

Onko joku vatvonut asiaa vielä yli 25-vuotiaaksi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiaan todennäköisyys tulla raskaaksi on vain noin 5 % kuukautta kohden. Hyvin pieni osa tulee raskaaksi enää tuossa iässä. Munasolut ovat määrällisesti ja laadullisesti huomattavasti huonompia kuin vaikkapa 25-vuotiaalla.

Vierailija
42/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-vuotiaan todennäköisyys tulla raskaaksi on vain noin 5 % kuukautta kohden. Hyvin pieni osa tulee raskaaksi enää tuossa iässä. Munasolut ovat määrällisesti ja laadullisesti huomattavasti huonompia kuin vaikkapa 25-vuotiaalla.

Onko tähän vaikutusta perintötekijöillä? Mietin vaan kun minun suvussani naisilla on suhteellisen yleistä ollut saada lapsi nelikymppisenä

Vierailija
44/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielelläni epätäydellinen. En tarvitse lapsia enkä kaivinkoneita:)

Vierailija
45/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tähän vaikutusta perintötekijöillä? Mietin vaan kun minun suvussani naisilla on suhteellisen yleistä ollut saada lapsi nelikymppisenä

Varmasti on. Lisääntymiseen liittyviin asioihin ilman muuta vaikuttaa myös perintötekijät. Osalla voi loppua kuukautiset jo reilusti ennen 50v. Toisilla vasta 60v. Kuitenkin tilastollisesti 40-vuotiaana on munasoluja jo sen verran vähän ja ne on heikkolaatuisia, että vain pieni prosentti tulee raskaaksi. 

Vierailija
46/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on. Lisääntymiseen liittyviin asioihin ilman muuta vaikuttaa myös perintötekijät. Osalla voi loppua kuukautiset jo reilusti ennen 50v. Toisilla vasta 60v. Kuitenkin tilastollisesti 40-vuotiaana on munasoluja jo sen verran vähän ja ne on heikkolaatuisia, että vain pieni prosentti tulee raskaaksi. 

Muille täällä sitten ikävä uutinen että se prosentti on varmaan minun sukua ":D"

Vierailija
47/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella 40v, miehillä 60v

Vierailija
48/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias mies. Katsotaan vielä. Varmaan jos täytän 60 v eikä vieläkään ole lapsia, selvästikään ei ollut minun juttuni. 

Vierailija
49/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin pikemmin, että naisilla 35 v, miehillä noin 55 v. Toki mies voi hankkia lapsia vaikka vanhuksena, mutta tuskin suunnilleen mainitsemani iän jälkeen enää haluaa muuten vain ryhtyä isäksi, tai ei löydä enää sopivan nuorta kumppania äidiksi. 

Vierailija
50/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin pikemmin, että naisilla 35 v, miehillä noin 55 v. Toki mies voi hankkia lapsia vaikka vanhuksena, mutta tuskin suunnilleen mainitsemani iän jälkeen enää haluaa muuten vain ryhtyä isäksi, tai ei löydä enää sopivan nuorta kumppania äidiksi. 

55-vuotiaskaan tuskin löytää enää sopivan ikäistä kumppania, joka haluaisi heti alkaa lastentekoon 55-vuotiaan kanssa. Sanoisin että käytännössä miehilläkin ikä on neljänkympin korvilla.

Vierailija
51/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei ole puolisoa nelikymppisenä, eikä ole valmistautunut lapsen hankkimiseen, miten se on järkevää toimintaa?

Asiat vaativat valmistelua eikä hätäilyä.

Vierailija
52/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni vatvoimme asiaa jopa 14v, ei ikinä ollut oikea hetki... ja lopulta kun olin 38v, niin päätettiin että yritetään lasta ja onnistuikin heti ekasta kierrosta.

Vierailija
53/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologi, joka on erikoistunut lapsettomuushoitoihin sanoi minulle, että jos aikoo saada useamman, 27-v pitää viimeistään aloittaa. Jos tyytyy yhteen, voi odottaa kolmikymppiseksi. 

Hänen mukaansa nykyään odotetaan aivan liian pitkään ja aivan liian moni joutuu turvautumaan kalliisiin hoitoihin eikä ehkä saa koskaan lapsia. (Tottakai aina on poikkeuksia ja useampiakin lapsia saadaan vaikka vasta lähellä 40-v. aloitetaan).

Sekin on hyvä ottaa huomioon, että mitä vanhempana lapset hankkii/saa, sitä vanhempia ovat myös isovanhemmat eivätkä he jaksa enää ihan samalla tavalla olla apuna. (Se tosin tällä palstalla kirjoittelevilla tuskin on mikään kriteeri, niin harvalla on normaali suhde vanhempiinsa ja appivanhempiinsa.)

Vierailija
54/54 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan In vitro- hedelmöityshoidot onnistuvat 

Alle 35 v: 67 %

35 39 v: 50 %

40 42 v: 29 %

43+ v: 10 %