Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta että ainoat lapset kasvavat helposti kieroon?

Vierailija
18.09.2025 |

Itsellä kokemusta joistakin pienistä lapsista ja ovat jollain tapaa heikompia kuin he joilla sisaruksia. Itkevät herkemmin, tulee herkemmin harmituksia, ovat vähän pihalla sosiaalisissa tilanteissa jne.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kaikki tuntemani ainoat lapset ovat olleet hyvin kehittyneitä, sosiaalisia ja vastuullisia. Ovat saaneet enemmän vanhempien huomiota ja rakkautta eikä ole ollut sisaruskateutta, joten sekin riesa heiltä puuttuu.

Vierailija
2/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tietyissä hankalissa tilanteissa tulee mieleen, että mahtaako tämä omaehtoinen hahmo olla ainoa lapsi. Keskustelemalla selviää 100% tapauksista, että kyllä vain, ainoa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kaikki tuntemani ainoat lapset ovat olleet hyvin kehittyneitä, sosiaalisia ja vastuullisia. Ovat saaneet enemmän vanhempien huomiota ja rakkautta eikä ole ollut sisaruskateutta, joten sekin riesa heiltä puuttuu.

On myös sellaisia ainoita lapsia kenen vanhemmat jättäneet lapsenteon yhteen, kun ovat tajunneet etteivät edes pidä lapsista. Nämä vanhemmat eivät ole antaneet huomiota tai rakkautta tälle ainokaiselle. Itse olen törmännyt useaan tällaiseen perheeseen.

Vierailija
4/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ainoaan lapsen asetetaan usein ylimitoitettuja vaatimuksia ja jos näitä vanhempien toiveiden mukaisia odotuksia ei täytetä, lapsi käytännössä hylätään. Ainoa lapsi oppii jo nuorena selviytymään yksin.

Vierailija
5/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös sellaisia ainoita lapsia kenen vanhemmat jättäneet lapsenteon yhteen, kun ovat tajunneet etteivät edes pidä lapsista. Nämä vanhemmat eivät ole antaneet huomiota tai rakkautta tälle ainokaiselle. Itse olen törmännyt useaan tällaiseen perheeseen.

Yhden tällaisen perheen vanhempi sanoi syyksi ettei halua enempää lapsia, kun inhoaa vauvoja. Mitä mahtaa tämä ainokainen ajatella, kun vanhempi inhosi häntä vauvana.

Vierailija
6/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ainoaan lapsen asetetaan usein ylimitoitettuja vaatimuksia ja jos näitä vanhempien toiveiden mukaisia odotuksia ei täytetä, lapsi käytännössä hylätään. Ainoa lapsi oppii jo nuorena selviytymään yksin.

Sekö on sitten sitä parempaa kieroon kasvamista?

Vierailija
7/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. Olen kasvanut ihan täysipäiseksi normaaliksi muut huomioon ottavaksi aikuiseksi.

Vierailija
8/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö on sitten sitä parempaa kieroon kasvamista?

Ilmeisesti, mutta se ei ole lapsen vika.

Vierailija
9/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. Mieheni on ainoa lapsi ja hän on tasapainoisin ja järkevin ihminen kenet tiedän.

Vierailija
10/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat myös keskimääräistä itsekkäämpiä, minä, minulle, saaneet sen ainoan huomion ja näin eivät välttämättä osaa huomioida että muillakin on esimerkiksi mielipiteitä ja tarpeita.

Vierailija
11/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, minä ainakin.

Vierailija
12/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden tällaisen perheen vanhempi sanoi syyksi ettei halua enempää lapsia, kun inhoaa vauvoja. Mitä mahtaa tämä ainokainen ajatella, kun vanhempi inhosi häntä vauvana.

Mitä mahtaa ajatella ja miten mahtaa vaikuttaa tämä lapseen? Elämän tärkein vuosi on se ensimmäinen.

Tällaisia ristiriitaisia tapauksia on, että tavallaan ei jakseta antaa lapselle huomiota ja olla läsnä, mutta toisaalta on suuret odotukset. Lapsi esim maksetuilla leireillä koko kesän, vaikka vanhemmat lomalla jne.

Vierailija
13/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Moni on narsistinen, mutta sekin periytyy ja narsistiäidit ei välttämättä halua kuin sen yhden. Enempää ei välttämättä tarvitse, saadakseen sen, mitä haluaa. 

Vierailija
14/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä ny kierosta tiedä, mutta erittäin itsekkäitä ovat kaikki vanhempiensa ainokaiset, jotka tunnen.

Tuttuihini kuuluu niin ihan eläkeläisiä ku 10 vuotiaitakin ja yks eläkeläinen sanokin mulle, ettei ymmärrä ollenkaan sisarussuhteita ja sano, et hän saanut yksin kaikesta päättää (ja saada)

Että, en aio esikoistani jättää ainokaisekseni. Jos vaan tuun enää raskaaks, sormet ristissä.

Vierailija
15/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainakaan aina osaa ottaa muita huomioon. 

Vierailija
16/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Päinvastoin. Herkkä saa olla, moni on sitä terveellä tavalla ja ihminen kehittyy aikuisenakin eteenpäin. Jos itkee usein vika on vanhemman tavassa kommunikoida ja hoitaa tilanteet. Lasta pitää lohduttaa, olla iloakin. Jos esiteini-iässä vanhempi alkaa jo raivoamaan lapselle ja kun on nuori aikuinen, voi syntyä syvää vihaa lapsen sisällä. Moni voi olla hankala käytökseltä nuoria kohtaan, jopa opettaja.

Vierailija
17/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset. Ovat myös joustavia, koska tietävät ettei maailma kaadu siihen jos joku toinen saa yhden karkin enemmän. Saavat huomiota ilman että joka asiasta tarvitsee nostaa meteli. 

Vierailija
18/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään ihanaa siinä, että sisaruksia on paljon. Lisäksi yksi lapsi on vanhempiensa ainoa perijä, elikkä vaurautta on tulossa ainoalle lapselle. 

Vierailija
19/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi mitään ihanaa siinä, että sisaruksia on paljon. Lisäksi yksi lapsi on vanhempiensa ainoa perijä, elikkä vaurautta on tulossa ainoalle lapselle. 

Ainoa lapsi voi myös kuolla pois ja perintö jaetaan yhteiskunnalle.

Vierailija
20/27 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti se, että perheessä on useita iapsia, ei tarkoita automaattisesti sitä, että lapsia rakastetaan ja heistähuolehditaan hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän