Kun on kuumia aaltoja niin tietääkö sen varmasti?
Tarkoitan siis että ne on sellaisia että ei voi erehtyä? Herään nykyään öisin ihan hiestä märkänä ja pitää heittää peitto pois, mutta ei mulla päivällä tule sellaisia mitä moni kuvailee että hiki alkaa yhtäkkiä valumaan ja pitä mennä ulos vilvoittelemaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä varmasti. Mulla oli kuumia aaltoja kuukautisten aikaan jo teini-iässä, mutten tajunnut niitä kuumiksi aalloiksi. Huomasin kyllä hikoilun, joka tuli aaltoina. Vasta esikoisen saatuani tajusin siinä hormonihiestä kärsiessäni, että kah, mullahan on ollut tätä ihan samaa jo aiemminkin.
Nyt nelikymppisenä kuumat aallot ovat melkein vakiokamaa kuukautisten aikaan ja välillä muulloinkin kierron mittaan. Vähän riippuu kierrosta, milloin niitä tulee.
En varmaan tule edes huomaamaan varsinaisia kuumia aaltoja, sillä minulla on aina tullut yllättäen outoja kuumotuskohtauksia. Etenkin ruoka-aineiden yliherkkyyksistä taitaa johtua, mutta monesta muustakin asiasta. Syön jotain väärää, ja pam, naama on helakanpunainen ja tulikuuma seuraavat pari tuntia. Hermostun jostain, ja pam, olen punainen ja hikinen. Menen hometaloon, ja pam, olen punainen ja kuuma.
Kuulostaa ruusufinnin 1. tyypiltä.
Olen 51, ja herään ajoittain yöllä hiestä märkänä. Päiväsaikaan hikoilen vain, jos teen poikkeuksellisen raskasta liikuntaa tai olen pukeutunut väärin sään suhteen. Gyneni sanoi, että yöhikoilua ei voi pitää vaihdevuosioireena, koska syynä voi usein olla stressi, liian paksu peitto tai makuuhuoneen liian korkea lämpötila tai joku ääliö, joka tulee huokumaan oman ihonsa lämpöä liian lähelle.
Kävin aikoinaan läpi lapsettomuushoidot, joissa periaatteessa ajettiin keho vaihdevuositilaan lääkkeillä. Sain silloin luullakseni myös kaksi kertaa ns. vaihdevuosien kuumat aallot, ja ne olivat todellakin erilaiset kuin tavallinen hikoilu. Kuumuus tuntui niin ylitsevoimaiselta, että en kyennyt edes ajattelemaan järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Kuumotusta voi tuntua myös, kun kundalini nousee.
No se taas on vähän eri asia. Nämä kaksi kyllä erottaa toisistaan.
Ei välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Luonnon keino pitää huolta ikääntyvistä naisimmeisistä joilla ei ole enää kumppania lämmittämässä ja huolehtimassa. Eivät joudu yksin palelemaan luolissaan.
Naisia käytettiin ennen muinoin majan lämmittäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnon keino pitää huolta ikääntyvistä naisimmeisistä joilla ei ole enää kumppania lämmittämässä ja huolehtimassa. Eivät joudu yksin palelemaan luolissaan.
Naisia käytettiin ennen muinoin majan lämmittäjinä.
Vanhatkin naiset olivat siis hyödyksi yhteisöissä.
Jossain ostarilla yhtä äkkiä takuuvarmasti huomaa. Naisilla myös miehillä on niitä. Yöllä.
Olen reilusti yli 50. Joskus hyvin harvoin saattaa tulla lämpimän tuntemuksia joista en todellakaan ole varma että onko kyse ns. kuumasta aallosta vai jostain muusta. Olen ilmeisesti päässyt äärimmäisen vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen erottaa. Tulee sellainen olo, kuin olisi yhtäkkiä sisällä joku säteilylämmitin joka hohkaa joka solussa. Itsellä ei edes oikeastaan valu hiki, tulee vaan saakelin kuumottava ja tuskaisa olo. Parhaiten helpottanut kylmä vesi suihkepullosta niskaan ja kaulaan ja kasvoille. Ja vatsaan ja kyynärtaipeisiin ja reisille ja ja.... 😂
Tuntuu kuin sisällä olisi puhjennut laavapallo, joka ei pääse ihon läpi (tarpeeksi nopeasti). Mulla oli alkuun märkä pyyhe lähellä, jotta saatoin kastella itseäni.
Hormonikorvaushoito auttoi, vähän. Yhä tulee lämpimiä aaltoja, niissä riittää että ottaa paidan pois (etätyöt, kiitos) ja sitten taas pukeutuu.
Minullakin on kokemusta lapsettomuushoidoista. Se toi mukanaan aamuöisin heräämisiä ja sellaisia lempeitä lämpöisiä aaltoja.
Minulla kuumat aallot tulevat vain yöllä siten, että ensin nukun lakanan alla tyytyväisenä ja sitten herään ihan karseaan hikoiluun.
Makuuhuoneessa on talvisin vain +17 astetta ja silti joudun viilentämään itseäni alastomana ja pyyhkeellä kuivaamalla
Luin yhden lääkärin haastattelun, hänen mukaansa kuuma aalto ei tarkoita pelkästään järjetöntä hikoamista, vaan se voi olla ihan vaan hetkellinen kuumottava tunne rintakehässä.
No se taas on vähän eri asia. Nämä kaksi kyllä erottaa toisistaan.