Kun on kuumia aaltoja niin tietääkö sen varmasti?
Tarkoitan siis että ne on sellaisia että ei voi erehtyä? Herään nykyään öisin ihan hiestä märkänä ja pitää heittää peitto pois, mutta ei mulla päivällä tule sellaisia mitä moni kuvailee että hiki alkaa yhtäkkiä valumaan ja pitä mennä ulos vilvoittelemaan.
Kommentit (48)
Tietää, kun joka välissä esim kotona leffaa katsoessa pitää riipasta pusero pois ka taas hetken kuluttua pukea päälle.
Tietää. Ja silloin myös ymmärtää, että itsesyttyminen on hyvinkin mahdollista https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itsesytynt%C3%A4
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä varmasti. Mulla oli kuumia aaltoja kuukautisten aikaan jo teini-iässä, mutten tajunnut niitä kuumiksi aalloiksi. Huomasin kyllä hikoilun, joka tuli aaltoina. Vasta esikoisen saatuani tajusin siinä hormonihiestä kärsiessäni, että kah, mullahan on ollut tätä ihan samaa jo aiemminkin.
Nyt nelikymppisenä kuumat aallot ovat melkein vakiokamaa kuukautisten aikaan ja välillä muulloinkin kierron mittaan. Vähän riippuu kierrosta, milloin niitä tulee.
En varmaan tule edes huomaamaan varsinaisia kuumia aaltoja, sillä minulla on aina tullut yllättäen outoja kuumotuskohtauksia. Etenkin ruoka-aineiden yliherkkyyksistä taitaa johtua, mutta monesta muustakin asiasta. Syön jotain väärää, ja pam, naama on helakanpunainen ja tulikuuma seuraavat pari tuntia. Hermostun jostain, ja pam, olen punainen ja hikinen. Menen hometaloon, ja pam, olen punainen ja kuuma.
Luonnon keino pitää huolta ikääntyvistä naisimmeisistä joilla ei ole enää kumppania lämmittämässä ja huolehtimassa. Eivät joudu yksin palelemaan luolissaan.
Sisältä nousee ikäänkuin aalto. Outo tunne. Kyllä sen erottaa tavallisesta hikoilusta. Kesti parisen vuotta 53-55v. Olin punainen ja olo tukala. En käyttänyt hormoneja vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä mitä ne on. Ikää jo 50. Hikoilu saattaa olla vähentynyt, että saattoi se olla lisääntynyt jossain vaiheessa. Mutta siis tuli esim. urheillessa. Ei mitään aaltoja.
En minäkään tiennyt vielä 53-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä varmasti. Mulla oli kuumia aaltoja kuukautisten aikaan jo teini-iässä, mutten tajunnut niitä kuumiksi aalloiksi. Huomasin kyllä hikoilun, joka tuli aaltoina. Vasta esikoisen saatuani tajusin siinä hormonihiestä kärsiessäni, että kah, mullahan on ollut tätä ihan samaa jo aiemminkin.
Nyt nelikymppisenä kuumat aallot ovat melkein vakiokamaa kuukautisten aikaan ja välillä muulloinkin kierron mittaan. Vähän riippuu kierrosta, milloin niitä tulee.
Noi on vielä Pms vaivoja. Teinithän ja vielä 30 vuotiaatkin juuri hikoaa märkänä kun hormoonit toimii täysillä.
Kyllä se samaa on. Synnytyksen jälkeenhän on ns. pienet vaihdevuodet hormonaalisesti, ja nämä mun oireet ovat olleet samanlaisia silloin ja kuukautisissa. Siis iho menee kuumaksi ja sen jälkeen alan hikoilla. Hikoilu itsessään on mulla aika pientä, mutta tuo ihon kuumeneminen onkin tässä pointti, sitä kun ei tule esim. urheillessa. Tai tulee, mutta hitaammin ja se selkeästi liittyy kehon lämpenemiseen liikunnan takia.
Nyt mulla on esivaihdevuodet, näkyy monessa muussakin asiassa kuin kuumina aaltoina.
Kaksikymppisenä mulla ei muuten ollut lainkaan kuumia aaltoja. Tiedä sitten oliko kroppa silloin jossakin ihannetilassa hormonaalisesti.
Mulla tulee kuumia aaltoja vain miehen seurassa, lenkillä, saunassa ja helteellä.
Ei välttämättä erota, mistä yöhikoilu johtuu.
Minulla oli aikoinaan mm kuumia aaltoja ja tuota yöhikoilua, hormonikorvaushoito paransi ne
Välillä on ollut samantyyppistä hikoilua myös sairaana, kuumeessa.
Lisäksi tuli samantyyppistä yöhikoilua, kun sain syövän.
Eli näistä kaikista on tullut hyvin samanoloista yöhikoilua.
Minulla alkoi 46 -vuotiaana, olen nyt 48. En voi käyttää hormoonikorvaushoitoja, joten tällä mennään. Noin kerran tunnissa tulee kuuma ja hiki valuu. Naama märkänä ja hikipisarat valuu pitkin selkää ja kasvoja. Öisin herään 3-4 kertaa kuumaan oloon ja siihen että olen hiestä märkä. Potkin peittoa pois ja nvin takaisin päälle, sillä kuuman asllon jälkeinen kylmähorkka on myös järkyttävän epämiellyttävä. Juuri kun on selviytynyt kylmästä ja hampaat ovat lakanneet kalisemasta, tuleekin jo uusi kuuma aalto. Kaksi vuotta olen kärsinyt nyt tästä, onneksi keväällä/kesällä oli muutaman kuukauden huilitauko, jolloin kuumia aaltoja ei ollut. Elokuussa ne palasivat ja taas mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumuus alkaa ikäänkuin sisältäpäin. Kyllä kuumat aallot erottaa normaali hikoilusta.
Ei välttämättä erota vaihdevuosihikoilusta, jota tuo yöhikoilukin on. Uskon että ap tarkoittaa että onko hänellä vaihdevuosihikoilua. Se voi olla kuuma aalto -tyyppistä äkillistä tai sitten sellaista yöhikoilua, että peitto pitää heittää pois ja sitten taas vetää päälle kun palelee.
Sitten mun miehellä on ollut kuumat aallot koko sen ajan kun on tunnettu välillä 25-45v. Potkii peittoa ja seuraavaksi ei riitä edes kaksi peittoa ja 5 sekuntia niin peitot lentää. Tätä koko yön. Raskasta.
Kyllä sen erottaa. Tulee sellainen olo, kuin olisi yhtäkkiä sisällä joku säteilylämmitin joka hohkaa joka solussa. Itsellä ei edes oikeastaan valu hiki, tulee vaan saakelin kuumottava ja tuskaisa olo. Parhaiten helpottanut kylmä vesi suihkepullosta niskaan ja kaulaan ja kasvoille. Ja vatsaan ja kyynärtaipeisiin ja reisille ja ja.... 😂
Voimakas yöhikoulu voi olla oire jostain vakavammasta kuin vaihdevuodet. Lymfooma alkaa usein oireilla yöhikoluna.
Pelkkä hikoilu ei ole kuuma aalto. Kuuma aalto on todellinen kuumuuskohtaus, aivan valtava kuumuus. Siitä lähtee hiki puskemaan. Kuin olisi liian kuumassa saunassa eikä pääse pois.
Ei välttämättä. Kuumotusta voi tuntua myös, kun kundalini nousee.
Katkaisimme sähkölämmityksen talostamme. Lämmitän ilmaiseksi.
Mulla ei ollut aaltoja vaan sellainen kestolämpö. Tosin ei enää sitäkään.
Mistä sitä voi tietää toisen ihmisen puolesta, että osaako hän erottaa kuumat aallot jostain muusta ilmiöstä?
Eli vastaan ei. Jotkut ihmiset ovat täysin irrallaan omasta fyysisestä hyvinvoinnistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen tietää.
Jos ei tiedä niin ainakin se tuntee🤣
Ei välttämättä erota vaihdevuosihikoilusta, jota tuo yöhikoilukin on. Uskon että ap tarkoittaa että onko hänellä vaihdevuosihikoilua. Se voi olla kuuma aalto -tyyppistä äkillistä tai sitten sellaista yöhikoilua, että peitto pitää heittää pois ja sitten taas vetää päälle kun palelee.