Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun on kuumia aaltoja niin tietääkö sen varmasti?

Vierailija
17.09.2025 |

Tarkoitan siis että ne on sellaisia että ei voi erehtyä? Herään nykyään öisin ihan hiestä märkänä ja pitää heittää peitto pois, mutta ei mulla päivällä tule sellaisia mitä moni kuvailee että hiki alkaa yhtäkkiä valumaan ja pitä mennä ulos vilvoittelemaan. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaikki on sitä. En itsekään tiedä mitä ne tarkoittavat aalloilla.

Vierailija
2/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä mitä ne on. Ikää jo 50. Hikoilu saattaa olla vähentynyt, että saattoi se olla lisääntynyt jossain vaiheessa. Mutta siis tuli esim. urheillessa. Ei mitään aaltoja.

Vierailija
4/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sitten jos olet ryypännyt kuukauden putkeen.

Vierailija
5/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aallot voi tarkoittaa sitä, että yhtenä hetkenä on normaali olo, sitten yht'äkkiä ahdistavan kuuma. Ei välttämättä valu hiki. Tulee vain sellainen olo, että pitää saada nopeasti sukat ja päälipaita pois. Kotona on helppoa, töissä täytyy hoitaa hienovaraisemmin.

Vierailija
6/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tule. Mutta jos tulee, niin niistä ei voi erehtyä - ihan kuin joku neppaisi kosanin päälle. Parinkymmenen asteen pakkanen t-paidassa ei tunnu missään silloin.

Vierailija
7/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa. Ikä 57. Tulee kuuma hetkittäin.

Vierailija
8/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumuus alkaa ikäänkuin sisältäpäin. Kyllä kuumat aallot erottaa normaali hikoilusta. 

Vierailija
9/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä varmasti. Mulla oli kuumia aaltoja kuukautisten aikaan jo teini-iässä, mutten tajunnut niitä kuumiksi aalloiksi. Huomasin kyllä hikoilun, joka tuli aaltoina. Vasta esikoisen saatuani tajusin siinä hormonihiestä kärsiessäni, että kah, mullahan on ollut tätä ihan samaa jo aiemminkin.

Nyt nelikymppisenä kuumat aallot ovat melkein vakiokamaa kuukautisten aikaan ja välillä muulloinkin kierron mittaan. Vähän riippuu kierrosta, milloin niitä tulee.

Vierailija
10/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Ei mulla ole mitään aaltoja jotka iskisi mitään tekemättä. Tai nukkuessakaan. Mutta esimerkiksi kävellessä hiki tulee heti. Mikä on outoa, koska aiemmin kiipesin tunturille ja takaisin että vasta alkoi tuntua hikiseltä, ja nyt hiki tulee jo ennen kilometriä tasamaalla 🙄

Gyne sen kirjoitti hikoiluksi, ja hoidon määräsi. 

Vierailija
11/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin kuumia aaltoja että  lähistöllä muovikipot sulivat ..🤭

Vierailija
12/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän nykyään öisin kahta ohutta peittoa, joilla voin säätää lämpötilaa. Välillä olen yhden alla, välillä molempien. Jos ahdistaa kunnolla heitän molemmat lattialle. En ole pitkään aikaan nukkunut hyvin.

Vierailija
13/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole mitään mitä kuvailisin itse "kuumaksi aalloksi" - kun en ole silloin hereillä niin en tiedä. Pelkästään juuri tuollaista yöllä heräilyä ajoittain. Herään että olen niin hiessäni ettei se ole millään tavalla normaalia. Vaan pää ja yläkroppa ovat täysin märkänä hien peitossa niin että tyynyliina menee vaihtoon.

Vierailija
14/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilu on eri asia kuin kuumat aallot. Toki kuumia aaltoja voi tulla myös yöllä.

Minulla on ollut jostain 35 vuotiaasta asti ajoittain noita yöhikoiluja. Siis että herään hiestä märkänä märissä lakanoissa. Ei välttämättä ole mitenkään erityisen kuuma, mutta hiki vain virtaa. Erityisen paljon niitä oli synnytyksen jälkeisinä kuukausina, ja juuri ennen menkkoja.

Nyt vasta yli 55 vuotiaana on alkanut tulemaan kuumia aaltoja päivällä. En välttämättä edes kamalasti hikoile ellen ole tekemässä jotain fyysistä. Mutta kuuma on. 

Vierailija
15/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen huomaa. Se ei ole mitään "normaalia" hikoilua joka toki sekin sekoittaa pään, että nytkö tämä on sitä. Itselle on 2 kertaa tullut tällainen "aalto" ja se oli suorastaan tulikuuma muutaman sekunnin leimahdus, jossa hiki tuli läpi joka huokosesta. Nenänpäästä nokkui tippa, vaikka seisoin talvipakkasella kylmässä hallissa. Naama oli aivan tulipunainen ja hiukset märkänä. Kyllä siinä sivulliset katsoivat lähes kauhuissaan.

Vierailija
16/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää. Kyllä tietää.

Nimimerkki

Kokemusta on.

Vierailija
17/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ainakin huomasin heti, niitä tuli yöllä ja päivällä ihan koko ajan, kylmä/ kuuma, kylmä/ kuuma jne. Nukkuminen oli mahdotonta, heti kun nukahdin, heräsin kohta hiestä märkänä ainakin kerran tunnissa ja oli vaikea saada unta välissä.

Nyt joudun käyttämään sekä hormonilaastaria että unilääkettä 😢

Vierailija
18/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot on eri asia kuin hikoilu. Itselläni se tuntuu vähän samalta kuin punastuminen, kestää vaan pidempään ja tunne on koko kehossa, ei vain päässä.

Vierailija
19/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

39v ja kärsin jo näistä, hiki tulee yöllä nii että joutuu vaihtamaan lakanat ja vaatteet. Päivällä tulee niin kuuma että pakko riisua välillä ihan ilkosilleen, tietysti vain kotona näin teen muualla hikoilen vaatteet märäksi.

Vierailija
20/34 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä varmasti. Mulla oli kuumia aaltoja kuukautisten aikaan jo teini-iässä, mutten tajunnut niitä kuumiksi aalloiksi. Huomasin kyllä hikoilun, joka tuli aaltoina. Vasta esikoisen saatuani tajusin siinä hormonihiestä kärsiessäni, että kah, mullahan on ollut tätä ihan samaa jo aiemminkin.

Nyt nelikymppisenä kuumat aallot ovat melkein vakiokamaa kuukautisten aikaan ja välillä muulloinkin kierron mittaan. Vähän riippuu kierrosta, milloin niitä tulee.

Noi on vielä Pms vaivoja. Teinithän ja vielä 30 vuotiaatkin juuri hikoaa märkänä kun hormoonit toimii täysillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä