Kertokaa joku siedettävä tutustumistehtävä koulussa tai työpaikalla?
Sellainen josta ei tuu aikuisille kiusallinen olo, mutta rikkoisi jäätä ja jokainen pääsisi esille.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta edes yksi olisi keksittävä
ap
Saatko potkut vai uhkaileeko joku perhettäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jossa jaetaan nimellä varustettu lappu jokaisesta osallistujasta. Kaikki kirjoittavat tähän jonkun (positiivisen) asian kys. henkilöstä. Jos ei ollenkaan olla tuttuja, niin se voi olla vaikka "ihana paita!" tai "vaikutat mukavalta". Lopuksi kaikki lukevat omasta lapusta kommentit ääneen.
Tämä on toiminut parissa tilaisuudessa, joissa osallistujia on ollut n. 10, osa ennestään tuttuja ja osa tuntemattomia keskenään. Kaikille jää hyvä mieli kun saa positiivisia kommentteja itsestään.
Olen ollut tälläisessä jossa kukaan ei tuntenut toisiaan. Oli tosi tuskallista yrittää keksiä jotain ihmisistä jotka on tavannut viisi minuuttia aiemmin eka kerran. Kaikki kirjoittivat samat neutraalit asiat eikä kukaan siinä tutustunut kehenkään.
Asennevamma on asennevamma. Tätä on leikitty paljon ja oikeasti kaikista on aina ollut aivan ihanaa päästä kehumaan ja saada itse niitä ihania kehuja. Kokeile ennen kuin haukut ;-)
Entä sellainen, että jokainen nostaa kuvan, joka liittyy jotenkin häneen (esim. omistaa koiran -> valitsee koirakortin). Sitten esittelee nostamansa kortin: hei olen Matti, valitsin kortin, jossa on koira, koska meillä on kotona 3 vuotias spanieli.
Onko tämä ok?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jossa jaetaan nimellä varustettu lappu jokaisesta osallistujasta. Kaikki kirjoittavat tähän jonkun (positiivisen) asian kys. henkilöstä. Jos ei ollenkaan olla tuttuja, niin se voi olla vaikka "ihana paita!" tai "vaikutat mukavalta". Lopuksi kaikki lukevat omasta lapusta kommentit ääneen.
Tämä on toiminut parissa tilaisuudessa, joissa osallistujia on ollut n. 10, osa ennestään tuttuja ja osa tuntemattomia keskenään. Kaikille jää hyvä mieli kun saa positiivisia kommentteja itsestään.
Miten sille tuntemattomalle tyypille tulee hyvä mieli kehuista, joita kukaan ei tarkoita?
Kehuminen on ihanaa ja jokaiselle on aina tullut ihan super hyvä mieli kun vähän vapautuu ja saa muilta kehuja! ;-)
^ Tuo kuvajuttu on ihan ok mutta ajattelitko leikelle itse lehdistä kuvia vai miten toteuttaisit?
Vierailija kirjoitti:
^ Tuo kuvajuttu on ihan ok mutta ajattelitko leikelle itse lehdistä kuvia vai miten toteuttaisit?
jostain netistä kopsaan kuvia wordille ja tulosta ne sekä leikkaan saksilla. 20 minsan juttu
Sellainen neutri. Alkulauseella ehkä haluaisimme tietää jotain toisistamme kun olemme pitemmän aikaa yhdessä. Jos porukat sanoo ettei tarvi, niin ei sitten. Osallistujat kun on nimineen kuitenkin jossain tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tälläisessä jossa kukaan ei tuntenut toisiaan. Oli tosi tuskallista yrittää keksiä jotain ihmisistä jotka on tavannut viisi minuuttia aiemmin eka kerran. Kaikki kirjoittivat samat neutraalit asiat eikä kukaan siinä tutustunut kehenkään.
Asennevamma on asennevamma. Tätä on leikitty paljon ja o
Tuohan on sitä arviointia. Riittää kun sanoo että ihmiseltä näytät.
Jokainen keksii tanssin, joka kuvastaa häntä ja sit se esitetään kaikille ja kuvataan.
Aikuisille toimii parhaiten kun on vapaata seurustelua kahvikupposen ääressä. Minä järjestän usein koulutuksia missä on toisilleen tuntemattomia aikuisia ja järjestän aina niin, että toiminta alkaa kahvittelulla. Keskustelua syntyy luonnostaan, ja toisaalta ne jotka eivät halua tutustua saavat luonnostaan valita paikan missä ei tarvitse olla kanssakäymisissä ihmisten kanssa. Sitten kiertelen itse pöydissä esittäytymässä ja kyselen muutamia kysymyksiä -> ihmiset saavat puheenaiheita lisää.
Olen saanut todella positiivista palautetta.
Miten olisi se, että mennään työpaikan/koulun kahvihuoneeseen tai kahvilaan. Sitten voi ottaa kahvia tai mitä haluaa(työnantaja voi tarjota jos haluaa upottaa rahaa tähän) ja istutaan ison pöydän ääreen. Sitten jutellaan niinkuin ihmiset luonnostaan juttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Siis väkisin valehdellaan ja annetaan ihmisille väärä kuva, ihan kuin vihervasemmiston pikkujoulut.
Paneminen on hyvä, tutustuu ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sille tuntemattomalle tyypille tulee hyvä mieli kehuista, joita kukaan ei tarkoita?
Kehuminen on ihanaa ja jokaiselle on aina tullut ihan super hyvä mieli kun vähän vapautuu ja saa muilta kehuja! ;-)
Mulle kerran yksi mulkulta vaikuttava mies sanoi tälläisessä leikissä, että kaunis hymy. Jäi hieman mietityttämään, koska hymyni ei ole kaunis, oli kai huomannut puuttuvan kulmahampaan.
Viimeksi olin sellaisessa, jossa piti sanoa joku eläin, josta pitää tai johon jollain lailla samaistuu. Ei se ollut kiusallista, ja eläimiä on niin paljon, että ihan varmasti jokainen keksii jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi olin sellaisessa, jossa piti sanoa joku eläin, josta pitää tai johon jollain lailla samaistuu. Ei se ollut kiusallista, ja eläimiä on niin paljon, että ihan varmasti jokainen keksii jonkun.
Joo, minä samaistun liejuryömijään
Vierailija kirjoitti:
16 apinaa paikalla 8D
Vähän riipppuen mikä tilaisuus, mutta jos ei nyt aivan pakollinen ole (= saa potkut ellei ole paikalla) niin yksikin tällainen alkuun, niin meikä nousisi ylös ja lähtisi pois.
Kyllä, olen sosiaalinen ja tottunut juttelemaan ym ihmisten kanssa, mutta kaikki pakkoleikit voi jättää päiväkotiin. Oikeasti.
Vaikka kahvi alkuun ok, mutta oikeasti toimii se yhden lauseen esittely per naama aluksi. Nimi ja toimenkuva. Kyllä se siitä lähtee sen jälkeen. Ja ellei lähde, niin tilaisuus jo itsessään ei ole kiinnostava, tai kukaan ei lähtökohtaisesti ole saamassa siitä mitään.
Tätä kannattaa järjestejänä miettiä, mikä itse tilaisuuden tarkoitus on osallistujille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että kaikille jäi hyvä mieli? Ottaako joku muka tosissaan näitä "ihana paita" -juttuja, jotka on pakko väkisin keksiä?
Mikään näistä tutustumisleikeistä ei ikinä ole minulla johtanut mihinkään tutustumiseen tai edes nimien oppimiseen. Kaikki energia ja työmuisti menee siihen, kun miettii, että mitä vtua tähän nyt sanoisi tai kirjoittaisi.
Mitä jos olisi yhteinen kahvihetki tai ruokailu? Tai ryhmälle jokin ihan oikea tehtävä, joka mielellään liittyy siihen, miksi siellä ylipäänsä ollaan? Ihmiset tutustuvat kyllä, kun heille annetaan siihen mahdollisuus. Jos esimerkiksi Mirkku, Pertti ja Ville käyvät kaupassa ja sillä aikaa Paavo, Reija ja Sirkka kattavat pöydän ja keittävät kahvit ja sitten kahvitellaan yhdessä, niin voin taata, että sen jälkeen on tutustuttu. Miksi siihen muka tarvitaan näitä pelleilyjä?
Sellainen, että tervehditään ja kerrotaan oma nimi, ihan itse keksin tämän leikin.