IL: Kysely: SDP ylivoimaisesti suosituin puolue vieraskielisten keskuudessa
Erityisen voimakasta SDP:n suosio on väestön keskuudessa, joilla on muu kuin länsimaalainen äidinkieli.
Erityisen kovaa SDP:n kannatus on väestön keskuudessa, jonka äidinkieli on muu kuin länsimaalainen. Kyselyn mukaan äidinkielten perusteella SDP:n kannatus on vahvuudeltaan seuraavanlaista eri väestöryhmien keskuudessa: Aasiasta 63,8 %, EU:n ulkopuolisesta Euroopasta 62,8 % ja Afrikasta 62 % tulevista kieliryhmistä antaisi äänensä SDP:lle. Äidinkielen perusteella Lähi-idästä, Pohjois-Afrikasta ja Afganistanista yhteensä 59,2 % ja Venäjältä 50,1 % tulevista äänestäisi demareita.
SDP on suosituin myös vironkielisten (34,8 %) ja muita länsimaisia kieliviä puhuvien (28 %) keskuudessa.
Kyselyn mukaan SDP on ylivoimaisesti suosituin puolue kaikkialta muualta paitsi Keski- ja Etelä-Amerikasta kotoisin olevien vieraskielisten keskuudessa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/acd5eef9-ac9f-4300-b5ae-cbd1ac9cd
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ruotsinkieliset yleenäs kuitenkin äänestä RKP:tä.
Ruotsi ei ole vieraskieli vaan toinen kotimainen kieli.
Ei ole,Saamenkieli on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tulevaisuudenkuva kun vieraskielisten osuus väestöstä vain kasvaa. Verot nousee pilviin, ja ne maksavat työtätekevät suomalaiset.
Itse lopetan työnteon kun verot ym syystä nousevat. Paskat elintasosta, en halua enkä aio rahoittaa tätä touhua enää pitkään.
Miksi odotella? Lopeta toki heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturva kuuluu ihan kaikille tämän planeetan asukkaille.
Tervetuloa Suomeen!
Ei tarvitse osata kieltämme. Ei tarvitse olla minkäänlaista koulutusta tai ammattitaitoa, eikä edes halua työntekoon.
Perustuslain mukaan se kuuluu Suomessa eläville, ei suinkaan kaikille tämän planeetan asukkaille.
Siispä matkaan Suomea kohti. Ihan kaikki halukkaat!
Tervetuloa! Rahaa on! Kaiken voi tehdä reilummin!
Eipä ole ihan hirveästi ollut halukkaita, paitsi ukrainalaiset.
Hai tallista maa han muuttoa on tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tulevaisuudenkuva kun vieraskielisten osuus väestöstä vain kasvaa. Verot nousee pilviin, ja ne maksavat työtätekevät suomalaiset.
Itse lopetan työnteon kun verot ym syystä nousevat. Paskat elintasosta, en halua enkä aio rahoittaa tätä touhua enää pitkään.
Katteetonta uhoa. Siitä persut tunnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän ne nykyisin julkaisevat vaalimainoksensakin pääosin arabiaksi ja venäjäksi
En ole ikinä nähnyt yhtään vieraskielistä vaalimainosta.
Olet nukkunut,tämä on totisinta totta.
En ole, en kylläkään asu pk-seudulla jos siellä niitä on, meilläpäin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturva kuuluu ihan kaikille tämän planeetan asukkaille.
Tervetuloa Suomeen!
Ei tarvitse osata kieltämme. Ei tarvitse olla minkäänlaista koulutusta tai ammattitaitoa, eikä edes halua työntekoon.
Perustuslain mukaan se kuuluu Suomessa eläville, ei suinkaan kaikille tämän planeetan asukkaille.
Siispä matkaan Suomea kohti. Ihan kaikki halukkaat!
Tervetuloa! Rahaa on! Kaiken voi tehdä reilummin!
Eipä ole ihan hirveästi ollut halukkaita, paitsi ukrainalaiset.
Hai tallista maa han muuttoa on tuhansia.
No onpa kauheaa. Ihan jännäkakka tulee housuun.
Hienoa puhutella äänestäjiä kielellä, jonka he osaavat. Persut voivat ruveta halutessaan myös tekemään äänestäjilleen tavutettuja, selkokielisiä tai vain kuvallisia vaalimainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ruotsinkieliset yleenäs kuitenkin äänestä RKP:tä.
Ruotsi ei ole vieraskieli vaan toinen kotimainen kieli.
Ei ole,Saamenkieli on.
Suomen viralliset kielet eli kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Suomessa asuvilla on kyllä todennäköisesti tarkoitettu suomalaisia. Ei osattu edes kuvitella, miten sosiaaliturvaa voitaisiin käyttää hyväksi niin, että sen perässä tänne muutettaisiin muista maista.
Todella huono yhtälö, joka tekee lähes mahdott6omaksi säilyttää saavutetun sivistystason ja tasa-arvoisen koulutetun pohjoismaisen yhteiskunnan.
Maahan muuttoa kolmansista maista eivät ole ajamassa ne, jotka ajavat Suomen etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ivaa,pilkkaa,maanpetturuutta ja itse itsensä paremmaksi nostamista. Siitä vassut tunnetaan.
Maanpetturuutta? Onko joku tuomittu? On mennyt tuo uutinen ohi.
Miksi tätä sairasta kehitystä ajetaan läpi länsimaiden?
Eiköhän me jossain vaiheessa saada Suomeen oma Sadiq Khan (Lontoon pakistani pormestari vuodesta -16) ainakin Helsinkiin, Tampereelle ja muihin isoihin kaupunkeihin. Ainakin Helsinkiin ollaan saatu esimerkiksi vahva venäläisedustaja, ns "meidän mies", kuten hän itse itseään venäläisille mainostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tulevaisuudenkuva? Nykyhetken kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ivaa,pilkkaa,maanpetturuutta ja itse itsensä paremmaksi nostamista. Siitä vassut tunnetaan.
Maanpetturuutta? Onko joku tuomittu? On mennyt tuo uutinen ohi.
Syyttömyysolettama koskee persujen mukaan vain kantasuomalaisia raisqaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin jo Sannulin aikana,pärjäilen kivasti.
Hienoa isämmaallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Persut tekevät töitä siitä huolimatta vaikka purkavat turhautumistaan tilanteesta tuolla tavoin palstalle. Vassarit taas ovat lopettaneet työnteon pääosin jo kauan sitten.
Ilmankos persut eivät puheistaan huolimatta vaikutakaan työttömien ja vähävaraisten puolueelta. Tämä on hyvä tietää.
Nuketetaan kaikki pohjoismaat asuinkelvottomiksi. Parempi sekin kuin tämä hidas itsemurha jonka lopuksi päädymme vainotuiksi ja orjiksi. Loppuu tää pelleily kerta laakista.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän me jossain vaiheessa saada Suomeen oma Sadiq Khan (Lontoon pakistani pormestari vuodesta -16) ainakin Helsinkiin, Tampereelle ja muihin isoihin kaupunkeihin. Ainakin Helsinkiin ollaan saatu esimerkiksi vahva venäläisedustaja, ns "meidän mies", kuten hän itse itseään venäläisille mainostaa.
Varmasti Fatim Diarrasta tulee Helsingin pormestari jossain vaiheessa.
Sama!