Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikenet sen kun vuotavat verta vaikka olen lopettanut tupakoinnin, lankaan, käytän parodontox-tahnaa. Mitä neuvoksi?

Vierailija
17.09.2025 |

Lopetin puolivuotta sitten tupakoinnin. Hampaissani on ollut vuosia krooninen ientulehdus ja alkava parodontiitti. Yksi suuri motivaattori lopetukseen. 

Ientulehdus on kyllä rauhoittunut mutta edelleenkin joka kerta tulee verta hampaita pestessä. 

Pesen hampaat nopeasti, lankaan, pesen uudelleen. Käytän oikeanlaista tahnaa. Pesen hampaat aamun illoin.

Mikä vikana? 

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaskivenpoisto on tehtävä. Sama vaiva ja ei enää vuoda.

Minulla ei edes ole hammaskiveä ja silti ikenet vuotavat. Hammaslääkärissä käyn joka vuosi, mutta syy ei selviä. 

Vierailija
42/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota käyttöön hammasväliharjat. Tarvitset useita kokoja. Harjan täytyy olla vähän tiukka, jotta siitä on hyötyä. Käytä 2x päivässä. Prismassa on hyvä valikoima, netistä saa lisää.

Ei noilla pääse kunnolla ikenen alle eikä hampaiden väliin. Tape hammaslanka on paras.

Lue oikein, tarvitset useita kokoja.  Jos kaikki hammasvälit on tosi tiukkoja, niin sit ei. Harvemmin ehkä kuitenkaan niin

Mikä järki on hankkia kokoelma hammasväliharjoja, jos yhdellä langalla saa hoidettua koko homman? Ja täytyy olla todella valtavan kokoiset hammasvälit, jos niihin koko matkalta sopii hammastikku. Silloinhan ne saa puhtaaksi ihan hammasharjallakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota käyttöön hammasväliharjat. Tarvitset useita kokoja. Harjan täytyy olla vähän tiukka, jotta siitä on hyötyä. Käytä 2x päivässä. Prismassa on hyvä valikoima, netistä saa lisää.

Ei noilla pääse kunnolla ikenen alle eikä hampaiden väliin. Tape hammaslanka on paras.

Lue oikein, tarvitset useita kokoja.  Jos kaikki hammasvälit on tosi tiukkoja, niin sit ei. Harvemmin ehkä kuitenkaan niin

Hammasväliharjalla ei pääse puhdistamaan ientaskuja, siihen tarvitaan hammaslanka. 

Vierailija
44/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolessa vuodessa ei näy vielä terveys vaikutuksia. Olen lukenut, että menee 10 vuotta mutta useampi vuosikymmen menee kun myrkyt poistuvat. Tupakoinnin lopettaneelle jää kuitenkin suurempi riski sairastua vakaviin sairauksiin esim. Sydän- ja verisuonitaudit, syöpä ja keuhkoahtaumatauti. 

Puhutko vain lukemasi perusteella, etkä kokemuksen. Mulla on kokemusta, ja tiedän, että jo vähemmästäkin ajassa näkyy terveysvaikutuksia.

Esimerkiksi 

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/nain_kehosi_toipuu_kun_lop…

Vierailija
45/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaskivenpoisto on tehtävä. Sama vaiva ja ei enää vuoda.

Minulla ei edes ole hammaskiveä ja silti ikenet vuotavat. Hammaslääkärissä käyn joka vuosi, mutta syy ei selviä. 

Minullakin hammaslääkäri ihmetteli ikenien vuotoa, koska hammaskiveä ei ole. Suositteli pesemään pehmeällä harjalla reilusti ikenien päältäkin. Vielä ei ole tietoa tehosta, sillä sain neuvon vasta äskettäin.

Vierailija
46/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lankaa joka päivä ! 

Vierailija
47/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian kova hammasharja? Käy säännöllisesti hammaskiven poistossa.

Kävin viimeksi maaliskuussa. Vaihdan hammasharjaa joka kuukausi ja ostan pehmeän. En tosin tiedä pesenkö sitten silti liian kovakouraisesti. No tulossa on hammaslääkäri. Tämä kuitenkin vaivaa niin aattelin kysyä jos joku sattuis tietämään omalta kohdaltaan esim. Ap

1. Pese hampaat 2. Käytä hammaslankaa kolme kertaa viikossa 3. Älä pese kuin kerran aamulla ja illalla, ei lankauksen jälkeen enää pestä. Vuotaahan ne ikinet kun jatkuvasti ronkitaan 

Vierailija
48/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolessa vuodessa ei näy vielä terveys vaikutuksia. Olen lukenut, että menee 10 vuotta mutta useampi vuosikymmen menee kun myrkyt poistuvat. Tupakoinnin lopettaneelle jää kuitenkin suurempi riski sairastua vakaviin sairauksiin esim. Sydän- ja verisuonitaudit, syöpä ja keuhkoahtaumatauti. 

Jee mahtavaa, palaan siis tupakoitsijaksi, kun ei mitään hyötyä lopettaa. Kiitos lyttäämisestä.

Vierailija
49/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni leukemian oire oli juuri veren vuoto ikenistä. Hän kuoli leukemiaan. 

Vierailija
50/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmeällä harjalla voi harjata vähän myös ikenen päältä eli siitä kohtaa mistä hammas on kiinnittynyt. Mulla on ikenet hieman vetäytyneet ja tähän jää usein varmaan pöpöjä. Hammaskiven kertyminen on yksilöllistä. Aika paljon on ohjeet muuttuneet omista kouluajoista mutta edelleen harjaan kahdesti tavallisella hammasharjalla ja purskuttelen reippaasti vaahdot pois. Lanka on ihan tavallista Prisman hammaslankaa. 

Jos vain voi niin kannattaa syödä pari kertaa viikossa kalaa ja suosia pehmeitä rasvoja. Toisaalta isovanhempi sanoi kyllä että vähän täytyy pistää voita leivälle, muuten näkö lähtee, kalaa söi kyllä aika paljon ja vähärasvaista lihaa. Sanoi myös että hampaille pitää antaa töitä, raakaa porkkanaa, omenaa ja näkkäriä. Varmaan jankuti jankuti mutta kyllä terveellinen ruoka vaikuttaa suuhunkin. 

Vierailija
51/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pehmeällä harjalla voi harjata vähän myös ikenen päältä eli siitä kohtaa mistä hammas on kiinnittynyt. Mulla on ikenet hieman vetäytyneet ja tähän jää usein varmaan pöpöjä. Hammaskiven kertyminen on yksilöllistä. Aika paljon on ohjeet muuttuneet omista kouluajoista mutta edelleen harjaan kahdesti tavallisella hammasharjalla ja purskuttelen reippaasti vaahdot pois. Lanka on ihan tavallista Prisman hammaslankaa. 

Jos vain voi niin kannattaa syödä pari kertaa viikossa kalaa ja suosia pehmeitä rasvoja. Toisaalta isovanhempi sanoi kyllä että vähän täytyy pistää voita leivälle, muuten näkö lähtee, kalaa söi kyllä aika paljon ja vähärasvaista lihaa. Sanoi myös että hampaille pitää antaa töitä, raakaa porkkanaa, omenaa ja näkkäriä. Varmaan jankuti jankuti mutta kyllä terveellinen ruoka vaikuttaa suuhunkin. 

Syön terveellisesti. Kasviksia, proteiinia ja nimenomaan kunnon voita, niin kuin viisas mummosikin kertoi. Nuo ultraprosessoidut öljyt ja leivät, sokerit sun muut mitä kaupat ovat valtoimenaan täynnä, niin aiheuttavat hiljaista tulehdusta koko kroppaan. Minulle ruokavalio on kaiken a ja o. Ap 

Vierailija
52/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta parodontaxin käyttö - se on itselläni polttanut ikenet. Yksikään hammaslääkäri ei sitä suosittele! Vaihda esim vähän vaahtoavaan Sensodyneen. 

Vierailija
53/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta parodontaxin käyttö - se on itselläni polttanut ikenet. Yksikään hammaslääkäri ei sitä suosittele! Vaihda esim vähän vaahtoavaan Sensodyneen. 

No tätä olen miettinyt! Olen ihan oikeasti miettinyt johtuuko hammastahnasta. Onko liian tujua itselleni. Olen käyttänyt kaksi vuotta tuota parodontaxia.

Laitoin sen siksikin otsikkoon jos joku tulisi kertomaan kokemuksiaan että aiheutti vastaavaa. Kiitos neuvosta. Ap 

Vierailija
54/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin mietin, että onko toi hammastahna se syypää. Itse käytän Frantsilan hammastahnaa tai 

Oxygenol Voima Pro hammastahna

Erikoistahna, jonka hoitavat yrtit ja allantoiini rauhoittavat ja ehkäisevät ärsytystä ikenissä

Vierailija
55/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin mietin, että onko toi hammastahna se syypää. Itse käytän Frantsilan hammastahnaa tai 

Oxygenol Voima Pro hammastahna

Erikoistahna, jonka hoitavat yrtit ja allantoiini rauhoittavat ja ehkäisevät ärsytystä ikenissä

Kiitos neuvosta! Käyn hakemassa tuota frantsilan hammastahnaa kokeiluun. Ap 

Vierailija
56/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala imeskellä maitohappokapseleita. S-marketin Rainbowlla oli hyviä imeskeltäviä, xylitolilla makeutettuja. Onkohan vielä hyllyssä?

Vierailija
57/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea harjaus ei riitä, vaan hampaita pitäis vähintään 2 minuuttia jopa enemmänkin pestä varsinkin jos noin paha tilanne hammas kaluston suhteen, tosin sähköhammasharja olis tuhat kertaa parempi erityisesti sony merkkinen. 

Pesen vain alkuun nopeasti, niin että käyn jokaisen hampaan läpi, että on tahnaa kaikkialla ja huuhtelen vähän. Sitten lankaan jokaisen välin. Huuhtelen useasti lankauksen aikana. Sitten otan uuden tahnan huuhdeltuun hammasharjaan ja pesen kauttaaltaan kunnolla. Ap

Miksi ihmeessä teet noin monimutkaisesti? Itse ainakin lankaan ensin, sen jälkeen purskuttelen vedellä ja pesen hampaat sähköhammasharjalla. Ei ientulehdusta eikä reikiä.

Mitä monimutkaista tässä on. Ihan suositus monelta hammaslääkäriltä. Ensin pesu, jotta saa fluoria suuhun, hammaslangalla tai harjalla saa sitten sitä fluoria sinne hampaiden väliinkin ja tämän jälkeen oikea pesu. 

Vierailija
58/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea harjaus ei riitä, vaan hampaita pitäis vähintään 2 minuuttia jopa enemmänkin pestä varsinkin jos noin paha tilanne hammas kaluston suhteen, tosin sähköhammasharja olis tuhat kertaa parempi erityisesti sony merkkinen. 

Pesen vain alkuun nopeasti, niin että käyn jokaisen hampaan läpi, että on tahnaa kaikkialla ja huuhtelen vähän. Sitten lankaan jokaisen välin. Huuhtelen useasti lankauksen aikana. Sitten otan uuden tahnan huuhdeltuun hammasharjaan ja pesen kauttaaltaan kunnolla. Ap

Miksi ihmeessä teet noin monimutkaisesti? Itse ainakin lankaan ensin, sen jälkeen purskuttelen vedellä ja pesen hampaat sähköhammasharjalla. Ei ientulehdusta eikä reikiä.

Mitä monimutkaista tässä on. Ihan suositus monelta hammas

Kenellä on aikaa tällaiseen pelleilyyn joka päivä?

Vierailija
59/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumoral

Vierailija
60/81 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mo

Siis aikaa tälläiseen pelleilyyn? Menee 4 minuuttia korkeintaan. Jos aikaa ei löydy noin 8 minuuttia päivässä omaan terveyteen, niin täytyy sanoa, että se on kyllä ihan itse aiheutettu ongelma. Tuon sinun viestin kirjoittamisen ja näiden muiden viestien lukemisen aikana olisit tehnyt tuon jo monesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi