Ikenet sen kun vuotavat verta vaikka olen lopettanut tupakoinnin, lankaan, käytän parodontox-tahnaa. Mitä neuvoksi?
Lopetin puolivuotta sitten tupakoinnin. Hampaissani on ollut vuosia krooninen ientulehdus ja alkava parodontiitti. Yksi suuri motivaattori lopetukseen.
Ientulehdus on kyllä rauhoittunut mutta edelleenkin joka kerta tulee verta hampaita pestessä.
Pesen hampaat nopeasti, lankaan, pesen uudelleen. Käytän oikeanlaista tahnaa. Pesen hampaat aamun illoin.
Mikä vikana?
Kommentit (81)
Liian kova hammasharja? Käy säännöllisesti hammaskiven poistossa.
Jospa varaisit ajan hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Liian kova hammasharja? Käy säännöllisesti hammaskiven poistossa.
Kävin viimeksi maaliskuussa. Vaihdan hammasharjaa joka kuukausi ja ostan pehmeän. En tosin tiedä pesenkö sitten silti liian kovakouraisesti. No tulossa on hammaslääkäri. Tämä kuitenkin vaivaa niin aattelin kysyä jos joku sattuis tietämään omalta kohdaltaan esim. Ap
Käy poistattamassa hammaskivet
Sitten alkaa ikenet toipua
Onko hammaskivi poistettu? Lankaatko oikein, että ikinen altakin puhdistuu?
Miksi peset ensin nopeasti, lankaat ja uudestaan peset? Panosta tuohon eka pesuun ja lankaukseen. Ei ole syytä pestä uudelleen.
Kokeile syödä kuuri vahvaa C-vitamiinia purkista. Liian vähäinen C-vitamiinin saanti oireilee usein verenvuotona ikenistä. Tupakoitsijoilla on monesti alhaiset C-vitamiiniarvot ja koska lopettamisesta on sinulla vasta puoli vuotta, ne eivät ole ehkä ehtineet palautua normaalitasolle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi peset ensin nopeasti, lankaat ja uudestaan peset? Panosta tuohon eka pesuun ja lankaukseen. Ei ole syytä pestä uudelleen.
Joo lankaan oikein kuten hammashoitaja minulle näytti. Pesen hampaat lankaamisen jälkeen, hammashoitaja sanoi, että se on erittäin tärkeää. Lankauksen jälkeen aina harjaus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeile syödä kuuri vahvaa C-vitamiinia purkista. Liian vähäinen C-vitamiinin saanti oireilee usein verenvuotona ikenistä. Tupakoitsijoilla on monesti alhaiset C-vitamiiniarvot ja koska lopettamisesta on sinulla vasta puoli vuotta, ne eivät ole ehkä ehtineet palautua normaalitasolle.
Ahaa okei! No tämä voi olla syy.
Sitä paitsi ihminen ei itse tuota c-vitamiinia ja sitä olisi hyvä syödä jokaisen purkista kuulemma. No joo, täytyypä tosiaan käydä ostamassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lankaan oikein kuten hammashoitaja minulle näytti. Pesen hampaat lankaamisen jälkeen, hammashoitaja sanoi, että se on erittäin tärkeää. Lankauksen jälkeen aina harjaus. Ap
Minulle on kyllä suuhygienisti ohjeistanut, että ensin pesu ja sitten lankaus. Aikaisemmin tein juuri toisin.
Käytätkö jotain vertaohentavia lääkkeitä?
Parodontiittiä ei voi pysäyttää. Parodontiitti on bakteerien aiheuttama krooninen tulehdussairaus, joka tuhoaa hampaan kiinnityskudoksia, kuten ientä ja leukaluuta, ja voi johtaa hampaiden irtoamiseen.
Olet myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kyllä suuhygienisti ohjeistanut, että ensin pesu ja sitten lankaus. Aikaisemmin tein juuri toisin.
Aijaa, minulle hammashygienisti nimenomaan painotti, että lankauksen jälkeen aina pesu. No tiedä sitten näistä.Ap
Vierailija kirjoitti:
Parodontiittiä ei voi pysäyttää. Parodontiitti on bakteerien aiheuttama krooninen tulehdussairaus, joka tuhoaa hampaan kiinnityskudoksia, kuten ientä ja leukaluuta, ja voi johtaa hampaiden irtoamiseen.
Olet myöhässä.
Hammaslääkäri kertoi ja näytti että oli vasta alkava, joten sen voi parantaa. Ap
Perintötekijät valitettavasti vaikuttaa todella paljon. Ensin lankaus, sitten pesu molemmin puolin hampaita 2 min. Säännöllinen hammaskiven poisto kerran vuodessa.
Nopea harjaus ei riitä, vaan hampaita pitäis vähintään 2 minuuttia jopa enemmänkin pestä varsinkin jos noin paha tilanne hammas kaluston suhteen, tosin sähköhammasharja olis tuhat kertaa parempi erityisesti sony merkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on supistanut ikenien verisuonia, ja kun lopettaa röökin, tilanne muuttuu, verta vuotaa herkemmin. Säännöllinen pesu pehmeällä harjalla, varovainen mutta tarkka lankaus edelleen. Ehkei c-vitamiinista ole haittaakaan, mutta sen puute ei ole ongelman ydin. Ja jos ei ole c-vitamiinin puute, tulee vain kallista virtsaa. Hammaslääkäriltä oikeat neuvot.
Vierailija kirjoitti:
Olet myöhässä.
Itse asiassa voi jos on alussa vasta, ap:n tapauksessa kun ikenet vuotaa verta joka kerta niin voi olla ehkä liian myöhäistä mut tilanne ei ole toivoton jos hampaat ei heilu
Vierailija kirjoitti:
Nopea harjaus ei riitä, vaan hampaita pitäis vähintään 2 minuuttia jopa enemmänkin pestä varsinkin jos noin paha tilanne hammas kaluston suhteen, tosin sähköhammasharja olis tuhat kertaa parempi erityisesti sony merkkinen.
Pesen vain alkuun nopeasti, niin että käyn jokaisen hampaan läpi, että on tahnaa kaikkialla ja huuhtelen vähän. Sitten lankaan jokaisen välin. Huuhtelen useasti lankauksen aikana. Sitten otan uuden tahnan huuhdeltuun hammasharjaan ja pesen kauttaaltaan kunnolla. Ap
Luuletko että hammaslääkäri osaisi auttaa asiassa?