Ikenet sen kun vuotavat verta vaikka olen lopettanut tupakoinnin, lankaan, käytän parodontox-tahnaa. Mitä neuvoksi?
Lopetin puolivuotta sitten tupakoinnin. Hampaissani on ollut vuosia krooninen ientulehdus ja alkava parodontiitti. Yksi suuri motivaattori lopetukseen.
Ientulehdus on kyllä rauhoittunut mutta edelleenkin joka kerta tulee verta hampaita pestessä.
Pesen hampaat nopeasti, lankaan, pesen uudelleen. Käytän oikeanlaista tahnaa. Pesen hampaat aamun illoin.
Mikä vikana?
Kommentit (64)
Ota käyttöön hammasväliharjat. Tarvitset useita kokoja. Harjan täytyy olla vähän tiukka, jotta siitä on hyötyä. Käytä 2x päivässä. Prismassa on hyvä valikoima, netistä saa lisää.
Purskuta suolavedellä, se tuhoaa pöpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopea harjaus ei riitä, vaan hampaita pitäis vähintään 2 minuuttia jopa enemmänkin pestä varsinkin jos noin paha tilanne hammas kaluston suhteen, tosin sähköhammasharja olis tuhat kertaa parempi erityisesti sony merkkinen.
Pesen vain alkuun nopeasti, niin että käyn jokaisen hampaan läpi, että on tahnaa kaikkialla ja huuhtelen vähän. Sitten lankaan jokaisen välin. Huuhtelen useasti lankauksen aikana. Sitten otan uuden tahnan huuhdeltuun hammasharjaan ja pesen kauttaaltaan kunnolla. Ap
Miksi ihmeessä teet noin monimutkaisesti? Itse ainakin lankaan ensin, sen jälkeen purskuttelen vedellä ja pesen hampaat sähköhammasharjalla. Ei ientulehdusta eikä reikiä.
No siksi että tulee varmasti puhtaat. :D
On varmaan liioiteltua mutta just tuon verenvuodon takia. Nyt pesin hampaat äskettäin (olen herännyt vasta tunti sitten, vapaapäivä). Pesin nyt niin hellästi ja lempeästi kun voin ja lankasin myös varovasti. Ei verenvuotoa. Minun täytyy siis tietoisemmin pestä, että pesen hellemmin. Muuten saatan harjata liian rajusti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota käyttöön hammasväliharjat. Tarvitset useita kokoja. Harjan täytyy olla vähän tiukka, jotta siitä on hyötyä. Käytä 2x päivässä. Prismassa on hyvä valikoima, netistä saa lisää.
Ei noilla pääse kunnolla ikenen alle eikä hampaiden väliin. Tape hammaslanka on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopea harjaus ei riitä, vaan hampaita pitäis vähintään 2 minuuttia jopa enemmänkin pestä varsinkin jos noin paha tilanne hammas kaluston suhteen, tosin sähköhammasharja olis tuhat kertaa parempi erityisesti sony merkkinen.
Pesen vain alkuun nopeasti, niin että käyn jokaisen hampaan läpi, että on tahnaa kaikkialla ja huuhtelen vähän. Sitten lankaan jokaisen välin. Huuhtelen useasti lankauksen aikana. Sitten otan uuden tahnan huuhdeltuun hammasharjaan ja pesen kauttaaltaan kunnolla. Ap
Hampaat langataan, kun sitä tahnavaahtoa on suussa ja se lanka vie sitä vaahtoaa hammasväleihin. Näin suuhygienistin ohje minulle. Vaahtoaa ei huuhdella.
Vierailija kirjoitti:
Joskus käytin mutta suuhygienisti kehoitti vaihtamaan lankaan. Siksi koska ikenet vuotavat herkästi ja hammasväliharjalla hankaaminen ei tee hyvää. Itseasiassa se taitaa olla ominaisuus ikenissäni vain että ovat herkät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Parodontiittiä ei voi pysäyttää. Parodontiitti on bakteerien aiheuttama krooninen tulehdussairaus, joka tuhoaa hampaan kiinnityskudoksia, kuten ientä ja leukaluuta, ja voi johtaa hampaiden irtoamiseen.
Olet myöhässä.
Kyllä voi pysäyttää. Nimenomaan huolellisella hoidolla.
Itsellä kävi samoin tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Kävin julkisella poistattamassa hammaskiven. Tai luulin heidän niin tehneen, kun niin kertoivat tehneensä ja viimeisin suuhygienisti eukko vielä ilkkui päälle, että "saa nähdä, kuinka hoidat ..."
Tulehdus vain jatkui. Menin yksityiselle. Erikoishammaslääkäri poisti kahdessa erässä hammaskiven, joka oli kunnallisen mukaan poistettu noin kk aiemmin. Ien taskuissa sitä oli, se on vaan sen verran syvällä, ettei ihminen sitä omin avuin sieltä saa ja kunnallinen ei osannut työtään.
Eli jos sulla vaan on rahaa, suosittelen kääntymään yksityisen hammaslääkärin puoleen. Auttaa huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla pääse kunnolla ikenen alle eikä hampaiden väliin. Tape hammaslanka on paras.
Lue oikein, tarvitset useita kokoja. Jos kaikki hammasvälit on tosi tiukkoja, niin sit ei. Harvemmin ehkä kuitenkaan niin
Puolessa vuodessa ei näy vielä terveys vaikutuksia. Olen lukenut, että menee 10 vuotta mutta useampi vuosikymmen menee kun myrkyt poistuvat. Tupakoinnin lopettaneelle jää kuitenkin suurempi riski sairastua vakaviin sairauksiin esim. Sydän- ja verisuonitaudit, syöpä ja keuhkoahtaumatauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus käytin mutta suuhygienisti kehoitti vaihtamaan lankaan. Siksi koska ikenet vuotavat herkästi ja hammasväliharjalla hankaaminen ei tee hyvää. Itseasiassa se taitaa olla ominaisuus ikenissäni vain että ovat herkät. Ap
Toi muuttaa asian. Ehdotin siksi, koska itsellä sama vaiva. Pysähtyi omahoidolla. Nyt 7 vuotta, ilman yhtään reikää. Ei hassummin mielestäni
Vierailija kirjoitti:
Onko hammaskivi poistettu? Lankaatko oikein, että ikinen altakin puhdistuu?
Miksi peset ensin nopeasti, lankaat ja uudestaan peset? Panosta tuohon eka pesuun ja lankaukseen. Ei ole syytä pestä uudelleen.
Jonkun koulukunnan (useimpien) mielestä on parempi ensin langata nöyhdät pois hammasväleistä ja vasta sitten pestä pinnat. Ja enenevässä määrin hammaslääkärit suosittelevat hammasväliharjaa langan lisäksi tai jopa sijasta.
Minulla on ollut vähän alkavaa ongelmaa, niin olen nyt sellaisella gumin kumipäällysteisellä tikulla (sininen on ainoa mikä mahtuu) tökkelehtinyt hammasvälejä melkein joka päivä, etenkin lounaan jälkeen, ja illalla taas langannut, melkein joka ilta. Ei tee hampaalle hyvää jos siellä tulehtuneen ikenen päällä on ateriajäämiä.
Onko sulla sähköharja ? Entä käytätkö yksityistä ham. Lääkäriä. Suosittelen molempia, jos ei vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kävi samoin tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Kävin julkisella poistattamassa hammaskiven. Tai luulin heidän niin tehneen, kun niin kertoivat tehneensä ja viimeisin suuhygienisti eukko vielä ilkkui päälle, että "saa nähdä, kuinka hoidat ..."
Tulehdus vain jatkui. Menin yksityiselle. Erikoishammaslääkäri poisti kahdessa erässä hammaskiven, joka oli kunnallisen mukaan poistettu noin kk aiemmin. Ien taskuissa sitä oli, se on vaan sen verran syvällä, ettei ihminen sitä omin avuin sieltä saa ja kunnallinen ei osannut työtään.
Eli jos sulla vaan on rahaa, suosittelen kääntymään yksityisen hammaslääkärin puoleen. Auttaa huomattavasti.
Tämä. Todennäköisesti sinulla on vielä jäljellä ikenenalaista hammaskiveä. Suosittelen, että käyt ienhoitoihin ( parodontologi) erikoistuneella hammaslääkärillä.
Hammasläkärissä ientaskujen puhdistus.
Vierailija kirjoitti:
Purskuta suolavedellä, se tuhoaa pöpöjä.
Koskapa on tullut alapeukkuja:
Tehokkaan suuveden voit tehdä myös itse huuhtelemalla suun suolavedellä (teelusikallinen suolaa yhteen kupilliseen lämmintä vettä) poistaaksesi plakkia ja tappaaksesi hajua aiheuttavat bakteerit.
https://www.terve.fi/artikkelit/9-askelta-suudeltavampaan-suuhun
Hammaskivenpoisto on tehtävä. Sama vaiva ja ei enää vuoda.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskivenpoisto on tehtävä. Sama vaiva ja ei enää vuoda.
Niin ja apteekista Gum. Käyn yksityisellä hammaskiven poistossa.
Miksi ihmeessä teet noin monimutkaisesti? Itse ainakin lankaan ensin, sen jälkeen purskuttelen vedellä ja pesen hampaat sähköhammasharjalla. Ei ientulehdusta eikä reikiä.