Valtiotieteiden tohtori, kauppatieteiden tohtori ja sotatieteiden tohtori, emeritusprofessori Vesa Kanniainen teki hurjan laskelman m-muuton
kustannuksista. Yksi vieraskielinen tulee maksamaan elämänsä aikana 900 000 euroa yhteiskunnalle. Kun vieraskielisiä on yli 600 000, tarkoittaa tämä yli 540 mrd euron kokonaislaskua yhteiskunnalle.
Ei siis ole ihme, että rahat ovat loppu.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti demarit on gallupkärjessä. Kansa haluaa että sama meno jatkuu.
Tämä onkin kaikkein huolestuttavinta. 60-70% kansasta ei seuraa asioita. Ei tiedä missä mennään. Ja miksi.
Suurin osa kiinnostunut jostain hömpästä. "Kotikatu" telkkarista on heidän tosielämää.
Vierailija kirjoitti:
Toinen on vanhukset. Minun äitini kuoli 80+ vuotiaana syöpään, joka levisi aivoihin. Hän oli viimeiset ajat sairaalassa ja aivokasvainta yritettiin pienentää, jotta eläisi muutaman kuukauden kauemmin, Äiti itse totesi, että ei ihme, että yhteiskunnalla ei rahat riitä, kun meitä vanhuksia pidetään väkisin hengissä.
Sitten hän sai keuhkokuumeen. Lääkäri soitti ja kertoi antbioteista. Minä sanoin, että lopettakaa hoitaminen, eihän tässä ole enää mitään järkeä! Pitää hengissä sellaista, joka pystyy vain makaamaan silmät kiinni.
Kukaan ei varmaan uskalla puuttua tällaiseen asiaan?
Toisaalta niin kauan kuin vanhus pystyy itse ilmaisemaan tahtonsa, hoidosta voi vapaasti kieltäytyä. Äitini teki näin jouduttuaan hoivakotiin kaatuilun takia. Vuoden siellä eli, totesi että ei tämä ole elämää, en halua tätä. Lopetti syömästä kahta itselleen välttämätöntä lääkettä, ja kuoli rauhallisesti pois.
Minusta on ihan oikein, että siihen että esim. omaiset saisivat päättää hoitamatta jättämisestä, pitää suhtautua erittäin kriittisesti. Omaisia on kaikenlaisia, perinnönhimoisia, välinpitämättömiä jne. Tai ihan vaan eri arvot kuin vanhus itse omaavia, esim. nuorempi omainen voi ajatella että ei tuo ole ihmisarvoista elämää, mutta se itse sairas vanhus voi olla toista mieltä. Näitä tilanteita varten kannattaa tehdä itse hoitotahto, silloin kun on vielä järjissään, niin silloin voidaan jättää hoitamatta jos on tilassa jossa ei enää pysty tahtoaan ilmaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo todella jonkun koulutus?
Ei. Ap haluaa liioitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin kaikkein huolestuttavinta. 60-70% kansasta ei seuraa asioita. Ei tiedä missä mennään. Ja miksi.
Äänestysoikeus vain riittävät yhteiskunnalliset tiedot omaaville. Testi ja äänestyskortti käteen. Kuin ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kiinnostunut jostain hömpästä. "Kotikatu" telkkarista on heidän tosielämää.
Tyhmät ihmiset on helppo manipuloida. Maailma on muuttunut. Äänestysoikeutta rajoitettava siten ettei kaikkein typerin, wittumaisin ja ulkopuolisen vaikutuksen alainen pääse päättämään maamme asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voittihan te hieman googlailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Kommentoija haluaa vähätellä.
Suomen nykypoliitikot ovat lähinnä viihdetaiteilijoita tai liikemiehiä. Moni poliitikkokaan ei osaa katsoa kokonaisuuksia, vaan ykkösenä on omalle ryhmälle mieliksi olo. Erityisesti taudista kärsivät kokoomus perussuomalaiset, mutta myös SDP on eri puolue kuin vielä Lipposen aikaan.
On aika laittaa EU Saksan tuhoisat diktaattorit Merkel ja Ursula Von Der Leyen maksamaan nämä valtavat kustannukset suomalaisille koska nämä kaksi ovat ajaneet halpatyövoiman ja valtavan maahan muuton eri EU maihin, myös Suomeen.
50% kelan tukiaisista menee somali- ja arabiankielisille vaikka näitä on pieniosa Suomen asukkaista. Helsinkiin kalliille alueelle asutetaan luku- ja kirjoitustaidottomia.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässäkin ketjussa joku yrittää lopettaa keskustelun maahan muuton kustannuksista siirtymällä puhumaan suomalaisista vanhuksista.
Ei, vaan nämä ovat verrannollisia kulueriä. Eläkkeisiin 40 mrd vuodessa ja saman verran eläkeikäisten terveydenhoitoon. Mikään valtio ei kestä tällaista menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hurjan?
Loppusumma kustannuksista on hurjan suuri.
Mutta se ei ollut mikään yllätys.
Ei kai, mutta jostain syystä siitä ei sopisi puhua. Kyllähän Suomen perustakin (vai mikä se persujen ajatuspaja on) teki laskelmat, miten m muuttajat hyödyttävät, vai hyödyttävätkö, kuntia. Ei pihahdustakaan valtamedialta asiasta. Onneksi Kanniainen on tarttunut aiheeseen myös. Puheenaihe podcast kannattaa kuunnella vaikka youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässäkin ketjussa joku yrittää lopettaa keskustelun maahan muuton kustannuksista siirtymällä puhumaan suomalaisista vanhuksista.
Ja sieltä eläkeläiset heti riehaantui, kuten arvattu! Kaikilta muilta saa leikata, mutta meille kaikki heti nyt lisää!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ei sinänsä pitäisi olla yllätys kenellekään. Kansantaloutemme ei kestä tällaista toimintaa, ja siksi velkaannumme koko ajan lisää.
Politiikassa on aivan liikaa erilaisia ideologisesti asioihin suhtautuvia ihmisiä ja aivan liian vähän sellaisia ihmisiä, joilla olisi edes perustiedot kansantaloustieteestä. Pitkältihän politiikka on yhteisistä rahavirroista päättämistä. Kun tällaista osaamista ja ajattelukykyä ei ole, jälki on karmeaa!
Ja silti, kun Purra sanoi, että empatia ei kuulu politiikkaan (ei minusta kuulukaan, vaan matematiikka ja oikeudenmukaisuus), niin kyllähän sydäntä pideltiin oikealla ja vasemmalla. Varsinkin vasemmalla tietenkin, koska niillehän sanatkin on väkivaltaa :)
Vierailija kirjoitti:
On aika laittaa EU Saksan tuhoisat diktaattorit Merkel ja Ursula Von Der Leyen maksamaan nämä valtavat kustannukset suomalaisille koska nämä kaksi ovat ajaneet halpatyövoiman ja valtavan maahan muuton eri EU maihin, myös Suomeen.
EU määrää kaiken Suomella ei ole mitään sanavaltaa maahan muutossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU määrää kaiken Suomella ei ole mitään sanavaltaa maahan muutossa.
Tämä on myytti. Suomi päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Toinen on vanhukset. Minun äitini kuoli 80+ vuotiaana syöpään, joka levisi aivoihin. Hän oli viimeiset ajat sairaalassa ja aivokasvainta yritettiin pienentää, jotta eläisi muutaman kuukauden kauemmin, Äiti itse totesi, että ei ihme, että yhteiskunnalla ei rahat riitä, kun meitä vanhuksia pidetään väkisin hengissä.
Sitten hän sai keuhkokuumeen. Lääkäri soitti ja kertoi antbioteista. Minä sanoin, että lopettakaa hoitaminen, eihän tässä ole enää mitään järkeä! Pitää hengissä sellaista, joka pystyy vain makaamaan silmät kiinni.
Kukaan ei varmaan uskalla puuttua tällaiseen asiaan?
Vertaat 40 vuotta työtä tehneitä ja veroja maksaneita suomalaisia loisiviin ulkomaalaisiin.
Mieti mitä Lapset maksaa. Lapsilisät. Koulutukset jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nämä ovat verrannollisia kulueriä. Eläkkeisiin 40 mrd vuodessa ja saman verran eläkeikäisten terveydenhoitoon. Mikään valtio ei kestä tällaista menoa.
Työeläkkeitä ei valtio maksa. Ne tulevat yksityisistä sijoitusrahastoista, ts. eivät ole menoerä valtiomme budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kumpaa kohdellan paremmin, vanhusta vai mamua?
Oletpas näsäviisas.