Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei ymmärrä toisen opiskelua

Vierailija
16.09.2025 |

Minun lapsella on kirjoitukset muutamasta aineesta tänä syksynä. Noihin tietysti pitää lukea, mutta mies ei sitä ymmärrä. Sitä kiukuttaa kun toinen on kotona eikä näennäisesti tee mitään. Mies itse on tällä hetkellä suurimmaksi osaksi kotona remontoimassa. Minä puolestaan olen päivät töissä.

Meillä on iso remontti menossa ja toinen kiukkaa, kun teini auta häntä. Ja ilmeisesti pitäisi vielä ilman korvausta auttaa. Huusi minulle, että miksi pitäisi maksaa. Muutenkin miehen tyyli on sellainen, että apua pitäisi antaa ilman, että edes pyytää apua.

Nyt sitten kieltäytyy remontoimasta teinin tulevaa huonetta tästä syystä. Saadaan kulma itse opetalla remontoimaan. Ja nyt puhutaan katon ja lattian laittamisesta, johon ei itsellä eikä pojalla riitä taito.

Itse näen, että kirjoitukset on nyt tärkeimmät ja en myöskään koe, että teinin pitäisi kaikki vapaa-aika remontoiden viettää.

Itsellä menee aika muun talouden pyörittämiseen. Tätäkään mies ei ymmärrä. 

Hermo alkaa mennä. Ja riitoja on tästä syystä nyt jatkuvasti. Ja itse koen, että mies käyttäytyy hyvin lapsellisesti. Miten itse toimisitte? 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi 20-vuotias?

Vierailija
2/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yli 40 vuotta. Ei aina uskoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavan keskustelun paikka. Teini kannattaa ohjata vaikka kirjastoon opiskelemaan, että saa keskityttyä ennen tilanteen ratkaisua.

Vierailija
4/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako mies itse olla amiskoulutuksella liikkeellä? Ei ymmärrä selvästikään, miten tärkeää kirjoituksiin valmistautuminen on. Ensimmäinen askel kohti niitä opintoja ja työuraa, jonka lukion valinneet ottavat. Kannattaa varmaan käydä tuo taistelu nyt, koska kohtahan alkaa sitten lukeminen pääsykokeisiin, mikä varmaan on sekin ihan naurettavaa laiskottelua ja jouten oloa hänen mielestään.

Vierailija
5/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon teini muistaa lopunikäänsä ettei saanut rauhassa lukea ja vaistoaa, että hänestä halutaan eroon. Voisit kysyä mieheltäsi, eikö hän halua että lapsenne menestyy. Nyt tuki on paikallaan! Juoko mies alkomaholia vai onko kyseessä suunnitelma jättää remontti tekemättä ja erota tms

Vierailija
6/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi teinille pitäisi maksaa siitä, että auttaa remontoinnissa. Ja sinäkö teet kaikki kotityöt? Miten lapsi meinaa pärjätä jatko-opinnoissaan, jos ei osaa nyt opiskella ja hoitaa kotiaan samalla???

Ei ne kirjoitukset niin ylivoimaiset ole, että koko elämä menee niihin keskittyessä.

T: yliopiston käynyt

Vierailija
7/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen suurimman osan kotitöistä ja ihan siis sillä, että oon tosiaan aika tumpelo noiden remonttihommien kanssa. Niin ajattelin, että jos hoidan sen, niin toinen voi keskittyä remonttiin.

Mies tosiaan on käynyt amiskan eli ei ole kokemusta kirjoituksista.

Sen tiedän, että poika tosiaan tarvitsee sitä lukemista, että noissa pärjää.

Ja kyllä minäkin olen nuorempana saanut rahaa tuommoisista isommista hommista, joita olen tehnyt. Sillä tavallahan sitä oppii myös työn arvon.

Vierailija
8/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorella pitää olla lukurauha, jos ei onnistu kotona niin sitten kirjastossa tai vaikka mummulassa tai kaverin luona. Mutta ei kukaan lue 10 tuntia päivässä, ei ainakaan tehokkaasti, kyllä siinä ehtii lepäämään ja muutakin tekemään. Viikonloppuna voi muutaman tunnin auttaa remontissa eikä siitä tarvitse erikseen maksaa, tietenkään. Ette teekään varmaan veloita muuttoavusta kun hän lähtee opiskelemaan?

Vierailija
9/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies teinin isä?

Vierailija
10/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se itse opiskellut mitään! Koko nuoren elämään voi ne kirjoituksen tulokset vaikuttaa, koska niiden perusteella voi päästä haaveilemaansa opiskelupaikkaan. Tottakai se on prioriteetti yksi. Loistavaa, että lapsella on motivaatiota lukea kirjoituksiin.

Vierailija
11/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se itse opiskellut mitään! Koko nuoren elämään voi ne kirjoituksen tulokset vaikuttaa, koska niiden perusteella voi päästä haaveilemaansa opiskelupaikkaan. Tottakai se on prioriteetti yksi. Loistavaa, että lapsella on motivaatiota lukea kirjoituksiin.

Mitä miehesi ylipäätänsä tekee kotona päivisin? Eikö käy töissä? Sano sille, että lapsi lukee nyt kirjoituksiin, että sillä on tulevaisuudessa opiskelupaikka ja töitä, eikä ole työtön nahjus niin kuin isänsä!

Vierailija
12/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorella pitää olla lukurauha, jos ei onnistu kotona niin sitten kirjastossa tai vaikka mummulassa tai kaverin luona. Mutta ei kukaan lue 10 tuntia päivässä, ei ainakaan tehokkaasti, kyllä siinä ehtii lepäämään ja muutakin tekemään. Viikonloppuna voi muutaman tunnin auttaa remontissa eikä siitä tarvitse erikseen maksaa, tietenkään. Ette teekään varmaan veloita muuttoavusta kun hän lähtee opiskelemaan?

Kun lukee päivän kirjoituksiin, niin sitten on työpäivän kyllä lukiolainen tehnyt, ei sitä pistetä lukutauolla tai illalla kotia remontoimaan!

Vierailija
13/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee päivän kirjoituksiin, niin sitten on työpäivän kyllä lukiolainen tehnyt, ei sitä pistetä lukutauolla tai illalla kotia remontoimaan!

Ei tietenkään, yritin sanoa, että arkisin pitää ehtiä myös levätä, tavata kavereita ja harrastaa. Mutta viikonloppuna voi muutaman tunnin auttaa remontissa, ihan jo kotirauhan vuoksikin.

Vierailija
14/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teinin isä. Se varmaan on yksi iso ongelma tässä ja myös syy miksi rahaa tuosta työstä haluaisin maksettavan.

Mies siis maksaa kyllä omalle teini pojalleen vastaavista hommista. Joka itsestä on aika epäreilua omaa poikaa kohtaan.

Vierailija
15/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole teinin isä. Se varmaan on yksi iso ongelma tässä ja myös syy miksi rahaa tuosta työstä haluaisin maksettavan.

Mies siis maksaa kyllä omalle teini pojalleen vastaavista hommista. Joka itsestä on aika epäreilua omaa poikaa kohtaan.

No tuo ei kyllä kuulosta reilulta, ainakaan jos miehen poika asuu teidän kanssanne (eli siis remontoi omaa kotiaan, hiukan eri asia jos remontoi asuntoa jossa ei itse asu).

Vierailija
16/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä minäkin olen nuorempana saanut rahaa tuommoisista isommista hommista, joita olen tehnyt. Sillä tavallahan sitä oppii myös työn arvon.

Ai sinulle on maksettu kotitöistä? Minulle ei, enkä usko että kovin monelle muullekaan. Sen sijaan kävin lukion aikana ilta- ja lauantaitöissä, ja siitä maksettiin rahaa. En tajua, miten lukemisen lisäksi voi olla ylivoimaista tehdä mitään kodin hyväksi.

Vierailija
17/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavan keskustelun paikka. Teini kannattaa ohjata vaikka kirjastoon opiskelemaan, että saa keskityttyä ennen tilanteen ratkaisua.

Kirjastot ovat nykyään oikeita mölypaikkoja. Lapset juoksevat ja riehuvat. Eri ryhmät kokoontuvat yms. Ainakin täällä Helsingissä. Ennen sai olla rauhassa ja hiljaisuudessa. 

Vierailija
18/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Siitä siis kiikastaa homma. 

Vierailija
19/19 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mä estä pännii, jos kukaan ei auta häntä remontin kanssa. Tunti tai kaksi remppahommia päivässä olisi hyvää vaihtelua opiskeluun. Samalla tulisi remppahommat tutuksi, josta myöskin on hyötyä elämässä.