Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako perheen toimeentulotukeen, jos etävanhempi laittaa vuoroasuvan lapsen tilille rahaa?

Vierailija
16.09.2025 |

Eli jos lapsi asuu vuoroviikoin vanhempien luona ja toinen vanhemmista (jonka luona lapsi on kirjoilla) saa toimeentulotukea, niin vaikuttaako hänen saamaansa tukeen se, jos lähivanhempi laittaa lapsen tilille rahaa? Eli toisin sanoen vaikka äiti laittaa lapsen tilille rahaa, jotta tämä voi käydä kaupassa, leffassa, ostaa karkkia, tai ihan vaan antaa viikkorahan noin, niin jos lapsi on kirjoilla toimeentulotukea saavan isän luona, niin vaikuttaako nämä äidin laittamat rahat siihen toimeentulotukeen? Näitä rahojahan voi olla tarkoitus käyttää äidin luona ollessa, esim. äiti laittaa tilille rahan, jotta lapsi voi mennä koulun jälkeen kaverin kanssa leffaan tms.

Jos raha tulisi isovanhemmilta, se ainakin vaikuttaisi, mutta entä, jos raha tulee äidiltä? Ja vaikuttaako asiaan se, jos äitikin saa toimeentulotukea?

Ei ole ome tilanteeni, jostain vaan tuli mieleen tällainen ja aloin miettiä, että tuleekohan tuossa sellainen outo tilanne, että lähivanhemman luona käytettyä rahaa aletaan laskea isän toimeentulotuessa tuloksi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vaikuttaa lapsen tilin varat. 

Vierailija
2/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta, jos yhteissumma on alle 100 euroa. Eikä ole merkitystä laittaako rahan isä, äiti, kummi, mummi vai naapuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielipitkällä odottelen siiderirahoja.

Ap

Vierailija
4/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa yhteishuollossa oleva lapsi ei taida edes saada toimeentulotukea jos toisen vanhemman tulot ovat riittävän hyvät ja mikäli hänelle sitä maksetaan niin se peritään etävanhemmalta takaisin.

Vierailija
5/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa yhteishuollossa oleva lapsi ei taida edes saada toimeentulotukea jos toisen vanhemman tulot ovat riittävän hyvät ja mikäli hänelle sitä maksetaan niin se peritään etävanhemmalta takaisin.

Täyttä puppua. Lapsi voi olla kirjoilla vain yhdessä paikassa, yhdessä taloudessa, eikä siihen sekoiteta muita talouksia.

Vierailija
6/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Yhteishuolto ei tarkoita yhteistä taloutta ja etävanhemman velvollisuus on maksaa sovitun elatusmaksun verran, ei yhtään enempää.

Vierailija
7/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen osuuteen vaikuttaa kaikki yli 50€ säästöt. Aikuisen osuuteen ei vaikuta.

Vierailija
8/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapset saa puolet lasten perustoimeentulotuen kuukausittaisesta perusosasta, kun meillä on exän kanssa viikko-viikko -sopimus. Ja ex saa siis perustoimeentulotukea itse, ja lapsille tuosta osasta kuuta, minkä ovat hänen luonaan. Ja lapset on mun luona kirjoilla. Itse en saa tt-tukea, mutta olen vähötuloinen kyllä. 

Vierailija
9/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin niin ei tarvitse pähkäillä tuollaisia penniä venytellen.

Vierailija
10/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene mitenkään automaattisesti näin. Toki jos katsotaan, että ei ole riittävästi osallistunut lasten elatukseen, niin näiltä osin voidaan osa tuesta periä. Exään ei kuitenkaan ole mitään elatusvelvollisuutta.

Vierailija
11/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Yhteishuolto ei tarkoita yhteistä taloutta ja etävanhemman velvollisuus on maksaa sovitun elatusmaksun verran, ei yhtään enempää.

Jos sovittu elatusmaksu ei vastaa nykyistä maksukykyä, niin voi periä. Jos elari on laskettu niin, että lapset kulut maksetaan esim puoliksi, ja toinen ei pystykään omaa puolikasta enää maksamaan, niin ensisijaisesti toinen maksaa lapsen elatuksen kokonaan ja vasta viimesijaisesti saa toimeentulotukea.

Vierailija
12/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta elatusmaksun laskennassa otetaan tilanne huomioon siten että lapsen osalta ei pitäisi olla tarvetta toimeentulotuelle.

Vierailija
13/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos toimeentulotukea saava äiti siirtää lapsen tilille rahaa, tämä vaikuttaa isän toimeentulotukeen? Jännä systeemi.

Vierailija
14/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta elatusmaksun laskennassa otetaan tilanne huomioon siten että lapsen osalta ei pitäisi olla tarvetta toimeentulotuelle.

Elatussopimuksessa sovitaan vain elatusmaksusta, ei tehdä toimeentulotukipäätöstä.

Vierailija
15/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos toimeentulotukea saava äiti siirtää lapsen tilille rahaa, tämä vaikuttaa isän toimeentulotukeen? Jännä systeemi.

Se johtuu siitä että kaikki tulot ruokakunnan tileille katsotaan tuloiksi. En tiedä päteekö tässä se 50 euron vähennys josta on joskus saanut lukea vai katsotaanko jokainen sentti jo tuloksi.

Vierailija
16/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat käteisenä pölkyt.

Vierailija
17/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankalalta kuulostaa. Itse en ole tuensaaja, mutta usein laitan lapsen tilille rahaa, että hän voi esim. koulusta tullessa hakea itselleen mieluisaa välipalaa kaupasta tai esim. jos lapsi on menossa itse ostamaan itselleen vaatteita. Tuntuu, että köyhien kohdalla elämästä tehdään liian vaikeaa, jos esim. tällaisessa (lapsi ostaa kaupasta ruokaa syödäkseen sen saman päivän aikana rahaa laittaneen vanhemman luona) aletaan tällaisia välipalaostoja laskea toisen vanhemman "tuloksi".

Ja vuoroasumisessa muutenkin on itsestään selvää, että sen viikon aikana, kun lapsi on vanhemman luona, se vanhempi huolehtii kuluista - silloin tuntuu älyttömältä, että sillä viikolla käytettyä rahaa aletaan laskea käytettäväksi myöhemmin toisen vanhemman luona. Eli se toinen vanhempi saa vähemmän rahaa rangaistukseksi siitä, että toinen vanhempi on elättänyt lasta omalla viikollaan.

Ihan kafkamainen systeemi. 

Vierailija
18/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä että kaikki tulot ruokakunnan tileille katsotaan tuloiksi. En tiedä päteekö tässä se 50 euron vähennys josta on joskus saanut lukea vai katsotaanko jokainen sentti jo tuloksi.

Mutta kun vuoroasumisessa pitäisi olla itsestäänselvää, että sillä viikolla luona pitävä vanhempi käyttää rahaa lapseensa. Miten tällainen raha voidaan laskea toisen vanhemman luona käytettäväksi myöhemmin, vaikka se todistetusti olisi sekä annettu että käytetty rahaa antaneen vanhemman viikon aikana? esim. vanhempi laittaa lapsen tilille 50 eur jotta lapsi voi ostaa uudet kengät rikki menneiden tilalle - lapsi menee samana päivänä ostamaan kengät. 50 euroa on käytetty lapsen kenkiin, mutta myöhemmin katsotaan, että tämä raha olisikin tuloa toiselle vanhemmalle. Millä logiikalla? Eihän tässä voi vuoroasuva perhe elää normaalia perhe-elämää ollenkaan, kun tavallisistakin asioista tehdään liian vaikeaa.

Vierailija
19/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat käteisenä pölkyt.

Näin tietenkin asia pitää hoitaa, mutta silti paikallaan kiinnittää huomiota siihen, että meillä on noin kafkamainen käytäntö.

Vierailija
20/25 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen on edelleen toimiva valuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi