Miksi ihmiset ei halua ystävystyä kanssani tai tutustua minuun?
Olen 42-vuotias perheenäiti eräästä Suomen isoimmista kaupungeista. Korkeasti koulutettu, tavallisen näköinen, siisti. Koen olevani myös ystävällinen ja mukava, rauhallinen ja luotettava ihminen. En yhtään ujo, mutta en valtavan puheliaskaan. Summa summarum, varsin tavallinen fiksu nainen. Elämäntilanteiden muuttumisen vuoksi vanhat ystävät on jääneet, osa muuttanut ulkomaille, osa toiselle puolelle Suomea, osa taas on niin eri elämäntilanteessa että yhteydenpito on jäänyt satunnaisten kuulumisten kyselyn varaan. Eli ei ole arjessa enää yhtään ystävää tai tuttavaa. Muutama moikkatuttu vain. Olen yrittänyt tutustua paremmin naapureihin ja lasten päiväkoti- ja koulukavereiden vanhempiin. Mielestäni kivalla eikä yhtään painostavalla tavalla. Ei myöskään epätoivoisesti, ei liian uteliaasti, eikä mitään muutakaan ahdistavaa. Vaan kohteliasta ja ystävällistä. Silti kukaan ei vaikuta haluavan tutustua minuun, yritykseni jutella jotain arkista vaikka lasten koulusta tai päiväkodista tms. kohtaa kohteliaan muurin. En saa mitään vastakaikua. Tai naapurit moikkaa ja kiirehtii pois ettei vain olisi mahdollisuutta jutella mitään. Miten ihmeessä te muut onnistutte tutustumaan uusiin ihmisiin tämän ikäisenä? Mistä voi johtua, että minuun ei haluta tutustua moikkaamista enempää?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika tätä avuttomuutta. Hanki sellainen harrastus, jossa tutustuu ihmisiin. Siitä se alkaa. Ja on tinderiä ja muuta.
Minulla siis on aviomies, en halua tinderiä. Enkä muutenkaan uusia miehiä. Vaan tuttavia, ystäviä arkeen. Millaisessa harrastuksessa tutustuu ihmisiin? Siis sellaisessa, johon kiireinen perheenäiti käytännössä myös ehtii. Ap
No mistä me tiedetään mihin sinä kiireiltäsi ehdit? Mene vaikka tekemään keramiikkaa tai kielikurssille. Joko päätät ehtiä tai sitten et.
Olen käynyt tässä menneen 10 vuoden aikana jumpissa, yhdellä työväenopiston taidekurssilla, naisten kuntosalilla ja sitä ennen parilla työväenopiston kielikurssilla. Ei niissä ainakaan missään tutustunut keneenkään. Ih
Mä juttelen aina rennosti niitä näitä ihmisille ja saan joskus kutsuja kyläänkin. Jos siis pääset juttuihin, kutsu kylään! Siitä se lähtee. Jos avaat kotisi jollekin, on se suuri luottamuksen osoitus. Minä en yleensä kehtaa kutsua ketään. Mulla on jonkinlainen kotihäpeä, kun en harrasta yhtään sisustamista, en oikein ollut aikaa eikä voimavaroja ja asun vuokralla. Muutoin en sitten tapojeni puolesta eläkään mitään "WT-elämää". Pelkään sanatonta arvostelua, joten pidän kotini etupäässä omana linnanani.
Minä olen saanut aikoinaan kavereita lasten harrastusten talkoohommista ja pari heistä on jäänyt ystäviksikin. Lapset ovat jo aikuisia mutta ystävyys säilynyt. Lisäksi omien harrastusten kautta on tullut muutama ystävä joiden kanssa käydään yhteisiä reissuja. Facessa on erilaisia harrastusryhmiä joista saa kavereita, yleensä jos on sama kiinnostusten kohde niin ystävystyykin helpommin. Päiväkoti tai koulukavereiden vanhempien kanssa harvoin on yhteisiä kiinnostuksen kohteita jotta ystävystyisi, pelkkä kyläily tai kahvittelu ei moniakaan kiinnosta.
Minä laitoin lapsen kaikille päiväkotikavereille lapun, jossa oli puhelinnumeroni. Sanoin siinä, että minä ja lapsi kaivataan ystäviä, ota yhteyttä jos kaipaat myös, ja jos et nyt halua tai voi niin ei haittaa! Se tuntui vähän oudolta / säälittävältä, mutta se toimi. Suurin osa ei vastannut, mutta pari. Heidän kanssa on tullut syvällisiä aikuisten keskusteluja ja lapset myös leikkii keskenään.
Vaikutat mukavalta !
No ei kiinnosta tutustua uusiin ystäviin, kun on jo ystäviä.
Jos tykkäät urheilusta, niin suosittelen urheiluseuraan liittymistä :) Niitähän on vaikka minkälaisia. Myös yhdistyksissä tapaa hyvin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäät urheilusta, niin suosittelen urheiluseuraan liittymistä :) Niitähän on vaikka minkälaisia. Myös yhdistyksissä tapaa hyvin ihmisiä.
Mikä tällainen yhdistys oikein on? Mistä löytää yhdistyksen itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tällainen yhdistys oikein on? Mistä löytää yhdistyksen itselleen?
Voi olla vaikka pelimanniyhdistys. Tai sinkkuveneilijät.
Pidä huoli niistä vanhoista ystävistäsi välimatkasta huolimatta. Kuka haluaa ystävän, joka heittää pellolle, jos muuttaakin toiselle paikkakunnalle.
Olen huomannut saman. Ihmiset on viime vuosina muuttuneet sulkeutuneiksi. Välttelevät kontaktia.