Vinkkisi perunkirjoituksen tekemiseen.
Asunnon/ kiinteistön käyvän arvon arviointi. Teitkö itse vai käytitkö välittäjää? Paljonko maksoi kiinteistövälittäjän arvio?
Metsätilan arvon arviointi? Miten se hoidettu?
Kaikki käytännön kokemukset ja vinkit on nyt tarpeen.
Kommentit (36)
Sain tänään kiinteistövälittäjältä tarjouksen omakotitalon arvon määrityksestä perunkirjoutukseen. Hinta 800 eur. Olen valmis maksamaan palvelusta mutta toi hinta on minusta törkeä! Tiedän alueen hintatason ja asunnon kunnon.
Millaisia tarjouksia muut ovat saaneet asunnon hinnan arvioinnista? Mistä?
Ap
Jos kerran tiedät alueen hintatason, niin mihin tarvitset kiinteistönvälittäjän arviota? Kyllä perukirjaan voi laittaa ihan oman arvion, jos se on uskottava.
Oma arvio, mutta myydessäsi esim asunnon maksat lisää perintöveroa, jos arviota kalliimmalla myyt. Sama olisi, vaikka välittäjää käyttäisit.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran tiedät alueen hintatason, niin mihin tarvitset kiinteistönvälittäjän arviota? Kyllä perukirjaan voi laittaa ihan oman arvion, jos se on uskottava.
Nimenomaan uskottava oltava, mutta onko oma-arvio?
Vierailija kirjoitti:
Oma arvio, mutta myydessäsi esim asunnon maksat lisää perintöveroa, jos arviota kalliimmalla myyt. Sama olisi, vaikka välittäjää käyttäisit.
Perintöveroa maksat vain kerran, jos perukirjaan merkittyä kalliimmalla myyt niin maksat myyntivoitosta veroa (enemmän kuin perinnöstä). Itse tein aikoinaan täydennysperunkirjoituksen kun myin asunnon selvästi perukirjaan merkittyä kalliimmalla.
Eihän ne välittäjätkään nykyisin tiedä oikeaa hintaa. On ostajan markkinat ja asunnot eivät mene kovinkaan helposti kaupaksi, vaikka hinta olisi ihan kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alueella on tarpeeksi vertailukelpoisia kauppoja, niin kyllä niiden perusteella tehty oma hinta-arvio on uskottava.
Kiinteistöjen kauppahinnat löytyy Maanmittauslaitoksen rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveroa maksat vain kerran, jos perukirjaan merkittyä kalliimmalla myyt niin maksat myyntivoitosta veroa (enemmän kuin perinnöstä). Itse tein aikoinaan täydennysperunkirjoituksen kun myin asunnon selvästi perukirjaan merkittyä kalliimmalla.
Mutta niin kuin sanot, perukirjaa voi täydentää, jos myyntihinta onkin kalliimpi tai halvempi. Siis jos nyt myyt sen seuraavien parin kolmen vuoden aikana. Eli ei se hinta-arvion kohdalleen osuminen niin tarkkaa ole, ainakaan veron kannalta. Vielä vähemmän sillä on verojen kannalta merktystä, jos et edes aio myydä omaisuutta.
Ja toki itse tehty arvio on aivan uskottava, jos se on tehty esim markkinoiden kauppahintatietojen pohjalta, eikä nyt ole ihan hirveästi seudun keskihinnasta poikkeava. Tai jos on, sille on joku selitys.
Sen sijaan hinta-arviolla voi olla väliä siihen, miten jäämistö jaetaan perillisten kesken oikeudenmukaisesti. Mutta ei tässäkään se välittäjä sen kummempi auktoriteetti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niin kuin sanot, perukirjaa voi täydentää, jos myyntihinta onkin kalliimpi tai halvempi. Siis jos nyt myyt sen seuraavien parin kolmen vuoden aikana. Eli ei se hinta-arvion kohdalleen osuminen niin tarkkaa ole, ainakaan veron kannalta. Vielä vähemmän sillä on verojen kannalta merktystä, jos et edes aio myydä omaisuutta.
Ja toki itse tehty arvio on aivan uskottava, jos se on tehty esim markkinoiden kauppahintat
Yleinen harhaluulo että perinnönjako pitää tehdä perukirjan arvoilla.
Ei siihen mitään kiinteistönvälittäjää tarvita, joku halpa tuttu lakimies riittää.
Samassa menee kaiken omaisuuden arviointi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toki itse tehty arvio on aivan uskot
Ei tarvitse, mutta jos jakoa varten kuitenkin haetaan joku välittäjän arvio, on helpointa mennä perukirja samalla arviolla.
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään kiinteistövälittäjältä tarjouksen omakotitalon arvon määrityksestä perunkirjoutukseen. Hinta 800 eur. Olen valmis maksamaan palvelusta mutta toi hinta on minusta törkeä! Tiedän alueen hintatason ja asunnon kunnon.
Millaisia tarjouksia muut ovat saaneet asunnon hinnan arvioinnista? Mistä?
Ap
5 vuotta sitten OP-Koti veloitti kerrostalokolmion arvioinnista 372€. Tohon verrattuna 800€ ei minusta ole paha, kun otetaan huomioon että on omakotitalo ja lisäksi 5 vuoden inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Kun isäni kuoli viime vuonna, laitatimme perukirjaan sekä metsään että asuntoon sellaiset hinnat, etteivät ne ainakaan kalliimmalla mene. Sitten joutuu maksamaan perintöveroa (8%?) tämän perukirjan arvojen mukaan. Sitä mukaa kun metsä- ja asuntokaupat yksi kerrallaan toteutuivat, teimme oikeisuvaatimuksia, jotka menevät verottajalla sukkana läpi, koska kerran niitä todistamassa on kauppakirjat. Samalla sitten perintöverotusta korjattiin alas päin. Perinnönjako saatettiin kesällä loppuun, että asia on tuoreessa muistissa.
Tätä voi olla vaikea ymmärtää tekstissä, joten käytän kahta esimerkkiä erilaisesta arvotuksesta:
TAPAUS 1: Perintönä annetaan kahdelle rintaperilliselle yhteensä 40 k€ rahaa ja asunto.
Asunto arvotetaan alakanttiin 100 k€:n arvoiseksi, ja perintö jaetaan tasan, jolloin kummallekin perittävälle tulee 70 k€:n edestä perittävää omaisuutta. Perintöveroksi määritellään 4'800€.
Asunto kuitenkin myydään hintaan 150 k€, josta kummallekin perilliselle tulee 25 k€. Tästä pitää maksaa 30% luovutusvoitteroa, eli 7'500€.
Yhteensä veroa on siis tullut maksettavaksi 12'300€/perillinen.
TAPAUS 2: Perintönä annetaan kahdelle rintaperilliselle yhteensä sama 40 k€ rahaa ja sama asunto kuin tapauksessa 1.
Asunto arvotetaan yläkanttiin 200 k€:n arvoiseksi, ja perintö jaetaan tasan, jolloin kummallekin perittävälle tulee 120 k€:n edestä perittävää omaisuutta. Perintöveroksi määritellään 11'300€.
Asunto myydään tässäkin tapauksessa hintaan 150 k€. Tällöin tehdään oikaisuvaatimus, ja verottaja toteaa että omaisuuden oikea määrä nenää kohden olikin 95 k€ (75 k€ asunnosta ja 20 k€ rahaa), joten verotuksen määräksi korjataan 8'050€/perillinen. Jos aiemmin määrätty 11'300€:n vero on jo maksettu, erotuksen saa palautuksena.
Mitä tästä opimme? Sen, että jos haluaa selvitä mahdollisimman vähillä veroilla, omaisuutta ei kannata aliarvostaa. Erotuksesta verottaja nappaa kivan 30 prosentin siivun. Jos taas yliarvostaa, joutuu maksamaan noin 9% ylimääräistä, mutta sen saa takaisin siinä vaiheessa, kun omaisuus realisoituu.
Kiitos vastauksista. Asunto ei ole menossa myyntiin, vaan vainajan puoliso jää siihen asumaan. Kiitos myyntivoittovero vinkistä. Sen merkityksestä pitää pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaavia kerros/rivitaloasuntoja on tarpeeksi myynnissä lähiseudulla, voi asunnon arvon arvioida niiden hintapyyntöjen perusteella. Mutta omakotitalon hinnan arviointi on usein hankalampaa. Meillä oli purkukuntoinen omakotitalo (jossa vanhus oli kuitenkin asunut loppuun asti) kalliilla paikalla. Hankimme kiinteistönvälittäjän arvion, jotta saimme paperin siitä, että itse talolla ei ole arvoa, vaan vain tontilla. Arvio maksoi muutaman satasen.
Kun isäni viime vuonna kuoli, arvioimme itse, mikä on hinta jota kalliimmalla hänen asuntonsa ei missään nimessä mene kaupaksi ja laitoimme tämän perukirjaan. Ei maksanut mitään.
Metsäpalstan osalta arvion voi pyytää paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä. Se on yleisesti hyväksytty asiantuntijaksi tällaisessa.
Näin teimme isän kohdalla. Maksoi kahdesta eri alueesta yhteensä vähän yli tonnin. Kallistahan tuo oli, mutta eihän meillä metsästä mitään tietämättöminä olisi ollut itse mitään mahiksia lähteä arvoimaan sitä itse - päin vastoin kuin yllä mainittu muuttotappiokunnassa ollut huonokuntoinen asunto, joka oli hyvin helppo arvioida itsekin.
Lakimies ja mahdollisimman nopeasti. Ei mitään erikoista showta tai räpellystä. Ei sukukokoontumisia, ne voi hoitaa erikseen. Jos joku ei saa perintöä tai epävarmaa, ei ole hyvä että lakimies ripittää, koska on voitu sanoa että hae.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vedät yläkanttiin, niin verottajaa ei kiinnosta yhtään, onko uskottava vai ei.
T. nimim. kokemusta on viime vuodelta
Jos vastaavia kerros/rivitaloasuntoja on tarpeeksi myynnissä lähiseudulla, voi asunnon arvon arvioida niiden hintapyyntöjen perusteella. Mutta omakotitalon hinnan arviointi on usein hankalampaa. Meillä oli purkukuntoinen omakotitalo (jossa vanhus oli kuitenkin asunut loppuun asti) kalliilla paikalla. Hankimme kiinteistönvälittäjän arvion, jotta saimme paperin siitä, että itse talolla ei ole arvoa, vaan vain tontilla. Arvio maksoi muutaman satasen.
Metsäpalstan osalta arvion voi pyytää paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä. Se on yleisesti hyväksytty asiantuntijaksi tällaisessa.