Sykkeet nousee 147rpm tavallisesta kävelystä, onko normaalia?
Kommentit (11)
Voi olla myös svt eli tiheälyöntinen rytmihäiriö, jos sykkeet pomppaa yhtäkkiä, ns. kerrasta noin ylös, jumittaa siellä aikansa ja jossain vaiheessa putoaa yhtä nopeasti 20 pykälää alemma tai enemmänkin.
Olen 60 vee ja syke kävelylenkillä noin 110 - 115, kävelen kyllä koiran kanssa joka päivä 4-5 km
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 vee ja syke kävelylenkillä noin 110 - 115, kävelen kyllä koiran kanssa joka päivä 4-5 km
Mikä on askeltiheys ja keskimääräinen pituus. Riippuu se siitäkin. Matka ei meinaa mitään.
rpm? Nyt on ap:lla mennyt mittayksiköt sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia tollaset sykkeet jos reippaasti kävelee eikä ole mikään urheilija.
Alle sadan sykkeillä jos kävelee niin on kovakuntoinen.
Ikä 60v. Rapakunto mielestäni , mutta äskeisen katsoin.
Syke 99
Askel 63cm
95 askelta/min
Nopeus 3,62 km/h
Kävelty matka 2,9 km
Toi voi olla selitettävissä sillä että on tarpeeksi huonossa kunnossa. Normaalikuntoiselle tai hyväkuntoiselle sitä ei pitäisi käydä jos on ihan normaalia kävelyä.
PS. Sydämen syke mitataan bpm (beats per minute, lyöntiä minuutissa), ei rpm (revolutions per minute, kierrosta minuutissa).
On tosi huono kunto tai vakavasti sydänsairas jos syke nousee noin helposti. Kävellessä syke voi olla 100/min ja juostessa 150/min. Normaali ihminen pystyy juoksemaan ongelimtta 5 kilometriä alle puolen tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia tollaset sykkeet jos reippaasti kävelee eikä ole mikään urheilija.
Ikä 60v. Rapakunto mielestäni , mutta äskeisen katsoin.
Syke 99
Askel 63cm
95 askelta/min
Nopeus 3,62 km/h
Kävelty matka 2,9 km
Tavallinen kävelyvauhti normaalikuntoisella on 10 minuuttia per kilometri eli 6 km/h.
Olen hyväkuntoinen, kävelen reipasta tahtia ja paljon enkä hengästy vaikka syke nousee 150:n helposti. Minulla on taipumus nopeaan sykkeeseen, se on tutkittu ja sydän terveeksi todettu joten en olisi huolissani tuosta. Toki jos tämä on uusi oire ap:llä niin sitten toki.
Raudanpuute? Sillon on sykkeet pilvissä. Tai unenpuute, krapula jne. Mulla on kävelysyke 100-120 nopeudesta riippuen.