Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi elättää teiniä 300 eurolla kuussa?

Vierailija
14.09.2025 |

Jos ajatellaan, että elatusmaksut olisi 150 € per vanhempi. Aivan käsittämätöntä. 

Siis asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset, opiskelu.

Itsellä urheileva 16-vuotias ja pelkkään ruokaan menee varmasti tuo raha.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen kanssa yksin asuvana normituloisena voin kommentoida. Jokainen kuukausi on taistelu. Rahat riittävät kyllä juuri ja juuri, välillä joutuu tekemään kahta työtä. Asumiskustannukset ovat niin älyttömät nykyään, että niihin menee palkasta jo puolet. Emmekä asu edes pk-seudulla. Meillä on omistusasunto, jota ei vielä kannata myydä kun olen niin vähän aikaa lyhentänyt lainaa ja tilanne asuntomarkkinoilla on mitä on. Autosta voisin itse luopua, mutta työssä tarvitsen sitä. Halvempaan vaihto on kyllä edessä. Tässä kun on kymmenen vuotta stressannut rahasta ja valvonut välillä öitä miettien veden tasauslaskuja jne, niin en osaa enää kuvitella muuta elämää 

mulla siis kaksi teinipoikaa ja yksi 10-vuotias tyttö.

Vierailija
42/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Teini syö ihan sitä samaa kuin muukin perhe, ei tavallinen kotiruoka maksa kuin pari euroa annos jos sitäkään.. Opiskelu tuossa iässä on ilmaista! Harrastukset valitaan perheen budjetin mukaan, on olemassa jopa ilmaisia harrastuksia.

Mun urheileva teini syö 400 g jauhelihaa kerralla 😄 Ne määrät on oikeasti ihan järjettömiä kasvavilla pojilla.

Miksi ostat kallista jauhelihaa? Osta vaikka soijarouhetta, porkkanaa ja makaronia.

Soijalla pojalle saa sopivasti lisää estrogeenia ja siitä tulee säyseä neiti.

Soijassa ei myöskään ole rautaa, kuten jauhelihassa. No voihan sitä purkista ottaa. Mutta rauta on oleellinen kasvavalle nuorelle, niin tytöille kuin pojille. Pituuskasvu vie rautavarastot helposti tyhjiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun laskennallinen kulu (kuinka paljon (huostaanotettu) lapsi kuluttaa) on teini-ikäiselle noin 900 / kk. Sisältäen siis aivan kaiken. Vesi ja sähkö, puhelin ja vaatteet ja ruoka. Läppäri, oman huoneen huonekalut, harrastukset, meikit, polkupyörä, lääkärit, ihan kaikki mitä kuvitella saattaa. Siihen kuuluu myös vähän taskurahaa, joka on lastensuojelussa reilu 50e / kk (sekin laskennallinen minimi)

Täällä aika moni ajattelee teinin kuluttavan vain ruokaa? 

Vierailija
44/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ex tienaa nettona 4000 e kk asuu yksin. Minulla tulot 1900 e netto ja teini min kanssa koko ajan. Ex maksaa 230 e kk. Mielestään on minun syy kun palkkani on huono eikä siksi tarvitse maksaa enempää. 

Asumme kaksiossa vuokralla  ja kyllä minun suurin osa tuloista menee teinin menoihin. Ex asuu omistusasunnossa. 

Eksäsi on oikeassa: on ihan oma syysi jos tulot on jääneet pieniksi. Jos luvut ei maita niin syyllinen löytyy peilistä, eikä yhtään mistään muualta.

Samoin jos SUURIN osa tuloistasi menee teinille, niin ihan oikeasti, katsele nyt sinne peiliin ja pohdi vähän asioita.

Vierailija
45/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun laskennallinen kulu (kuinka paljon (huostaanotettu) lapsi kuluttaa) on teini-ikäiselle noin 900 / kk. Sisältäen siis aivan kaiken. Vesi ja sähkö, puhelin ja vaatteet ja ruoka. Läppäri, oman huoneen huonekalut, harrastukset, meikit, polkupyörä, lääkärit, ihan kaikki mitä kuvitella saattaa. Siihen kuuluu myös vähän taskurahaa, joka on lastensuojelussa reilu 50e / kk (sekin laskennallinen minimi)

Lasun huostaanotettujen kulut ovat ihan eri juttu kuin todellisen elämän menot. Useimmat noista ei ole velvoite, ei edes oma huone. Kuinka usein teini muka käy lääkärissä?? Taskurahaa 50€??? Nyt ihan oikeasti.

Vierailija
46/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on ehkä vähän hankala verrata. En usko, että lastensuojelulaitoksissa metsästetään alevaatetarjouksia nettikaupoista ym. Muutenkin tavat elää tuolla voi olla hiukan erilaisia kuin normiperheessä.

Totuus on kyllä se, että teiniin saa menemään just niin paljon rahaa kuin haluaa :D Ja onhan se tärkeää, että ruokaa on riittävästi, vaatteissa on hyvä olla, taskurahaa on, jotain elämyksiä joskus ja motivoiva harrastus, mahdollisuus liikkua (bussi, pyörä, mopo jne). Itse olen ainakin jo alkanut säästämään tätä varten, vaikka asutaankin ydinperheessä ja lapset ei ihan vielä teinejä ole.

Vierailija
47/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ex tienaa nettona 4000 e kk asuu yksin. Minulla tulot 1900 e netto ja teini min kanssa koko ajan. Ex maksaa 230 e kk. Mielestään on minun syy kun palkkani on huono eikä siksi tarvitse maksaa enempää. 

Asumme kaksiossa vuokralla  ja kyllä minun suurin osa tuloista menee teinin menoihin. Ex asuu omistusasunnossa. 

Eksäsi on oikeassa: on ihan oma syysi jos tulot on jääneet pieniksi. Jos luvut ei maita niin syyllinen löytyy peilistä, eikä yhtään mistään muualta.

Samoin jos SUURIN osa tuloistasi menee teinille, niin ihan oikeasti, katsele nyt sinne peiliin ja pohdi vähän asioita.

Joo mutta se eksä, ja sinä edellinen kommentoija, voisittekin miettiä, että miten se on TEININ SYY että palkka on pieni. Lapsihan tuosta kärsii. Se elatusmaksu on korvamerkitty lapselle. Jos ei mitään muuta voi ostaa kuin sen mihin vähävaraisella lähivanhemmalla on varaa, niin on aika niukkaa. 

Ju*malauta mitä hiekkalaatikko-leikkiä. " Mielestään on minun syy kun palkkani on huono eikä siksi tarvitse maksaa enempää. " No ehkä on sun syy mutta sitä omaa lastaan tuo eksä siitä rankaisee. Joten kysypä seuraavalla kerralla, miten se on lapsen syy, että mun palkka on huono. Miksi lapsen pitää siitä kärsiä? Miksi hän ei halua lastaan tukea? 

Haluaisiko se eksä olla lähivanhempi? 

Vierailija
48/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasun huostaanotettujen kulut ovat ihan eri juttu kuin todellisen elämän menot. Useimmat noista ei ole velvoite, ei edes oma huone. Kuinka usein teini muka käy lääkärissä?? Taskurahaa 50€??? Nyt ihan oikeasti.

Ihan tavallisia asioitahan noi on. "Nyt ihan oikeasti" siellä sulle itsellesi. Mikä muka ei ole pakollinen? Suurin osa teineistä on omassa huoneessa ja siinä huoneessa on kalusteita. Kyllä meidän lapset lääkärissä joskus käy, kerran pari vuodessa jonkun pitkittyneen yskän, silmätulehduksen tms takia. Jos ei saa aikaa julkiselle vaikkapa ennen viikonloppua, niin on käyty yksityisellä. Teinityttö käy lääkärissä jos käyttää ehkäisyä jne. 

Täällä kirjoittaa ne joiden mielestä lapselle ei lääkärikäyntikään ole pakollinen... 

Vierailija
49/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on ehkä vähän hankala verrata. En usko, että lastensuojelulaitoksissa metsästetään alevaatetarjouksia nettikaupoista ym. Muutenkin tavat elää tuolla voi olla hiukan erilaisia kuin normiperheessä.

Totuus on kyllä se, että teiniin saa menemään just niin paljon rahaa kuin haluaa :D Ja onhan se tärkeää, että ruokaa on riittävästi, vaatteissa on hyvä olla, taskurahaa on, jotain

Toi ei ole laitoksen kulu, vaan sijaisperheen laskennallinen kulu, kuinka paljon teiniin käytetään rahaa. 

Vierailija
50/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on kyllä se, että teiniin saa menemään just niin paljon rahaa kuin haluaa :D Ja onhan se tärkeää, että ruokaa on riittävästi, vaatteissa on hyvä olla, taskurahaa on, jotain

Lastensuojelulaitos laittaa ylärajan vaatteen hinnalle, olen kuullut että huppari saa maksaa 30 euroa. Sillä ei kummoista saa, ja teini saa kyllä penkoa alelaareja. 

Vierailija
51/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kenenkään kuuluisi elättäkkään teiniä pelkällä 300 eurolla? Toimeentulotuessakin se teini-ikäinen perusosa on joku 400e, pienemmän lapsen vähän vähemmän. Ja siihen elarit ja lapsilisät päälle

Toimeentulotuessa ne sisältyvät perusosaan...niitä ei tule siihen päälle enää.

Vierailija
52/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Teini syö ihan sitä samaa kuin muukin perhe, ei tavallinen kotiruoka maksa kuin pari euroa annos jos sitäkään.. Opiskelu tuossa iässä on ilmaista! Harrastukset valitaan perheen budjetin mukaan, on olemassa jopa ilmaisia harrastuksia.

Mun urheileva teini syö 400 g jauhelihaa kerralla 😄 Ne määrät on oikeasti ihan järjettömiä kasvavilla pojilla.

Kasvavalle pojallekn voi opettaa kohtuutta ja monipuolisempaa syömistä. 400 grammaa lihaa per ateria varmistaa ainoastaan suolistosyövän vaikka kuinka kasvaisi.

Vierailija
53/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt. Lapsi saisi paremman elämän huostassa. Meillä vuikra jo 900 e ja kun netto on 1800 e kk ja siihen päälle lapsilisä ja elatustuki tulot ovat 2200 e kk. Meille kahdelle jää teinin kanssa vuokran ja vesimaksun jälkeen 1200 e kk. Siitä vielä pois laskut

Tällä palstalla olen aina kuullut että olen hyvätuloinen ja turhaan valitan...kaksiossa asutaan.

Vierailija
54/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatusmaksun ei pidä kattaa kokonaan lapsen menoja vaan myös sinun niitä pitäisi pystyä kustantamaan, enimmäkseen tietysti koska olet lähivanhempi.

Ap.han tuossa puhuu yhteissummasta. Olen myös samaa mieltä ettei 300 e/kk riitä lähellekään kattamaan kustannuksia. 

Mutta olisiko lähivanhemman tarkoitus maksaa enemmän?

Vierailija
55/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut muuta työtä.

Olemme eläneet myös toimeentulotuella vuosia silloinkin isänsä maksoi minimin. Mielestäni se on outoa että toinen vanhempi voi olla hyvätuloinen ja lapsi ssaa toimeentulotukea.

Isänsä ei osta teinille edes joulu- tai synttärilahjoja tai odallistu mihinkään hankintoihin. Olimme naimisissa ja hän halusi lapsen.

Vierailija
56/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on omat tulot. Joilla joudut myös maksamaan rakkaan lapsesi kuluja. 

Sitä on vanhemmuus. 

Onneksi en ole äiti. Paljon vääriä valintoja tehnyt elämässäni, mutta se sentään meni oikein että ei lapsia. Nythän itsekin olisin sitten yh. Ja mulla aivan surkea palkka. Juuri ja juuri pärjään sillä yksin.

Vierailija
57/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se eksä, ja sinä edellinen kommentoija, voisittekin miettiä, että miten se on TEININ SYY että palkka on pieni. Lapsihan tuosta kärsii. Se elatusmaksu on korvamerkitty

Ei haluaisi. Ei ole koskaan halunnut lapsesta huolehtia. Teki omaa uraa ja opintoja kun lapsemme oli vauva. Olimme naimissa kun lapsi syntyi. Hän on tullut ja mennyt aina kuten halusi.

Vierailija
58/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut toisessa ketjussa, että jouduin vuoden elättämään lukiolaista 18+v  ja itseäni reilulla 600 eurolla/kk ja lukiolainen sai lisäksi 100 euroa/kk opintotukea.  Kuntoutustuestani (+asumistuki) meni suurin osa vuokraan, mutta sairauden takia ei ollut voimia muuttaakaan. 

Ruokaan ja hygieniaan  sekä tietysti sähköön ja lääkkeisiin eli pakollisiin upposi, eikä meinannut riittää. Visa oli äkkiä tapissa. Panttasin perintöesineitä, että saatiin tytölle ylioppilaslakki ja juhlamekko. 300 teinille on ihan älyttömän vähän, jos tilanne jatkuu yhtään pitempään. Nää puuron ja makaronin huutelijat on ihan ulalla tai ahneita etävanhempia, jotka yrittävät puolustella omaa pihiyttään. 

Vierailija
59/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla teiniPOIKIA? Syövät kasvuvaiheessa todella paljon ja kyllä sen ruuan pitää olla kunnollista, proteiinia jne. Myös vaatteita ja kenkiä joutuu uusimaan monta kertaa vuodessa. 

Täällä palstalla aikuiset ihmiset ei pärjää yksinkään niillä tuloilla mitä vaan "kuollaan nälkään". Teini pärjää sitten parilla eurolla..

Vierailija
60/85 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Meillä kolme teinipoikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä