Miten joku voi elättää teiniä 300 eurolla kuussa?
Jos ajatellaan, että elatusmaksut olisi 150 € per vanhempi. Aivan käsittämätöntä.
Siis asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset, opiskelu.
Itsellä urheileva 16-vuotias ja pelkkään ruokaan menee varmasti tuo raha.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Teini syö ihan sitä samaa kuin muukin perhe, ei tavallinen kotiruoka maksa kuin pari euroa annos jos sitäkään.. Opiskelu tuossa iässä on ilmaista! Harrastukset valitaan perheen budjetin mukaan, on olemassa jopa ilmaisia harrastuksia.
Mun urheileva teini syö 400 g jauhelihaa kerralla 😄 Ne määrät on oikeasti ihan järjettömiä kasvavilla pojilla.
Ei ihme että yli puolet suomalaista miehistä on lihavia, jos tuollaisiin ruokailutottumuksiin kasvatetaan. Poikasi sydän varmasti kanssa kiittää tulevaisuudessa.
Ne ylipainoiset miehet taitavat olla ihan jotain muita kuin noita urheilijanuorukaisia. Kun liikunta on osa elämää nuoresta pitäen, sama tyyli myös jatkuu vanhempana. T. Neljän pojan äiti, jonka lapset ovat edelleen aikuisina aktiivisia liikkujia ja normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin ruokaan 300 ekee kuussa, mitä ihmettä teillä syödään, sisäfilettä ja punaviiniä joka päivä? Meillä ei mene kahdella aikuisella ja yhdellä teinillä tuollaista rahaa pelkkään ruokaan. No sitten tietysti jos sinä rappaat fyrkkaa kouraan koko ajan että syö lapsi mitä huvittaa, mutta ei koti ruualla tuota saa kuulutettua!
Mitähän te sitten syötte, jotain nakkisoppaa päivästä toiseen?
Aikuiset ei muuten kuluta niin paljon kuin kasvava teini. Ja jos teidän teini on tyttö, se on ihan eri asia kuin teinipoika.
(En ole ap)
Kyllä tytöistäkin on kuluja. Ihan jo kuukautisista johtuen menee rahaa. Samoin kauneudenhouto jne mitä yhteiskunta odittaa tytöiltä ja naisilta vaikka kuluttausi vain minimin. Ja tyttöjen tulisi syödä myös monipuolisesti naisten anemia ja osteopo
Heti kun oli tarvetta liiveille, menkkasuojille ja kivuliaiden kuukautisten vuoksi särkylääkkeille, niin itse piti mun tienata ne rahat. Kotona sain asua ja jääkapista syödä mitä oli. Vaatteet kirpputorilta.
Omilla teineilläni on ollut edulliset harrastukset, terveys- tapaturma- ja matkavakuutukset, kännykät liittymineen sekä spotify. Silti ovat joskus kuittailleet, etteivät kotoa saa mitään ekstraa, kun en kalliita merkkivaatteita tai asusteita hanki, vaan joutuvat itse sellaisiin säästämään. Kalliimmat puhelimetkin ovat itse kustantaneet, kun minulta on irronnut niihin muutama satanen sponssia.
Kuvaavaa on, että lapsille on aina ostettu hyvät kengät uuteen vuodenaikaan, jottei kasvava jalka kärsi. Itse oon alelaareista parinkympin kenkiä etsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mitä jo esim vanhojen tanssit maksaa tytöille vrt pojat?
Ärsyttää tämä asenne kun poikien äitien mielestä teinitytöt elävät pyhällä hengellä eikä rahaa kulu ollenkaan.
Onneksi tälläisten mammojen mussukat ovat niitä mammanpoika aina ilman tyttöystävää. Ja hei teinipojat ovat niitä lihavia Suomesaa älkää syöttäkö niitä enempää!
Amiksessa ei ole tansseja, ei kaikki tytöt tule kalliiksi (kertaluontoisen) vanhojen tanssien vuoksi. Voidaanhan verrata vaikka mitä maksaa mopokortti ja mopo pojille, ne kun edelleen on enemmän poikien juttu ... ei kun ei voidakaan, koska on ihan hölmöä verrata yksittäisiä isoja hankintoja. Ne vanhojen tanssit ei koska koko ikäluokkaa, kuten ei mopon hankkimisetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin ruokaan 300 ekee kuussa, mitä ihmettä teillä syödään, sisäfilettä ja punaviiniä joka päivä? Meillä ei mene kahdella aikuisella ja yhdellä teinillä tuollaista rahaa pelkkään ruokaan. No sitten tietysti jos sinä rappaat fyrkkaa kouraan koko ajan että syö lapsi mitä huvittaa, mutta ei koti ruualla tuota saa kuulutettua!
Mitähän te sitten syötte, jotain nakkisoppaa päivästä toiseen?
Aikuiset ei muuten kuluta niin paljon kuin kasvava teini. Ja jos teidän teini on tyttö, se on ihan eri asia kuin teinipoika.
(En ole ap)
Kyllä tytöistäkin on kuluja. Ihan jo kuukautisista johtuen menee rahaa. Samoin kauneudenhouto jne mitä yhteiskunta odittaa tytöiltä ja naisilta vaikka kuluttausi vain minimin. Ja tyttöjen tulisi syödä myös monipuolisesti naisten anemia ja osteoporoosi on tästä syystä yleisiä Suomessa kun ajatellaan että tytöt pärjää croisantilla. Suomessa yleisesti ajatellaan etteivät tyttöjen harrastuksetkaan saa maksaa mitään, pojille on kuntien urheiluhallit tehty. Itse kärsin tästä lapsena, veli tarvitsi monipuolista ruokaa ja sai harrastaa. Veli sai paremmat ruuat jne.
Toivottavasti näin ajattelivilla ei ole tyttöjä ja poikia.
Tuo jolle vastasit, puhui ruoasta ja ruoan määrästä. On ihan fakta, että urheileva kasvuikäinen poika kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuinen mies. Se kyllä tasottuu kun kasvu ohittaa huippunsa.
Tyttöjen energiantarve on pienempi, jo leikki-iästä lähtien. Tästä ei tarvitse vetää mitään herneitä nenään, vaan se on silkka fakta, löytyy googlesta ja kirjoista.
En tiedä mitä tarkoitat ettei tyttöjen harrastukset saa maksaa mitään. Jos teillä oli niin, se ei ole joku yleispätevä fakta. Myös tyttövaltaiset harrastukset kuten ratsastus, rytminen voimistelu, joukkuevoimistelu, taitoluistelu ja muodostelmaluistelu ym monet muut maksaa maltaita. Muistelen että useampi satanen kuukaudessa pelkästään joukkueeseen kuuluminen, siihen päälle kisavaatteet, kisamatkat hotelleineen jne. Ratsastuksesta en edes aloita.
Mutta se on totta että tyttöjen harrastuksia ei julkinen puoli tue samoin. Ratsastusta ei tueta ollenkaan, kunta ei rakenna halleja, vaan siihen tarvittavat tallit ja kentät ja hallit rakentaa yksityisyrittäjä itse, ja sitä myöten harrastajat rahoittavat harrastuksensa kokonaan itse, maksamalla tälle yrittäjälle. Ratsastus saattaakin olla kallein harrastus, vaikka ei olisi edes omaa hevosta.
Ei ihme että yli puolet suomalaista miehistä on lihavia, jos tuollaisiin ruokailutottumuksiin kasvatetaan. Poikasi sydän varmasti kanssa kiittää tulevaisuudessa.