Minulla on kaksi työtä, tuleeko karenssi jos irtisanoudun toisesta?
Olen siis samalla työkkärin asiakkaana jotta saisin liitolta soviteltua päivärahaa. Minulla on 10 tuntinen sopimus sekä tarvittaessa töihin kutsuttava sopimus toiseen paikkaan. Haluaisin tuosta tuntisopparista eroon mutta napsahtaako sitten karenssi? Ja joo odotan yhteydenottoa työkkäristä mutta siinä kestää useampi viikko joten ajattelin kysellä jos jollain on kokemusta.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain paikkaa alunperinkin vain sen takia että on pakko hakea 4 paikkaa kuukaudessa. Työpaikka on kaukana ja mulla menee bensaan ihan liikaa rahaa, lisäksi töitä on nyt alkuun ollut paljon enemmän kuin 10 viikossa koska on tasoittumisjakso jne. En myöskään pidä työpaikan ilmapiiristä ja työ on liian stressaavaa päälleni. Ilman tätä työtä saisin myös tehtyä enemmän vuoroja tuohon toiseen työpaikkaan jossa viihdyn hyvin.
Ap
Mielestäni ei tule kaenssia,koska ei ole kokopäivätyö ja sulle jää kuitenkin se toinen työpaikka. SAnot vain itsesi irti siitä 10 tuntisesta ethän muutoinkaan voi koko elämääsi tollasta tehdä.
Karenssi ei ole mielipide silloin, kun saa ansiosidonnaista. Irtisanoutumisesta seuraa karenssi, koska soviteltu päiväraha lasketaan saatujen tulojen mukaan ja irtisanoutuminen laskee tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on toistaiseksi voimassaoleva työsoppari niin kysy työnantajalla voisko kirjoittaa määräaikaiseksi työsoppariksi ja perustelet sitten niin, että tämä työ ei vaan ole sua varten ja että haluat lopettaa.
Tästä taas seuraa se, että ap voi viedä asian oikeuteen ja väittää, että työnantaja häntä kuulematta vaihtoi sopparin määräaikaiseksi. Työnantajalle iso riski.
Jos työpaikalla on asiatonta käytöstä ja jopa suoranaista kiusaamista, niin ei sekään ole suoraan hyväksyttävä syy ottaa loparit. Ensin sille asialle pitää todistettavasti yrittää tehdä jotain asian korjaamiseksi. Se on työnantajan velvollisuus nimittäin!
Käytänössä valitat työpaikan epäkohdista ( kiusaaminen, olematon työnohjaus ja neuvonta, työ ei sisällä sitä mitä piti yms.) liittoon tai alueesi Työsuojelupiiriin. Pidetään palavereja, yhteistapaamisa, tehdään uusia työjärjestelyjä -ihan mitä vaan. Kaikki nämä on kirjattu ylös on siis todistettavissa.
Jos sittenkään, kaikista toimenpiteistä huolimatta tilanne ei parane, voit irtisanoutua ja toivoa ettei karenssia määrätä. Mikä on kyllä erittäin todennäköistä että varmaan määrätään.
Jos jokainen voisi lähteä kävelemään työpaikoistaan pelkästään sanomalla ihan itse, että minusta nyt tuntuu siltä ja sitten musta tuntuu tämmöseltä, että taidanpa tästä lähteä menemään, ilman mitään todistetta tai korjausyrityksiä, niin porukkahan makoilisi ansiosidonnaisella odottelemassa kivempaa duunipaikkaa jatkuvasti!
Ei semmoiseen systeemiin ole millään yhteiskunnalla varaa.
Käytännössä täytyy kyllä olla todella jykevää näyttöä siitä että työpaikka on ihan mahdoton olla. Että välttäisi karenssin. Se on nimenomaan kirjoitettu Lakiin ihan tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sataprosenttisella varmuudella tulee karenssi. Toki voit sen läpi kärvistellä.
Jos on nollasoppari niin voi vaan jättää tekemättä kaikki työvuorot ja menemättä töihin. Ei tarvitse varsinaisesti irtisanoutua koskaan.
Opettele lukemaan. Ap haluaa irtisanoutua siitä työstä missä on tietty tuntimäärä.
Jos sulla on toistaiseksi voimassaoleva työsoppari niin kysy työnantajalla voisko kirjoittaa määräaikaiseksi työsoppariksi ja perustelet sitten niin, että tämä työ ei vaan ole sua varten ja että haluat lopettaa.