Niskajumi? Rajut oireet?
Eli niska ja hartiat olleet kipeät. Muutamana päivänä toinen tai molemmat kädet kihelmöineet pieniä hetkiä. Nyt iski kihelmöinti ensin toiseen käteen ja sitten toiseen. Kihelmöi aika kovaa. Säikähdin ihan . Vähän hölmö olo myös. Hetkeksi melkein iski jo paniikki ja tuli kasvoille outo olo. Voiko johtua niskajumista?
Viimeaikoina on ollut myös migreeniä jossa mitä kummellisempia oireita, etenkin tuota hölmöä oloa. Lisäksi puutumista, kipua jne näissä.
Kokemuksia?
Kommentit (33)
Minulla diagnosoitu jännitysniska ja migreeni+niskaoireet. Itsellä tuo koko kehon kihelmöinti, varsinkin naaman kihelmöinti siltä niskajumin puolelta on todella yleinen oire. Kunnon niskajumihan aiheuttaa jopa rankkojakin oireita joista moni on hakeutunut päivystykseen kun luuli että halvaus menossa.
Itse olen faskioita hieronut ihan harjan lappealla puolella.Faskiahieronnasta löydät kyllä ohjeita netistä tai youtubesta. Jumia se ei vie mutta tuo verta alueelle jotta kuonat lähtee.Ja mulla muuten jumi on olkalihaksessa joka jumiuttaa aina niskan ja tuo päänsäryt mukanaan. Mieluummin ottaisin tunnin migreenin kun tämän viikon kestävän veemäisen päänsäryn ja väsymyksen.
Niskajumi yhdistettynä äkilliseen kovaan päänsärkyyn eivät ole hyvä juttu joten lääkäriin menoa suosittelisin. Migreeni eri juttu eikä siihen kai pitäisi liittyä niskan jumiutumista
Minulla tosiaan tuo pahin kihelmöinti loppui reilun 30min kuluessa(alkoi siis sormista, sitten tuli kasvoille nopea kumma tunne suupieleen, tämä meni hetkessä ohi, kihelmöinti levisi siihen käteen, sitten toiseen käteen ja sitten hieman jalkoihin). Tässä kohtaa otin migreenilääkkeen. Lievä kihelmöivä tunne jäi jäljelle käsiin. Hartioita olen nyt lämpimällä hautonut. Nyt alkoi lievä päänsärky. Vaikea arvioida onko siis niskasta vai voisiko olla migreeniä. Tuo ehkä 5min sekava tunne sopisi minun migreeniin todella hyvin. Näköaura tulee joskus ja joskus auraoireena on sekavuus, ennen auraoireena oli vasemman jalan puutuminen.Toki niskakipu ja migreeni tuntuu provosoivan toisiaan ja oireet voivat osaltaan olla samoja. Omat migreenioireet voivat olla rajuja(en esim välillä osaa käyttää puhelinta tms) , joskus pelkään että onko tällä kertaa kysymys muusta kuin migreenistä.
-ap
Kyllä se voi tehdä nuo oireet. Auttaako burana? Mulla se löysää jumit ja sitä kautta muutkin oireet. Ei tarvi mitään vahvempaa ja yleensä yksi burana riittää.
Kannattaa ehkä ottaa iltasella, niin saat nukuttua. Kun nukkuu huonosti, keho ei palaudu, vaan tulee jumeja. Kun on jumeja, nukkuu huonosti ja kierre on valmis. Lopulta pelkää mennä nukkumaan, kun siinä kohtaa huomaa ne kaikki oireet.
Vierailija kirjoitti:
Niskajumi yhdistettynä äkilliseen kovaan päänsärkyyn eivät ole hyvä juttu joten lääkäriin menoa suosittelisin. Migreeni eri juttu eikä siihen kai pitäisi liittyä niskan jumiutumista
On olemassa noiden yhdistelmää, josta itsekin kärsin. Eli niskajumi, joka laukaisee migreenikohtauksen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/niskajumin-syy-tulkitaan-usein-vaar…
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei siis tullut kova päänsärky nyt, hyvin lievä särky, samanlainen on tullut viimeaikoina noiden " sekavuushetkien" jälkeen(näistä olen siis käynyt lääkärissä ja migreeniksi tulkittu). Niskajumia ja etenkin aamuista päänsärkyä on ollut välillä viikkoja. Käsiäkin kihelmöinyt jo monena päivänä mutta nyt hassusti useampi oire yhtäaikaa. Tällähetkellä olo vähän sumuinen ja väsynyt(kuten migreenissä yleensä).
Migreeni ja niskakipu ovat kyllä usein yhteydessä toisiinsa, esim pitkään jatkunut niskajumi voi tehdä helpommin migreenin.
-ap
Niskajumilta kuulostaa. Pahimpina jaksoina joudun itse syömään vajaan viikon relaksantti-burana-kuurin. Vasta sitten kun pahin jumi on ohi niin sitten voi varovaisesti alkaa vahvistamaan niskalihasia.
Nyt käyn säännöllisesti jumpassa yms ja niska on ollut paremmassa kunnossa.
Lihavuus ja liikkumattomuus tuo kaikenlaisia vaivoja,mutta pysykää positiivisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei siis tullut kova päänsärky nyt, hyvin lievä särky, samanlainen on tullut viimeaikoina noiden " sekavuushetkien" jälkeen(näistä olen siis käynyt lääkärissä ja migreeniksi tulkittu). Niskajumia ja etenkin aamuista päänsärkyä on ollut välillä viikkoja. Käsiäkin kihelmöinyt jo monena päivänä mutta nyt hassusti useampi oire yhtäaikaa. Tällähetkellä olo vähän sumuinen ja väsynyt(kuten migreenissä yleensä).
Migreeni ja niskakipu ovat kyllä usein yhteydessä toisiinsa, esim pitkään jatkunut niskajumi voi tehdä helpommin migreenin.
-ap
Kuinka paljon harrastat liikuntaa yleensä? siis päivittäin.
No hyötyliikuntaa noin 1h päivässä, lisäksi lihaskuntoa tms pari kertaa viikossa. Nyt olen kyllä sairastellut pidemmän aikaa ja pari kk liikunta on ollut vähän vähäisempää.
-ap
Voltarenia ja panadolia. Varovainen hieronta ja liikettä hartioihin. Lämpö- tai kylmähoito, kumpi vaan paremmalta tuntuu. Itse käytän kauratyynyä kuumana.
Jatkossa sitten säännöllinen liikunta ja venyttely!