Köyhän surkea päivittäin syömä ruoka.
Juu, olen köyhä. Tämä ei ole ilkeilyä, ehkä ennemminkin haen vertaistukea (jotta voi itkeä tai nauraa meidän päivittäisille ruoille) ja eri näkemyksiä, mistä voi köyhä säästää/loihtia jotain hyvää.
Itse aloitin kaura/omenasmoothiella. Se on kyllä halpaa ja hyvää. Lounas oli keitetty makaroni (hieman voita ja mausteita) Päivällinen tulee olemaan samaa makaronia, seassa Coopin silputtua meetvurstia ja pieneksi silputtua purjosipulia. Illalla kaiketi Banaani ja loput kaura/omenasmoothiesta.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse syön kolme kertaa päivässä makaronia tilkalla ketsuppia. Juhlapäivinä saatan paistaa sekaan kananmunan.
Vai vielä Banaanejakin...Huh
Sulla on kyl juhlakattaus:3 mulle makaroni kaetsuppeineen on juhlaruokaa, kananmunista ja banaaneista vaan haaveilen. Syön kaurapuuroa margariini silmän kanssa, ruokajuomaksi vettä kraanasta, juhlapäivinä peräti tarjouspurkkimehua ja pakasteranskikset jos vaan mahdollista.
Mä en ikinä juo mitään mehuja tai limuja, ihan turhia. Vesi on paras. Soda streamerillä teen vaihteeksi joskus vissyä. Koitappa tehdä uunissa hyvät lohkoperunat itse. Lohkot perunat kuorineen pellille, öljyä, suolaa ja muita mausteita ja uuniin. Paljon parempia kuin pakasteranskikset, joita ei ole edes tehty perunasta.
Minä saan lohkoperunoiden mausteet pysymään parhaiten perunoiden päällä kun keitän vedestä, mausteista ja öljytilkasta perunajauhoilla suurustetun kiisselin. Pyörittelen pinnaltaan hieman kuivahtaneita perunanlohkoja kiisselissä ja laitan sitten lohkot leivinpaperin päälle ja uuniin kiertoilma-asetuksella. Lohkoperunoista tulee pinnaltaan rapeita ja mausteisia.
Just tein linssikeittoa. Linssit noin 0,5e, paseerattu tomaatti 0,9e, kaks pussia Pirkka juuressuikaleita 1e, pari ruokakermaa 1e, sipuli ja mausteet noin 0,3e. Tuli tosi hyvää ja syön tätä ainakin kolme päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä syö Voita. Banaania. Smoothieita ja Meetvurstia...
Varakkaiden ruokia.
Siis mitä? Banaani ja omenat ovat edullisimpia hedelmiä, meetvursti leikkelehyllyn edullidimmasta päästä sekä paras säilyvyys. Voi on ainoa terveellinen rasva, johon köyhällä on varaa. Ne alahyllyn margariinit eivät ole ihmisravintoa, niitä ei pitäisi kenenkään ikinä pistää suuhunsa.
Miten smoothie on varakkaiden ruoka? Itse teen smoothien metsämarjoista (itse poimittuja, maksaneet pelkän vaivan, koska pääsen kävellen kotoani marjametsään), banaanista (hinta 1,59 e/kilo, yleensä käytän puolikkaan banaanin) ja mahdollisesti vielä vähän jugurttia sekaan (1,35 e/litra).
Sinä ilmeisesti olet niin uusavuton ja tyhmä, että ostat smoothiesi kaupasta valmiina?
Margariineja on monenlaisia. Tietenkään palmuöljyä sisältävä tuote ei ole kaikista terveellisin vaihtoehto. Onneksi meillä saa Suomessa edullista ja terveellistä rypsiöljyä kaupasta. Sen margariinin rasvahappokoostumusta voi parantaa sekoittamalla margariinia ja kasviöljyä keskenään sekaisin. Kannattaa ottaa ja steriloida lasipurkki ja metallikansi kunnolla. Sitten ottaa vaikka neljäsosa margariinirasian sisällöstä, sulattaa sitä max 10 sekuntia mikrossa kuvun alla ja sekoittaa siihen 100 grammaa eli noin desi rypsiöljyä sekaan. Sitten rasvat yhdistetään ja sekoitetaan haarukalla huolellisesti ja jäähdytetään suljetussa purkissa juoksevan kylmän veden alla nopeasti ja laitetaan jääkaappiin säilymään. Siitä on hyvä ottaa terveellisempää rasvaa leivän ja puuron päälle.
Minä olen työtön, mies eläkkeellä. Meillä on nyt viikonloppuna syöty kuhaa ja perunoita + oman maan salaattia, kanttarelli-kerma-pastaa ja illaksi varmaan paistetaan pitsaa. Eipä näihin montaa euroa ole mennyt kun kuga on itse pyydetty, perunat omasta maasta, samoin salaatti+sipuli+tomaatit+porkkanat. Elämä on valintoja. Asumme edullisesti, lähellä on rantaa ja metsää. Pakkanen on täynnä marjoja. Nyt sienestyskausi on parhaillaan menossa, menkää metsään.
Ne woltit ja foodorat kannattaa unohtaa. Suurin osa hyvätuloisistakaan ei noita käytä kalleuden takia.
Joku aikaisemmin kirjoitti hyvin, että ei ennen perunaa ja soosia pidetty köyhäilyruokana, vaan se oli tavallista kotiruokaa. Juurikin näin! Perinteiset ruoat takaisin kunniaan.
Vanha ystävämme makaroonilaatikko on edullista ja hyvää! Samoin joku nakkiperunavuoka ruokakermalla. Lisukkeeksi vaikka porkkanaraastetta. Ja tietysti jauhelihaa, tomaattimurskaa, ruokakermaa ja spagettia. Niin hyvää!
Yksi herkullinen ruoka on, kun laittaa kanankoipia uuniin. Kypsennyttyään nypitään niistä liha pois ja sekoitetaan kypsennetyn riisin kanssa sekaisin. Maukasta, kun kanan rasva toimii ns. kastikkeena.
Moni liputtaa kaalilaatikon ja linssiruokien puolesta. Valitettavasti nuo jää minulta väliin, koska ibs.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taaperon kanssa ensi viikolla lämpiminä ruokina jauhelihakeitto, nakkipata, kasvissosekeitto, uunilohi ja perunamuussi, jauhelihakastike ja spaghetti. Lisäksi kylkeen aina uunijuureksia, kasviksia ja jonkinlainen vihersalaatti. Mulla käytössä kaikkiin ruokiin noin neljäsataa euroa kuussa. Kahdelle. En koe, että syödään huonosti ja yleensä pakastan vielä ainakin taaperolle yhden annoksen ja yhden annoksen vien töihin.
Teillä on kyllä hyvä ruokavalio. Monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää pulloja
Mene ruokajonoon
Kerää metsästä sieniä
Mene töihin
Nuo kaksi viimeistä jätän väliin.
Niinpä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla kun oli LAMA, 20-30 vuotias. Teimme itse kaiken ruoan, emme ostaneet mitään valmista. Söimme paljon juureksia, olivat halpoja. Mikä tässä on niin vaikeaa, että nykyajan ihminen ei osaa mitään ja valittaa joka asiasta. Ottakaa itseänne niskasta nyt kiinni ja lopettakaa se lapsellinen valitus. Juu työtön ei tilaa Woltista eikä syö lohta joka päivä.
Ostakaa juureksia, perunaa, kaalia. Kaalilaatikko on halpa ruoka, ruokaohjeita kyllä löytyy jopa netistä.
Tuskinpa työtön wolttaa. Jokaisella ei suju ruoanlaitto. Heitä on turha moittia sen vuoksi, etteivät osaa tehdä maistuvia uunijuureksia tai hauduttele lanttukuutioista, ruokaöljy- ja siirappitilkasta ja mausteista maittavaa lisuketta. Mausteiden käyttö on taitolaji.
No sitten opetellaan! Jokaisella on netti käytössään, niin on hyvin helppoa etsiä ohjeita ja opetella. Uunijuureksia oppii tekemään apinakin. Naurettavaa vedota woltin käyttöön sen takia, että ei muka osaa tehdä ruokaa. Laiskuutta se on!
Meetvursti on aika kallis leikkele. Halvemmallakin kyllä saa muita leikkeleitä.
Peruna on ravitsevampaa ja täyttävämpää kuin makarooni, sitä kannattaa syödä makaroonin sijasta ainakin välillä. Sentään noin eurolla saa jo kilon.
Kanamunien syöminen pääproteiinin lähteenä tulee halvemmaksi kuin se, jos tekisi jotain lihasta. Niissä voi kyllä muhia terveysriski, jos paljon syö munia.
Kaurapuuroa keitämme joka aamu ja syömme sitä voisilmän tai marjojen kanssa. Emme köyhäilyn takia, vaan koska se on superfoodia.
Ei tuo ruokavalio kyllä ole osoitus köyhyydestä vaan silkasta tyhmyydestä.
Jos syö vaan makaroonia, niin aika paljon sekin tulee maksamaan, koska ei yksi pussi semmoisessa käytössä kauan kestä. Makaroonia syödessä on kohta taas nälkä ja eikun makaroonia keittämään sitten ties montako kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En voi sanoa, että olisin köyhä mutta mulla on tietty budjetti. Nyt on 20 € ensi viikoksi. En aio käydä ruokakaupassa ollenkaan.
Banaani maksaa ehkä 30 snt, samalla saa kaksi kananmunaa, valitsisin ne. Pastaa en oikein tykkää itse syödä. Keitän mielummin perunoita. Hernari on hyvää itsetehtynä, lihaa en laita sekaan. Laitan porkkanaa ja sipulia. Valmistuu itsekseen ja maksaa n. 1 euron kattilallinen. Riisipuuro on halpaa myös.
Tein eilen kaalilaatikkoa ja laitoin puolet pakastimeen, ei viitsi koko viikkoa syödä samaa.
Meilläpäin ei kaupasta saa ostettua yksittäisiä kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla kun oli LAMA, 20-30 vuotias. Teimme itse kaiken ruoan, emme ostaneet mitään valmista. Söimme paljon juureksia, olivat halpoja. Mikä tässä on niin vaikeaa, että nykyajan ihminen ei osaa mitään ja valittaa joka asiasta. Ottakaa itseänne niskasta nyt kiinni ja lopettakaa se lapsellinen valitus. Juu työtön ei tilaa Woltista eikä syö lohta joka päivä.
Ostakaa juureksia, perunaa, kaalia. Kaalilaatikko on halpa ruoka, ruokaohjeita kyllä löytyy jopa netistä.
Tuskinpa työtön wolttaa. Jokaisella ei suju ruoanlaitto. Heitä on turha moittia sen vuoksi, etteivät osaa tehdä maistuvia uunijuureksia tai hauduttele lanttukuutioista, ruokaöljy- ja siirappitilkasta ja mausteista maittavaa lisuketta. Mausteiden käyttö on taitolaji.
No sitten opetellaan! Jokaisell
Valittaminen on paljon kivempaa kuin yksinkertaisen ruoanlaiton opetteleminen. Uusavuton laiskuri haluaa ostaa kaiken valmiina tai tilata kotiin ja mankuu lisää rahaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taaperon kanssa ensi viikolla lämpiminä ruokina jauhelihakeitto, nakkipata, kasvissosekeitto, uunilohi ja perunamuussi, jauhelihakastike ja spaghetti. Lisäksi kylkeen aina uunijuureksia, kasviksia ja jonkinlainen vihersalaatti. Mulla käytössä kaikkiin ruokiin noin neljäsataa euroa kuussa. Kahdelle. En koe, että syödään huonosti ja yleensä pakastan vielä ainakin taaperolle yhden annoksen ja yhden annoksen vien töihin.
No ette todellakaan syö huonosti ja 50e per nuppi viikossa ruokaan ei ole mitään köyhäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Coopin jugurttipurkki pieni alle 30 senttiä ja Coopin jäätelötuutit 8 kpl alle 1,50 euroa pakkaus. Parempia tuotteita kuin paljon maksavat jotka ovatkin ihan pahoja mun makuuni.
Halpa hinta tekee joillekin paskatuotteista hyviä.
Täällä kun on aina viisaat koolla niin auttakaapas nyt minua. Keliaakikko,laktoositon miten syödään halvalla? Ei myöskään pippureita, eikä mitään muitakaan väkeviä mausteita. Esim.chili, valkosipuli tai vastaavat eikä halpojen tomaattimurskien sitruunahappoa. Vatsa ei kestä. On melkoista taiteilua keksiä halpaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoa, linssikeittoja, papusoppaa, kikherneistä sitä sun tätä - riittoisia ja proteiinipitoisia, pitävät nälän hyvin pois. Täysjyvämakaroonia, perunaa mieluummin kuin riisiä, kotimaisia juureksia. Kalaa tarjouksesta. Kanaa punalaputettuna. Punaista lihaa en juurikaan syö eikä se ole ihmiselle hyväksikään. Vegelinjalla pääasiassa.
Papuja, linssejä ja herneitä suositellaankin syömään ihan terveyden vuoksi vähintään 100 grammaa vuorokaudessa. Itse olen tehnyt hummuksesta oikaistun version eli olen ostanut Kymppi-kasvishernekeittoa, sitruunan, tahinia ja rypsi- tai oliiviöljyä. Painostaan huolestunut voi korvata oliiviöljyn tai rypsiöljyn vaikka kasvisliemellä. Sekoitan purkillisen kasvishernekeittoa, 2 rkl tahinia, 2-5 rkl ruokaöljyä tai kasvislientä sekä mausteina joko samoja mausteita kuin hernekeitossa jo ennestään on tai lisään esimerkiksi savupaprikaa
Koko pussillistahan ei tarvitse tehdä yhdellä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä syö Voita. Banaania. Smoothieita ja Meetvurstia...
Varakkaiden ruokia.
Siis mitä? Banaani ja omenat ovat edullisimpia hedelmiä, meetvursti leikkelehyllyn edullidimmasta päästä sekä paras säilyvyys. Voi on ainoa terveellinen rasva, johon köyhällä on varaa. Ne alahyllyn margariinit eivät ole ihmisravintoa, niitä ei pitäisi kenenkään ikinä pistää suuhunsa.
Miten smoothie on varakkaiden ruoka? Itse teen smoothien metsämarjoista (itse poimittuja, maksaneet pelkän vaivan, koska pääsen kävellen kotoani marjametsään), banaanista (hinta 1,59 e/kilo, yleensä käytän puolikkaan banaanin) ja mahdollisesti vielä vähän jugurttia sekaan (1,35 e/litra).
Sinä ilmeisesti olet niin uusavuton ja tyhmä, että ostat smoothiesi kaupasta valmiina?
Prismassa coopin banaanit on ainakin viimeisen vuoden ajan olleet jatkuvasti 0,98€ kg.