Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aseksuaalisuus ja syömishäiriö

Vierailija
14.09.2025 |

Otsikko on varmasti monelle kuin punainen vaate, mutta olisin oikeasti kiinnostunut kuulemaan ajatuksia ja mielipiteitä.

Olen aseksuaali nainen, joka on sairastanut syömishäiriötä vajaat kymmenen vuotta. En ole koskaan käynyt treffeillä tai ollut parisuhteessa, eikä kumpikaan minua millään tavalla kiinnosta. Jossakin - en valitettavasti kuollaksenikaan muista, missä - törmäsin artikkeliin, jossa mainittiin aseksuaalisuuden ja syömishäiriöiden esiintyvän usein yhdessä. Olisi kiinnostavaa kuulla, onko muilla siitä kokemusta. Oletko huomannut kausaliteettia suuntaan tai toiseen, vai onko aseksuaalisuus aina ollut sisäänrakennettuna ominaisuutena? Minulla ainakin aseksuaalisuus on ollut tehdasasetuksena alusta asti, syömishäiriö on tullut omia aikojaan parikymppisenä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee oikein surullinen olo kun luen teitä. Minä rakastan hyvää ruokaa ja sek*iä. Olen hoikka ja isorintainen. Onko näillä asioilla yhteys, en tiedä, mutta kyllä vaistomaisestikin tulee mieleen, että syömishäiriöisen sek*ielämä ei voi olla kovin vilkasta ja onnellista. Eihän syömishäiriöinen muutenkaan voi olla kovin onnellinen.

Me aseksuaalit emme halua seksielämää, joten siinä ei ole mitään surullista.

Vierailija
22/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee oikein surullinen olo kun luen teitä. Minä rakastan hyvää ruokaa ja sek*iä. Olen hoikka ja isorintainen. Onko näillä asioilla yhteys, en tiedä, mutta kyllä vaistomaisestikin tulee mieleen, että syömishäiriöisen sek*ielämä ei voi olla kovin vilkasta ja onnellista. Eihän syömishäiriöinen muutenkaan voi olla kovin onnellinen.

Kyllä on, koska aseksuaaleina jäätte paitsi suuresta nautinnosta. Sama koskee syömishäiriöisiä. Syöminen, seksi ja ulostaminen ovat ihmiskehon suurimpia nautinnonlähteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yhteyttä. Ihan höpöjuttuja taas. Nyt sitten yritetään muka todistella ettei aseksuaaliksi synnytä vaan se on jokin häiriö. Olen syntynyt aseksuaaliksi eikä minulla ole koskaan ollut syömishäiriötä. Elelen ihan normaalisti kuin muut paitsi ettei minua kiinnosta seksi eikä seurustelusuhteet.

Juu, en missään nimessä esitä, että aseksuaalisuudessa olisi mitään epänormaalia - olen itsekin ollut sellainen koko ikäni! Sairaus tuli kuvioihin vasta myöhemmin, ja jäin pohtimaan mahdollisia korrelaatioita.

Vaikka sinä ja tuttusi olette aseksuaaleja, se ei tee siitä yhtään sen normaalimpaa. Aseksuaalisuus asettuu normien ulkopuolelle.

Vierailija
24/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA pidän tätä lähempänä luonnon tilaa ja luonnollista seksuaalisuutta, kuin modernin, lihapainotteisen ja ylienergiapitoisen, jatkuvaa tulehdusta aiheuttavan ruokavalion aiheuttamaa yliseksuaalisuutta.

Itse ajattelen myös että dualistinen maailmankuva aiheuttaa yliseksuaalisuutta. Tuossa on joku minusta erillinen, minun on pakko saada se, omistaa, kokea. Oma libidoni on laskenut merkittävästi meditointiharrastuksen myötä.

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! Tosin olen hyvin lähellä (uus)platonilaista dualismia, jossa konkreettinen maailma on pelkkä varjomainen heijastus, mistä syystä aitoja ja todellisia substansseja on vain yksi. Dualismi on loppujen lopuksi Platonilla pintapuolista. Sen vuoksi minun on vaikea suhtautua positiivisesti mi

Ollaanko me saatu palstalle Platon-hullu? :DD

Vierailija
25/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, koska aseksuaaleina jäätte paitsi suuresta nautinnosta. Sama koskee syömishäiriöisiä. Syöminen, seksi ja ulostaminen ovat ihmiskehon suurimpia nautinnonlähteitä.

Ei se ole nautinto, jos siitä ei nauti. Jos minä nautin hiihdosta, niin en sitä ole kaikille kuitenkaan julistamassa elämän tärkeimpänä nautintona, josta etenkin afrikassa asuvat jäävät paitsi ja ovat siksi onnettomia.

Vierailija
26/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Sinähän olet sitten aivotoiminnaltasi kuin koira! Ei siinä mitään, nauti toki koiranelämästäsi :D

Vierailija
27/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole nautinto, jos siitä ei nauti. Jos minä nautin hiihdosta, niin en sitä ole kaikille kuitenkaan julistamassa elämän tä

Näin. Juuri näin. Kiitos!

Vierailija
28/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA pidän tätä lähempänä luonnon tilaa ja luonnollista seksuaalisuutta, kuin modernin, lihapainotteisen ja ylienergiapitoisen, jatkuvaa tulehdusta aiheuttavan ruokavalion aiheuttamaa yliseksuaalisuutta.

Itse ajattelen myös että dualistinen maailmankuva aiheuttaa yliseksuaalisuutta. Tuossa on joku minusta erillinen, minun on pakko saada se, omistaa, kokea. Oma libidoni on laskenut merkittävästi meditointiharrastuksen myötä.

No juu, jos puhutaan henkisistä heräämisisä niin niissä seksuaalisuus on yleensä ensimmäinen asia joka putoaa joko itsestään tai siitä pitää dogman mukaan luopua ja vältellä. 

Kun aivojen toiminta kehittyy ja siirtyy korkeammille ihmisyyden tasoille, niin nisäkäsvaistoinen parittelukäytös ei enää dominoi. Suurin osa ihmisistä kuitenkin elää siellä alimmilla tasoilla, el

Olen tuon kommentin kirjoittaja, enkä ole syömishäiriöinen. Enkä myöskään dualisti. :) 1600-luvun luostarien tuotokset eivät ole erikoisalaani joten en voi kommentoida väitteitäsi muuten. Mutta sen voin paljastaa, että kommenttini lähde oli kuitenkin tiedeuskovaiselta, ei munkilta.

Vierailija
29/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! Tosin olen hyvin lähellä (uus)platonilaista dualismia, jossa konkreettinen maailma on pelkkä varjomainen heijastus, mistä syystä aitoja ja todellisia substansseja on vain yksi. Duali

Kuvitteletko olevasi jotenkin fiksumpi noine "rationaalisine nautintoinesi"? 

Vierailija
30/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! Tosin olen hyvin lähellä (uus)platonilaista dualismia, jossa konkreettinen maailma on pelkkä varjomainen heijastus, mistä syystä aitoja ja todellisia substansseja on vain yksi. Duali

Sinun aivosi toimivat siis enemmän rationaalisella, kuin niillä alemmilla selviytymiseen ja lihallisuuteen liittyvillä alueilla. Ei siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä, se on vähän kuin joku treenaa hauista ja toinen pakaralihasta. Aktiivisuus toisella alueella on matalaa ellei olematonta. Tuo on hyvä asia, sillä mitä enemmän ihminen on lihallinen, sitä enemmän hän on lähellä apinaa kuin ihmistä.

En osaa ottaa kantaa noihin teemoihin, sillä ne eivät kuulu omiin intresseihini. Itse olen visuaalis-taiteellinen ja minulle materiaalisen todellisuuden ilmentymät ovat menettäneet jo kauan sitten merkityksensä. Siinähän ilmentyvät, kuin unet, ei sen kummempaa. 

Vierailija
31/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! Tosin olen hyvin lähellä (uus)platonilaista dualismia, jossa konkreettinen maailma on pelkkä varjomainen heijastus, mistä syystä aitoja

Olen eri, mutta kyllä, jos ihminen toimii tasolla 3/8 niin hän on tasoja 1-2 "fiksumpi". Ja vielä on tilaa kasvaakin ;-)

Vierailija
32/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee surullinen olo, kun luen tekstiäsi. Ihminen, joka trollaa noin älyvapaasti, ei voi olla onnellinen. Toivottavasti tilanteesi paranee.

Vierailija
33/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee surullinen olo, kun luen tekstiäsi. Ihminen, joka trollaa noin älyvapaasti, ei voi olla onnellinen. Toivottavasti tilanteesi paranee.

No tämä oli munkin ajatukseni, mutten viitsinyt edes vastata...

Vierailija
34/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! Tosin olen hyvin lähellä (uus)platonilaista dualismia, jossa konkreettinen maailma on pelkkä varjomainen heijastus, mistä syystä aitoja

En tietenkään. Tunnen vain vetoa erilaisiin asioihin, eikä se edellytä arvottamista parempaan tai huonompaan. 

Vierailija
35/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! Tosin olen hyvin lähellä (uus)platonilaista dualismia, jossa konkreettinen maailma on pelkkä v

Kyllä siinä on ihan selkeä kehityksellinene ero. Liskoaivot eli se ykköstaso aktivoituu vauvana, nisäkäsvaisto hyvin pian sen jälkeen. Kyse on aivoalueista, joiden käyttö tai käyttämättä jättäminen vaikuttaa ihmisen toimintaan ja myös siihen inhimillisyyteen. Että onko enemmän apina kuin ihminen. Jokaienn tänne syntyvä syntyy sen lisko- ja nisäkävaiston kautta ja nämä tasot saavuttaa. Rationaalinen on ensimmäinen aivoalue, joka ei kaikila aktivoidu. Ja niitä on muitakin, joita ihmiset eivät käytä. Lisäksi suuri osa ihmisistä, vaikka teoriassa jotakin rationaalisen aivoalueen toimintoja osaavatkin (esim. se matematiikka), ohjautuvat primääristi alemman kognition mukaan.

Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä yhteiskunta, joka ohjautuisi primääristi esimerkiksi sen 4. aivoalueen, eli otsalohkon mukaan. Tällöin sosiaalinen järjestys ylittäisi esim. seksihimon tai ahneuden, ja kaikki olisi oikeudenmukaista ja reilua. Kulttuuri olisi humanistinen, eikä naturalistinen tai eläimellinen. Suomi on tästä vielä aika kaukana, vaikka joillakin tämä alue onkin jo aktivoitunut, ja humanistisia asioita sekä kulttuuria jonkun verran yhteiskunnassa onkin. 

Nämä eivät kuitenkaan ole yleensä mitään yhden ihmiselämän prosesseja, sillä jos elää 5 apinan kanssa niin on todella vaikeaa ellei jopa mahdotonta kehittyä korkeammalle taajuudelle itse. Nyky-yhteiskunta on kuitenkin siitä hauska, että ympäristöään ja virikkeitään pystyy hallitsemaan paljon, ja pudottamaan ne apina-sukulaiset junasta kehittyäkseen itse :D

Vierailija
36/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja btw olen tuota pohtinut pitkään, että onkohan suomessa yhtäkään ihmisiä, joka ohjautuu primääristi rationaalisella tasolla, sillä jopa korkean taitotason proffat tuntuvat harjoittavan tuota pääasiassa elukkamaiset motiivit kuten kilpailu, paremmuuden tavoittelu tai parhaan kumppanin saaminen etusijalla. Tällöin he eivät ole aidosti rationaalisia vaikka heillä rationaalisia taitoja onkin. Mutta olisihan se pitänyt arvata, että se joka tälle tasolle on kehittynyt, on nainen :) 

Vierailija
37/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hauskaa, minullakin on dualistinen maailmankuva, mutta minun tapauksessani se on nimenomaan vahvistanut sekä syömishäiriötä että aseksuaalisuutta! 

Ihan kuin riemuitsisit syömishäiriöstä. Aseksuaalisuus ei tuota sinulle haittaa, syömishäiriö kylläkin. 

Vierailija
38/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siitä yhteydestä tiedä, mutta  yksi on luontainen taipumus, toinen sairaus, jota pitäisi hoitaa. Sikäli ihan eri päädyissä.

Vierailija
39/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yhteyttä. Ihan höpöjuttuja taas. Nyt sitten yritetään muka todistella ettei aseksuaaliksi synnytä vaan se on jokin häiriö. Olen syntynyt aseksuaaliksi eikä minulla ole koskaan ollut syömishäiriötä. Elelen ihan normaalisti kuin muut paitsi ettei minua kiinnosta seksi eikä seurustelusuhteet.

Juu, en missään nimessä esitä, että aseksuaalisuudessa olisi mitään epänormaalia - olen itsekin ollut sellainen koko ikäni! Sairaus tuli kuvioihin vasta myöhemmin, ja jäin pohtimaan mahdollisia korrelaatioita.

Vaikka sinä ja tuttusi olette aseksuaaleja, se ei tee siitä yhtään sen normaalimpaa. Aseksuaalisuus asettuu normien ulkopuolelle.

Mitä väliä sillä on, jos on normien ulkopuolella, etenkään jos siitä ei ole haittaa itselleen eikä muille. Pitäisikö neuroottisesti seurata normeja? Tiedäthän, että ne vaihtelevat vuosisatojen ja yhteiskuntien välillä?

Vierailija
40/56 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse samanlainen, en omaa mitään kiinnostusta "seksiin" miehen kanssa. Olen kyllä seksiä harrastanut ja siihen tottunut, ja oppinut siitä pitämäänkin aikansa, sillä nuorena menin vaan massan mukana ja matkin muita. Parisuhde kuului asiaan ja mies tietysti halusi "harrastaa seksiä". Tästä opin, että näin kuuluu tehdä ja ihan siedettävää siitä lopulta tulikin, jos ny ei mitään erityisen kiinnostavaa. 

Näin jatkui pitkään, kunnes lopetin ehkäisyn käytön ja sen jälkeen aloin kyseenalaistamaan koko "seksin harrastamista". 

Naaraille on hyvin tyypillistä olla täysin piittaamattomia parittelusta kuin tiineytyäkseen. Akti on nopea ja sitä harvemmin toistetaan. Sitten tulevat poikaset ja poikasten kanssa ollaan vuosia, riippuen eläinlajista. Siittäviä koiraita ei tuohon kuvioon kuulu.

Ihmisillä kulttuuri on muovautunut ja varmaan osittain taroituksellakin luotu sellaiseksi, että naisten pitäisi antaa miesten s

Akan elämä on kuvottavaa. Miksi te suhteessa olevat olette esineellistettyjä patjoja? Miksi suostut seksiin, patja? Kaltaisesi naiset vievät kaikkien naisten maineen. Noloa myös, miten te suhdepatjat väitätte aina muita naisia patjoiksi. Hyi mikä käytetty ämpäri olet!