Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoin työkkärin tådille, ettei ilmaistyön teko kiinnosta

Vierailija
14.09.2025 |

Vastasi, mutta se voi kantaa kauaksi ja pitää yllä rytmiä. Omasta mielestä, ei edes kanna kauaksi, kun ei ole palkattu ikinä ilmaistöistä ja on jo tarpeeksi tekemistä ja rytmiä muutenkin. Ilmaseksi en ala mitään tekemään ja ihmisillä on itsemääräämis oikeus, eikä voi pakottaa

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
162/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo olisi ainut mahdollisuus, jolla voitaisiin vapauttaa korkeasti koulutetut tutkijat, taiteilijat ja kulttuurialan osaajat hyödyntämään sitä osaamista, jonka he ovat pitkällä, kalliilla useiden vuosien koulutuksella (ja usein lisäksi myös innokkaalla harrastamisella lapsuusiästä saakka) saavuttaneet. Valitettavasti liian monien kateellisten mielestä on parempi, että osaajat ovat pitkäaikaistyöttömänä, täysin passivoituina ja opiskelevat vaikkapa siivoojiksi, vaikka eivät niihin tehtäviin enää työllisty, koska ovat jo liian vanhoja ja hitaita (usein keski-ikäisillä on enemmän tai vähemmän jo pientä remppaa, kuten kulumia, ikä-näköä jne.), niin ainakin tekevät sitten muutaman kuukauden palkattoman harjoittelun lattioita kuuraten. Hyvä Suomi! Näin sitä pitää! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on niin kateellinen kansa. Se tähän on johtanut. "Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa" - sanotaan. Näyttää vahvasti siltä, että ne Suomalaiset, jotka ei itse sinne kuuseen kurkottele, tekevät kyllä kaikkensa varmistaakseen, että ne jotka kurkottelivat, kapsahtavat sinne katajaan. Sittenpä ollaan ikuisesti siellä pöpelikössä. 

Vierailija
164/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ole mutta kummasti työkokeilupaikkoja tuntuu riittävän kaikille työttömille. Tuokin homma haisee.

Niinpä, ja varsinkin loma-aikoina koulutettuja työkokeilijoita otetaan oikein mielellään. Työkokeilija on myös kiva silloin, jos liiketila on tyhjillään ja siihen ei ole saatu yrittäjää. On mukavaa, kun työkokeilija voi käynnistää toiminnan uudelleen siinä tyhjillään olleessa liiketilassa ja tehdä myös vähän somemarkkinointia. Miten kätevää! Jakson lopulla työkokeilija ei enää olekaan kätevä. Hän on liian vanha, sairas ja hidas. Miten hän edes kuvittelee, että tuollaiselle joku palkkaa maksaisi? Eihän hän oikeastaan edes tehnyt mitään työtäkään, vaan oli vain vaivaksi. 

Vierailija
165/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Jostain syystä työnantajat laittaa nää kokeilivat yksin vastuuseen puljusta kuvitellen, että ne osaa ja hoitaa hommat niinkuin työnsä osaava palkallinen työntekijä.

Ja sieltä kyllä lentää pihalle jos muistaa oikeutensa.

Ja liian usein luvataan sitä oikeaa työtä kun on sen maksimimäärän suorittanut ilmaista duunia. Kokeilupäivien loputtua sanotaankin että "sori, oot mahtava työntekijä mutta ei pystykään" 🤷

Juuri näin. Valitettavasti on myös tullut omakohtaista kokemusta tästä.

Vierailija
166/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Kyllä työnantajat odottaa ja olettaa että työkokeilija työskentelee siinä missä muutkin palkatut työntekijät

Niin? Työkokeilijan kannattaisi lukea työkokeilusopimus ja esittää se työnantajalle muistuttaen, että tässä ollaan sopimuksen mukaisesti kokoaikaisessa ohjauksessa tutustumassa työhön ja kokeilemassa tiettyjä tehtäviä. Kyse ei ole työn tekemisestä, kyse on kokeilemisesta. Koska palkkaa ei makseta ja koska ei ole työsopimusta, niin toimitaan työkokeilusopimuksen mukaisesti.

Juu, itse yritin viimeisessä paikassa useampaankin kertaan asiasta muistuttaa. 

Vierailija
167/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voishan tuet ottaa kokonaan pois ja tukien ehtona työkokeiluun osallistuminen niin ei tuntuisi ilmaistyöltä.

Kerrotko mitä nää työkokeilut ihan konkreettisesti hyödyttää ketään?

Kun ne taitamattomat ja haluttoman kokeilijat voi saada lafkalle pahasti haittaa ja ne paikat vie työt palkallisiltakin.

Täyttä idiotismia. Nää pitäis lakkauttaa kokonaan, sillä saattaisi oikeasti saada lisää niitä oikeita työpaikkoja.

Työlliset kusee vaan itseään pahasti nilkkaan näillä "mene töihin"-huuteluilla. Joku päivä se sunkin duuni saatetaan korvata ilmaisella työntekijällä ja sä saatat itse olla vielä se, joka sen joutuu ilmaiseksi tekemään.

Miten vaikea on uskoa, että yritykset EI HALUA työkokeilijoita! Yrityksissä tarvitaan ammattilaisia, mot

Yleensä työkokeilijat ovat alalle koulutettuja henkilöitä. Työttömiä on nyt niin runsaasti, että työkokeilupaikkoihin voidaan myös valikoida ne työntekijät, jotka pärjäävät jopa ilman ohjausta. 

Vierailija
168/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus on inflaatiossa ja taloudellinen tuottavuus lamassa. Kannattiko kouluttaa kulttuuri ja taidealojen osaajia, muotoilijoita, eri alojen tutkijoita jne. jne. käsittämättömän suurilla rahasummilla? Pitkiä kalliita koulutuksia, jotka kestävät kuudesta vuodesta jopa neljääntoista vuoteen? Sitten kun valmistuu, mitätöidään ja lytätään se kaikki osaaminen ja uudelleenkoulutetaan tyypit jollain pikakursseilla, jotka on kestoltaan parista kuukaudesta maksimissaan alle kahteen vuoteen. Sitten laitetaan nämä ihmiset vielä useiden kuukausien kestoisiin palkattomiin harjoitteluihin harjoittelemaan sitä pikakoulutuksella saatua "osaamista". Todetaan, että keski-ikäiset ovat liian hitaita, eikä palkkaa kannata maksaa.

Sen sijaan, että tekisivät jotain korkeakoulutuksella hankitulla osaamisellaan, huippuosaajat ovat työttömänä, pikakursseilla ja välillä palkattomassa harjoittelussa. Koulutetut ihmiset ovat yhteiskunnan paras resurssi ja Suomi on mal

Perustulo niin saa rauhassa yrittää ja käyttää omaa osaamistaan. Jossain vaiheessa voi tärpätä ja siirtyä ihan kokonaan tuottavaksi veronmaksajaksi. Suomen talous hyötyy kansalaisten aktiivisuudesta, ei siitä että pakotetaan passiivisuuteen. 

Vierailija
169/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läksin työkkärin ohjeesta korkeakoulutetuille tarkoitettuun "koulutusohjelmaan". Heti alkumetreilla juttu alkoi haista kun aloin tekemään laskelmia kuka maksaa mitä kenellekin. Kävi ilmi että kaikki rahoitetaan minun työlläni, josta siis ei olisi maksettu minulle mitään. Lisäksi olisin itse joutunut etsimään ns. yhteistyöfirman ja sitä koulutusfirman tarjoamaa koulutusta olisi ollut tyyliin kaksi päivää kuussa, muu olisi mennyt normi duunissa, ilman palkkaa. Joo, loppui siihen se kokeilu, mutta kuinka moni tosiaan menee tuohon halpaan?

Onko nämä näitä F.E.C. tai Taitotalon koulutuksia, itse miettinyt pitäisikö hakea mutta yhteistyöfirman löytyminen mietityttää

Vierailija
170/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus on inflaatiossa ja taloudellinen tuottavuus lamassa. Kannattiko kouluttaa kulttuuri ja taidealojen osaajia, muotoilijoita, eri alojen tutkijoita jne. jne. käsittämättömän suurilla rahasummilla? Pitkiä kalliita koulutuksia, jotka kestävät kuudesta vuodesta jopa neljääntoista vuoteen? Sitten kun valmistuu, mitätöidään ja lytätään se kaikki osaaminen ja uudelleenkoulutetaan tyypit jollain pikakursseilla, jotka on kestoltaan parista kuukaudesta maksimissaan alle kahteen vuoteen. Sitten laitetaan nämä ihmiset vielä useiden kuukausien kestoisiin palkattomiin harjoitteluihin harjoittelemaan sitä pikakoulutuksella saatua "osaamista". Todetaan, että keski-ikäiset ovat liian hitaita, eikä palkkaa kannata maksaa.

Sen sijaan, että tekisivät jotain korkeakoulutuksella hankitulla osaamisellaan, huippuosaajat ovat työttömänä, pikakursseilla ja välillä palkattomassa harjoittelussa. Koulutetut ihmi

Perustulo nimenomaan vapauttaisi ihmiset tekemään työtä ja ennenkaikkea juurikin sitä työtä johon heidät on isoilla resursseilla ja yhteiskunnan varoin koulutettu! Mitä hyötyä on siitä, että syöpätutkijat ja kuvataiteilijat kuuraa lattioita, pyyhkii peppuja ja tarjoilevat hampurilaisia ja kahveja ja lakkaavat kynsiä palkattomissa harjoitteluissa? Korkeasti koulutetut ei ole enää mitään parikymppisiä, eivätkä he käytännössä työllisty yhtään minkään pikakoulutusten myötä, mikä on jo moneen kertaan nähty ja todettu. He ovat yhteiskunnan täysin hukkaan heitämää pääomaa. 

Vierailija
171/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan, että tekisivät jotain korkeakoulutuksella hankitulla osaamisellaan, huippuosaajat ovat työttömänä, pikakursseilla ja välillä palkattomassa harjoittelussa. Koulutetut ihmiset ovat yhteiskunnan paras resurssi ja Suomi on mal

Kirsikkana kakun päälle, tänne otetaan vielä ulkomailtakin opiskelijoita, jotka saavat ilmaisen korkeakoulutuksen ja täydet tuet. Hekään eivät tänne työllisty, paitsi poikkeustapauksissa ja jos joku työllistyisikin, niin oleskelulupaa ei saa. Mitä rahanhukkaa. Ulkomaalaiset opiskelijat sentään pääsevät hyvällä tuurilla hyötymään koulutuksesta jossain sellaisessa maassa, joka ei kärsi koulutuksen inflaatiosta ja osaajia ei ole lamautettu ja passivoitu, kuten suomessa tehdään. Suomessa halutaan professorit pikaruokalaan tarjoilemaan ja kuvataiteilijat partoja ajelemaan ja ulkomaalaiset suomessa korkeasti koulutetut heitetään ulos maasta.

Vierailija
172/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut elämästäni yhteensä 12 vuotta ja olen korkeasti koulutettu työtön. Olen tehnyt palkattomia harjoitteluita ja kokeiluja aivan riittävästi.

Yritän kannustaa lastani opiskelemaan sellaisen tutkinnon, jolla voisi työllistyä muualla kuin Suomessa ja jossa opinnot tehtäisiin myös mahdollisimman kansainvälisesti. Korkeakoulutetuilla ei ole tulevaisuutta täällä. 

Vierailija
173/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
174/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin eikä ole sitten mitään sisältöä elämässä. Sama kyllä lekureilla.

Tai että ei osata niitä työpaikkoja ja koulutuksia ihan itse netistä etsiä ja hakea. Pitää mennä sinne paikan päälle, jossa se työkkärin täti sanoo "katsos, tästä osoitteesta löytyy ja voit hakea, laitanko sulle tän osoitteen ylös?" 🤦

Ovat aidosti yllättyneitä ja hämmentyneitä kun heräilen yleensä viimeistään kuudelta, harrastan liikuntaa päivittäin ja olen koko ajan tekemässä jotain.

Olenkin ihmetellyt kun uusi omavirkailijani välttämättä halusi lähettää sähköpostiini linkin työvoimakoulutuksista, vaikka sanoin puhelimessa että osaan etsiä ne netistä. Selitti jotain että ne on nyt jotenkin hankalammin löydettävissä tjsp. Aiemmin se lähetteli myös avoimista työpaikoista paperisia ilmoituksia kotiini, vaikka näen ne itse työmarkkinatorilta ja muualtakin. Ja olen siis ihan fiksu, koulutettu ja työelämää takana, en siis mitenkään yksinkertaisen oloinen. 

Vierailija
175/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin sain vakityön ammattikorkeakoulussa ilmaisen kokeilun kautta. 

Kokeilu kesti muutaman kuukauden. Nyt olen ollut toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa reilu 8v. Palkka vähän yli 5000.

Vierailija
176/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin sain vakityön ammattikorkeakoulussa ilmaisen kokeilun kautta. 

Kokeilu kesti muutaman kuukauden. Nyt olen ollut toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa reilu 8v. Palkka vähän yli 5000.

Poikkeus vahvistaa säännön. 

Vierailija
177/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän alasta mahtaa olla kyse?

Vierailija
178/186 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilijaan puretaan yleensä kaikki katkeruus ja kuona. Monet joutuvat kiusatuiksi ja nöyryytetyksi. Varsinkin näitä uudelleenkouluttautuneita tutkijoita ja taiteilijoita kiusataan ihan siksi, että kateus. 

Vierailija
179/186 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noin käy, olkaa työkokeilussa hankalia, se lopetetaan.

Päiväkodeissa näistä muodostuu aivan valtava riesa jo muuten ylityöllistetty henkilökunta joutuu opastamaan, vahtimaan ja tulkkaamaan näille ns ylimääräisille käsipareille, jotka sotkevat ilmeisesti tahallaan kaiken ja esittävät tyhmää. Heitä ei tosiaankaan kaivata, eivätkä saa edes olla lasten kanssa ilman työntekijän valvontaa. Kuormittavat enemmän kuin ylimääräinen lapsi tai pari ryhmässä. Hyvä etteivät pyyhkimään huuda. Eiköhän kouluissa ole sama kokemus.

Vierailija
180/186 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noin käy, olkaa työkokeilussa hankalia, se lopetetaan.

Päiväkodeissa näistä muodostuu aivan valtava riesa jo muuten ylityöllistetty henkilökunta joutuu opastamaan, vahtimaan ja tulkkaamaan näille ns ylimääräisille käsipareille, jotka sotkevat ilmeisesti tahallaan kaiken ja esittävät tyhmää. Heitä ei tosiaankaan kaivata, eivätkä saa edes olla lasten kanssa ilman työntekijän valvontaa. Kuormittavat enemmän kuin ylimääräinen lapsi tai pari ryhmässä. Hyvä etteivät pyyhkimään huuda. Eiköhän kouluissa ole sama kokemus.

Osaatko sanoa, että miksi näitä työkokeilijoita sinne päiväkoteihin otetaan ensinkään?