Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.
Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.
Kommentit (1291)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänään Hesari päätti sitten julkaista muista tripeistä...mikä lehteä vaivaa????
Varmaan toimittajatkin nauraneet tuolle äipälle, ihan läpällä julkaisseet jutun.
Hesarin tason tuntien, pelkään toimittajienkin olleen tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille pienten lasten kanssa kaikista käytännöllisintä on retkeillä lounaan jälkeen klo 13--> tai jos on korkeat UV:T niin klo 15-->
Lomasta on tarkoitus nauttia ja meille se tarkoittaa hitaita aamuja ja rentoutta.Emme tarvitse leikkikenttiä tai satupolkuja ja lapsikin olisi varmaan kiinnostuneempi kivistä ja kannoista, kuin liukumäestä. Toki aina plussaa, jos lapsille on joku hauska yllätys mutta se ei ole oletus ja voi olla että se kiinnostavin juttu on joku jännä kovakuoriainen tai hassun muotoinen puu.
Sen sijaan minusta on ajattelematonta että kylpylä on lapsilta suljettu parhaaseen kylpyläaikaan. Me haluttaisiin sinne päivällisen jälkeen klo 18 maissa lasten kanssa ja moinen typeryys kyllä vaikuttaisi matkustuspäätökseen.
Toki jos lapsiperheitä nimenomaan ei HALUA Kolille, niin onhan tuo melko tehok
Kyllä, haluamme lomalla äärimmäisen itsekkäästi lomailla paikoissa jotka on meille kivoja ja jossa meillä on tervetullut olo. :) Kolille ilmeisesti ei kannata ensimmäisenä lähteä lasten kanssa ainakaan tämän keskustelun vihan määrän perusteella.
Klo 16 on ihan naurettava aikaraja, voisi ihan suoraan sanoa että lapsiperheet eivät ole tervetulleita. Joku myöhäisilta aikuisten muhinointiin olisi ihan eri asia.
Meillä rauhasta nauttivilla on myös korvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö minkä kokoisesta paikkakunnasta puhutaan?
Usein ne paikalliset lapset leikkii esim koulun tai päiväkodin pihalla, en tiedä, kuinka Kolilla tai Lieksassa toimitaan
Lieksassa taitaa saada perheasunnon ostettuakin alle viiden tonnin. Väitättekö te nyt, että se ei olekaan lapsiperheiden taivas, kuten jaksatte aina kehua maaseudun halpoja hintoja verrattuna näihin Helsingin itsemurha-asuntoihin? Meillä Stadissa on kyllä lapsia.
En ole yhdeksään lieksalaisen vanhemman nähnyt valittavan Hesarissa miten heillä ei ole leikkipaikkoja, vaikka elävät siellä lapsineen ihan ympäri vuoden. Sen sijaan helsinkiläisäiti ei kestänyt muutaman päivän lomaa ilman hänen kriteerinsä täyttävää liukumäkeä. Ehkä siis ihan kenen tahansa ei tosiaan kannata muuttaa maalle.
Minä olen kotoisin maalta ja tottakai vanhemmat laittoi meille omalle pihalle lasten leikkikentän. Valittivat kyllä paljonkin siitä että kunnan tarjonta oli niin laihaa. Samoin naapureilla oli omat liukumäet, kiikut, hiekkalaatikot pihoilla
Minä olen isohkosta kaupungista, ja kyllä meillä oli lapsena omakotitalon pihalla lapsille hiekkalaatikko ja keinut. Omille lapsille olen myös laittanut, ja toki oli leikkimökki ja tramppakin, ja puuhun tekivät itse itselleen kiipeilypaikan. Sekä lapsuuden kodissani että nyt omassa on lähin leikkipuisto parinsadan metrin päässä.
Silti lapset leikkivät mielellään myös omalla pihalla, ja pienten kanssa oli helpompaakin niin, kun voi samalla itsekin touhuta jotain.
Olen pitänyt ihan itsestäänselvyytenä, että tottakai lapsiperheissä on pihalla lapsille leikkipaikkoja. Niin oli lapsuudestani kavereilleni ja niin on nytkin kavereilla, joilla on itsellään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset jo taaperoista asti rakastaneet saunomista. Se on aika paljon muutakin kun vanhusten lihastenhuoltopaikka :D Itsekin muistan lapsuudesta miten ihanaa oli sekä saunominen että porealtaassa lilluminen. Kummalliset käsitykset sinulla lapsista.
Niin siellä Kolin huipulla olevassa hotellissa näyttää olevan erikseen asiakassauna, jossa on illalla naisten ja miesten vuorot eikä ikärajaa. Mutta toki tiedän jo etukäteen sen sanoessani että sehän nyt ei missään nimessä kelpaa kun pitää olla nimenomaan kylpylä ja ennen kaikkea päästä siihen yhteen ainoaan paikkaan siihen nimenomaiseen aikaan mikä on haluttu rajata lapsilta.Kolin huipulla ei ole hotellia.
Mitä toi saivartelu hyödyttää? Ettei ole aivan korkeimmalla kohdalla? Kyllä sinne hotelliin saa jonkun verran ylämäkeen kiivetä, aika paljonkin. Kyllä se melko korkealla on ja sieltäkin jo hienot näköalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli oli pettymys meillekin kuten koko Itä-Suomi. Luonto antaa mahtavat puitteet matkailulle, mutta väestö ei osaa yhtään hyödyntää sitä. Ei ole kunnon ravintoloita, leirintä-alueita, hotelleja, leikkipaikkoja, huvipuistoja. Ei mitään muuta kuin sitä luontoa. Luontoelämys on jees, mutta luuletteko te, että siitä on perheelle monen päivän lomareissun antimiksi? Ei ole. Lomaan kuuluu jokaiselle jotakin, myös sille kaupunkilaislapselle. Muuten ne Perheet eivät lähde sinne lomalle.
Ihanaa! Pysyypä joku paikka rauhallisena luontokohteena kun riehuvat lapseperheet matkaa muualle.
Kerropa mulle, missä on saatavilla tällainen luontokohde, jossa pimeän tullen on muutakin tekemistä kuin maata teltassa?
Sehän se on kun nykylapset on nepsyjä riehujia, jotka puhuukin huutamalla. Eivät osaa olla hetkeäkään paikallaan ja keksiä itse mitään tekemistä. Jos ei ole hoplop aktiviteettia tarjolla, niin ei ole mitään tekemistä.
"riehujia".
Just kuten tuossa yksi edellä kirjoitti, Suomessa pitää olla hipihiljaa, tai luokitellaan riehujaksi. Mulle yksi mummu alkoi julkisella paikalla marmattamaan, kun lapsi leikki pikkuautolla, se välillä kolahti lattiaan (kaksivuotias lapsi, ei nyt niin hanskaa vielä hienomotoriikkaa). Kuulemma tämän marmattajan oma lapsenlapsi osaa olla sentään hiljaa, kirkossakin.
Juu, Suomessa on oltava aivan hiljaa. Lapsista pitäisi opettaa nöyriä, ujoja, tuppisuita. Älä tee itsestäsi numeroa. Mikä sinä luulet olevasi.
Kulttuurieroista: Monessa muussa maassa on muuten ihan tavallista, että tuntemattomien touhuja kommentoidaan ääneen, jos ne eivät itseä miellytä. Suomessahan yleensä vaan hiljaa mulkoillaan.
Esim. Hollanissa ja Saksassa saa todella herkästi ihan ääneen lausuttuja kommentteja, jos toimii jonkun mielestä jotenkin "väärin". Samoin itäisessä Keski-Europpassa tätä tapahtuu paljon. Etenkin vanhemmat ihmiset tai muut mummelit kommentoivat todella herkästi, mutta välillä ihan myös muut aikuiset.
Jos tänne kaivataan Keski-Eurooppalaista meininkiä, niin pitäisi myös hyväksyä, että joku muu voi ääneen "komentaa tai ojentaa" (lapsia tai aikuisia ihan yhtä lailla, kuka nyt milloinkin on jonkun mielestä törppöillyt). Jonkun random-kommentoijan kanssa saa tietysti olla eri mieltä eikä hänen toiveidensa mukaan ole pakko toimia, mutta tätä ääneen kommentointia on jollain tavalla pakko sietää, jos meinaa julkisilla paikoilla liikkua eikä ole täysin huomaamaton / hiljainen / kaikille harmiton. Suomessa ei oikein siedetä, vaan täällä ääneen kommentonti on iso asia, joka kismittää kommentoinnin kohdetta vielä päiviä tai viikkoja myöhemminkin. Kulttuuriero tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänään Hesari päätti sitten julkaista muista tripeistä...mikä lehteä vaivaa????
Varmaan toimittajatkin nauraneet tuolle äipälle, ihan läpällä julkaisseet jutun.
Hesarin tason tuntien, pelkään toimittajienkin olleen tosissaan.
:D
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurieroista: Monessa muussa maassa on muuten ihan tavallista, että tuntemattomien touhuja kommentoidaan ääneen, jos ne eivät itseä miellytä. Suomessahan yleensä vaan hiljaa mulkoillaan.
Esim. Hollanissa ja Saksassa saa todella herkästi ihan ääneen lausuttuja kommentteja, jos toimii jonkun mielestä jotenkin "väärin". Samoin itäisessä Keski-Europpassa tätä tapahtuu paljon. Etenkin vanhemmat ihmiset tai muut mummelit kommentoivat todella herkästi, mutta välillä ihan myös muut aikuiset.
Jos tänne kaivataan Keski-Eurooppalaista meininkiä, niin pitäisi myös hyväksyä, että joku muu voi ääneen "komentaa tai ojentaa" (lapsia tai aikuisia ihan yhtä lailla, kuka nyt milloinkin on jonkun mielestä törppöillyt). Jonkun random-kommentoijan kanssa saa tietysti olla eri mieltä eikä hänen toiveidensa mukaan ole pakko toimia, mutta tätä ääneen kommentointia on jollain tavalla pakko sietää, jos meinaa julkisilla paikoilla liikkua
Jännä että minä en ole ikinä kohdannut tuollaista kommentointia, vaikka olen aika paljon liikkunut Hollannissa, Saksassa ja jonkun verran itä-Euroopassakin. Jos sinuun kohdistetaan tällaisia huomioita jatkuvasti niin ehkä olisi syytä myös miettiä hiukan omaa toimintaansa eikä vaan sietää sitä huomauttelua?
Kun tulin ulkomailta Suomeen, vieläpä kuuluisasta Keski-Euroopasta, ensimmäisenä pisti silmään rauhalliset ja nätisti käyttäytyvät lapset, sekä vanhemmat jotka olivat kontaktissa lapseensa sen sijaan että tuijoittaisivat luuria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli - luontopuisto, kansallispuisto ei temu-tonttuhupikylä.
Koli juoppo-tonttujen ryypäys ja rellestyspaikka S-ryhmän ruotsinlaivahotellissa. Kyllä siitä älämölö tulisi jos anniskelu lopetettaisiin mutta keinupaikka lapsille on liikaa :D
Meinasit että ryypiskelypaikka yhdistettynä keinuihin olisi hieno konsepti?
Mutta vakavammin, itselle tuli mieleen se, että anniskeluhan tuottaa firmalle RAHAA ja kun tulee tuloja niin voidaan pitää paikka auki ja työllistää ihmsiä. Keinujen tuottama tulovirta ei ehkä ole niin suora. Kylpylässä toki lapsetkin maksavat lipustaan (perhelippu kylpylään 82 euroa), mutta onko sitten niin että täyden hinnan maksavia aikuisia olisi sitten enemmän. Aikuiset oletettavasti käyttävät lisäksi myös rahaa juomiin
Suurin osa lapsiperheistä on aamuvirkkuja ja laittavat ajoissa nukkumaan. Koska elävät päiväkotirytmissä myös lomalla. Samoin suurin osa retkistä tapahtuu aamupäivän aikana. Todennäköisesti ehtivät liikkua ulkona neljä tuntia ja ehtivät myös kylpyläänkin ajoissa.
Sitten on tietty ryhmä joiden lapset laittavat nukkumaan miten sattuu ja milloin sattuu. Yleensä vanhemmillakaan ei ole selvää päivärytmiä. Melko usein he ovat niitä joiden lapset juoksevat edes takaisin hotellin käytävällä samalla hu
En kyllä tunne hirveästi lapsiperheitä jotka eläisivät päiväkotirytmissä lomalla? Miksi he niin tekisivät? Meillä on lapsille säännöllinen rytmi ja lomalla he saavat nukkua pitkään ja nukkumaan mennään klo 22. Lapset ovat aamuntorkkuja, kuten monet muutkin lapset ja minäkin, olisikin hankalaa jos perheellä olisi keskenään kovin erilainen luonnollinen rytmi.
Suurin osa retkistä tapahtuu meillä lounaan jälkeen koska se on ylivoimaisesti käytännöllisin aika ja näin toimii tuntemani muutkin retkeilyintoiset lapsiperheet.
Veikkaan myös että kukaan ei ole niin aamuvirkku että alkaisi laittamaan lapsia nukkumaan klo 16.
"Jännä että minä en ole ikinä kohdannut tuollaista kommentointia, vaikka olen aika paljon liikkunut Hollannissa, Saksassa ja jonkun verran itä-Euroopassakin. Jos sinuun kohdistetaan tällaisia huomioita jatkuvasti niin ehkä olisi syytä myös miettiä hiukan omaa toimintaansa eikä vaan sietää sitä huomauttelua?"
Mistä päättelet, että juuri minun toiminnastani on huomauteltu? :D Kyllähän huomauttelua voi havainnoida, vaikkei itse olisikaan huomauttelun kohde.
Mä olen se, joka mielellään olisi vaeltanut Kolilla kahden teinin ja yhden alakouluikäisen kanssa. Naurattaa tämä olettamus, että eläisimme päiväkotirytmissä, koska meillä on lapsia.
Me nukumme lomalla mielellämme pitempään kuin arkisin, ja kun me liikkeelle lähdemme, olemme mielellämme liikkeellä koko päivän. Olisi mahtavaa, jos tietäisi että illalla pääsee kylpylään, mutta tosiaan se päälle 400 euroa yöltä plus vielä liput klo 16 meiltä sulkeutuvaan kylpylään menee ainakin meillä yli budjetin. No ei voi mitään.
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli oli pettymys meillekin kuten koko Itä-Suomi. Luonto antaa mahtavat puitteet matkailulle, mutta väestö ei osaa yhtään hyödyntää sitä. Ei ole kunnon ravintoloita, leirintä-alueita, hotelleja, leikkipaikkoja, huvipuistoja. Ei mitään muuta kuin sitä luontoa. Luontoelämys on jees, mutta luuletteko te, että siitä on perheelle monen päivän lomareissun antimiksi? Ei ole. Lomaan kuuluu jokaiselle jotakin, myös sille kaupunkilaislapselle. Muuten ne Perheet eivät lähde sinne lomalle.
Ihanaa! Pysyypä joku paikka rauhallisena luontokohteena kun riehuvat lapseperheet matkaa muualle.
Kerropa mulle, missä on saatavilla tällainen luontokohde, jossa pimeä
Nykyään lapsista ei todellakaan kasvateta tuppisuita. Useamman kerran Helsingin lähellä luontokohteessa olen todistanut, miten lapset RÄÄKYVÄT täyttä kurkkua ja pitkiä aikoja. Äiti vieressä ei sano mitään. Sellaista luonnonrauhaa meille muille luonnossaliikkujille tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se, joka mielellään olisi vaeltanut Kolilla kahden teinin ja yhden alakouluikäisen kanssa. Naurattaa tämä olettamus, että eläisimme päiväkotirytmissä, koska meillä on lapsia.
Me nukumme lomalla mielellämme pitempään kuin arkisin, ja kun me liikkeelle lähdemme, olemme mielellämme liikkeellä koko päivän. Olisi mahtavaa, jos tietäisi että illalla pääsee kylpylään, mutta tosiaan se päälle 400 euroa yöltä plus vielä liput klo 16 meiltä sulkeutuvaan kylpylään menee ainakin meillä yli budjetin. No ei voi mitään.
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.
Siellä oli se sauna kyllä ihan kaikille, ilman ikärajoja. Alkuperäisellä kirjoittajalla oli 4-vuotias lapsi, siksi keskustelu pyörii päiväkoti-ikäisissä. Mutta ehkä se oma mökki olisi teille kätevämpi vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Teille on annettu aika monta vaihtoehtoa. Voitte sopeuttaa oman rytminne siihen, että ehditte tekemää kaiken haluamanne niiden paikkojen aukioloaikojen puitteissa, joihin haluatte mennä. Voitte valita mitä näistä asioista haluatte tehdä, jos kerran kaikkea ei ehdi tekemään samana päivänä. Voitte varata jostain kauempaa teille sopivamman kylpylän, ja ajaa sieltä autolla katsomaan sitä kansallismaisemaa. Voitte varata hotellin sijaan mökin, tuolla 400 eurolla per yö luulisi hyvinkin saavan jopa paljunkin. Jos mikään näistä ei kelpaa, niin sitten tosiaan kannattaa miettiä paremmin teidän budjetillenne sopivaa kohdetta. Selvästi tahtomanne asiat, budjettinne ja todellisuus eivät vaan nyt kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.Teille on annettu aika monta vaihtoehtoa. Voitte sopeuttaa oman rytminne siihen, että ehditte tekemää kaiken haluamanne niiden paikkojen aukioloaikojen p
Tämä. Koko kylpylän voi varata omaan käyttöön jos lompakko kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli - luontopuisto, kansallispuisto ei temu-tonttuhupikylä.
Koli juoppo-tonttujen ryypäys ja rellestyspaikka S-ryhmän ruotsinlaivahotellissa. Kyllä siitä älämölö tulisi jos anniskelu lopetettaisiin mutta keinupaikka lapsille on liikaa :D
Veikkaan myös että kukaan ei ole niin aamuvirkku että alkaisi laittamaan lapsia nukkumaan klo 16.
Aika monessa perheessä pyritään syömään n. klo 17-18. Kylpylästä ulos klo 16 --> pukeutumaan --> syömään --> iltatouhut --> nukkumaan
Vierailija kirjoitti:
Lol. Sut ja sun teinit tuntien. Sä et pääse edes hotellihuoneesta ulos ennen puolta päivää tai edes kilometrin kävelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tänne kaivataan Keski-Eurooppalaista meininkiä, niin pitäisi myös hyväksyä, että joku muu voi ääneen "komentaa tai ojentaa" (lapsia tai aikuisia ihan yhtä lailla, kuka nyt milloinkin on jonkun mielestä törppöillyt). Jonkun random-kommentoijan kanssa saa tietysti olla eri mieltä eikä hänen toiveidensa mukaan ole pakko toimia, mutta tätä ääneen kommentointia on jollain tavalla pakk
No minä olen työskennellyt saksalaisten yritysten kanssa ja viettänyt siellä paljon aikaa, joten Saksan osalta voin kompata lainaamaasi kirjoittajaa. Sisarukseni perhe lisäksi asuu Sveitsissä ja lapsensa ovat usein Suomessa lomillaan. Kertovat ihan samaa asiaa, että Sveitsissä kaikki on kielletty, joka paikka on täynnä kieltotauluja ja aina joku valittaa jostain. Vanhempansa ovat tämän näkemyksen vahvistaneet ja vastaa myös omia kokemuksiani kun olen siellä vieraillut. Itse voi olla täysin näkymätön ja hajuton, ja silti tuon todeta -ihan kieltotaulujen määrästä.
Aloituksessa nimenomaan kaupunkilainen vaati sinne Kolille niitä leikkipaikkoja ja reittejä lapsille. Ei ne maalaiset niitä vaadi.
Tässä keskustelussa niinkään kaupunkilaiset ja matkailijat vaativat Kolille parempia ravintoloita, palveluja ja lisää infraa. Hoetaan miksi ei itäsuomalaiset ymmärrä mistä se raha tulee?
Ne betonikuutiossa asuvat on kaikkein innokkaimpia suojelemaan luontoa. Nimenomaan siellä, missä he itse eivät asu tai ole. Se suojelu ei vaikuta heihin, kuten se vaikuttaa paikallisiin ja maanomistajiin.
Koli on luonnonpuisto, siellä suojelu on paikallaan. Laskettelukeskukselle ei enää mitään voi, mutta onneksi nyt kiinnitetään huomiota siihen, miten mikin mihinkin näkyy.
Matkailijoille tämäkään ei kelpaa. Ei sinullekaan, valitat vain.