Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.
Voe herra isä. Ei ollut Kolilla tarjota muuta kuin luontoa.
Kommentit (1286)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se, joka mielellään olisi vaeltanut Kolilla kahden teinin ja yhden alakouluikäisen kanssa. Naurattaa tämä olettamus, että eläisimme päiväkotirytmissä, koska meillä on lapsia.
Me nukumme lomalla mielellämme pitempään kuin arkisin, ja kun me liikkeelle lähdemme, olemme mielellämme liikkeellä koko päivän. Olisi mahtavaa, jos tietäisi että illalla pääsee kylpylään, mutta tosiaan se päälle 400 euroa yöltä plus vielä liput klo 16 meiltä sulkeutuvaan kylpylään menee ainakin meillä yli budjetin. No ei voi mitään.
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.
Kuulostaa siltä että haluaisit teidän perheelle kustomoidun elämyksen kansallismaisemassa alle tonnilla? Eli maisemakatselu ja kylpylä pitää olla teidän reippailun jälkeen ja mikään muu ei käy. Mökki taitaa tosiaan olla tuohon se paras vaihtoehto vaikka arvaan että sekään ei tule käymään, syystä jota emme vielä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli - luontopuisto, kansallispuisto ei temu-tonttuhupikylä.
Koli juoppo-tonttujen ryypäys ja rellestyspaikka S-ryhmän ruotsinlaivahotellissa. Kyllä siitä älämölö tulisi jos anniskelu lopetettaisiin mutta keinupaikka lapsille on liikaa :D
Veikkaan myös että kukaan ei ole niin aamuvirkku että alkaisi laittamaan lapsia nukkumaan klo 16.
Aika monessa perheessä pyritään syömään n. klo 17-18. Kylpylästä ulos klo 16 --> pukeutumaan --> syömään --> iltatouhut --> nukkumaan
Joo en minäkään tajua miten nämä rytmittäisi sitten päivänsä jotka herää vissiin klo 11 ja menee sitten ulkoilemaan. Lounas klo 15, kylpylä klo 17 ja päivällinen päiväkoti-ikäisten lasten kanssa klo 21? Aika paljon poikkeaa arkisesta aikataulusta, omalla lapsella olisi ollut kyllä vaikeuksia päästä sitten arkirytmiin. Veikkaan että yhdistyy tässä nyt vanhempien aikatauluista vapaa elämä ja niukka lomabudjetti tähän kylpylän aukioloaika-haasteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se, joka mielellään olisi vaeltanut Kolilla kahden teinin ja yhden alakouluikäisen kanssa. Naurattaa tämä olettamus, että eläisimme päiväkotirytmissä, koska meillä on lapsia.
Me nukumme lomalla mielellämme pitempään kuin arkisin, ja kun me liikkeelle lähdemme, olemme mielellämme liikkeellä koko päivän. Olisi mahtavaa, jos tietäisi että illalla pääsee kylpylään, mutta tosiaan se päälle 400 euroa yöltä plus vielä liput klo 16 meiltä sulkeutuvaan kylpylään menee ainakin meillä yli budjetin. No ei voi mitään.
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.Kuulostaa siltä että haluaisit teidän perheelle kustomoidun elämyksen kansallismaisemassa alle tonnilla? Eli maisemakatselu ja kylpylä pitää olla tei
Vanhemmat haluaa ottaa brenkkua kylpylässä joten kuka ajaa mökille?
Minä symppaan tuota ongelmaa, ihan oikeasti symppaan :D Mutta silloin kun lomailin pikkulasten kanssa niin tuo oli sitä osastoa josta joutui luopumaan. Se on sitten suunnattu niille ilman lapsia lomaileville aikuisille, joille kylpylä on illat varattu.
Minä symppaan tuota ongelmaa, ihan oikeasti symppaan :D Mutta silloin kun lomailin pikkulasten kanssa niin tuo oli sitä osastoa josta joutui luopumaan. Se on sitten suunnattu niille ilman lapsia lomaileville aikuisille, joille kylpylä on illat varattu.
Eiköhän Kolillakin joku taksi ole jos ongelman ydin onkin nyt se, että miten vanhemmat pystyy ryyppäämään. Toki se sitten taas sotii vähän sitä periaatetta vastaan, että pitäisi saada luksusluokan itselle räätälöity loma, mutta se ei saa maksaa mitään.
Miksi niin moni on vänkyttänyt, että Kolilla ei riitä kävijöitä ilman erityisesti joillekin lapsiperheille suunnattuja palveluita? Miksi joka palvelun pitäisi olla suunnattu kaikille. Alkuperäisen hesarin jutun kommenteissa joku henkilö toi ansiokkaasti esiin sen, että muumimaassa ei ole mitään keski-ikäiselle miehelle: ei edes yhtä kaljaterassia!
Miksi Kolille muuten pitäisi saada lisää kävijöitä? Sehän on tupaten täynnä jo nyt. Alue on melko pieni. Ulkomaalaisia turistejakin riittää: viime kesänä paikallisessa Salessa jokatoinen asiakas käytti retkeilyyn sopivia polvihousuja ja puhui jotain kieltä jota en ymmärrä. Lieksan murretta se ei käsittääkseni ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.Kuulostaa siltä että haluaisit teidän perheelle kustomoidun elämyksen kansallismaisemassa alle tonni
Veikkaan että ihan perheen kesken siellä mökillä ollaan ja brenkkua juodaan. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.
Tässä teille. https://koli24.fi/p/74/kolin-kaskilinna/
Halvempi kuin sen 400 euroa yöltä, mutta silti saatte oman kylpylän johon voitte mennä ihan mihin aikaan vaan. Voitte ottaa vielä vaikka naapuriperheenkin mukaan ja möykätä koko porukalla ihan miten paljon haluatte. Ole hyvä. Vaikka jäänkin mielenkiinnolla odottamaan miksi sekään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurieroista: Monessa muussa maassa on muuten ihan tavallista, että tuntemattomien touhuja kommentoidaan ääneen, jos ne eivät itseä miellytä. Suomessahan yleensä vaan hiljaa mulkoillaan.
Esim. Hollanissa ja Saksassa saa todella herkästi ihan ääneen lausuttuja kommentteja, jos toimii jonkun mielestä jotenkin "väärin". Samoin itäisessä Keski-Europpassa tätä tapahtuu paljon. Etenkin vanhemmat ihmiset tai muut mummelit kommentoivat todella herkästi, mutta välillä ihan myös muut aikuiset.
Jos tänne kaivataan Keski-Eurooppalaista meininkiä, niin pitäisi myös hyväksyä, että joku muu voi ääneen "komentaa tai ojentaa" (lapsia tai aikuisia ihan yhtä lailla, kuka nyt milloinkin on jonkun mielestä törppöillyt). Jonkun random-kommentoijan kanssa saa tietysti olla eri mieltä eikä hänen toiveidensa mukaan ole pakko toimia, mutta tätä ääneen kommentointia on jollain tavalla pakk
Jännä että minä en ole ikinä kohdannut tuollaista kommentointia, vaikka olen aika paljon liikkunut Hollannissa, Saksassa ja jonkun verran itä-Euroopassakin. Jos sinuun kohdistetaan tällaisia huomioita jatkuvasti niin ehkä olisi syytä myös miettiä hiukan omaa toimintaansa eikä vaan sietää sitä huomauttelua?
Olen eri, mutta yhdyn tuohon edelliseen näkemykseen, että erityisesti lasten touhuja kommentoidaan muualla paljon enemmän. Usein kommentointi on ystävällistä ja huomioivaa. Naapuripöydän pappa saattaa kommentoida lämpimästi, kun näkee miten hyvin lapselle ruoka maistuu. Kauppias antaa tikkarin, eikä ole mikään namusetä.
Toisenlaistakin kommentointia on, jossa puututaan asioihin. Lapset ovat ikäänkuin kaikkien aikuisten vastuulla, vaikka eivät olekaan oikeasti ihan niin.
Ja tällaista saattaa havaita ihan vain sivusta seuraten. Ei tarvitse välttämättä olla omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.Lol. Sut ja sun teinit tuntien. Sä et pääse edes hotellihuoneesta ulos ennen puolta päivää tai edes kilometrin kävelylle.
Ai meidät tuntien? Pakko tuottaa pettymys: osoitit juuri, ettet tunne meitä etkä muuten myöskään pääse koskaan tutustumaan meihin. Arvuuttelua kyllä saat jatkaa aivan vapaasti.
Eräänlainen nykypäivän kuva sekin, että ihminen kuvittelee tuntevansa tuntemattomat. Se taas kertoo lohduttomasta yksinäisyydestä.
Eihän Kolilla kuulukaan olla muuta kuin luontoa. Sitä sinne mennään katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.Kuulostaa siltä että haluaisit teidän perheelle kustomoidun elämyksen kansallismaisemassa alle tonnilla? Eli maisemakatselu ja kylpylä pitää olla tei
Jos 18-vuotiaat käyvät patikoimassa ja juovat sen jälkeen aivan vapaasti itsensä huonoiksi kylpylässä, onko se kustomoitu elämys? Vai onko nyt vaan niin, että humalahakuinen aikuinen on se normi, ja muiden pitää maksaa enemmän jos haluavat samat palvelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli juoppo-tonttujen ryypäys ja rellestyspaikka S-ryhmän ruotsinlaivahotellissa. Kyllä siitä älämölö tulisi jos anniskelu lopetettaisiin mutta keinupaikka lapsille on liikaa :D
Veikkaan myös että kukaan ei ole niin aamuvirkku että alkaisi laittamaan lapsia nukkumaan klo 16.
Aika monessa perheessä pyritään syömään n. klo 17-18. Kylpylästä ulos klo 16 --> pukeutumaan --> syömään --> iltatouhut --> nukkumaan
Joo en minäkään t
Niukka lomabudjetti? Tuo paikka kuulostaa lähtökohtaisesti olevan kalliimpi kuin sokoshotellit keskimäärin. Mutta ilmeisesti tuntuu olevan väärin odottaa siltä yhtään mitään, mitä muissa hotelleissa on. Kun se herkkä kansallismaisema.
Jos 18-vuotiaat käyvät patikoimassa ja juovat sen jälkeen aivan vapaasti itsensä huonoiksi kylpylässä, onko se kustomoitu elämys? Vai onko nyt vaan niin, että humalahakuinen aikuinen on se normi, ja muiden pitää maksaa enemmän jos haluavat samat palvelut?
Jos humalahakuinen lapsi haluaa juoda itsensä huonoksi kylpylässä, niin se on laitonta. Laittomista asioista aika usein tosiaan joutuu maksamaan vähän ylimääräistä koska lain rikkomisesta voi tulla seurauksia.
Voi miten ihanaa. 1084 kertoo symppaavansa ongelmaani, eli että joudun matkailemaan pikkulasten kanssa ja että mieleni tekisi kylpylään ottamaan brenkkua.
Mitäpä siitä, että lapsemme ovat teini-ikäisiä, eivätkä perheemme aikuiset käytä käytännössä lainkaan alkoholia. Hienoa, että ymmärrystä ja sympatiaa löytyy tätä meidänkin tilannetta kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt toistakymmentä vuotta noin kerran vuodessa viikonloppua viettämässä, enkä ole koskaan nähnyt rälläämistä. Viimeksi syyskuun alussa ylähotellin ravintola oli lauantai-iltana kymmenen jälkeen kuin huopatossutehdas. Toinen s-hotell, se niin sanottu Kylähotelli, on varmaan vieläkin hiljaisempi, kun on enemmän perhehotelli ja se paljonpuhuttu kylpylä on siis vanhalla ylähotellilla. Kerran oli kylpylässä ryhmä kovin äänekkäistä naisia, jotka oli luotettavan lähteen mukaan aloittaneet kupittelun heti Savon puolelta lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ihanaa. 1084 kertoo symppaavansa ongelmaani, eli että joudun matkailemaan pikkulasten kanssa ja että mieleni tekisi kylpylään ottamaan brenkkua.
Mitäpä siitä, että lapsemme ovat teini-ikäisiä, eivätkä perheemme aikuiset käytä käytännössä lainkaan alkoholia. Hienoa, että ymmärrystä ja sympatiaa löytyy tätä meidänkin tilannetta kohtaan!
Ok, eli jos ei alkoholi niin mikä sitten on syy siihen että mökki ei käy? Mitään muutakaan selitystä kun ei vielä ole löytynyt. -eri
Vierailija kirjoitti:
Jos humalahakuinen lapsi haluaa juoda itsensä huonoksi kylpylässä, niin se on laitonta. Laittomista asioista aika usein tosiaan joutuu maksamaan vähän ylimääräistä koska lain rikkomisesta voi tulla seurauksia.
Ihan oikeasti sinä et pysty käsittämään, että joku haluaisi olla Kolilla selvin päin?
Joku lähtee kansallispuistoon ja pettyy kun siellä ei ole penskalle hilavitkuttimia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, emme halua Kolille pelaamaan lautapelejä tai minigolfaamaan tai taputtelemaan lampaita. Ettekö ole kuullleet, että siellä on kansallismaisema? Sitä me haluaisimme katsella.Tässä teille. https://koli24.fi/p/74/kolin-kaskilinna/
Halvempi kuin sen 400 euroa yöltä, mutta silti saatte oman kylpylän johon voitte men
Luulen, että olet nyt ottanut vähän liian henkilökohtaisesti meidän perheen lomanvieton. Jos olet Kolin matkailun parissa töissä, kehotan sinua siivoamaan suusi. Tuolla asenteella ei houkutella ketään. Jos pyörit täällä ihan muuten vain, kehotan hengittämään syvään ja miettimään, että onko sillä nyt lopulta väliä, missä joku tuntematon lomallaan on.
"En kyllä tunne hirveästi lapsiperheitä jotka eläisivät päiväkotirytmissä lomalla? Miksi he niin tekisivät? Meillä on lapsille säännöllinen rytmi ja lomalla he saavat nukkua pitkään ja nukkumaan mennään klo 22. "
Minä taas en tunne ketään kenen päiväkoti-ikäiset lapset eivät olisi lomallakin kampeamassa ylös ennen klo 8 aamulla. Meillä tyypillinen mökki- tai retkipäivä ystävien kanssa meni aina niin että aamiainen rauhassa 8-9 aikaan, sitten ulos, lounas syötiin nuotiolla tai laskettelurinteessä, jonka jälkeen sitten joku kylpylä esimerkiksi olisi oikein passeli. Päivällinen klo 17-18 ja sitten rauhoittuminen iltatoimiin, pelejä, lukemista, ruutua. Arkena em aikataulua tunnin pari aikaisemmaksi. Näillä mentiin aina johonkin neljänteen luokkaan saakka.
Enemmistö taitaa nyt tässä päättää, sorry. Lisäksi hotelli halunnee porrastaa myös illallisporukkaa -jos kylpylä olisi aikuisten vasta alkaen klo 18, tulisi kaikki illalliselle samaan aikaan klo 21.