Hesarin lukijapalstalla: Koli oli lapsiperheellemme pettymys.
Kommentit (1044)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta pitkän vaelluspäivän päätteeksi olisi ihanaa saada hyvää ruokaa ja päästä porealtaan hierottavaksi, ja olen aivan varma, että samalta tuntuu meidän alakouluikäisestäkin.
Niin, minusta taas olisi pitkän vaelluspäivän päätteeksi ihanaa päästä rentoutumaan porealtaaseen ilman että sinun tai kenenkään muunkaan alakouluikäinen häiritsee sitä rauhaa. Ilmeisesti siis emme kaikki voi saada mitä haluamme. Silloin täytynee mennä niiden sääntöjen mukaan mitä hotelli on fasiliteeteilleen asettanut.
Me ratkaisemme tämän asian yksinkertaisesti niin, että menemme jonnekin muualle. Hyvää lomaa teille.
No meikäon vaeltanut Kolilla ja Kolvanan Uurossa menin jopa uimaan siihen kohtuusyvään pikkulampeen . Se oli minulle elämys! Kaksi kertaa olen käynyt Kolilla ja Uurossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyslomareissua siis mietimme. Ehkä olemme pakko-käydä-turisteja, mutta emme ajatelleet uida järvessä lokakuussa samaan aikaan kun toiset loikovat kylpylän lämpimässä porealtaassa.
Syyslomaviikolla ikäraja on voimassa vasta klo 19 alkaen. Toki silti voit vapaasti uhriutua joko siitä tai valitsemastasi muusta asiasta.Kävin katsomassa. Meidän syyslomaviikollamme K18-ikäraja tulee voimaan klo 16. Helsingin syyslomaviikolla tosiaan se tulee vasta klo 19, ja tämän myönnytyksen vuoksi Sokos-hotelli kutsuu koko viikkoa naperoviiikoksi. Voi yrjö. Eli kyllä he nyt ilmeisesti pitävät itseään lapsimyönteisenä paikkana.
Ahaa, eli nyt sekin on huono asia että lapset pääsee myöhempään sinne kylpylään. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
No meikäon vaeltanut Kolilla ja Kolvanan Uurossa menin jopa uimaan siihen kohtuusyvään pikkulampeen . Se oli minulle elämys! Kaksi kertaa olen käynyt Kolilla ja Uurossa.
Tuohan on aivan parhautta. Etenkin jos yöpyy luonnossa. Mutta toinen juttu on sitten, jos perheellinen maksaa yhdestä omasta ja perheen hotelliyöstä alkaen noin 450 euroa. Silloin tuntuu jo vähän kohtuuttomalta, jos kylpylä sulkeutuu klo 16.
Koli voi olla perheelle aika pettymys. Kolera ei ole kiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta pitkän vaelluspäivän päätteeksi olisi ihanaa saada hyvää ruokaa ja päästä porealtaan hierottavaksi, ja olen aivan varma, että samalta tuntuu meidän alakouluikäisestäkin.
Niin, minusta taas olisi pitkän vaelluspäivän päätteeksi ihanaa päästä rentoutumaan porealtaaseen ilman että sinun tai kenenkään muunkaan alakouluikäinen häiritsee sitä rauhaa. Ilmeisesti siis emme kaikki voi saada mitä haluamme. Silloin täytynee mennä niiden sääntöjen mukaan mitä hotelli on fasiliteeteilleen asettanut.Me ratkaisemme tämän asian yksinkertaisesti niin, että menemme jonnekin muualle. Hyvää lomaa teille.
Niin katsos kun näin normaali ihminen toimii. Hän tutustuu etukäteen paikkaan johon aikoo lomallaan matkustaa ja miettii tarjoaako se sellaisia palveluita joita itse kaipaa. Jos toteaa että sieltä puuttuu jotain olennaista, niin silloin tosiaan kannattaa valita sellainen muu kohde jossa ajattelee viihtyvänsä paremmin. Se on paljon toimivampi ratkaisu kuin se että kirjoittaa siitä matkakohteesta rienaavia kirjoituksia valtakunnalliseen sanomalehteen ja haukkuu sen kohteen lyttyyn, ihan vaan sen takia että itse ei ole viitsinyt ottaa asioista etukäteen yhtään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minusta taas olisi pitkän vaelluspäivän päätteeksi ihanaa päästä rentoutumaan porealtaaseen ilman että sinun tai kenenkään muunkaan alakouluikäinen häiritsee sitä rauhaa. Ilmeisesti siis emme kaikki voi saada mitä haluamme. Silloin täytynee mennä niiden sääntöjen mukaan mitä hotelli on fasiliteeteilleen asettanut.Me ratkaisemme tämän asian yksinkertaisesti niin, että menemme jonnekin muualle. Hyvää lomaa teille.
Niin katsos kun näin normaali ihminen toimii. Hän tutustuu etukäteen paikkaan johon aikoo lomallaan matkustaa ja miettii tarjoaako se sellaisia palveluita joita itse kaip
Minun mielestäni kirjoituksessa oli pointti, vaikka itselläni ei enää pieniä lapsia olekaan. Ja samalla se vahvisti oman näkemykseni, että tuon paikan hinta-laatusuhde ei ole kohdillaan ainakaan teiniperheen näkökulmasta.
Jos vanhemmat tylsistyvät luontokohteissa, lapset ottavat siitä esimerkkiä - ja päinvastoin. Retkeileminen on yhteistä kivaa tai ankeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää näin helsinkiläisenä, tällainen kirjoittelu pahentaa mielikuvaa luonnosta vieraantuneista helsinkiläisistä.
Kolin ympäristössä on valitettavan paljon talousmetsää ja vesi on epäilyttävän väristä. Oli minullekin pettymys. Paljon upeampia järvimaisemia löytyy etelämänä Saimaalla, vaikka toki sielläkin on avohakkuualueita paljon. Nykyään suuntaan mielummin merelle saaristoon, joka ei ole koskaan ollut pettymys.
Meinaatko, että yksityinen metsänomistaja ei saa tehdä puukauppaa ja hoitaa metsäänsä, vaan pitää elää niin kuin kaupunkilaisserkkunsa sosiaalituilla? Kyllä sinä mekkaloisit pahasti siitäkin vaihtoehdosta kaikkia mielipidepalstoja myöten.
Meinaan. Luonnon tuhoaminen ei ole mikään ehdoton oikeus vaan seuraukset kantaa koko yhteiskunta paskottuine vesineen ja sillä, että luonto menettää tyystin retkeilyarvon ja täten turismin. Ei tarvitse olla kaupunkilainen vastustaakseen avohakkuita. Just tuollainen olettaminen kaupunkilaisuudesta antaa metsänomistajista niin yksinkertaisen kuvan. Jos tässä yhteiskunnassa joku elää verotukein varassa, se on nimenomaan syrjäseudun elätti.
Minun mielestäni kirjoituksessa oli pointti, vaikka itselläni ei enää pieniä lapsia olekaan. Ja samalla se vahvisti oman näkemykseni, että tuon paikan hinta-laatusuhde ei ole kohdillaan ainakaan teiniperheen näkökulmasta.
--
Eikö siellä toisessa hotellissa ollut minigolfis ja kaikenlaista välinevuokrausta? Kai nyt maailmaan jotain muutakin puuhaa mahtuu kuin yksi spa.
Vierailija kirjoitti:
Kolihan on tarkoitettu luontomatkailijoille ja patikoijille. Ei kai sinne kukaan järkevä 4- vuotiaan kanssa lähde?
Henk.koht. täytyy kyllä sanoa, ettei Koli minuunkaan mitään valtavaa vaikutusta tehnyt. Kaunis maisema, mutta kuinka kauan sitä nyt sitten jaksaa ihastella - vartin? Kylpylä on pieni ja aikuisille tarkoitettu, ihan hyvä fiilistelypaikka esim. pariskunnille. Ruoka molemmissa hotelleissa hyvä. Kolin kylä on pieni, Sale ja muutama talonrötiskö, pihat heinittyneet. Ei siellä juuri tekemistä ole, jos kiinnostaa yhtään muu kuin patikointi.
Kuka on päättänyt, että mennään tämäkin vuosikymmen, kuten Sirkka -mummon nuoruudessa? Onko tehty kansan äänestys? KUkan siitä päättää, eduskunta? Miksi Kolia ei voisi kehittää lastenkin ehdoilla? Valtiohan sen omistaa eikä kolin kyläläiset.
Oletko edes käynyt Kolilla, ainoallakaan reitillä? Me mentiin se lyhyin reitti, oli alakouluikäiset lapset mukana. Sillä reitillä oli ihan yhtä paljon kiipeiltävää kuin jossain leikkipuistossa. Monenlaista polkua, notkelmaa, kiviä, juurakoita, jännittävä jyrkänne (jossa nyt ei tietenkään kiipeillä) mutta ihan vaan polkua menemällä oli koko ajan keskittymistä ja tasapainoa vaativaa kävelyä. Ja nämä tykkäsi maisemasta. Villit, alakouluikäiset pojat pysähtyi, sen maiseman ääreen.
Käsittämätöntä lasten aliarviointia etteivät he voi millään viihtyä, jos ei ole nimenomaan lapsikohdennettua toimintaa. Tai että eläkeläiskohde, koska kansallismaisema, tai mitä lie kriteerejä. Kyllä niitä voi ihailla lapsikin. ...Jos on koskaan ohjattu huomaamaan kauneutta ympärillään.
Mä en ymmärrä mihin suuntaan sun mielestä Kolia pitäisi kehittää. Kai olet siellä käynyt, jos osaat vaatia kehittämistä. Miten pitäisi kehittää? Kävelemään kykenevät lapset saa tuosta reitistä kyllä paljonkin irti. Liikuntarajoitteisille se ei kyllä ole, sellaistako kehittämistä ajattelit?
Vierailija kirjoitti:
--
Eikö siellä toisessa hotellissa ollut minigolfis ja kaikenlaista välinevuokrausta? Kai nyt maailmaan jotain muutakin puuhaa mahtuu kuin yksi spa.
Päivän retkeilyn jälkeen se lapsiperhekin rentoutuisi mielellään joskus kylpylässä, kyllähän tuo on ihan naurettavaa. Kello 16.
Vierailija kirjoitti:
--
Siellä Kolilla muuten on vuokrattavia mökkejäkin, jopa sellaisia johon saa ihan ikioman porealtaan tai paljun, siinä saa sitten vapaasti puljata ihan mihin aikaan itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin katsos kun näin normaali ihminen toimii. Hän tutustuu etukäteen paikkaan johon aikoo lomallaan matkustaa ja miettii tarjoaako se sellaisia palveluita joita itse kaip
Oletko joku Kolin työntekijä? Fiksumpi olisit kun ottaisit kirjoituksesta oppia, vaikka olikin sävyltään naurettava. Sisällössä oli hyvääkin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Päivän retkeilyn jälkeen se lapsiperhekin rentoutuisi mielellään joskus kylpylässä, kyllähän tuo on ihan naurettavaa. Kello 16.
Mitäpä jos sitten se lapsiperhe varaisi hotellin sieltä Bombalta kuten täällä on ehdotettu, siellä kun on lapsille paremmin sopiva kylpylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan parhautta. Etenkin jos yöpyy luonnossa. Mutta toinen juttu on sitten, jos perheellinen maksaa yhdestä omasta ja perheen hotelliyöstä alkaen noin 450 euroa. Silloin tuntuu jo vähän kohtuuttomalta, jos kylpylä sulkeutuu klo 16.
Mistä repäisit tuon "alkaen" hinnan? Sokos-hotellit on tavanomaisesti noin 160 - 180 euroa yö.
Pakkoko on ottaa suite -tason huone, ja valittaa korkeista hinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, haluamme lomalla äärimmäisen itsekkäästi lomailla paikoissa jotka on meille kivoja ja jossa meillä on tervetullut olo. :) Kolille ilmeisesti ei kannata ensimmäisenä lähteä lasten kanssa ainakaan tämän keskustelun vihan määrän perusteella.
Klo 16 on ihan naurettava aikaraja, voisi ihan suoraan sanoa että lapsiperheet eivät ole tervetulleita. Joku myöhäisilta aikuisten muhinointiin olisi ihan eri asia.
--
Mitä pahaa muhinoinnissa? Mutta oletan että ne aikuiset on olleet päivän luonnossa ja haluavat rentoutua relax spassa ja ilmeisesti tulijoita on. Oletus on varmasti myös se että porealtaat ja saunat ei niin paljon lapsia kiehdo.
Miksi ihmeessä? Lapsethan rakastaa porealtaita ja saunomista?
Muhinoinnissa ei ole mitään pahaa, mutta se vaatii K18 tilan.
Ne la
Lasten ja nuorten lihakset ei niin kipeydy eikä rasitu joten ei ne tunne tarvetta nauttia saunasta. Porealtaissakin seura merkitsee enemmän.
Meillä lapset jo taaperoista asti rakastaneet saunomista. Se on aika paljon muutakin kun vanhusten lihastenhuoltopaikka :D Itsekin muistan lapsuudesta miten ihanaa oli sekä saunominen että porealtaassa lilluminen. Kummalliset käsitykset sinulla lapsista.
Kovasti toivonkin, ettei Kolille tule mitään lapsiperheille. Ihanan rauhallinen kohde.. Eikä oo pilattu kuten Tahko tai Ruka.
Käytiin Kolilla, kun lapset oli pieniä. Kolmen lapsen kanssa oltiin liikkeellä siis. Heidän mielestä kylpylä oli ihan mahtava, käytiin siellä joka ilta. Mies vei yhtenä päivänä lapset laskettelurinteeseen ja kerran oltiin myös metsäkävelyllä. Ravintolassa tarjottiin hyvää ruokaa, myös lapset huomioiden.
Kolista jäi hyvä muisto, eikä kukaan ainakaan meidän porukasta osannut kaivata mitään hilavitkuttimia. Henkkoht minua tuskastuttaa kaikki lapsiperheille suunnatut kohteet (kuten Muumimaailma), enkä viihdy niissä ollenkaan. Ajattelen, että lomakohteen pitää olla sellainen, jossa sekä aikuinen että lapsi viihtyy, muuten se ei ole lomaa.