Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on täysimetyksen ehkäisyteho jos kuukautiset eivät ole vielä alkaneet?

Vierailija
22.09.2008 |

Onko kellään tietoa millä todennäköisyydellä tulee raskaaksi jos täysimettää vauvaa, eikä ole vielä tullut kuukautisia synnytyksen jälkeen?

Entä kuinka pitkään teillä on kuukautiset pysyneet poissa synnytyksen jälkeen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetyksellä olin ja raskaaksi tulin 6kk synnytyksestä. Ja tämä vielä hullumpaa koska aiemmat lapset (3) on saatu hormonihoidoilla koska en ovuloi itse :D!

Joten en luottaisi pätkääkään imetyksen ehkäisytehoon.

Vierailija
2/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, aikamoinen juttu :) Onnea luomuraskaudestasi! :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä ihmetellään maailman menoa ja alkushokin jälkeen ollaan toki onnellisia!

T äiti rv29

Vierailija
4/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkäisytehoon en luottanut, kun ei sitä koskaan voi etukäteen tietää miten kauan ne kuukautiset pysyy poissa. ja ovulaatiohan tapahtuu kuitenkin ennen ku kuukautiset alkaa.

Jos siis ei todellakaan tahdo uutta vauvaa heti perään, niin ei ehkä kannata luottaa imetykseen ehkäisynä. Jos taas raskaaksi tuleminen ei oo mikään täysi katastrofi, niin antaa mennä vaan :o)

Vierailija
5/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yölläkin imetetään n. 3 h välein jotta ehkäisyteho pysyy. Itse en kyllä luottaisi imetykseen ehkäisynä.

Vierailija
6/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet

2. Lapsi on täysimetyksellä

3. Lapsi on alle 6kk ikäinen

Mikäli yksikin kriteeri jää täyttymättä ei kyseinen ehkäisytapa ole luotettava!

Vierailija
7/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan tuota minipillerireseptiä joka odottaa tuossa pöydällä jotta hakisin pillerit apteekista... Ärsyttää ajatus niiden aloittamisesta. Entä jos ne saakin kuukautiset alkamaan (jos voisivat tosiaan pysyä poissa esim. tuon 8kk) ja aiheuttavat jos jonkinlaista tiputtelua ym? Eikai ne voi vaikuttaa imetykseen?

Kondomia ollaan käytetty, mutta kun on paikat jotenkin synnytyksen jäljiltä vielä arat, kumi tuntuu jotenkin ikävältä ja hiertävältä (siis vielä enemmän kuin normaalisti, en ole ikinä kokenut yhdyntää kovin miellyttäväksi kumin kanssa)... Olis siis kiva puuhata ilman sitä.

Jaa-a.. Mitähän tässä tekisi...

Vierailija
8/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 5kk, ja imetän öisinkin tiiviisti (valitettavasti ;)).

Ap

Vierailija
9/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kokeilemalla selviää mihin joukkoon kuuluu :)

Ne ehdothan on

-vauva alle puolivuotta

-täysimetys

-imetysväli ympäri vuorokauden alle 3 (vai neljä?) tuntia

-kuukautiset eivät alkaneet

Näiden ehtojen täyttyessä on ehkäisyteho joidenkin lääkäreiden mielestä päälle 90 %, toiset taas eivät luota tähän ollenkaan.

Mutta meillä ainakin imetys ehkäisee, vähän liiankin tehokkaasti, sillä kroppa nukkuu tasan tarkkaan niin kauan kun ylipäätään imetän.

T: Kolmen äiti, neljäs toiveissa

Vierailija
10/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään neljän tunnin välein, niin silloin ehkäisy teho on sama kuin kondomilla. Mutta huom. syöttöväli ei saa missään vaiheessa ylittää 4 tuntia.

Vierailija
11/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysimettänyt esikoistani yöllä vähintään 3h ja päivällä noin tunnin välein ja menkat alkoi 8vkoa synnytyksestä. Tokaa samoin mutta menkat alkoi vasta 6kk synnytyksestä. Kolmatta imetin yhtä tiuhaan jos en tiuhempaan ja menkat alkoi jo 7vkoa synnytyksestä. Ja se ovulaatio kun tapahtuu ennen muita menkkaoireita...

Vierailija
12/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä lapsi vissiin syö tuon 3h välein, mutta on välillä kyllä pidempiäkin taukoja. Viime yönä esim nukkui POIKKEUKSELLISESTI yhden 5 tunnin pätkän.

Kai ne pillerit kuitenkin pitää sitten sieltä apteekista noutaa, ettei tule yllätyksiä.. (riippumatta siitä miten mieluisia sellaisia... ;))

Vierailija
13/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ja kakkonen syntyivät 10 kk ikäerolla.

1. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet

2. Lapsi on täysimetyksellä

3. Lapsi on alle 6kk ikäinen

Mikäli yksikin kriteeri jää täyttymättä ei kyseinen ehkäisytapa ole luotettava!

Vierailija
14/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikäänlaista ehkäisysuojaa. Ovuloit 2 viikkoa ennen kuin ekat menkat alkaa. Et voi millään tietää koska.

Vierailija
15/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei enää ole täysimetystä, jos joskus antaa vauvalle maitoa pullosta! Vaikka vaan yhden kerran/lypsettyä maitoa, niin heti voi ehkäisyteho laskea.

Mä muistelisin, että jos noi kriteerit täyttyy, niin ehkäisyteho on aika hyvä, olikohan peräti 98 prosenttia?

Mulla alkoi muutama kuukausi synnytyksen jälkeen kuukautiset (oliskohan ollu jotain 3kk), muistaakseni pari kertaa yritettiin antaa pullosta maitoa, kun olin lääkärissä tms. Ehkä sen takia sitten kuukautiset alkoivat.

Vierailija
16/19 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaus ei ole katastroffi, niin sen kuin kokeilee. Kaverilla ja sen siskolla on vajaa vuosi ikäeroa. Täysimetetty esikoinen. :)

Vierailija
17/19 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla sittenkin ekasta oli poissa 8kk, tokasta vuoden. Minullakin olin kaapissa minipilleriresepti odottamassa mutta en tahtonut niitä aloittaa juuri siitä syystä että saattavat aiheuttaa vuotoja ja muuta epämukavaa. Käytimme kondomia ehkäisynä ja ekan raskauden jälkeen tulinkin jo ekojen menkkojen jälkeen raskaaksi, ihan omasta tahdostani :o)

Eli periaatteessa ois voitu käyttää imetystä ehkäisynä, mut sitä kun ei koskaan voi tietää...

Vierailija
18/19 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni kätilönä olen kyllä monesti saanut huomata että ei ole imetykseen luottamista ehkäisykeinona. Esim eräässä sairaalassa pienten lasten (= vauvojen) äidit ovat suurin ryhmä, jotka hakevat aborttia...kun se ehkäisy vaan unohtui...

Vierailija
19/19 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovulaatio tapahtuu, ja sehän aina tapahtuu ilman mitään varoitusmerkkejä sen parisen viikkoa ennen kuin kuukautiset alkavat...

Itsellä pysyivät kuukautiset poissa koko imetysajan ja alkoivat kuukauden kuluttua viimeisestä imetyksestä (noin puolitoista vuotta). Mutta kun kavereilla on vastaavasti alkanut täysimetyksestä huolimatta menkat jo muutaman kuukauden kuluttua synnytyksestä niin eipä ole sellainen olo tullut että uskaltaisi laskea imetyksen varaan...