Kiinnostaisi suntion työ. Onko täällä suntioita?
Kommentit (61)
Jos on vielä kysyttävää suntion hommasta, niin hetken vielä ehtii, kohta lähden puuronkeittoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vielä kysyttävää suntion hommasta, niin hetken vielä ehtii, kohta lähden puuronkeittoon.
Ei nyt tule mieleen. Kiitos paljon sinulle, kun vastasit ja kerroit työstä.
Olen tehnyt suntion työtä ja pääasiassa tykkäsin. Seurakunnassa oli paljon työntekijöitä, jotkut todella kivoja ja jotkut hankalia. Työnkuva vaihtelee eri paikoissa, mutta yleisesti siihen kuuluu kirkon valmiiksi laittamista toimituksia varten, siivousta/kiinteistönhuoltoa, tavaroiden kuljettamista, mahdollisesti kulkemista eri toimipisteiden välillä jne. Itse tykkäsin liikkuvuudesta ja ylipäätään seurakunnan työstä. Oli mukavaa tavata paljon ihmisiä ja olla mukana toimituksissa; erityisesti messut ja kirkkokonsertit olivat mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Olen työtön ja vanhuuseläke häämöttää muutaman vuoden päässä. Haluaisin muutamaksi vuodeksi rauhallisen työn johon ei vaadita koulutusta. Vainajat eivät pelota ja vuorotyöhön olen tottunut. Jos lähettäisin seurakuntaan hakemuksen suntion työhön tai oppisopimuspaikkaan niin mitä asioita minun pitäisi korostaa. Pitäisikö minun esittää uskovaista?
Et voi esittää mitään, ne testaa ja vaatii sun olemaan täysin heidän mielen mukainen palvelija. Jouluaattona klo 5 töihin, sunnuntaiaamuina klo 7 töihin jne. Kokemuksesta puhun. Teet niin kauan kun jaksat ja uusi löytyy tilalle kun et jaksa.
Pahimmillaan aattoillan hartaudesta pääsee kotiin klo 23 ja tosiaan klo 5 pitää olla jouluaamuna takaisin. Suntiot yleensä vihaavat jouluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Olen työtön ja vanhuuseläke häämöttää muutaman vuoden päässä. Haluaisin muutamaksi vuodeksi rauhallisen työn johon ei vaadita koulutusta. Vainajat eivät pelota ja vuorotyöhön olen tottunut. Jos lähettäisin seurakuntaan hakemuksen suntion työhön tai oppisopimuspaikkaan niin mitä asioita minun pitäisi korostaa. Pitäisikö minun esittää uskovaista?
Et voi esittää mitään, ne testaa ja vaatii sun olemaan täysin heidän mielen mukainen palvelija. Jouluaattona klo 5 töihin, sunnuntaiaamuina klo 7 töihin jne. Kokemuksesta puhun. Teet niin kauan kun jaksat ja uusi löytyy tilalle kun et jaksa.
Pahimmillaan aattoillan hartaudesta pääsee kotiin klo 23 ja tosiaan klo 5 pitää olla jouluaamuna takaisin. Suntiot yleensä vihaavat jouluja.
&n
Minä tykkäsin niistä. Vaihtelevat työajat sopivat minulle.
Hirmuisen hierarkinen työyhteisö. Suntio on pappien piika. Tosiaan esimerkiksi joutuu auttamaan pappeja pukeutumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan aattoillan hartaudesta pääsee kotiin klo 23 ja tosiaan klo 5 pitää olla jouluaamuna takaisin. S
Toki joulutöiden "ikävyys" riippuu siitäkin onko perheellinen. Yksin elävälle ei varmaan ole niin väliä meneekö joulut töissä.
Hautajaisia joutuu näkemään paljon. Se on aika raskastakin. Etenkin lasten hautajaiset.
Hietaniemen hautausmaalla suntiot ovat kappelivahtimestareita. Heidän työhönsä kuuluu mm. siunauksissa avustaminen sekä uurnanlaskuista ja tuhkan sirottelusta huolehtiminen. Just jututin yhtä naispuolista kappelivahtimestaria. Hän kertoi kaivaneensa juuri haudan muistolehtoon ja olleensa putsaamassa veteraanilehdon reunamuuria.
Kyllä suntioillakin on työehtosopimukset, työaika ja lepoaika. Ei tarvitse tehdä täällä mainittuja työvuoroja. Yhteys luottamushenkilöön tai liittoon.
Suntion työt ovat varsin monipuolisia, on hyvä osata monia taitoja. Bonuksena voi iskeä surevia leskiä. Ja tosiaan mitään koulutusta ei tarvita kunhan olet raamikas ja työtä pelkäämätön.
Vierailija kirjoitti:
Hirmuisen hierarkinen työyhteisö. Suntio on pappien piika. Tosiaan esimerkiksi joutuu auttamaan pappeja pukeutumisessa.
No sen piian nykyinen nimi on assistentti. Assistentin tehtävä on auttaa sitä päätöksentekijää tekemään hyviä päätöksiä. Eikä se ole mikään vähäpätöinen toimi, minun assistentit ovat kaikki olleet diplomi-insinöörejä.
Vierailija kirjoitti:
Suntion työt ovat varsin monipuolisia, on hyvä osata monia taitoja. Bonuksena voi iskeä surevia leskiä. Ja tosiaan mitään koulutusta ei tarvita kunhan olet raamikas ja työtä pelkäämätön.
Hyi hitto olet vastenmielinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suntioillakin on työehtosopimukset, työaika ja lepoaika. Ei tarvitse tehdä täällä mainittuja työvuoroja. Yhteys luottamushenkilöön tai liittoon.
Paperilla kyllä mutta teoriassa aina puhutaan tehtävän luonteesta ja epämääräisestä työajasta ja että kukka ne työt tekee jos ei suntio. Meillä oli eräänä iltana vieraita ja kun työpuhelin soi klo 21. (jota ei saanut koskaan paitsi lomalla sulkea koska piti olla aina tavoitettavissa kellon ajasta riippumatta). Srk:n talousjohtaja soitti ja ilmoitti että piti heti lähteä hoitamaan hautausmaalle työtehtävä koska hän oli sen henk.koht, luvannut henkilölle. Siinä jäi perhe ja vieraat kotiin kun lähdin 2 tunnin työtehtävään, eikä siitä maksettu erikseen, kuului kuukausipalkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakuntien työilmapiiri on yleisesti ottaen huono. Kannattaa tutustua aiheeseen etukäteen.
Tutkimusten mukaan henkisesti sairain, pahin ja ahdistavan työilmapiiri.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen piian nykyinen nimi on assistentti. Assistentin tehtävä on auttaa sitä päätöksentekijää tekemään hyviä päätöksiä. Eikä se ole mikään vähäpätöinen toimi, minun assistentit ovat kaikki olleet diplomi-insinöörejä.
Kirkossa tämä hierarkia tunnetaan erittäin hyvin ja siitä on asiallisuus kaukana. Meneppä kokeilemaan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakuntien työilmapiiri on yleisesti ottaen huono. Kannattaa tutustua aiheeseen etukäteen.
Tutkimusten mukaan henkisesti sairain, pahin ja ahdistavan työilmapiiri.
Lähde?
Ota selvää.
Ainakin "sontiaisia" on runsaasti!!🤪
Täällä pappi 20-v työkokemuksella. Suntio tai oikeastaan seurakuntamestari on minun läheisin työtoveri.
En voi kuvitellakkaan, että työtoverini kokisi, että hänen tehtävä on palvella minua. Minusta se on ihmisläheistä työtä, jota tehdään yhdessä. Se, että srk-mestari pukee papit ja avustajat, ei ole nöyryyttävää vaan yhteistyötä, valmistautumista palvelukseen, jokaisen vaatekappaleen ja vyön ja stolan pukemiseen liittyy oma rukous, jos oikein valmistaudun rukoilen ne mielessäni. Se rauhoittaa palvelemaan ihmisiä. Minusta se on arvokasta yhteistyötä. Joskus kokemattomat kollegat eivät tätä palvelutehtävään tiedä niin se jotenkin vaikuttaa koko messuun valmistautumiseen. Minusta kokeneet suntiot/seurakuntamestarit pitävät ammattiaan arvossa ja myös tätä yhteyttä.
Ennen messua, kun kaikki ovat liturgisissa vaatteissa liturgi rukoilee jumalanpalveluksen ja ihmisten puolesta, rukoilen aina myös suntion puolesta.
Seurakunnissa on joskus ikävä ilmapiiri ja hierarkistakin, mutta minusta asioihin pitää vaikuttaa. Itse olen rikkonut raja-aitoja. Lait ja asetukset koskevat työoloja ja vapaata. Itse nautin, kun voin olla vapaalla arkena, kun olen viikonloppuna töissä.
Joten Ap, jos yhtään kiinnostaa, niin tule mukaan seurakunnan toimintaan, noheva apusuntio on aina paikallaan, näet, että onko sinun juttusi!
Itseä kiinnostaa syntiön työ. Se on sellainen syntisäkin jopi. Vähän kuin jopella oli aikanaan sijaiskärsijän ammatti.