Mitä mieltä yhteissynttäreistä? Eli luulet meneväsi vain vaikkapa kummilapsen synttäreille kunnes kerrotaan että juhlitaan samalla
useampi perheenjäsen? Ihan varta vasten otetaan puheeksi ennen juhlia, että niin, nämä on siis isänkin synttärit. Ja pikkusiskon. Ja koiran.
Niin odotetaanko tuossa lahjoja jokaiselle vai miksi asiasta täytyy mainita?
Olen sitten tehnyt niin että jos olin ajatellut ostavani kummilapselle vaikka 40 € lahjan niin hän saakin sitten 10 € lahjan, isä 10 € lahjan, sisko 10 € ja koira 10 € lahjan. Eikä niin että kaikki saisivat 40 € lahjan, yht. 160 € mitä ehkä tässä odotettiin?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Veisin samat lahjat kuin jos juhlittaisiin erikseen. Lapsille varsinkin olisi tosi epäreilua, jos lahjat jää ns pienemmiksi ihan vain siksi, että siskon synttärit on siinä samassa! Sama juttu, jos synttärit on jouluna! Toiset saavat kunnon lahjat muulloin, itse vain jonkin karkkipussin.
Mutta jos tämän pikkusisaruksen omiin juhliin ei normaalisti tulisi kutsua, niin silloin en kyllä veisi kuin jonkun muodollisen pikkulahjan, vaikka sen sipsi- tai karkkipussin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viisi kummilasta. Jos olisimme vieneet lahjat myös heidän sisaruksilleen olisi lahjottavia ollut yli kymmenen, jotain rajaa näihin lokkeiluihinkin.
Kun tästä kieltämättä tulee lokkeilufiilis. Kerroin tuossa toisella sivulla että tulevat meidän juhliin isolla porukalla ja 1 lahja joka on tyyliin 20 €. Heidän kummilapsensa on jo teini (eli minun lapseni) eikä enää tule mukaan heillä järjestettäviin juhliin eli näihin yhteissynttäreihin vieraaksi menen minä yksin ja multa odotetaan siis lahjoja 4 kpl vai miksi mulle mainitaan että tässä on nyt isän, siskon ja koirankin synttärit samassa? Ei edes tasavuodet, ei mitkään illanistujaiset jonne jäisi porukka bileisiin vaan ihan sillä samalla kahvituksella mennään kaikki.
Niin mitä multa odotetaan? Millaista lahjaa kaikille noille juhlasankareille?
Minä menin kummilapseni 15-vuotissynttäreille, joista ilmoitettiin etukäteen, että nämä ovat samalla vähän kuin rippijuhlat, kun ei aio rippikoulua käydä. Minusta se oli ihan kiva ajatus, että lapsi saa isommat juhlat kuitenkin. Menin paikan päälle ykköset päällä ja minun tuloihini nähden kallis lahja mukana (joku 120 e). Siellä oli vastassa ihan tavalliset synttärit, pöydässä pieni kakku, piirakka ja keksit, perheellä arkivaatteet.
Sekin oli sinänsä täysin ok, mutta hiukan jäi kysymysmerkiksi mitä se "vähän kuin rippijuhlat" käytännössä siis tarkoitti. En haluaisi ajatella, että ainoastaan arvokkaampaa lahjaa, mutta ei kyllä millään tule mieleen muutakaan.
Jotten pelkästään aiheen sivusta höpise, veisin itse kummilapselle ajattelemani lahjan ja siskolle vaikka karkkipussin. Peilaten nimenomaan siihen, kenen synttäreille mahdollisesti menisin myös yksittäin.
sataakuuttakymppiä kenekään lahjoihin, no ei todellakaan!
Yhteislajaksi kelpaa vähempikin, ei nyt ihan suklaalevyä, mutta vaikka jokin peli plus suklaalevyt
Voitko viedä lapsille yhteisen lahjan, vaikka lautapelin? Isälle toivotat hyvää syntymäpäivää ja koiran synttärit - no niitä ei ole pakko huomioida mutta tennispallo on yleensä aika suosittu.
Vierailija kirjoitti:
En juhli synttäreitä, en omia enkä muiden.
miksi sitten osallistut täällä(kään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin samat lahjat kuin jos juhlittaisiin erikseen. Lapsille varsinkin olisi tosi epäreilua, jos lahjat jää ns pienemmiksi ihan vain siksi, että siskon synttärit on siinä samassa! Sama juttu, jos synttärit on jouluna! Toiset saavat kunnon lahjat muulloin, itse vain jonkin karkkipussin.
Mutta en minä erikseen menisi kummilapsen isän synttäreille tai kummilapsen koirankaan. Siskon ehkä voisin. Eivät hekään käy meillä aikuisten synttäreillä niin kiusallista sitten toisinpäin. Muutenkin ovat isompi perhe ja tulevat toki koko perheen voimin meidän juhlaan ja sitten päinvastoin heidän kaikki perheenjäsenet juhlitaan myös.... Tämä ei ole ihan tasapuolista...
Niin, veisin samat mitä muutenkin. Jos en juhlisi isän synttäreitä erikseen, en veisi mitään
Vierailija kirjoitti:
Itse veisin sille omalle juhlittavalleni (tässä se kummilapsi) normaalin lahjan, sisarukselle jonkun karkkipussin ja koiralle tekisin yhden mausteettoman lihapullan, jonka käärin pakettiin. Perheen isä saisi ehkä myös jonkun ajstuksella valitun halvan pikkuherkun.
Mä tekisin mielelläni sinusta mausteettoman lihapullan. Senkin itara.
Saako vieras nyt sitten syödä neljän juhlan edestä? Kutsuja säästää omissa kuluissaan ja yritää lisätä kutsuttavan kuluja.
Kaffebulla kirjoitti:
Ei lahjoja tarvitse ostaa kaikille erikseen, kukkakimpun voi viedä ja koiralle puruluun. Ihmiset eivät jaksa järjestää juhlia erikseen, joten niputetaan yhteen niin tulee hoidettua. Ihan käytännöllistä.
Kiva lahja lapsille. Kukkakimppu. Suomalaiset on niin pihejä, että käytöstavat unohtuu.
No kyllä lapselle voi viedä lahjan, mutta aikuisille kyllä riittää se kukkakimppu.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
No kyllä lapselle voi viedä lahjan, mutta aikuisille kyllä riittää se kukkakimppu.
Samaa mieltä, mutta kukkakimputkin ovat aika arvokkaita, helposti 40 - 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Itse veisin sille omalle juhlittavalleni (tässä se kummilapsi) normaalin lahjan, sisarukselle jonkun karkkipussin ja koiralle tekisin yhden mausteettoman lihapullan, jonka käärin pakettiin. Perheen isä saisi ehkä myös jonkun ajstuksella valitun halvan pikkuherkun.
Isännälle voi kääriä nakin kympin seteliin.
Kaffebulla kirjoitti:
Ok pahoittelut, ymmärsin väärin. Mutta totuus on, että suomalaisilla (ei kaikilla) on joku vaikeus lahjojen kanssa. Heillä on myös vaikea ottaa lahjoja vastaan. Lahjat on enemmän kuin vaan krääsää. Lahjat on rakkauden kieli.
Jättäisin menemättä koko kekkereille. Kummilapselle laittaisin postissa kortin ja tekstin lupauksesta viedä syömään tai elokuviin tai uimaan tms.
Minä en veisi koiralle yhtän mitään, paitsi jos lapset sattuisivat erityisesti tykkäämään siitä niin sitten he voisivat viedä jonkun pienen herkun. Vanhemmalle riittäisi suklaarasia tai kukka tai pelkät onnittelut, riippuen iästä. 50 olisi jo lahjan paikka, joku 42 ei niiinkään. Edellinen sisaruslahjani 6-vuotiaalle oli halpa pussillinen tikkareita mistä hän oli paljon enemmän liekeissä kuin kummilapsi 40 euron lahjakortista.
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kukaan kärky mitään lahjoja! Muistaminen on tärkeintä ja se, että tulee paikalle.
Jep meillä lukee ihan kutsussakin, että älkää tuoko mitään lahjoja. Lapsetkin ovat ymmärtäneet, että tärkeintä ovat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kukaan kärky mitään lahjoja! Muistaminen on tärkeintä ja se, että tulee paikalle.
Jep meillä lukee ihan kutsussakin, että älkää tuoko mitään lahjoja. Lapsetkin ovat ymmärtäneet, että tärkeintä ovat ihmiset.
Mutta jos tärkeintä on ihmiset, siis synttärivieraat jos ymmärsin oikein, niin miksi yhteisjuhliin kutsuessa korostetaan synttärisankareiden määrää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mutta jos tärkeintä on ihmiset, siis synttärivieraat jos ymmärsin oikein, niin miksi yhteisjuhliin kutsuessa korostetaan synttärisankareiden määrää?
Tietysti kutsussa lukee mitä kaikkea ja ketä kaikkia juhlistetaan. Miksi näin ei olisi?
Meillä on viisi kummilasta. Jos olisimme vieneet lahjat myös heidän sisaruksilleen olisi lahjottavia ollut yli kymmenen, jotain rajaa näihin lokkeiluihinkin.