Työkaveri selittää jatkuvasti kuinka on niin pieni palkka jne niin itse saan samasta summasta kuitenkin liki tonnin säästöön per kk
Ja tämä sama työkaveri valitteli että voi voi kun ei voi viikonloppuna kauppaankaan tuhlata (mitä nyt olisikaan halunnut) kun palkka tulee vasta maanantaina
Hassua puhetta vai onko hänellä sitten velkoja niin paljon? En kehdannut kysyä kun kyllä minusta meillä on ihan ok palkka kuitenkin ja hyvin säästöjä
Kommentit (58)
Kaikki ei vain hallitse talouttaan. Itse olen yksineläjä ja bruttopalkkani on 2000-2200€/kk. Kirjaan ylös kulutukseni. Ruokaan olen budjetoinut maksimissaan 240€ kuussa. Autoa ei ole, koska julkisillakin pääsee. En laita rahaa ripsiin, kynsiin, baareihin, tupakkaan, shoppailuun. Toki silloin tällöin ostan uutta vaatetta, koska haluan näyttää siistiltä ja parturissa käyn kahden kuukauden välein. Meikkiin riittää ripsiväri ja meikkivoide.
Saan säästöön keskimäärin 400€/kk. Matalilla tuloilla tuo vaatii sen budjetoinnin ja järjen käytön ostamiseen.
Esimerkiksi yksi tuttava harrasti kirppiksillä kiertelyä. Saattoi tuosta vaan ostaa 40 eurolla kasan vaatteita joista ei edes sen tarkemmin miettinyt onko sopivan kokoisia. Ei mitään järkeä. Ja sitten valitettiin kuinka on rahasta tiukkaa. Mutta nuo on valintoja.
Moni työssäkäyvä väittää ettei pysty säästämään. Mä olen eri mieltä. Kun vain alkaa kirjaamaan ylös menoja, niin sieltä löytyy yllättävän paljon turhaa kulutusta. Jos esimerkiksi jokaisella kauppareissulla on tapana ostaa herkkuja, niin kuukaudessa niihin on saattanut kulua jopa 50-100€.
Minä taas nautin, kun voin ostaa, mitä huvittaa miettimättä ja budjetoimatta koko ajan. Olin nimittäin lama-ajan teini 90-luvulla, ja kuten ikäluokkani ylipäätään, kouluttauduin ja sain hyvän duunin.
Mulla on kaksi vuoroviikkoteiniä, netto n. 2300 kaikkine lapsilisineen. Vielä on ollut budjetti plussan puolella. Asutaan hyvällä alueella ja kaikilla omat huoneet. Reissutaan, ei ehkä eksoottisimmin mutta lähimaiden akselilla, en tykkää lentää muutenkaan. Lasten harrastuksiinkin on riittänyt rahaa, toki isänsä maksaa niistä puolet.
Välttelee autoja ja lemmikkejä niin nopsaan pärjääkin tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä onkin pienempi. Mulla työkaverit luulee, että meillä sama liksa. Ne ei oikein tajua, että olen esihenkilö ja tienaan tonnin enemmän.
En ole kenenkään esihenkilö ainakaan.
"minusta meillä on ihan ok palkka kuitenkin"
Mistä tiedät kaverisi palkan? Meillä ainakin samalla osastolla palkat 13€ - 20,50€/h. Mulla 19€/h. Riippuu monesta tekijästä. Seurustelijat ja puheissa tekijät ei pääse samoille paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät kaverisi palkan? Meillä ainakin samalla osastolla palkat 13€ - 20,50€/h. Mulla 19€/h. Riippuu monesta tekijästä. Seurustelijat ja puheissa tekijät ei pääse samoille paikoille.
Ollaan samaa ammattiryhmää eikä täällä pysty juurikaan vaikuttamaan omiin tuloihin vaan menee taulukon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuntipalkka vajaa 13€ ja se ei muuksi muutu, vaikka kuinka ahkerasti töitä tekisi. Siksi en suostu tekemään työtäni urakkavauhdilla, koska ei ole urakkapalkkaa. Teollisuudessa on taulukkopalkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuntipalkka vajaa 13€ ja se ei muuksi muutu, vaikka kuinka ahkerasti töitä tekisi. Siksi en suostu tekemään työtäni urakkavauhdilla, koska ei ole urakkapalkkaa. Teollisuudessa on taulukkopalkat.
Toki näin. On maksavinaan ja sinä olet tekevinään. Pienempi palkka on suurempi harmi vasta eläkkeessä (valitettavasti), verot tasaa töissä ollessa
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan noin kuusi tonnia bruttona kuussa, silti joka kuukausi tili on aika kuiva ennen tilipäivää. Kulut on vaan niin hirveät (asuntolaina, 3 lasta, 2 autoa, pitkät työmatkat, iltapäivähoitomaksutkin melkein 400€/kk), kun on pienituloinen puoliso ja itse saan maksaa valtaosan kaikista perheen kuluista.
Ja autot tietysti isoja hienoja bensasyöppöjä moderneilla toiminnoilla, kun halvemmat hyvin toimivat perusautot tulisi puolet halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näin. On maksavinaan ja sinä olet tekevinään. Pienempi palkka on suurempi harmi vasta eläkkeessä (valitettavasti), verot tasaa töissä ollessa
Juuri näin. Olen hyvin tietoinen tulevasta pienestä eläkkeestäni. Siksi pidänkin säästämistä erittäin tärkeänä. Toki tällä palkalla se vaatii budjetointia ja järjen käyttöä, mutta onnistuu. Työuraa on jäljellä vielä 20 vuotta. Toivon vain, että työpaikka säilyy, jotta pystyn jatkamaan järjestelmällistä ja määrätietoista säästämistä eläkepäiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat lapsettomia sinkkuja? Siis pitäähän perhetilanteen olla vertailukelpoinen. Mitä enemmän perheessä on ihmisiä, sen isommat kulut.
En tiedä hänestä mutta itselläni on aikuinen, kotoa muuttanut lapsi jota avustan esim. puhelinlaskussa ja muutenkin.
" en tiedä", ja silti kykenet niin ala-arvoisesti häntä moittia ja verrata omiin " säästöihisi".
Enhän minä häntä moiti, ihmettelen vain että en itse ole millään tavalla köyhä samalla tulotasolla. Hänhän se enemmän minua yrittää puhua mieleisekseen. Minusta raha-asioista ei tarvisi puhua lainkaan kun en tosiaan tiedä edes hänen perheestään tms yhtään mitään että emme ole mitenkään läheisiä.
Miksi sitten puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat lapsettomia sinkkuja? Siis pitäähän perhetilanteen olla vertailukelpoinen. Mitä enemmän perheessä on ihmisiä, sen isommat kulut.
En tiedä hänestä mutta itselläni on aikuinen, kotoa muuttanut lapsi jota avustan esim. puhelinlaskussa ja muutenkin.
" en tiedä", ja silti kykenet niin ala-arvoisesti häntä moittia ja verrata omiin " säästöihisi".
Enhän minä häntä moiti, ihmettelen vain että en itse ole millään tavalla köyhä samalla tulotasolla. Hänhän se enemmän minua yrittää puhua mieleisekseen. Minusta raha-asioista ei tarvisi puhua lainkaan kun en tosiaan tiedä edes hänen perheestään tms yhtään mitään että emme ole mitenkään läheisiä.
<
Enhän minä puhukaan vaan se työkaveri! En ole sanallakaan maininut palkkaani tai sitä että pitäisi odotella palkkapäivää jotenkin eri tavalla, mutta tämä työkaveri ikään kuin opastaa minua että ethän nyt mene shoppailemaan kun tili tulee vasta maanantaina! Ja mulla on säästöjä useamman kuukauden palkan verran tuhlattavaksi vaikka heti...
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkainen ja olen valinnut elää ilman lapsia tai puolisoa. Palkasta jää hyvin ylimääräistä, kun vähän katsoo mitä ostelee.
Elämä on valintoja. Usein ne on omia valintoja, jolloin niiden kanssa pitää elää kitisemättä.
Sama. Ei lapsia, eikä miestä.
Todella hyvin riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
'Kaikki ei vain hallitse talouttaan. Itse olen yksineläjä ja bruttopalkkani on 2000-2200€/kk. Kirjaan ylös kulutukseni. Ruokaan olen budjetoinut maksimissaan 240€ kuussa. Autoa ei ole, koska julkisillakin pääsee. En laita rahaa ripsiin, kynsiin, baareihin, tupakkaan, shoppailuun. Toki silloin tällöin ostan uutta vaatetta, koska haluan näyttää siistiltä ja parturissa käyn kahden kuukauden välein. Meikkiin riittää ripsiväri ja meikkivoide.
Saan säästöön keskimäärin 400€/kk. Matalilla tuloilla tuo vaatii sen budjetoinnin ja järjen käytön ostamiseen.
Esimerkiksi yksi tuttava harrasti kirppiksillä kiertelyä. Saattoi tuosta vaan ostaa 40 eurolla kasan vaatteita joista ei edes sen tarkemmin miettinyt onko sopivan kokoisia. Ei mitään järkeä. Ja sitten valitettiin kuinka on rahasta tiukkaa. Mutta nuo on valintoja.
Moni työssäkäyvä väittää ettei pysty säästämään. Mä olen eri mieltä.' [osalainaus]
Järkinaisen puhetta.
Hyvin samoilla linjoilla.
Ruokakorin + kaiken muun
hinta on muutamassa
vuodessa noussut
stratosfääriin sodan ja ALV-
korotusten myötä.
Hyvää huomenta. 👋💚🌿🥳
Pihiys ei ole hyve yhteiskunnan kannalta sillä rahaa pitäisi kierrättää jotta kauppa käy, tuotanto pyörii ja ihmisille riittää töitä. En järin paljon ihaile enkä kunnioita liian säästeliäitä ihmisiä, ovat tavallaan yhteiskunnalle saman lainen ongelma kuin rahattomat ihmiset ja saattavat seistäkin jopa samassa leipäjonossa toinen nälkänsä takia ja toinen sen takia ettei käytä rahojaan ruokaan jos sitä on ilmaiseksikin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota nokkiisi, minä olin työharjoittelussa aikoinani. Siellä vanhempi sihteeri oli saanut haukut pomolta ja sanoi minulle vertaistukea hakien, että meidän köyhien on oltava nöyriä. En tietenkään ruvennut selittämään perintömetsistäni vaan vastasin, että elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.
Minä olisin sanonut että haista sinä köyhä paska.
Minullakin on perintömetsiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan noin kuusi tonnia bruttona kuussa, silti joka kuukausi tili on aika kuiva ennen tilipäivää. Kulut on vaan niin hirveät (asuntolaina, 3 lasta, 2 autoa, pitkät työmatkat, iltapäivähoitomaksutkin melkein 400€/kk), kun on pienituloinen puoliso ja itse saan maksaa valtaosan kaikista perheen kuluista.
Ja autot tietysti isoja hienoja bensasyöppöjä moderneilla toiminnoilla, kun halvemmat hyvin toimivat perusautot tulisi puolet halvemmaksi.
Ja sitten ollaan niin vihreätä että. On talot, kesämökit, autot, matkustellaan ym. kulutus päälle. Mutta hei, kun meillä kierrätetään ja puhutaan vihreydestä, niin pakkohan meidän on silloin olla vihreitä. Ja ei kun lentolippuja taas varaamaan, ja autokin voitaisiin vaihtaa, kun onhan sillä ajettu jo viisi vuotta. Ja hienosti työllistetään ne lapsiorjat kaivoksilla, jotka louhii metalleja keskiluokan sähköautoihin.
Itse saan pienestä palkasta säästöön joka kuukausi varmaan 1000 euroa. Harrastan, matkustelen muutamia kertoja vuodessa ja en katso ruokakaupassa hintoja. Tiedän kuitenkin, että auto varmasti tarvitsee uusia tässä muutaman vuoden sisään.
Työkaverini saa saman verran ja hän ei saa säästöön mitään. Hänellä kuitenkin on kolme teini-ikäistä lasta, kalliin näköinen auto ja iso omakotitalo. Ymmärrän, ettei siinä paljon säästöön jääkään. Varsinkin lapset ja teini-ikäiset syövät kuin hullut ja omakotitalossa on kivempi asua lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Sama homma. Ja tätä ei tunnu moni vähemmän tienaava ymmärtävän kuinka vähän se netto lopulta kasvaa vaikka brutto on moneen verrattuna tuplat tai triplat. Mitään armoa et saa päivähoito- tai missään muissakaan maksuissa. Aina menee maksimit. Puoliso ei saa mitään koska hänellä on tällä hetkellä heikosti kannattava firma. Käytännössä nollatuloksella mennään, nyt alkaa näyttämään paremmalta.
Luulin aikanaan rikastuvani kun saan palkan nousemaan tuplaksi 2200€ palkasta 4400€ palkkaan. Ajattelin ostavani heti uuden auton. No ei. Inflaatio oli hurjaa ja verotuksen peukaloruuvissa ei ole mitään armoa. Ja vielä suurempi pettymys oli nousu 6000€ luokkaan. Verottaja saa jokaisesta satasesta sen 60€ ja työn vaativuus nousee 2-3x. Mitä järkeä? Niinpä.
Onneksi talon sain just maksettua, nyt tuntuu kuin olisi saanut valtavan palkankorotuksen 😅😅
Jos sillä onkin pienempi. Mulla työkaverit luulee, että meillä sama liksa. Ne ei oikein tajua, että olen esihenkilö ja tienaan tonnin enemmän.