Työkaveri selittää jatkuvasti kuinka on niin pieni palkka jne niin itse saan samasta summasta kuitenkin liki tonnin säästöön per kk
Ja tämä sama työkaveri valitteli että voi voi kun ei voi viikonloppuna kauppaankaan tuhlata (mitä nyt olisikaan halunnut) kun palkka tulee vasta maanantaina
Hassua puhetta vai onko hänellä sitten velkoja niin paljon? En kehdannut kysyä kun kyllä minusta meillä on ihan ok palkka kuitenkin ja hyvin säästöjä
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Minä taas nautin, kun voin ostaa, mitä huvittaa miettimättä ja budjetoimatta koko ajan. Olin nimittäin lama-ajan teini 90-luvulla, ja kuten ikäluokkani ylipäätään, kouluttauduin ja sain hyvän duunin.
Joo. Kärsin 90-luvulla köyhyydestä ja työttömyydestä. Siinä oppi taistelemaan, nyt on kunnon palkka ja varaa vaikka matkustaa Australiaan jos huvittaa. En todellakaan aio kituuttaa enää yhtään koskaan enkä koskaan halua niissä karjavankkureissa matkustaa. Bussit ja junat muistuttaa vain 90-luvun köyhyydestä
Vierailija kirjoitti:
Itse saan pienestä palkasta säästöön joka kuukausi varmaan 1000 euroa. Harrastan, matkustelen muutamia kertoja vuodessa ja en katso ruokakaupassa hintoja. Tiedän kuitenkin, että auto varmasti tarvitsee uusia tässä muutaman vuoden sisään.
Työkaverini saa saman verran ja hän ei saa säästöön mitään. Hänellä kuitenkin on kolme teini-ikäistä lasta, kalliin näköinen auto ja iso omakotitalo. Ymmärrän, ettei siinä paljon säästöön jääkään. Varsinkin lapset ja teini-ikäiset syövät kuin hullut ja omakotitalossa on kivempi asua lasten kanssa.
Et sä ole pienipalkkainen, jos pystyt laittamaan kuussa säästöön tonnin, ja lisäksi matkustelut, auto ym.
Tai siinä tapauksessa voit ollakin, jos sulla on hyvätuloinen puoliso.
Esimerkiksi tuttuni tienaa kuussa käteen vajaat 2000 euroa. Heillä on kaksi teiniä, pari autoa, talo. Pitää palkkaansa hyvänä ja saa kuulemma säästöönkin. Hyvä se on puhua, kun ukkonsa tienaa kuusi tonnia käteen ja maksaa reilusti suurimman osan talouden ja lasten menoista. Se siitä itsenäisesti pärjäävästä naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan pienestä palkasta säästöön joka kuukausi varmaan 1000 euroa. Harrastan, matkustelen muutamia kertoja vuodessa ja en katso ruokakaupassa hintoja. Tiedän kuitenkin, että auto varmasti tarvitsee uusia tässä muutaman vuoden sisään.
Työkaverini saa saman verran ja hän ei saa säästöön mitään. Hänellä kuitenkin on kolme teini-ikäistä lasta, kalliin näköinen auto ja iso omakotitalo. Ymmärrän, ettei siinä paljon säästöön jääkään. Varsinkin lapset ja teini-ikäiset syövät kuin hullut ja omakotitalossa on kivempi asua lasten kanssa.
Et sä ole pienipalkkainen, jos pystyt laittamaan kuussa säästöön tonnin, ja lisäksi matkustelut, auto ym.
Tai siinä tapauksessa voit ollakin, jos sulla on hyvätuloinen puoliso.
Esimerkiksi tuttuni tienaa kuussa käteen vajaat 2000 euroa. Heillä on kaksi teiniä, pari autoa, t
Mulla ei ole ketään rahoittajaa, ei autoa, ei asuntolainaa. Matkailen niistä tonnin säästöistäni hyvin. ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin saan joka kuu palkasta säästöön tonnin, en katsele ruokakaupassa hintoja, toisaalta en myöskään ostele mitä sattuu, vaan perus raaka-aineita, jotka ei ole niin kalliita. Meidän lapset/teinit ei syö kuin hullut, vaan ihan kohtuudella. Ruoka meillä on kai sitten niin ravitsevaa, ettei sitä tarvitse mättää ylettömästi. On urheilevaa teinipoikaa, kuin urheilevaa teinityttöäkin. Matkustelua ei harrasteta ekologisista syistä. Matkoilla käydään joskus harvoin useiden vuosien välein. Teinit ovat päässeet koulun kansainvälisyyskasvatuksen kauttaan käymään pariin kertaan jokainen ulkomailla. Talo meillä on ihan sopivan kokoinen, edullinen käyttökustannuksiltaan ja lainakin jo maksettu pois.
Ehkä voit sanoa hänelle seuraavalla kerralla, että koet rahasta puhumisen kiusallisena, ja toivot että ei puhuta palkoista ja raha-asioista enää. Välillä ihmiset yrittävät kaveerata tuollaisen puheen kautta, hakevat yhteismaata. Se on tosi inhimillistä, mutta kiusallista tietysti pieleen mennessään.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Jos keskituloinen pariskunta lapsen kera tyytyisi kerrostalokämppään, niin säästöön saisi 3000-5000 euroa kuukaudessa. Olemme vain liian mukavuuden haluisia suostuaksemme alhaiseen elintasoon.
Toisaalta hyvältä paikalta ostettu omakotitalo/mikä tahansa arvoasunto kaupungin keskustasta pitää arvonsa hyvin tai se jopa nousee. Jos tämän rantatontilla olevan talon myisi ja muuttaisi Jyväskylän Pupuhuhtaan omistuskolmioon, niin olisihan sitä rahaa yhdenäkin 360000€ kun on jo velaton. Kuten myös auto. Ja bussilla pääsisi töihin. Silti, mielummin tämä talo ja uudehko auto. Rahaa on tilillä ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat lapsettomia sinkkuja? Siis pitäähän perhetilanteen olla vertailukelpoinen. Mitä enemmän perheessä on ihmisiä, sen isommat kulut.
En tiedä hänestä mutta itselläni on aikuinen, kotoa muuttanut lapsi jota avustan esim. puhelinlaskussa ja muutenkin.
Kyllä meillä lapset saa maksaa itse laskunsa. Autetaan toki, mutta omillaan pitää tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko molemmat lapsettomia sinkkuja? Siis pitäähän perhetilanteen olla vertailukelpoinen. Mitä enemmän perheessä on ihmisiä, sen isommat kulut.
En tiedä hänestä mutta itselläni on aikuinen, kotoa muuttanut lapsi jota avustan esim. puhelinlaskussa ja muutenkin.
Kyllä meillä lapset saa maksaa itse laskunsa. Autetaan toki, mutta omillaan pitää tulla toimeen.
Ai, mä taas usein maksan lapsenkin reissukaveriksi ym.
"Esimerkiksi tuttuni tienaa kuussa käteen vajaat 2000 euroa. Heillä on kaksi teiniä, pari autoa, talo. Pitää palkkaansa hyvänä ja saa kuulemma säästöönkin. Hyvä se on puhua, kun ukkonsa tienaa kuusi tonnia käteen ja maksaa reilusti suurimman osan talouden ja lasten menoista. Se siitä itsenäisesti pärjäävästä naisesta."
Miksi parisuhteessa elävän naisen tai miehen pitäisi olla taloudellisesti täysin itsenäinen, itsenäisesti pärjäävä? Eikö parisuhteen idea ole vähän se yhteen hiileen puhaltaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut ristiriitaisesti. Sanot, että lasten täytyy itse maksaa laskunsa ja tulla toimeen itsenäisesti, mutta autatte kuitenkin. Eli tuolloin et voi kehua kuinka lapsenne on itsenäisiä, kun kuitenkin autatte niitä!
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkainen ja olen valinnut elää ilman lapsia tai puolisoa. Palkasta jää hyvin ylimääräistä, kun vähän katsoo mitä ostelee.
Elämä on valintoja. Usein ne on omia valintoja, jolloin niiden kanssa pitää elää kitisemättä.
Toivon ettet sairastu vakavasti. Silloin ei pahemmin tehdä valintoja
Joskus olen näitä pienipalkkaisia säästeliäitä miettinyt mikseivät rikastu. Eikä se ihme ole, heiltä puuttuu kunnianhimo ja riskinottokyky. En ole koskaan säästänyt tilille vaan olen vaan pyrkinyt aina urallani eteenpäin ja sijoittanut. Tälläkään hetkellä tileilläni ei ole kuin reilu tonni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut ristiriitaisesti. Sanot, että lasten täytyy itse maksaa laskunsa ja tulla toimeen itsenäisesti, mutta autatte kuitenkin. Eli tuolloin et voi kehua kuinka lapsenne on itsenäisiä, kun kuitenkin autatte niitä!
Niin. Autetaan asuntolainan takauksessa ja lastenhoidossa. Ei anneta rahaa.
Miksi nää työssäkäyvät on niin yksinkertaisia. No suhteilla saa neukuissakin aikoinaan mitalit rintaansa. Ihmisillä on velkoja, lapsia, sidonnaisuuksia eli eri taustat ja menot. Sitten on näitä jotka käy vaan työssä ja menee himaansa ja hehkuttaa että saa tonnin säästöön kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää työssäkäyvät on niin yksinkertaisia. No suhteilla saa neukuissakin aikoinaan mitalit rintaansa. Ihmisillä on velkoja, lapsia, sidonnaisuuksia eli eri taustat ja menot. Sitten on näitä jotka käy vaan työssä ja menee himaansa ja hehkuttaa että saa tonnin säästöön kuukaudessa.
Mä kylläkin just kirjoitin että matkailen hyvin noilla säästöilläni, niin hyvin etten edes kaikkea saa tuhlattua
Menot ratkaisee. Lisäksi Suomen verotus tasaa palkkaeroja rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkainen ja olen valinnut elää ilman lapsia tai puolisoa. Palkasta jää hyvin ylimääräistä, kun vähän katsoo mitä ostelee.
Elämä on valintoja. Usein ne on omia valintoja, jolloin niiden kanssa pitää elää kitisemättä.
En tunne tätä ihmistä niin hyvin että kehtaisin udella mutta hänestä tulee perheetön vaikutelma, on minua vanhempi ainakin.
Minustakin "tulee perheetön vaikutelma". Todellisuudessa olen kolmen lapsen yh ja mulla on 20 000 euroa opintolainaa, jonka lyhennyksiin menee monta sataa kuukaudessa. Elareita saan yhteensä 300 euroa, kun en jaksanut lähteä käräjöimään.
Älä oleta mitään.
Jos on saanut rahaa ns. ylimäätäistä satoja tuhansia, niin kumma juttu tosiaankin, että rahat riittävät.