P-Beth labrakoe kun halutaan tarkistaa olenko alkoholisti. Niin kyllähän se Suomessa on aina alkoholi syy ihmisten sairauspoissaoloille
Joo todella kiva löydä vielä tuolla kasvoille. Henkinen jaksaminen todella vähissä ja olen ollut sairauslomalla, saattaa olla masennus. Migreeni on vaivannut ja estolääkitystä säädetty muutaman kerran. Nyt päällä aivan kamala flunssa ja se on astmaatikolle vaikeaa. Mä en voi mitään sille, että migreeninejä on ollut estolääkityksestä huolimatta. Mä en voi mitään sille, että sain tämän flunssan. Mä en voi mitään sille, että elämä on täyttä paskaa ja mieli on välillä täysin musta. Aiemmin mietin jopa itsemurhaa.
Joo totta kai syy on kuitenkin pakostakin alkoholi. Tätäkö tämä on Suomessa, että ensimmäisenä epäillään syyksi alkoholia, jos ihmisellä on vaikeaa ja useammasta oikeasta syystä on poissaoloja. Eihän syy voi olla muun kuin alkoholi. Huoh. Ei mulla asian suhteen hätää ole, mutta tuntuu silti pahalta, että epäillään tuollaista. Muutenkin niin paska olo ja suoraan sanottuna vituttaa kun piti vielä tämä flunssakin tulla.
Yritin sitten varata aikaa lähetteellä työterveyden sovelluksessa, mutta se ei päästänyt mua ajanvaraukseen. Sekin vielä. Laitoin sitten työterveyshoitajalle viestiä, että en pääse ajanvaraukseen enkä ala digiklinikan lääkärin aikaa viemään sen vuoksi, että sieltä sitten siirtää mut ajanvaraukseen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Eli sulla määrätty työterveystarkastuksen yhteydessä Peth-koe? Se on ihan peruskauraa nykyään. Peth- puoliintumisaika on 4-10 päivää joten jos olet juomatta 2-3 viikkoa ennen koetta, ei sen pitäisi ainakaan kauheasti olla koholla, toki riippuen hieman miten paljon alkoholia on käytetty ennen testin tekemistä.
Työterveysneuvottelu on tulossa ja siinä yksi stressitekijä lisää. Vihaan tällaisia. Kun mitä hittoa mä voin näille asioille! En mä huvikseni poissa ole ja suoraan sanottuna hävetti ilmoittaa tästä flunssasta, mutta kun en edelleenkään ole työkunnossa useamman päivän jälkeen.
Ap
No tuo varhaisen tuen -malli on ihan yleistä monilla työpaikoilla, jos on paljon sairauspoissaoloja. Ei sulla mitään hätää ole, kun kerrot vaan kuinka asiat on. Turhaa siitä stressaat. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Eli sulla määrätty työterveystarkastuksen yhteydessä Peth-koe? Se on ihan peruskauraa nykyään. Peth- puoliintumisaika on 4-10 päivää joten jos olet juomatta 2-3 viikkoa ennen koetta, ei sen pitäisi ainakaan kauheasti olla koholla, toki riippuen hieman miten paljon alkoholia on käytetty ennen testin tekemistä.
Työterveysneuvottelu on tulossa ja siinä yksi stressitekijä lisää. Vihaan tällaisia. Kun mitä hittoa mä voin näille asioille! En mä huvikseni poissa ole ja suoraan sanottuna hävetti ilmoittaa tästä flunssasta, mutta kun en edelleenkään ole työkunnossa useamman päivän jälkeen.
Ap
Työhyvinvointi on työnantajan vastuulla ja heillä on velvollisuus puuttua sairauslomiin, yms. Mieti nyt vähän itsekin, aikuinen ihminen.
Testihän on täysi susi. Ei työntantajalla ole varaa käytättää kaikkia työntekijöitään testeissä. Ja koska tuloksissakin on yksilöllisiä eroja sekä tulkintavaikeuksia, niin tuo on turhaa rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työhyvinvointi on työnantajan vastuulla ja heillä on velvollisuus puuttua sairauslomiin, yms. Mieti nyt vähän itsekin, aikuinen ihminen.
Surullinen fakta on, että säännöt on kaikille samat, eikä niissä oteta huomioon yksilökohtaisia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Testihän on täysi susi. Ei työntantajalla ole varaa käytättää kaikkia työntekijöitään testeissä. Ja koska tuloksissakin on yksilöllisiä eroja sekä tulkintavaikeuksia, niin tuo on turhaa rahanmenoa.
Miksi kaikki pitäisi testata? Todennäköisesti testataan vain tarvittaessa, esim. paljon poissaoloja.
Toivottavasti jossain vaiheessa joku tekee virallisen valituksen siitä, että nykyään tuo B-peth on jonkinlainen "käypä hoito" juttu että mitään hoitoa ei anneta , niin kauan kuin peth testi on koholla. Tästä nimittäin kuulee jatkuvasti esimerkkejä, että ihminen ei pääse tarvitsemaansa hoitoon, vaikka olisi ns kohtuu käyttäjäkin. Erityisesti koska alkoholi on Suomessa ihan luvallinen päihde, ja jota myydään Suomessa ihan valtion monopolina. Ja joka tuottaa valtiolle melkoista tulokertymääkin Ja nyt sitä ei saisi lainkaan käyttää koska b-peth testi, joka siis näyttää onko ihminen koskenut alkomahooliin.
En usko myöskään ,että päihdehoitopaikkoja olisi niin paljon että joka ikinen työntekijä jolla tuo B-peth on testituloksen ylärajoilla, voitaisiin passittaa päihdehoitoon Ja jos ei ole mitään perjantai-maanantai saikkuja , ei rattijuopumustuomioita, ei töissä päihtyneenä eikä krapulassa esiintymistä niin on vaikea uskoa, että tuolla perusteella ryhdyttäisiin potkuja jakamaan. Sitäpaitsi tuo testi ei ole ilmainen, muistaakseni kustantaa noin 100 eur/testi.
Myös terveydenhuollon toimija tekee mielestäni väärin, jos hoito evätään kohonneen B-peth tuloksen vuoksi. Ensinnäkin testi on melko uusi tulokas markkinoilla, ja siitä ei ole juurikaan tutkimusnäyttöä että mitkä kaikki asiat yksilötasolla vaikuttaa. On siis mielestäni sekä hoitovirhe että juridinen ongelma jos potkuja taikka hoidon epäämisiä/ajokorttien poisottoa ym. ihmisen arkielämään voimakkaasti vaikuttavia asioita aletaan tekemään yhden labratuloksen perusteella.
Yllättävää ettei Tehyn-tädit ole tehneet tästä naisasiaa, kun heidän mukaansa naisvaltaisilla aloilla on paljon sairauslomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä ihmettä. Ottaisit kiitollisena vastaan työterveysneuvottelun, sun työnantaja on huolissaan sun jaksamisesta. Ehkäpä yhdessä voitte muuttaa työn kuvaa kevyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkia testatakaan. Vain heitä, joilla on paljon saikkuja ja se on aivan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin vielä, että teen päivätyötä ja työterveys 30km päässä joten sotkee aamun töissä ikävästi kun yhden pitää lähteä labrassa käymään.
Ap
30km päässä😂
Niin? Mikä sun ongelma on? Kyllä se vaikeuttaa työpäivää kun yhden pitää lähteä käymään labrassa ja on sen vuoksi pois vähintään tunnin. Eri asia olisi jos voisi käydä omassa tk:ssa joka vajaan kahden kilsan päässä omasta työpaikasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pitäisikö sinun nyt vaan laittaa eläkepaperit vetämään?
Mene pois ääliö.
Ap
Mun tytär on neitsyt (tiedän 100% varmuudella) eikä pääse lääkäriin sairaaloisen runsaiden kuukautisten takia, jotka kestäny viikkokausia, jollei ensin käy ottamassa klamydia- ja raskaustestin. On ahdistunut kun ei halua mennä turhaan sellasiin. Tämän takia vaiva on saanut jatkua kauan, mutta nyt alkaa olla jo sellanen anemia, että pakko saada apua.
Eli pääasiallinen olettamus terveydenhuollossa on, että paskaa puhuu. Kai niillä on syynsä, kun niitä oikeita paskanpuhujia riittää
Ei tuota verikoetta määrätä ihan noin vaan. Eikä sitä voi työnantajakaan vaatia.
Viinasta tai muista päihteistä käryäminen on hyväksyttävä syy pitkälle palkalliselle sairauslomalle vain siinä tilanteessa, että olet kansanedustaja, ministeri, kaupunginjohtaja tai muu tärkeä pamppu. Tavisten kohdalla seuraa palkatonta poissaoloa tai potkut "perustellusta syystä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä ihmettä. Ottaisit kiitollisena vastaan työterveysneuvottelun, sun työnantaja on huolissaan sun jaksamisesta. Ehkäpä yhdessä voitte muuttaa työn kuvaa kevyemmäksi.
Ottaisit kiitollisena vastaan? Nuo on alkusäveliä työsuhteen purulle. Niissä tarkastellaan vain ja ainoastaan työntekijän työtehoa ja tuottavuutta. Jos olet sairaslomalla vaikka uupumuksen takia, sinua voidaan hyvinkin alkaa hivutella kohti pääovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on nyt joku henkilökohtainen loukkaus sinua kohtaan? Jos sulla ei ole ongelmia alkon kanssa niin mitä väliä?
Onko jotkut oikeasti noin puusilmäisiä? Ap on selvästi uupunut ja ahdistunut monesta asiasta niin kyllä silloin tuntuu loukkaukselta kun ajatellaan kyse olevan vain alkoholista.
Ei ajatella että kyse on vain alkoholista, vaan halutaan varmistaa että hoidetaan oikeaa asiaa. Jos sulta otettaisiin ferritiini- tai kilpirauhasarvo, niin loukkaantuisitko samalla tavalla? Onko sitä paitsi ap:n verikokeet laajemmat? Onko tuo peth vain yksi monista kokeista?
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikkia testatakaan, vaan heitä, joille kertyy paljon poissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää yhtään tätä uhripuhetta.
Meillä on töissä yksi uupunut ja se uuvuttaa kohta kaikki muutkin kun koko ajan pitää varoa sanomisiaan ja tekemisiään.
Ja on se päihdeongelmainenkin jonka juominen on julkinen salaisuus. Hyvä se on, että näitä testejä tehdään. Joka suvusta, työpaikalta, yms heitä kuitenkin löytyy.
Jopas on tässäkin kommentti. Teillä on töissä selvästi uupunut, ja sä ränttäät työkaveristasi täällä, kun ongelma on selvästi teidän työnantajalla. Päihdeongelmankin olette kahvipöydässä hänelle keksineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pitäisi testata? Todennäköisesti testataan vain tarvittaessa, esim. paljon poissaoloja.
Niin, mitäpä sitä todellisia ongelmia etsimään, kun voi arvontatarkkuudella toimivalla testillä löytää sopivat perusteet helpotetulle irtisanomiselle. Työllisyys paranee?
Valitettavan monet käyttävät sen stressin ja muiden ongelmien itsehoitoon alkoholia, vaikka se oikeasti lisää masennusta. Iso osa Suomen alkoholsteista käy ihan normisti töissä, kaikki vapaa-aika onkin sitten kovin kosteaa.
Siksi sitä tutkitaan, kun monella mutta ei kaikilla, on se osa taustasyistä alkoholin liikakäytöstä.