Miten matkustatte, mitä teette matkakohteissa?
Juujuu, makuja ja tapoja on erilaisia ja ymmärrän, että eri ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat ja kohteet jne.
Mutta en voi olla ihmettelemättä sukulaisperhettä, jonka tunnen hyvin, käyvät myös minun luonani kyläilemässä ns. kaupunkilomalla silloin tällöin ja joiden kanssa olen itsekin lähinnä kotimaassa matkaillut muutaman kerran.
He eivät uudessa kaupungissa tai muussa lomakohteessa tee oikein mitään. Eivät suunnittele mitään nähtävyyksien katsomista, eivät varaa koskaan mitään retkiä, eivät käy näyttelyissä, museossa, teatterissa, jossakin hyvässä ravintolassa tms.
Heidän päivänsä esimerkiksi kaupunkilomalla koostuu siitä, että kuljeskellaan esim. ostoskeskuksessa viisi tuntia. Kaupathan ovat ihan samoja kuin muissakin Suomen kaupungeissa, siis että jos Rovaniemen maalaiskunnasta tulee Turkuun pitkäksi viikonlopuksi, niin ne samat Henkkamaukat, Lindexit ja Pentikit kierrellään sitten siellä Turussa ,vaikka ne on Rovaniemelläkin.
En voi ymmärtää!
Kommentit (31)
Olin joskus lomalla Etelä-Euroopassa, ja tuntui, siellä samat vaateketjut ja brändit kuin Suomessakin. Zara, H&M, Nike, Adidas jne. Globalisaatiota vai mitä lie.
Tosin myönnän, et shoppailen silloin tällöin lomallani. Arkena ei todellakaan ole aikaa.
Matkustan pääkaupungeissa. Minua kiinnostaa historia ja tutustun etukäteen kulttuuriin.
En IKINÄ shoppaile ulkomailla. Tykkään historiasta, kulttuurista, päämäärättömästä kävelemisestä historiallisessa keskustassa. Olen käynyt ulkomailla katsomassa futista, korista, jääkiekkoa. Rantalomatkin toimii talviaikaan.
Kotimaassa saatan lähteä isompaan kaupunkiin puhtaasti ostoksille kauppakeskukseen. Omassa kunnassa ei sellaista ole.
Ulkomailla voi käyttää kielitaitoaan. Voi syödä eri ravintoloissa kuin kotona. Saa hyvää kahvia edullisemmin.
Rantalomalle minun ei tarvitsisi lähteä, jos tietäisin, että viikoilla 21-23 (mun lomaviikot) on takuuhelle Suomessa.
Voisin lähteä myös matkalle esim. junalla ilman että olisi määränpäätä. Matkustaisin vaan ja miettisin omia juttujani. Tai Atlantin yli risteily. Katselisin vain maisemia ja lukisin kirjaa. Maisemanvaihdos tekee ihmeitä. Perspektiivin saaminen omaan arkeen on minulle tärkeää.
Olen käynyt 50+ maassa ja 100+ matkaa. Matkustan aina pelkät käsimatkatavarat mukana, ei tarvitse enempää.
Enää ei viitsi paljon käydä muualla kuin Thaimaassa. Kaikki on jo nähnyt.
Mutta Thaimaahan palaan aina uudestaan naisten vuoksi.
Teatteri on aivan parasta. Ei tarvitse lähteä mihinkään, kun vaimo järjestää ihan kotona.
"jos Rovaniemen maalaiskunnasta tulee Turkuun pitkäksi viikonlopuksi, niin ne samat Henkkamaukat, Lindexit ja Pentikit kierrellään sitten siellä Turussa ,vaikka ne on Rovaniemelläkin. "
Ei ne kaikki maalaiskunnassa asuvat välttämättä käy edes Rovaniemellä kovin usein. Siihen nähden Turku voi vaikuttaa paljon hauskemmalta kaupungilta, jossa shoppailla.
euroopassa matkustan joka paikkaan autolla.välttelen aina turistipaikkoja ja menen sinne missä on rauhallista.
hienot ravintolat ei kiinnosta.
hotelleista kelpuutan hinnat alkaen läävät.
vain se mitä autosta näkee riittää minulle.reissaan yleensä yksin.
Se vähän riippuu mitä on tarjolla. Käyn kylpylöissä, hoidoissa jne. Toisessa paikassa kierrän nähtävyyksiä, jossain retkeilen, vaellan, käyn konserteissa ja oopperassa. Kaikki käy, omia valintoja.
Ulkomailla voi olla: Ranta, rantakatu, maisemapaikat, putiikki, kahvila, ruokailu, patikkapolku (ei tulva- tai vyöryalue, jos sataa), retket, illanvietot, tila (mikä vaan erikoistila), ratsastus, hedelmät, luostarit, kirkot jne. Kuhertelu?
Teen kävelylenkkejä, katson nähtävyyksiä, neulon ja luen altaaalla, syön hyvin. Shoppailua siedän vajaa tunnin kerralla, enkä silloinkaan yleensä osta mitään.