Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (481)
Vierailija kirjoitti: Tuleeko noissa sairaalabakteereja?
Korona-aikaan flunssaoireista ei ainakaan seurannut yhtÀÀn mitÀÀn. Jos oli flunssa niin oli, ei toimenpiteitÀ.
HyvÀÀ joulua kaikille jotka ovat kyseisissÀ laitoksissa. Millainen jouluateria siellÀ on?
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikaan flunssaoireista ei ainakaan seurannut yhtÀÀn mitÀÀn. Jos oli flunssa niin oli, ei toimenpiteitÀ.
Eikö siis edes henkilökunta suojautunut mitenkÀÀn?
Pakko hoidossa oli omainen ja kyllÀ oli kauheata touhua. EnsimmÀisinÀ öinÀ potilas oli kuulemma nukkunut pÀivÀpeiton pÀÀllÀ ja se oli hoitajan mielestÀ suuri asia mitÀ piti kummastella omaisellekin. Toinen asia myös ettÀ pari ekaa vuorokautta oli kuulemma pitÀnyt reppua sÀnkynsÀ jalkopÀÀssÀ. LÀÀkkeitÀ annettiin aivan jÀrkyttÀviÀ mÀÀriÀ vaikka potilas ei ollut agresiivinen, ennemminkin hiljainen omissa oloissaan. Kun potilas oli itse kysynyt eikö lÀÀke annokset ole hieman liian suuria oli LÀÀkÀri tiuskaissut ettÀ kuule, kriminaali psykiatriassa on annokset vielÀ paljon suurempia. TÀstÀ hÀmmentÀvÀstÀ ja pelottavasta osasto hoidosta on nyt onneksi jo 12 vuotta ja tÀmÀn ajan jÀlkeen tÀmÀ ihminen on ollut ihan hyvÀkuntoinen.
MitÀ teette tuollaisen hoitojakson jÀlkeen? Miten työpaikalla suhtaudutaan siihen?
Vierailija kirjoitti: MitÀ teette tuollaisen hoitojakson jÀlkeen? Miten työpaikalla suhtaudutaan siihen?
Kasaan elÀmÀÀ takaisin. Rutiineja on raskasta muodostaa kun sairaala katkaisee ne. YritÀn saada elimistöÀ toimimaan niin kuin se toimi ennen sairaalaa.
Aika lailla menee kuten matkan jÀlkeen menisi. PyykkÀystÀ, jÀÀkaapin tÀydennystÀ, siivousta.
Psyykkisesti raskasta jaksaa elÀmÀÀ keskeytyksen jÀlkeen kun ei voi saada turvaa siitÀ mitÀ on tehnyt. Ei voi perjantaina ajatella ettÀ huh, ainakin on saanut pidettyÀ tavallisia elintapoja yllÀ. Vaan tÀytyy elÀÀ seuraava viikko ennen kuin voi nÀin ajatella.
On myös ilkeÀÀ ettÀ pitÀÀ odotella jaksamisen palautumista tehtÀviin, joita oli ajatellut tehdÀ mutta joihin ei pystynyt sairaalan takia. Mattojen tai ikkunoiden pesu, kaappien siistiminen. Jos nÀmÀ olisi ollut kalenterissa mutta niitÀ ei ole voinut tehdÀ, ottaa pÀÀhÀn koska pitÀÀ alkaa suunnitella aikaa jolloin ne voi tehdÀ.
Sairaala on raskas paikka olla ja kun sieltÀ pÀÀsee pois, ei jaksaisi hetkeen mitÀÀn muuta kuin tehdÀ jotain mukavaa. Jos arkielÀmÀ vaan toimisi niin eli ei olisi ruokakauppaa, pyykkikonetta tai jatkuvaa murusta leivÀnpaahtimen vieressÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis edes henkilökunta suojautunut mitenkÀÀn?
Ei tietenkÀÀn. Se ei ole somatiikkaa vana psykiatriaa.
Vierailija kirjoitti: HyvÀÀ joulua kaikille jotka ovat kyseisissÀ laitoksissa. Millainen jouluateria siellÀ on?
Kinkkua ja laatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko hoidossa oli omainen ja kyllÀ oli kauheata touhua. EnsimmÀisinÀ öinÀ potilas oli kuulemma nukkunut pÀivÀpeiton pÀÀllÀ ja se oli hoitajan mielestÀ suuri asia mitÀ piti kummastella omaisellekin. Toinen asia myös ettÀ pari ekaa vuorokautta oli kuulemma pitÀnyt reppua sÀnkynsÀ jalkopÀÀssÀ. LÀÀkkeitÀ annettiin aivan jÀrkyttÀviÀ mÀÀriÀ vaikka potilas ei ollut agresiivinen, ennemminkin hiljainen omissa oloissaan. Kun potilas oli itse kysynyt eikö lÀÀke annokset ole hieman liian suuria oli LÀÀkÀri tiuskaissut ettÀ kuule, kriminaali psykiatriassa on annokset vielÀ paljon suurempia. TÀstÀ hÀmmentÀvÀstÀ ja pelottavasta osasto hoidosta on nyt onneksi jo 12 vuotta ja tÀmÀn ajan jÀlkeen tÀmÀ ihminen on ollut ihan hyvÀkuntoinen.
"Kriminaali psykiatriassa vielÀ paljon suurempia".... ja mikÀhÀn tÀhÀn on syynÀ? EihÀn tuossa ole mitÀÀn muuta logiikkaa kuin julmuus. Rikolliselle vielÀ pikkuisen julmempi kohtelu.
Painoin vierailijana itseni vahingossa kellarikerrokseen ja kun astuin ulos olin siis kellarissa ja minut kiidÀtettiin johonkin huoneeseen missÀ minua pidettiin 24 tuntia lepÀÀmÀssÀ.
Vierailija kirjoitti:
Painoin vierailijana itseni vahingossa kellarikerrokseen ja kun astuin ulos olin siis kellarissa ja minut kiidÀtettiin johonkin huoneeseen missÀ minua pidettiin 24 tuntia lepÀÀmÀssÀ.
??
Saa kohdella oikeudettomasti, saa työntÀÀ huonossa jamassa olevan ihmisen yhÀ syvemmÀlle pimeyteen, koitin saada sairaalapapin koska koin kokemukset demonisina (minkÀ vuoksi osastolle jouduin), valehtelivat ensin ettei onnistu, no kaivoin itse tiedot ja pyysin kÀymÀÀn, auttoi enemmÀn kuin yksikÀÀn "hoitaja" tai psykiatri
EiköhÀn nÀmÀ asiat mitÀ ja minkÀlaista osastohoidossa on, riipu ihan osastosta ja henkilön omasta sairaudedta ja sen vÀrittÀmÀstÀ kokemuksesta.
Se mitÀ on joskus ollut ei ole se litÀ se on tÀnÀÀn. Matin kokemus on eri kuin Mikon. Siksi asia selviÀÀ sinulle oikeasti vain kokemalla itse. Mutta ajan haaskaamistahan se on. Ei tuota sinulle dollareita siellÀ oleminen.
Vierailija kirjoitti: MitÀ teette tuollaisen hoitojakson jÀlkeen? Miten työpaikalla suhtaudutaan siihen?
On vapauttavaa ettÀ muualla yhteiskunnassa kohdellaan kuten muita ihmisiÀ. Esim. töissÀ sinulle jutellaan normaalisti ja muutenkin arvioidaan todellisilla perusteilla sen sijaan ettÀ terveydenhuollossa olet yhtÀ kuin keksitty diagnoosi. Pitkin hampain suhtauduttiin psykiatriassa kun ilmoitin ettÀ lÀhden töihin. Se on nimenomaan parantavaa ettÀ pÀÀset normaaliin elÀmÀÀn jne, kaikki tuo yritetÀÀn estÀÀ. Sen sijaan tarjotaan jotain mt-ilmais-kuntoutus-työtÀ, tÀllainen henkilö oli kerran minuun yhteydessa ja itdelleni riitti ihan se ettÀ puhuttiin aivan kuin vammaiselle
Vierailija kirjoitti:
On vapauttavaa ettÀ muualla yhteiskunnassa kohdellaan kuten muita ihmisiÀ. Esim. töissÀ sinulle jutellaan normaalisti ja muutenkin arvioidaan todellisilla perusteilla sen sijaan ettÀ terveydenhuollossa olet yhtÀ kuin keksitty diagnoosi. Pitkin hampain suhtauduttiin psykiatriassa kun ilmoitin ettÀ lÀhden töihin. Se on nimenomaan parantavaa ettÀ pÀÀset normaaliin elÀmÀÀn jne, kaikki tuo yritetÀÀn estÀÀ. Sen sijaan tarjotaan jotain mt-ilmais-kuntoutus-työtÀ, tÀllainen henkilö oli kerran minuun yhteydessa ja itdelleni riitti ihan se ettÀ puhuttiin aivan kuin vammaiselle
Ja "jutellaan normaalisti" tarkoitan sitÀ ettÀ sinulle puhutaan kuten i h m i s e l l e ... ei etsien merkityksiÀ sanoistasi, jotka eivÀt niihin liity, ei yrittÀen kÀÀntÀÀ sanomasi "oireeksi" sinua vastaan, jne. jne.
Jos olet eri mieltÀ sen kovemmin lÀÀkitÀÀn. Itse pienikokoinen nainen. MitÀÀn logiikkaa ei ole, jos uskallat olla eri mieltÀ syötetÀÀn lÀÀkkeitÀ kuin isolle miehelle, vÀhÀn sama kuin tuo kommentti ettÀ kriminaaleja lÀÀkitÀÀn vielÀ enemmÀn. Kyse vallankÀytöstÀ.
Potilaan oikeudet yleensÀ pimitetÀÀn, eli kannattaa ottaa itse selvÀÀ jos hotoon joutuu
Vierailija kirjoitti:
Jos olet eri mieltÀ sen kovemmin lÀÀkitÀÀn. Itse pienikokoinen nainen. MitÀÀn logiikkaa ei ole, jos uskallat olla eri mieltÀ syötetÀÀn lÀÀkkeitÀ kuin isolle miehelle, vÀhÀn sama kuin tuo kommentti ettÀ kriminaaleja lÀÀkitÀÀn vielÀ enemmÀn. Kyse vallankÀytöstÀ.
Kauanko olit hoidossa? Miten on mennyt sen jÀlkeen?
SiltÀ, miten keltaiselta huoneen numero maistuu.
Rahasta ja omasta palkastaan kuuluivat puhuvan usein. Yksi psykiatri kuului puhuvan ahdistuksesta ja unettomuudestaan, ei ole tullut sitten itseÀÀn mieleen diagnosoida đ”đ«
Eri