Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää puhe siitä miten Suomalaisilla on rahaa tileillä enemmän kuin koskaan

Vierailija
11.09.2025 |

Eikö nyt ole vaikeita vuosia takana useampi niin mihin tämä väite perustuu? Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä miten rahat ei riitä. 

Kenellä ne rahat sitten on?

Kommentit (629)

Vierailija
281/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin. 

Kuinka luuseri on jos ei löydä puolessatoista vuodessa mitään työtä

Yhä useampi ei löydä.

Pitkäaikaistyöttömyys on jo pahempi kuin 1990-luvun laman aikana.

Kiitos orpopurra!

Teiän työllistyminen on siks niin vaikeaa ku te ootte jotain viiskymppisiä naisia joita ei voi laittaa mihinkään fyysiseen työhön eikä teil oo mitään tutkintoja tai osaamista vaan just nää siivoojan hommat tai jotku valtion toimistotyöt jotka 15-vuotias lukiolainen tekis varmaan nopeammin ja paremmin ku te.

Kyllä meillä on AMK tutkinto. 

Sama juttu sulla on, jos menet laitoshuoltajaksi 20 - vuotiaana ja 50- vuotiaana tulee terveysvaivaa niin saat työmarkkinatukea 595 netto.

Nuoremmilla eläkeikä on 69-vuotta. 

Vierailija
282/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Yhä useampi ei löydä.

Kiitos orpopurra!

Teiän työllistyminen on siks niin vaikeaa ku te ootte jotain viiskymppisiä naisia joita ei voi laittaa mihinkään fyysiseen työhön eikä teil oo mitään tutkintoja tai osaamista vaan just nää siivoojan hommat tai jotku valtion toimistotyöt jotka 15-vuotias lu

Mut arvaanko oikein et se sun amk-tutkinto ei johda mihinkään oikeaan ammattiin niinku kätilö tai terveydenhoitaja vaan se on joku tradenomi, eli tutkinto jolla ei tee yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä useampi ei löydä.

Kiitos orpopurra!

Teiän työllistyminen on siks niin vaikeaa ku te ootte jotain viiskymppisiä naisia joita ei voi laittaa mihinkään fyysiseen työhön eikä teil oo mitään tutkintoja tai osaamista vaan just nää siivoojan hommat

Jos sulle tulee terveysvaivaa niin et pääse toimistotöihin ilman tradenomin tutkintoa, kun valtiolla korkeampi koulutus menee aina ohi virkaan valittaessa. 

Aikuiskoulutustuki poistui.

Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin. 

AMK kestää 3 ja puoli vuotta. 

Vierailija
284/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, leuhkimaan olet ainakin oppinut, mutta olet edelleen lyhyt mies. "

Ensinnäkin, olen nainen kuten ensimmäisessä viestissäni lukee. Lyhyt kyllä olen mutta mitenkähän liittynee asiaan. Leuhkinut en ole, päinvastoin en kertonut omaisuuttani ennen kuin joku älypää (sinä?) riensi kertomaan että olen velkainen ja ITSE on varakkaampi. Koira ja kalikka. 

Vierailija
285/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minulla, keskituloisella, velattomalla keski-ikäisellä. Oli jo vuosi sitten 70.000€, mutta sitten tajusin maksaa lainani pois. Oli hullua maksaa korkoja ja makuutaa rahoja tilillä. Nyt on taas kertynyt yli 30.000€. Tosin auto pitää jossain vaiheessa vaihtaa.

Tää on niin suomalaista. Eli vaihtoehdot on että pidetään rahat tilillä ilman korkoa tai maksetaan lainaa. Mulla on 200k lainaa ja 200k sijoituksia. Lainan korko on reilut 2%, sijoitukset tuottaa 5-10% vuodessa. Olisi hullua maksaa lainoja pois.

Vierailija
286/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, olen nainen kuten ensimmäisessä viestissäni lukee. Lyhyt kyllä olen mutta mitenkähän liittynee asiaan. Leuhkinut en ole, päinvastoin en kertonut omaisuuttani ennen kuin joku älypää (sinä?) riensi kertomaan että olen velkainen ja ITSE on varakkaampi. Koira ja kalikka. 

Vaikka sulla olisi omaisuutta niin sua ei arvosteta sen perusteella. Selän takana puhutaan, että olet k-pää.

Nykyajan ihmiset ei mieti enää mitään hierarkia asioita niinkuin eläkeläisten sukupolvi. 

Vierailija
287/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja uusissa kerrostaloissa on puolet asunnon hinnasta yhtiölainaa. 

Ei auta, että oma laina on maksettu. 

Vierailija
288/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä useampi ei löydä.

Kiitos orpopurra!

Teiän työllistyminen on siks niin vaikeaa ku te ootte jotain viiskymppisiä naisia joita ei voi laittaa mihinkään fyysiseen työhön eikä teil oo mitään tutki

Miksi toimistotyöt on ainoa työ mitä voi tehdä

Vierailija
289/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi sitä muitakin töitä tehdä kuin toimistotöitä, mutta mikä on kevyttä?

Vierailija
290/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sulla olisi omaisuutta niin sua ei arvosteta sen perusteella. Selän takana puhutaan, että olet k-pää.

Nykyajan ihmiset ei mieti enää mitään hierarkia asioita niinkuin eläkeläisten sukupolvi. 

Sinä olet ainoa joka on puhunut aiheesta, harmi ettei sinua arvosteta. Minulla on paljon rakkaita läheisiä ja ystäviä. Yritä pärjätä, oikeasti. Olet omituisen katkera ja vihamielinen. 

Vierailija
291/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion töihin on satoja hakijoita, merkonomeja, tradenomeja ja maistereita. 

Jos et pysty tekemään fyysistä työtä niin sun on melkein pakko lukea tradenomiksi. 

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei nykyään pääse. 

Vierailija
292/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet ainoa joka on puhunut aiheesta, harmi ettei sinua arvosteta. Minulla on paljon rakkaita läheisiä ja ystäviä. Yritä pärjätä, oikeasti. Olet omituisen ka

Ei sinua oikeasti arvosteta. Sinun kanssa ollaan vain rahan takia. 

Vierailija
293/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minulla, keskituloisella, velattomalla keski-ikäisellä. Oli jo vuosi sitten 70.000€, mutta sitten tajusin maksaa lainani pois. Oli hullua maksaa korkoja ja makuutaa rahoja tilillä. Nyt on taas kertynyt yli 30.000€. Tosin auto pitää jossain vaiheessa vaihtaa.

Tää on niin suomalaista. Eli vaihtoehdot on että pidetään rahat tilillä ilman korkoa tai maksetaan lainaa. Mulla on 200k lainaa ja 200k sijoituksia. Lainan korko on reilut 2%, sijoitukset tuottaa 5-10% vuodessa. Olisi hullua maksaa lainoja pois.

Velan pelko on yksi suurimmista vaurastumisen esteistä. Itselläkin sijoituslainoja yli 200k vaikkei salkku ole kuin reilu 750k ja aina kun tulee esim kaveriporukassa puhe asunto tms veloista niin kauhea ihmettely miksi en maksa velkoja pois. Ei vaan tajuta.

Vierailija
294/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei nykyään pääse minkään jalan nivelrikon tai selkävaivan takia. Ollaan työttömänä 595 työmarkkinatuella. 

Vierailija
295/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja työttömät pääsi 1990-luvulla eläkeputkeen 53-vuotiaana. 1990-luvulla sai myös ansiosidonnaita kaksi vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla. Ja oli myös velvoitetyö.

Nyt kaikki on poistettu. 

Vierailija
296/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Suomi kallis maa onkin, niin meidän mediaanipalkat ovat kuitenkin siellä hieman yli 3300€ tasolla tällä hetkellä. Suurimman osan työssäkäyvistä ihmisistä, kuukausittaiset nettoansiot asettuu 2000-3000€ välille. Kyllä noilla summilla säästöön jää, jos rahankäyttöään yhtään osaa suunnitella*. 

Puhe vaikeista vuosista kumuloituu siinä, että yhä useampi lisää säästämistään ja vähentää kulutustaan. Tottakai tuolloin sitä rahaa tileillä makaa enemmän kuin koskaan.

*kyllä, tiedän että on myös pienituloisia ihmisiä. He eivät kuitenkaan mitään enemmistöä edelleenkään tässä maassa muodosta.

Vierailija
297/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein Suomalaisilla?

Vierailija
298/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pysty tekemään fyysistä työtä niin sun on melkein pakko lukea tradenomiksi. 

No voi että. Onks se sit yhteiskunnan vika että on niin huonossa kunnossa oleva ihminen joka ei jaksa nostaa 10 kiloa ja valtion pitäs järjestää joku työpaikka semmoselle

Vierailija
299/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhempia työttömiä oli palkkatuella töissä valtion virastoissa velvoitetöissä. Sillä sai kerättyä ansiosidonnaisen. 

Nyt valtiolla ei enää oteta töihin palkkatuella eikä palkkatukitöillä saa enää kerättyä ansiosidonnaista. 

Vierailija
300/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi että. Onks se sit yhteiskunnan vika että on niin huonossa kunnossa oleva ihminen joka ei jaksa nostaa 10 kiloa ja valtion pitäs järjestää joku työpaikka semmoselle

Ennen järjestettiin. 

Velvoitetyö loppui 2024 syksyllä.