Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävittekö lapsena vanhempienne kanssa teattereissa, museoissa, oopperassa, konserteissa jne?

Vierailija
11.09.2025 |

Onko se vaikuttanut teihin aikuisina?

Kommentit (204)

Vierailija
21/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jossain, mutta enemmän koulun kanssa. Opettajat opetti kyldyyriä.

Vierailija
22/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kulttuurinvihaaja/lapsena vaille moisia kokemuksia jäänyt on järjestään alapeukuttanut yhtä lukuunottamatta kaikki ne kommentit joissa kerrotaan että vanhemmat ovat vieneet lapsiaan aloituksessa mainittuihin tilaisuuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kulttuurinvihaaja/lapsena vaille moisia kokemuksia jäänyt on järjestään alapeukuttanut yhtä lukuunottamatta kaikki ne kommentit joissa kerrotaan että vanhemmat ovat vieneet lapsiaan aloituksessa mainittuihin tilaisuuksiin.

Olen kysynyt tätä ennenkin. MIKSI sä kyttäät noita alapeukkuja ja etenkin otat ne niin vakavasti? Minkä ihmeen takia? 

Vierailija
24/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomasin. Outoa, miksi antaa alanuoli kun joku vastaa ap:n kysymykseen? Kyllä nyt tosiaan ns korkeakulttuuri hiertää, kaikki muut jossa ei käyty missään/Uuno-elokuvia katsomassa ovat hänelle ok.

Vierailija
25/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei käyty kun autonäyttelyissä. Tarjolla makkaraa, lapsille ilmapallo ja tarroja sekä mahdollisesti joku kisa.

Vierailija
26/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan ihmetelleet, että te keiden vanhemmat ole vieneet teitä juuri mihinkään, että miksi eivät vieneet? Ja harmittaako se teitä, että olette jääneet jostain paitsi?

Vierailija
27/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oopperaan ei täysipäinen ihminen mene.

Teatterissa olemme käyneet joskus harvoin.

Museot on hoitanut koulu.

Vierailija
28/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt tätä ennenkin. MIKSI sä kyttäät noita alapeukkuja ja etenkin otat ne niin vakavasti? Minkä ihmeen takia? 

MIKSI sinä niitä käytät jos et halua että niihin reagoidaan? MIKSI koko peukutusmahdollisuus vai nuoliko se nyt on on edes olemassa jos sitä ei saa noteerata? Siitähän saa lisää kesksutelunaihetta ja syvennettyä vastauksia. Voisitko kertoa (niin ei tarvitse enää ihmetellä ja kysellä) mitä alapeukuttamista on jonkun lapsuuskokemuksissa?

Vierailija
29/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti vei minua taidekouluun, musiikkiharrastuksiin, museoihin ja pari kertaa myös elokuviin tai lasten teatteriin. Hän ei ole itse erityisen kultturellista kodista, enemmänkin perämetsien köyhää kansaa.

Se on vaikuttanut kyllä paljon. En ymmärrä miten joku voi elää ilman kulttuuria, oma elämäni tuntuisi melko tyhjältä suorittamiselta jos tämä puoli elämästä puuttuisi kokonaan. Kulttuuri ikään kuin sitoo minut pitempään jatkumoon ja suurempaan ajatteluun, tuo perspektiiviä ja uutta näkökulmaa elämään. Kulttuuri on luonteva osa elämää, käyn esimerkiksi säännöllisesti museoissa ja vien lapsiakin museoon. Luen kirjoja, maalaan huvikseni, käyn konserteissa.

Enkä ole mikään älykkötaiteilija, ihan tavallinen pulliainen. Olen myös aika isänmaallinen ja mielestäni kulttuuri tekee Suomen. Kulttuuria on myös ruoka, vaatteet, tavat. Esimerkiksi karaoke ja lavatanssit ovat tosi hieno osa suomalaisuutta.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 SiToO mInUt PiTeMpÄäN (opettele kirjoittamaan) jAtKumOoN 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Kyllä voi ihminen olla teennäinen.

Vierailija
30/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Lähimpään teatteriin oli 300 km, lähimpään (ja satojen kilometrien säteellä ainoaan) museoon 40 km, oopperaan yli 1000 km ja sitä rataa. Voinee aika hyvin päätellä, missä päin asuimme. Konsertteja kyllä sielläkin oli tarjolla, nimekkäätkin bändit kävivät, kiertävät teatterit ja sirkukset ym. Elokuvateatterikin oli, ja elokuvakerho. Itse asiassa vähän sitä ja tätä, ei missään umpiossa eletty sentään.

Mutta se kysymys, että kävinkö vanhempien kanssa näissä riennoissa - en. Ihan omin päin kävin, sitten kun oli tarpeeksi ikää ja vähän pikkurahaakin. Koulukin järjesti jotain tapahtumia. Vanhemmilla oli ihan tarpeeksi tekemistä elannon hankkimisessa ja sen lisäksi olivat järjestötoiminnassa, ei he jaksaneet meille mitään erikoista siinä enää järjestää. Aikuisena, kun olen muuttanut maalikylille, niin olen kyllä kiertänyt paljonkin museoita, näyttelyitä ja muita kulttuuritapahtumia.

Vierailija
31/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei mene? Mistä tiedät että se ei ole täyspäisten hommaa jos et ole koskaan ollut?

Vierailija
32/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä. Kerran äiti vei sirkukseen, siinä kaikki. En omia lapsiakaan vienyt mihinkään, mutta nyt kun he ovat aikuisia, niin ollaan käyty teatterissa. 

En ole sillä tavalla kiinnostunut kulttuurista. Kirjoja luen, lapset eivät. 

Vierailija
33/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti vei minua taidekouluun, musiikkiharrastuksiin, museoihin ja pari kertaa myös elokuviin tai lasten teatteriin. Hän ei ole itse erityisen kultturellista kodista, enemmänkin perämetsien köyhää kansaa.

Se on vaikuttanut kyllä paljon. En ymmärrä miten joku voi elää ilman kulttuuria, oma elämäni tuntuisi melko tyhjältä suorittamiselta jos tämä puoli elämästä puuttuisi kokonaan. Kulttuuri ikään kuin sitoo minut pitempään jatkumoon ja suurempaan ajatteluun, tuo perspektiiviä ja uutta näkökulmaa elämään. Kulttuuri on luonteva osa elämää, käyn esimerkiksi säännöllisesti museoissa ja vien lapsiakin museoon. Luen kirjoja, maalaan huvikseni, käyn konserteissa.

Enkä ole mikään älykkötaiteilija, ihan tavallinen pulliainen. Olen myös aika isänmaallinen ja mielestäni kulttuuri tekee Suomen. Kulttuuria on myös ruoka, vaatteet, tavat. Esimerkiksi karaoke ja lavatanssit ovat tos

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 SiToO mInUt PiTeMpÄäN (opettele kirjoittamaan) jAtKumOoN 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Kyllä voi ihminen olla teennäinen.

:) Kiinnostava reaktio

Vierailija
34/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei mene? Mistä tiedät että se ei ole täyspäisten hommaa jos et ole koskaan ollut?

Siitä, että olen kuullut oopperaa? 🙄

Vierailija
35/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus jossain, mutta enemmän koulun kanssa. Opettajat opetti kyldyyriä.

No tämäpä minullakin. En edes kaivannut että vanhempien kanssa oltaisiin menty kun opettajat vei Turun linnaan, Luostarinmäelle, kotiseutumuseoihin, kaupunginteatteriin, konsertteihin. Eikö muualla tehty näin? (Maaseudun koulu) 

Vierailija
36/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä olet se alapeukuttaja, niin miksi? Miksi alapeukutat kaikki? Kun vain neutraalisti vastataan aloituksen kysymykseen. 

Vierailija
37/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono itsetunto pitää olla että käyttää aikaansa täällä raivoamiseen? Siksi että jonkun vanhemmat ovat vieneet lapsen katsomaan kulttuuria? Vähän vaikea ymmärtää

Vierailija
38/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan ihmetelleet, että te keiden vanhemmat ole vieneet teitä juuri mihinkään, että miksi eivät vieneet? Ja harmittaako se teitä, että olette jääneet jostain paitsi?

Ovat tienneet, että pienet lapset eivät osaa arvostaa "kulttuuririentoja." Meillä on elämänopit hoidettu kotipuolessa, koulu on kärrännyt museoihin ja me olemme käyneet esimerkiksi ulkomailla kirkoissa katselemassa, joskus jossain teatterissa ja tietysti hienoissa ravintoloissa. Mutta ihan turha meitä olisi ollut raahata joihinkin mukahienoihin sivistysasioihin lapsina. Kotoa olen saanut esimerkin kirjojen lukemisesta ja sivistyksestä. Ei ole tarvinnut mennä leikkimään hienostoihmisiä maksullisiin paikkoihin.

Vierailija
39/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat halusi olla vaan mökillä kaikki vapaa-ajat. Mutta ei harmittanut kun koulun kanssa mentiin kaikkialle. 

Vierailija
40/204 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien kanssa mutta luokkaretkillä koulusta käytiin museoissa.Oli todella tylsiä paikkoja .Ehkä johtui siitä että matkoilla oli tiedossa jotain hauskempaa tuon jälkeen.