Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä te sinkku työttömät pärjäätte 595 eurolla kuukaudessa?

Vierailija
11.09.2025 |

Eihän se riitä yhtään mihinkään.

Kommentit (225)

Vierailija
101/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuvat voivat kerätä marjoja ja sieniä ruuakseen sekä kalastaa. Ostakaa alennus-tuotteita ja tehkää ruoka itse. Ei tupakkaa, alkoholia. Juo vain vettä. Harrastuksena kävely. Älä osta mitään uutta, huolla ja korjaa vanhat. Älkää aina valittako.

Eihän tuo ole lainkaan elämisen arvoista elämää.

Vierailija
102/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, säännöt on kyllä selvät. Ongelmalliseksi asian tekee, että työmarkkinatuki ei ole riittävä, jotta sillä eläisi. Tuntuu myös väärältä, että jos on aikanaan tuhlannut kaiken, niin saa enemmän tukia. Mutta jos on elänyt pihisti ja palkastaan jotain säästänyt, niin saa nyt hädän hetkelläkin vastaavasti vähemmän. Ei tällainen kannusta säästämään. 

Ai, mua se kyllä kannustaa säästämään enemmän.

Ai? Ajattele tilanne, että sinulla ja kahdella työkaverillasi on sama palkka, saatte kaikki nettona vaikka 2000 euroa/kk. Sinä olet jo nuoresta asti säästänyt omaa asuntoa varten omarahoitusosuutta, hankit oman asunnon ja lyhennät palkasta lainaa ja maksat vastiketta. Lisäksi laitat jo kuukausi säästöön 200 euroa. Pystyt tähän, koska otat töihin omat eväät, et käy joka viikonloppu baareissa, et polta tupakkaa etkä harrasta kalliita asioita etkä tee laskettelureissuja Lappiin. Myös toinen työkaverisi tekee näin, ja hänellekin jää säästöön rahaa, mutta erona sinuun on, että hän ei ole ostanut omaa asuntoa vaan asuu vuokralla setänsä omistamassa asunnossa. Kolmas työkaveri sen sijaan on aina pistänyt kaiken sileäksi saman tien, matkustelee lomat hienoissa paikoissa, ostaa merkkivaatteita, asuu vuokralla, tupakoi ja viihtyy baareissa. Rahaa kuluu eikä mitään jää säästöön. Sitten teidän työpaikalle tulee muutosneuvottelut ja teidät kaikki kolme irtisanotaan. Toinen, vuokralla asuva työkaveri hankkii kotiin kassalippaan ja nostaa heti säästöt pois pankista. Lyhyen ansiosidonnaisen jälkeen ette löydä vielä töitä, joten joudutte työmarkkinatuelle. Kaksi teistä saa lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea ja yksi ei. Menikö oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee koskaan mitään (muuta kuin syön), joten pärjään. Paitsi nyt, kun sain työmarkkinatuesta veronpalautusta. Periaatteessa saan pitää palautuksista 50 euroa, mutta Kela pyöritteli asian sellaiseen muotoon, että jäänkin miinukselle kahdeksi kuukaudeksi muihin kuukausiin verrattuna.

Tässä kuussa pärjääminen on hankalampaa, koska joudun käymään lääkärillä ja maksamaan taksimaksut (Kela-taksia ei tähän saa). Ja ensi kuussa nousee vuokra muutamalla kympillä. 

Minulla on kolme ammattia, joita voisin tehdä pimeästi työkyvyttömyydestäni huolimatta. Minulla vain ei ole enää minkäälaista verkostoa, ja muutenkin pelkäisin kauheasti kiinni jäämistä.

Pääsisipä täältä nopeasti pois. Nukkuessaan, tietämättä mitään. 

Pimeitä töitä ei nykyään oikein voi tehdä palkollisena. Kaikista palkoista menee tieto ansiotulorekisteriin,

Milloin ja miten pimeitä töitä on voinut tehdä palkollisena? Niiden jujuhan on juuri siinä, ettei niistä hiiskuta minnekään.

Vierailija
104/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuon enempää pienipalkkaisillakaan jää käteen pakollisten jälkeen. Lisäksi menetät aikaasi ja on kipuja raskaasta, huonosti palkatusta työstä. 

Vierailija
105/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä oo itekin miettinyt. Kun laskuja tulee. Ruoka kallista. Auto pitää olla landella ku julkista on vaa bussit kouluu. Taikuri saa olla. Harmu kun tuo vero on 20. Eikä sitä pysty alentaa. Onnex seurakunta auttaa. 

Pystyyhän alentaan. Soitto verotoimistoon, niin laskevat noin 17%. Mulla jää nyt käteen tolla prossalla 610 E /kk. Siitä joutuisin maksaa mätkyjä 10,56 €. Eli senttisiä tässä pyöritellään, mutta joo.

Vierailija
106/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuvat voivat kerätä marjoja ja sieniä ruuakseen sekä kalastaa. Ostakaa alennus-tuotteita ja tehkää ruoka itse. Ei tupakkaa, alkoholia. Juo vain vettä. Harrastuksena kävely. Älä osta mitään uutta, huolla ja korjaa vanhat. Älkää aina valittako.

Ta pa sitten ittes.

Vierailija
107/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä palkka 1200-1300 e/kk, mitään tukia en saa, tuosta maksan vuokran, sähkön, netin ja pakolliset. Monille työssäkäyville jää vähemmän kuin työttömille, varsinkin yksin asuville

Syvältä, että tekevä joutuu olemaan noin ahtaalla.

Vierailija
108/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkiminen ja metsästä keräily voi olla hauskaa harrastuksena pari kertaa vuodessa, mutta ei ole kivaa, jos se on pakko. Mieluummin asun sellaisessa paikassa, missä on varaa ostaa ruokaa, eikä tarvitse keräillä sieniä henkensä pitimiksi. 

Vierailija
109/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkoholia voi ja pitääkin nauttia. Ei kilju- tai kotiviinisatsi paljoa maksa. Jokainen järkevä kansalainen tekee kesän marjasadosta vähintään 50 litraa kotiviiniä talven varalle.

Muuten oikein.

Vierailija
110/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippanappa pärjää kun syö laihaa keittoa. Kyllähän se keljuttaa kun yhteiskunta suosii juoppoja, nistejä, ja näitä maahan tulleita elätettäviä. 

Vierailija
111/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään omista kun kaikki on varastettu . Ei kannata edes ostaa mitään. Sänky vaan ja paistinpannu. Niitäkin on varastettu. Lakanoita varastetaan CCCP tyyli . Kun ei käy ravintoloissa syömässä säästää ja syö vaan ne uunilämmitetyt ja ei pidä jääkaappia päällä. Ostaa vain pieniä määriä. Jogurtti säilyy päivän tai talvella parvekkeella. Sähkölasku puolittuu. Nuorena voi tehdä työtä vapaapäivät niin saa lisää rahaa . Ennen opiskelijat teki aina työtä lomilla .

Juu, varmaan teki kaikki nuoret töitä silloin kun sinä olit nuori. Nykyään se ei ole mahdollista. Ei ole sellaisia töitä enää. 

Vierailija
112/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä saa kyl enemmän

Ei saa, kaikki ei asu vuokralla.

Vierailija
113/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön saa 595 piste. Joku työtön voi saada jotain muita tukia, mutta työttömyystuki on sen 595e/kk, itse esim pari vuotta sitten sain tilille vain tuon 595 koska en ollut oikeutettu mihinkään muuhun tukeen.

Sama tilanne minulla nyt. Ei tule muita tukia kuin työmarkkinatuki. Säästöillä pärjää eläkkeeseen asti, jos asuu halvassa paikassa. Mutta Suomessa asuminen ei onnistu, vaikka miten olen yrittänyt laskea. Pois muuttamisessa olisi sekin hyvä puoli, että voi laittaa asunnon vuokralle ja saada siitäkin vähän tuloja. Hätätilassa asunnon voi myydäkin. Mutta haluaisin pitää sen vanhuuden turvana. 

Vierailija
114/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Mihin sinä ajattelit muuttaa tai miten ratkaista toimeentulo-ongelmat? Työkö?

Ei ole mitään palkkatyötä tiedossa. Lähden nyt ensin Kaakkois-Aasian suuntaan, missä on kolme kertaa halvempaa elää ja säästöt kestää pitempään. Pärjään ainakin tämän talven, jos asun halvassa maassa. Ilmastokin on siellä päin talvella mukava. Olen varautunut asumaan eri paikoissa, monissa m

Tuota Kaakkois-Aasiaa minäkin olen miettinyt. Tai toisena vaihtoehtona Etelä-Amerikkaa. Niissä on halpaa asua. Aasiassa on turvallisempaa, mutta kielet ovat vaikeita, jos aikoo jäädä pitemmäksi aikaa. Etelä-Amerikassa pärjäisi hyvin espanjalla, osaan sitä. 

Vierailija
115/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee koskaan mitään (muuta kuin syön), joten pärjään. Paitsi nyt, kun sain työmarkkinatuesta veronpalautusta. Periaatteessa saan pitää palautuksista 50 euroa, mutta Kela pyöritteli asian sellaiseen muotoon, että jäänkin miinukselle kahdeksi kuukaudeksi muihin kuukausiin verrattuna.

Tässä kuussa pärjääminen on hankalampaa, koska joudun käymään lääkärillä ja maksamaan taksimaksut (Kela-taksia ei tähän saa). Ja ensi kuussa nousee vuokra muutamalla kympillä. 

Minulla on kolme ammattia, joita voisin tehdä pimeästi työkyvyttömyydestäni huolimatta. Minulla vain ei ole enää minkäälaista verkostoa, ja muutenkin pelkäisin kauheasti kiinni jäämistä.

Pääsisipä täältä nopeasti pois. Nukkuessaan, tietämättä mitään. 

Miksi sanot olevasi työkyvytön, mutta voisit tehdä kolmea erilaista työtä pimeästi?

Terveiset oikeasti työkyvyttömältä, joka ei silti saanut myönteistä eläkepäätöstä! 

Vierailija
116/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Mihin sinä ajattelit muuttaa tai miten ratkaista toimeentulo-ongelmat? Työkö?

Ei ole mitään palkkatyötä tiedossa. Lähden nyt ensin Kaakkois-Aasian suuntaan, missä on kolme kertaa halvempaa elää ja säästöt kestää pitempään. Pärjään ainakin tämän talven, jos asun halvassa maassa. Ilmastokin on siellä päin talvella mukava. Olen varautunut asumaan eri paikoissa, monissa m

Tuota Kaakkois-Aasiaa minäkin olen miettinyt. Tai toisena vaihtoehtona Etelä-Amerikkaa. Niissä on halpaa asua. Aasiassa on turvallisempaa, mutta kielet ovat vaikeita, jos aikoo jäädä pitemmäksi aikaa. Etelä-Amerikassa pärjäisi hyvin espanjalla, osaan sitä. 

Mammutit tulee tänne ja me siirrymme sinne ?

Vierailija
117/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä pärjää, koko ajan ahdistaa. Jos joku kodinkone menee rikki, on ihan pulassa. Asunto on liian kallis, ja vuokran jälkeen jää n. 480e. Pakollisten laskujen ja bussikortin jälkeen jää vain ruokarahaa. Keliakia ja laaja-alaiset allergiat estävät ruokajonossa käymisen.

Kun tekee kaikki ruoat itse, puhtaista raaka-aineista, pärjää juuri ja juuri. Halpisvitamiineja päälle. Mitään erityistä ei voi tehdä kodin ulkopuolella, minnekään huvituksiin ei voi mennä. 

Ikä ja hankalat pitkäaikaissaairaudet rajoittavat työkykyä/ työsaantia. Ei kukaan palkkaa lähes 60v ikäistä sairasta ihmistä. 

Onpa tosi kiva loppuelämä. 

jos sulla on todettu keliakia ja siitä lääkärintodistus, voi hakea sitä keliakiatukea.

Minäkään en voi viljoja syödä, joten ruoka-avussa ei ole mit

joo, niin lakkautti, mutta se tuli maaliskuussa uudestaan.

Vuonna 2025 keliakiaa sairastavat pienituloiset voivat saada tukea ylimääräisiin ravintomenoihin Kelan toimeentulotuesta. Keliakiasta aiheutuvia ylimääräisiä ravintomenoja voidaan huomioida toimeentulotukeen 38 euroa kuukaudessa maaliskuusta 2025 alkaen. Tuki on henkilökohtainen ja koskee jokaista yli 16-vuotiasta keliakiaa sairastavaa perheenjäsentä. Tuen saaminen edellyttää asianmukaista keliakiadiagnoosia

Vierailija
118/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on pakko. Makaronia ja neljän seinän tuijotusta. Halvin kaikesta. Eikä jää edes tuo käteen. Siitä menee 190e vuokraan. Ei naurata ei. 

Toimerntulotuki

Vierailija
119/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä pärjää, koko ajan ahdistaa. Jos joku kodinkone menee rikki, on ihan pulassa. Asunto on liian kallis, ja vuokran jälkeen jää n. 480e. Pakollisten laskujen ja bussikortin jälkeen jää vain ruokarahaa. Keliakia ja laaja-alaiset allergiat estävät ruokajonossa käymisen.

Kun tekee kaikki ruoat itse, puhtaista raaka-aineista, pärjää juuri ja juuri. Halpisvitamiineja päälle. Mitään erityistä ei voi tehdä kodin ulkopuolella, minnekään huvituksiin ei voi mennä. 

Ikä ja hankalat pitkäaikaissaairaudet rajoittavat työkykyä/ työsaantia. Ei kukaan palkkaa lähes 60v ikäistä sairasta ihmistä. 

Onpa tosi kiva loppuelämä. 

jos sulla on todettu keliakia ja siitä lääkärintodistus, voi hakea sitä keliakiatukea.

Minäkään en voi viljoja syödä, joten ruoka-avussa ei ole mit

haista nyt kettu. Myös vitt'umaisuus on ikävä piirre. Ei kuulu sulle, mitä sairastan. Ei ole sun asias arvostella ihmisiä.

Vierailija
120/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla oli niin helppoa olla työtön ja sinkku. Mun yksiöni vuokra maksettiin. Se oli 1000 markkaa. Lisäksi sain työttömyyskorvausta 2000 markkaa kuukaudessa. Ruokaa sai ihan hyvin yhdelle ihmiselle 100 markalla per viikko. Oli rahaa käydä karaokessa, välillä pitsalla, ostaa vaatteita yms. Tietysti jos olisi ollut velkaa, jota maksaa, niin olisi ollut vaikeampaa.  Mutta työtön, velaton, sinkku pärjäsi 90-luvulla todella hyvin.

Itse olin työtön ja oli lapsi. Päiväkotipaikkaa ei saanut, jos ei ollut töitä. Töitä ei saanut, jos ei ollut päiväkotipaikkaa. Ihan painajaismainen vuosikymmen toimeentulon kannalta meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi