Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä te sinkku työttömät pärjäätte 595 eurolla kuukaudessa?

Vierailija
11.09.2025 |

Eihän se riitä yhtään mihinkään.

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki. Sieltä riittää koko maailmalle, kuten olet ehkä huomannut.

Toimeentulotukea saadakseen ei voi olla säästöjä. Jos on ennen työttömyyttä ollut töissä joitakin vuosia ja sinä aikana säästänyt sen suositellun 10% tuloista niin ei kovin pian mitään toimeentulotukea saa,

Ei tietenkään voi olla. Kenellä edes tulee mieleen, että tilillä saa olla rahaa samalla kun nostaa äärimmäiseen hätään tarkoitettua tukea?  

Ei tietenkään, säännöt on kyllä selvät. Ongelmalliseksi asian tekee, että työmarkkinatuki ei ole riittävä, jotta sillä eläisi. Tuntuu myös väärältä, että jos on aikanaan tuhlannut kaiken, niin saa enemmän tukia. Mutta jos on elänyt pihisti ja palkastaan jotain säästänyt, niin saa nyt hädän hetkelläkin vastaavasti vähemmän. Ei tällainen kannusta säästämään. 

Vierailija
82/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän silloin voi sanoa pärjäävänsä 595 eurolla jos kerran saa enemmän rahaa esim. asumistuen muodossa.

Voi hyvä sylvi. Et taida tietää näistä asioista. 

En onneksi tiedäkään, en ole koskaan nostanut muita tukia kuin opintotukea. Olen kyllä sitä mieltä, että lii

Minä maksan itse vuokran. Ei sitä kukaan muu maksa. Saan ansionsidonnaista ja asumistuen. On yhteensä 1300e kuukaudessa. 

Niin minäkin maksoin niin kauan kuin tuli ansiosidonnaista, mutta se loppui nyt, elokuussa tuli viimeinen erä. Nyt kun tulee enää pelkkä työmarkkinatuki, on pakko alkaa tehdä eri tavalla. Olen jo irtisanonut asunnon, koska en voi pitää tätä enää. Asumistuki e

Näinhän se menee. Mihin sinä ajattelit muuttaa tai miten ratkaista toimeentulo-ongelmat? Työkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, säännöt on kyllä selvät. Ongelmalliseksi asian tekee, että työmarkkinatuki ei ole riittävä, jotta sillä eläisi. Tuntuu myös väärältä, että jos on aikanaan tuhlannut kaiken, niin saa enemmän tukia. Mutta jos on elänyt pihisti ja palkastaan jotain säästänyt, niin saa nyt hädän hetkelläkin vastaavasti vähemmän. Ei tällainen kannusta säästämään. 

Ai, mua se kyllä kannustaa säästämään enemmän.

Vierailija
84/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee koskaan mitään (muuta kuin syön), joten pärjään. Paitsi nyt, kun sain työmarkkinatuesta veronpalautusta. Periaatteessa saan pitää palautuksista 50 euroa, mutta Kela pyöritteli asian sellaiseen muotoon, että jäänkin miinukselle kahdeksi kuukaudeksi muihin kuukausiin verrattuna.

Tässä kuussa pärjääminen on hankalampaa, koska joudun käymään lääkärillä ja maksamaan taksimaksut (Kela-taksia ei tähän saa). Ja ensi kuussa nousee vuokra muutamalla kympillä. 

Minulla on kolme ammattia, joita voisin tehdä pimeästi työkyvyttömyydestäni huolimatta. Minulla vain ei ole enää minkäälaista verkostoa, ja muutenkin pelkäisin kauheasti kiinni jäämistä.

Pääsisipä täältä nopeasti pois. Nukkuessaan, tietämättä mitään. 

Vierailija
85/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan myös asumis- ja toimeentulotukea. 

Ei kaikki saa. Asumis- ja toimeentulotuen tarkoitus on pelkästään pienentää valtion kustannuksia. Niin ettei kaikille työttömille tarvitse maksaa sen suuruista työmarkkinatukea, jolla tulisi toimeen.

Nyt kun tuet on pilkottu noihin eri osiin, niin osan työttömistä voi ties millä kriteereillä jättää kituuttamaan pelkälle työmarkkinatuelle. Yleensä ahkerin ja säästäväisin osa kansasta saa kärsia, koska heillähän niitä omia asuntoja ja pieniä säästöjä juuri on. 

Vierailija
86/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään nyt esim toinen silmistä vuotaa poskelle ja limainen.tk hon en päässyt,ei kuulemma akuuttiasia. Silmälääkäriin ei tuo raha riitä olisi siitä melkein puolet. 

Nyt vaan istun kotona,töihin en voi hakea.mitäön en voi tehdä.ihmiset luulee että itken kokoajan.

Sinulla ovat silmät kuivuneet eli kyseessä on tavallinen ikämuutos. Pystytkö ostamaan Artelacin silmätippoja apteekista? Ota lusikallinen rypsiöljyä aamuin illoin limakalvojenkin vuoksi.

Vierailija
87/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä pärjää, koko ajan ahdistaa. Jos joku kodinkone menee rikki, on ihan pulassa. Asunto on liian kallis, ja vuokran jälkeen jää n. 480e. Pakollisten laskujen ja bussikortin jälkeen jää vain ruokarahaa. Keliakia ja laaja-alaiset allergiat estävät ruokajonossa käymisen.

Kun tekee kaikki ruoat itse, puhtaista raaka-aineista, pärjää juuri ja juuri. Halpisvitamiineja päälle. Mitään erityistä ei voi tehdä kodin ulkopuolella, minnekään huvituksiin ei voi mennä. 

Ikä ja hankalat pitkäaikaissaairaudet rajoittavat työkykyä/ työsaantia. Ei kukaan palkkaa lähes 60v ikäistä sairasta ihmistä. 

Onpa tosi kiva loppuelämä. 

jos sulla on todettu keliakia ja siitä lääkärintodistus, voi hakea sitä keliakiatukea.

Minäkään en voi viljoja syödä, joten ruoka-avussa ei ole mitään minulle. 

Toinen pitkäaikaissa

Onko niin että voi syödä maissia vaikka sekin on viljaa vai onko se kasvis. Maizena jauhot käy muillekin hyvin kastikkeisiin. Leipiin. Onko nykyään myös kaupoissa valmiit maissileivät gluteenittomat tuotteet . Laktoositonta ja sokeritonta on . Nekin maksaa puolet enemmän kuin tavalliset.  Kyllä ruoka avuissa on herneitä mistä keittää keittoa ja hernekeitto purkkeja . Ei niissä viljaa ole vai onko herne viljaa vai kasvis. No ruoka avuissa saa usein lihasäilykkeitä ja tonnikalaa. Toisaalta jos on nälkä syö mitä tahansa. Laktoositonkin vetää nälkäänsä laktoosista ja ripuloi päivän. Diapetes potilaan sokeri määrä on eri kuin terveen. Jos voi syödä maizenaa voi syödä maissilastuja. Kasvikset kerran käy voi syödä avustus ruuan tomaatit ja porkkanat. Jogurtit. Olet itsesäälistä sairastunut . Ruoka avun kanasuikaleet ilman maustekastikkeita käy kyllä. Itsesääli on ikävä piirre . 

Vierailija
88/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä pärjää, koko ajan ahdistaa. Jos joku kodinkone menee rikki, on ihan pulassa. Asunto on liian kallis, ja vuokran jälkeen jää n. 480e. Pakollisten laskujen ja bussikortin jälkeen jää vain ruokarahaa. Keliakia ja laaja-alaiset allergiat estävät ruokajonossa käymisen.

Kun tekee kaikki ruoat itse, puhtaista raaka-aineista, pärjää juuri ja juuri. Halpisvitamiineja päälle. Mitään erityistä ei voi tehdä kodin ulkopuolella, minnekään huvituksiin ei voi mennä. 

Ikä ja hankalat pitkäaikaissaairaudet rajoittavat työkykyä/ työsaantia. Ei kukaan palkkaa lähes 60v ikäistä sairasta ihmistä. 

Onpa tosi kiva loppuelämä. 

jos sulla on todettu keliakia ja siitä lääkärintodistus, voi hakea sitä keliakiatukea.

Minäkään en voi viljoja syödä, joten ruoka-avussa ei ole mitään minulle. 

Toinen pitkäaikaissa

Sipilän hallitus lakkautti aikuisten keliakiatuen. 

Vierailija
89/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan itse vuokran. Ei sitä kukaan muu maksa. Saan ansionsidonnaista ja asumistuen. On yhteensä 1300e kuukaudessa. 

Niin minäkin maksoin niin kauan kuin tuli ansiosidonnaista, mutta se loppui nyt, elokuussa tuli viimeinen erä. Nyt kun tulee enää pelkkä työmarkkinatuki, on pakko alkaa tehdä eri tavalla. Olen jo irtisanonut asunn

Näinhän se menee. Mihin sinä ajattelit muuttaa tai miten ratkaista toimeentulo-ongelmat? Työkö?

Ei ole mitään palkkatyötä tiedossa. Lähden nyt ensin Kaakkois-Aasian suuntaan, missä on kolme kertaa halvempaa elää ja säästöt kestää pitempään. Pärjään ainakin tämän talven, jos asun halvassa maassa. Ilmastokin on siellä päin talvella mukava. Olen varautunut asumaan eri paikoissa, monissa maissa saa olla 1-3 kk turistina ja liikkuminen siellä päin on halpaa. Perustan jonkin matkailublogin tai hyvässä tapauksessa pääsen välillä opettamaan tai töihin puhelinpalvelukeskukseen. Houkuttelee se ainakin minua enemmän kuin kituuttaminen Suomessa tukien varassa. 

Vierailija
90/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan myös asumis- ja toimeentulotukea. 

Ei kaikki saa. Asumis- ja toimeentulotuen tarkoitus on pelkästään pienentää valtion kustannuksia. Niin ettei kaikille työttömille tarvitse maksaa sen suuruista työmarkkinatukea, jolla tulisi toimeen.

Nyt kun tuet on pilkottu noihin eri osiin, niin osan työttömistä voi ties millä kriteereillä jättää kituuttamaan pelkälle työmarkkinatuelle. Yleensä ahkerin ja säästäväisin osa kansasta saa kärsia, koska heillähän niitä omia asuntoja ja pieniä säästöjä juuri on. 

Ei mitään omista kun kaikki on varastettu . Ei kannata edes ostaa mitään. Sänky vaan ja paistinpannu. Niitäkin on varastettu. Lakanoita varastetaan CCCP tyyli . Kun ei käy ravintoloissa syömässä säästää ja syö vaan ne uunilämmitetyt ja ei pidä jääkaappia päällä. Ostaa vain pieniä määriä. Jogurtti säilyy päivän tai talvella parvekkeella. Sähkölasku puolittuu. Nuorena voi tehdä työtä vapaapäivät niin saa lisää rahaa . Ennen opiskelijat teki aina työtä lomilla . Sillä maksoi vuokrat. Kirjat. Kirppis on täynnä farkkuja. 2-6€ . Aamulla teetä ja leipä päivällä ruoka ja illalla omena . Kyllä pärjää. 

Vierailija
91/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee koskaan mitään (muuta kuin syön), joten pärjään. Paitsi nyt, kun sain työmarkkinatuesta veronpalautusta. Periaatteessa saan pitää palautuksista 50 euroa, mutta Kela pyöritteli asian sellaiseen muotoon, että jäänkin miinukselle kahdeksi kuukaudeksi muihin kuukausiin verrattuna.

Tässä kuussa pärjääminen on hankalampaa, koska joudun käymään lääkärillä ja maksamaan taksimaksut (Kela-taksia ei tähän saa). Ja ensi kuussa nousee vuokra muutamalla kympillä. 

Minulla on kolme ammattia, joita voisin tehdä pimeästi työkyvyttömyydestäni huolimatta. Minulla vain ei ole enää minkäälaista verkostoa, ja muutenkin pelkäisin kauheasti kiinni jäämistä.

Pääsisipä täältä nopeasti pois. Nukkuessaan, tietämättä mitään. 

Pimeitä töitä ei nykyään oikein voi tehdä palkollisena. Kaikista palkoista menee tieto ansiotulorekisteriin, eikä laillisesti toimivat yritykset voi maksaa palkkoja käteisenä. Käteiskassassa voi olla vain pieniä summia ja niistäkin pitää olla kuitit. Ehkä sillä tavalla vielä voisi onnistua, että tekisi itse ja möisi suoraan jotain villasukkia tai kotisiivouksia käteismaksulla ilman kuittia. Mutta ei se olisi hyvää elämää, jatkuvassa kiinni jäämisen pelossa.

Vierailija
92/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään nyt esim toinen silmistä vuotaa poskelle ja limainen.tk hon en päässyt,ei kuulemma akuuttiasia. Silmälääkäriin ei tuo raha riitä olisi siitä melkein puolet. 

Nyt vaan istun kotona,töihin en voi hakea.mitäön en voi tehdä.ihmiset luulee että itken kokoajan.

Sinulla ovat silmät kuivuneet eli kyseessä on tavallinen ikämuutos. Pystytkö ostamaan Artelacin silmätippoja apteekista? Ota lusikallinen rypsiöljyä aamuin illoin limakalvojenkin vuoksi.

Luetun ymmärtäminen.  

Vierailija
93/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIRVIÖHALLITUS

Vierailija
94/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kuukaudessa on 31 päivää .  Sopii miettiä.  Mitä siitä jää per vuorokausi.   Sama on palkoissa ja muissakin tuloissa.  Että jokaisen on elettävä joka kuukausi 31 päivää noin.   Kun saa rahaa et syöksy mihinkään tuhlaamaan . Istut paikallasi kuin sitä ei olisikaan.  

Vierailija
95/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun netto on alle 1500/kk ( työkyvyttömyyseläke+ asumistuki) ja vuokra vesineen 850/kk. Jäävällä reilulla 600 eurolla olen yli vuoden elättänyt kahta aikuista ja se on onnistunut joten kuten niin, että saamme ruokaa, hygieniatuotteet ja joskus satunnaisesti vaatteen. Nyt kun talouden toinen aikuinen ( lapseni) saa toimeentulotukea muutaman satasen kuussa niin helpotti ;) aloitimme molemmat harrastuksen.

Olen harjaantunut rahan käyttäjä, enkä lipsu kaupassa niin selvisimme.

Vuokra on vähän kova mutta on ymmärrettävää että aikuisella ja lapsella oltava omat huoneet. Joskus on vuokralla myös kaksioita 650-750 mutta ei siinä nyt paljon eroa ole. Käteen jäävä osuus on se millä ihmiset elää verojen jälkeen. Se pitää ottaa huomioon myös että vuokran päälle tulee aina sähkö . Myös kelassa pitää huomioida pankin kulut joka kuukausi. Ne on pakollisia miinuksia. Toiv

Kiitos. Lapseni on lukenut yo-kokeisiin, joten pakkohan on jotenkin olla omaa rauhaa. Kaksio pitää olla. Mulla oli myös muutama perintöesine, jotka panttasin, että selvisimme tiukimman yli. On helpompaa kun tietää, että jossain vaiheessa talous helpottaa edes vähän.

Vierailija
96/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaan vuokraaminen on hyvä harrastus . Saat ruokaa. 

Vierailija
97/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki maksetaan 13 kertaa vuodessa.

Se on enemmän kuin 595 euroa kuukaudessa.

Vierailija
98/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla oli niin helppoa olla työtön ja sinkku. Mun yksiöni vuokra maksettiin. Se oli 1000 markkaa. Lisäksi sain työttömyyskorvausta 2000 markkaa kuukaudessa. Ruokaa sai ihan hyvin yhdelle ihmiselle 100 markalla per viikko. Oli rahaa käydä karaokessa, välillä pitsalla, ostaa vaatteita yms. Tietysti jos olisi ollut velkaa, jota maksaa, niin olisi ollut vaikeampaa.  Mutta työtön, velaton, sinkku pärjäsi 90-luvulla todella hyvin.

Vierailija
99/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki maksetaan 13 kertaa vuodessa.

Se on enemmän kuin 595 euroa kuukaudessa.

Nettona 680/kk

Veroprossa korjattuna vero.fi sivustolle 15,5 prossaa 20 tilalta.

Veropalautuksia 0 euroa.

628 euroa 13 = 680 euroa per kk

Vierailija
100/225 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvat voivat kerätä marjoja ja sieniä ruuakseen sekä kalastaa. Ostakaa alennus-tuotteita ja tehkää ruoka itse. Ei tupakkaa, alkoholia. Juo vain vettä. Harrastuksena kävely. Älä osta mitään uutta, huolla ja korjaa vanhat. Älkää aina valittako.